Miksereissä on eroa

50 posts, 3 pages, 13,688 views

CM

Posts: 1,507

#41 • • Edited CM

Arctos, 3.9.2007 22:09:
---
Jossain kohtaa pärähti mieleen vaihtaa Pioneer DJM-500 melkeen 10 vuota vanhaan Formula Soundin FSM-600:n. Ero oli kyllä selkeä. Equn 'käyrä' tasottui huomattavasti ja äänestä hävisi rasittava honotus lähes kokonaan.



No huhhuh. 500 on kyl aivan järkyttävän kuuloinen kapistus. Oikein pahaa tekee kuunnella musaa sen läpi. 600:een verrattunakin vielä sen soundi on viiden valovuoden verran paskempi.

Toisaalta 10000e putkimikseriki kuulostaa paskalle, jos välissä on joku 100e paska äänikortti tai paska vahvari ;)
Arctos

Posts: 634

#42 • • Arctos Vitun Insinööri!!

CM, 3.9.2007 22:17:

Toisaalta 10000e putkimikseriki kuulostaa paskalle, jos välissä on joku 100e paska äänikortti tai paska vahvari ;)



Tuokin on harvinaisen tosi. Kajarit taitaa kuitenkin olla kaikkein suurin yksittäinen ääneen vaikuttava asia laitteistossa. Tuossa tuli vaan todistettua, että miksereissä on tosiaan eroa ja jos miksereissä on eroa, miksei myös vahvistimissa, jakareissa, equissa yms. elektroniikassa. Se erojen merkittävyys onkin sitten jo asia erikseen.

Tietenkään ei saa unohtaa itse tilaa, tai oikeastaan sen akustiikkaa.. Tuota em. yökerhoa ei varmaan saa soimaan hyvin, vaikka mitä tekis. Aika monen bändin miksaaja on kironnu liiterin ihan niin alas kuin vain saa..

--
Kukaan ei ole täydellinen. Minultakin puuttuu monta vikaa..

Mixtape

HS

Posts: 162

#43 • • HS

Arctos, 4.9.2007 10:09:
---
CM, 3.9.2007 22:17:

Toisaalta 10000e putkimikseriki kuulostaa paskalle, jos välissä on joku 100e paska äänikortti tai paska vahvari ;)

---


Tuokin on harvinaisen tosi. Kajarit taitaa kuitenkin olla kaikkein suurin yksittäinen ääneen vaikuttava asia laitteistossa. Tuossa tuli vaan todistettua, että miksereissä on tosiaan eroa ja jos miksereissä on eroa, miksei myös vahvistimissa, jakareissa, equissa yms. elektroniikassa. Se erojen merkittävyys onkin sitten jo asia erikseen.

Tietenkään ei saa unohtaa itse tilaa, tai oikeastaan sen akustiikkaa.. Tuota em. yökerhoa ei varmaan saa soimaan hyvin, vaikka mitä tekis. Aika monen bändin miksaaja on kironnu liiterin ihan niin alas kuin vain saa..




Väittäisin et äänisignaaliketjun alkupäässä olevat palikat eli etuasteet määrää äänen laadun ja kaiuttimet vain toistaa sitä mitä sieltä annetaan ulos....*iloinen**piis*
Miika

Posts: 893

#44 • • Miika

CM,
Toisaalta 10000e putkimikseriki kuulostaa paskalle, jos välissä on joku 100e paska äänikortti tai paska vahvari ;)



Jep. Studio on yhtä hyvä kuin sen huonoin laite tai piuha.

Omasta mielestä suurimmat erot syntyy etuasteista ja headroomista. Toisilla signaalien summa kuulostaa kuin juoksevaa hunajaa valuttaisi, toisilla soundi kökkiintyy jo pelkästä inhosta ja pelosta sitä ajatusta kohtaan että sillä jotain pitäisi yrittääkään tehdä..
remotion

Posts: 5,283

#45 • • Edited remotion nostatus guru

ville, 9.2.2007 18:07:
Tuskin on järkeä testata sitä vuotaako jokin mikseri vai ei jos equja kääntelee. IMO tavoite voisi hyvin olla löytää sitä "parasäänisintä" laitetta ja tätä varten olisi hyvä, että miksereitä ajetaan fiksusti eikä punaisilla.



nimenomaan näin.
aivan turha testata miltä joku kuulostaa kun sitä käytetään väärin.

tai ei ehkä turhaa, mutta toisarvoista.
Caro²

Posts: 5,301

#46 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Tähän vois taas sopivasti muistutella ihmisille, että nykyisiä dj-miksereitä on tarkoitus ajaa "punaisilla".

Korjatkaa toki jos on tarkempaa tietoa, mutta oman käsityksen mukaan dj-miksereiden(kin) tekniikka kopioi aikoinaan bändipuolen juttuja, eikä dj-puolen erityisvaatimuksia osattu ymmärtää, eikä niitä alunperin vielä edes ollut. Näin ollen myös vanhojen dj-miksereiden tasomittarit loppui käytännössä johonkin +3 tai +5dB:n tienoille.

Moni on ihan varmasti huomannut sen "ettei tasomittarit pidä paikkansa" jos soitetaan niin, että molemmissa kanavat hyppii samalle tasolle (esm nollaan). Homman juoni on siinä, että soittajan pitäisi vahtia nimenomaan sitä keskimääräistä tasoa. Eli jos ledi hyppää +3 ja alin palava ledi on -9, pitäisi gainiä kääntää vielä kolmen yksikön verran lisää, että tasot hyppisivät -6:sta +6:een - tällöin keskimääräinen taso on nollassa. Samalla periaatteella kun miksaat biisejä yhteen, tasot pitäisi noin suurinpiirtein pitää kutinsa vaihdosta toiseen, tietenkin, on aina biisejä joissa on yli- tai alimiksattu basso, jolloin homma ei tietenkään pidä kutinsa.

Mutta edellämainittu mikserinkäyttötekniikka lukee ainakin xone:92:n ohjekirjassa ja samaa epäilisin myös uudempien pioneerin kohdalla. A&H ja pioneerin uudet tiskit eivät nimittäin suinkaan ole ainoita, jossa ylimpänä ledinä on "OD" (Over Drive). OD tarkoittaa siis "nyt on liikaa", jos joku ei sitä tiennyt :)

--

PS. Näitä samoja juttuja on hyvä toistella aina välillä, niin tavottaa ainakin riittävästi porukkaa *hihu*
Avatar
#47 • • Galadhan Guest
Ensimmäinen honottaa ja on ohut yleissaundiltaan. Alabassot puuttuu. Pari muutakin dippiä löytynee vasteesta.

Toinen olisi mun valinta keikkakäyttöön, vaikuttais pa-ystävälliseltä saundilta. Vaikea sanoa näillä matolaatikoilla varmaksi. Bassot ehkä hivenen turhan lujalla, mutta mukavan pehmeät siitäkin huolimatta. Tukkoisuutta on, mutta sointi lienee näistä kolmesta kokonaisuutena tasapainoisin ja jatkojalostettavin.

Kolmas taas lähtisi kotisoittoon. Miellyttävin saundi kuunnella maltillisella volalla, vaikkakin aikamoinen loudness-efekti siinä vaikuttaisi olevan. Saundista tulee jotenkin kompressoidun oloinen verrattuna keskimmäiseen näytteeseen.
Arctos

Posts: 634

#48 • • Arctos Vitun Insinööri!!

amx, 4.9.2007 12:38:
Väittäisin et äänisignaaliketjun alkupäässä olevat palikat eli etuasteet määrää äänen laadun ja kaiuttimet vain toistaa sitä mitä sieltä annetaan ulos....*iloinen**piis*



Joo totta tuokin. Paraskaan kajari ei korjaa (periaatteessa) jo soittimella pilattua ääntä, paitsi jos toistovirheet kompensoi sopivasti toisiaan (ainakin taajuusvasteen suhteen). Särö tms elektroniikan aiheuttama toistovirhe ei häviä kaiuttimissa. Kajareiden toistovirheet ja niiden erot on kuitenkin ihan eri luokkaa, kuin elektroniikan. Toisinsanoen huonon ja vähemmän huonon kaiuttimen eron huomaa paljon selvemmin ja helpommin, kuin erot elektroniikassa.
Äänen voi kyllä pilata ihan mikä tahansa rekkula toistoketjussa, eli setti on tasan yhtä hyvä, kuin sen heikoin lenkki (kuten jo mainittua).

Meikäläisen mielenkiinto kyllä heräsi tämän topikin myötä. Milloin nää testit jatkuu ja milloin tuut, Caro, hakemaan ton tiskin?

--
Kukaan ei ole täydellinen. Minultakin puuttuu monta vikaa..

Mixtape

Caro²

Posts: 5,301

#49 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Arctos, 4.9.2007 17:43:
Meikäläisen mielenkiinto kyllä heräsi tämän topikin myötä. Milloin nää testit jatkuu ja milloin tuut, Caro, hakemaan ton tiskin?


Testin vaihe 0.1 on tehty. Vein eilen Hollelle xone:92:n. Ensiksi soitettiin muutamaa biisiä pioneerin läpi joillakin simexin edullisilla kaiuttimilla ja vaihdettiin xone tilalle. Soundieron kuuli selkeesti saman tien. Holle vieläpä älähti ensimmäisenä siitä kuinka soundit kirkastu. Eroa siis on - ja kohta pitäis varmaan käydä kotikutosena tekemään pikkuhiljaa äänityksiä tiskien kohdalla.

Alunperin oli tarkoitus tehdä kattavampaa ja perusteellisempaa testausta, mutta koska olen siirtynyt pois LPR:sta, niin jonkinlaista ääninäytteiden taltiointia pystyn täällä tekemään. Täytyy varata joku viikonloppu tuolle projektille :)

Mielenkiintoisena vertailuna vois olla myös djm-500 / djm-600. Osa väittää 600ssa olevan niin selkeesti parempi soundi, joten se lie syytä selvittää *hihu*
Daniel Braun

Posts: 1,626

#50 • • Daniel Braun wednesday?
Ja samalla mä rakastuin 92:seen ;)