Caro², 27.2.2007 17:37:
Mutta kuten tuotakin dire straitsin vinyyliä kuunteli, heti alussa selvisi se, minkätakia hifi-ihmiset kuuntelee pääosin ihan jotain muuta kuin konemusaa (koneellisesta tuotannostakin löytyy toki jokusia ihan hyvin tehtyjä, tuotettuja, ja vieläpä miellyttäviä biisejä kuunnella).
No joo, mä en kyllä usko, että tässä hirveitä eroja on :)
Kyllä konemusiikkifaneista löytyy imo ihan samalla tavalla harrastajia, sillä laadukkaat laitteet eroaa huonoista aina, vaikka lähde ei maailman paras olisikaan. Noin ylipäätään "hifistit" on sen verran pieni ihmismäärä ja konemusiikkifani vielä pienempi, että näiden kahden risteäminen ei ihan tilastollisestikaan mitattuna ole kovin suuri todenäköisyys :)
Itse havahduin tuon levyn lähtiessä soimaan (nimenomaan gradoilla) siitä, kuinka laajalle se ääni on saatu levitettyä, kuinka hyvin sitä joskus 60-luvulla kehitettyä "stereofonista toistoa" on osattu käyttää miksatessa. Ei vaan tuupata yhtä soundia sinne ja toista tuonne. On hyödynnetty kaikua ja pannausta ihan eri tavalla kuin mitä esm tulee yhdessäkään house-levyssä vastaan.
Tää on kyllä osittain totta. Esim. harvassa konemusiikkibiisissä kykenee paikallistamaan tiettyjä ääniä, kun taas vanhemman rockin puolella taitaa olla niin, että ihan tarkoituksella sijoitetaan äänikenttään tietyt soittimet tietylle paikalle.
Sitten taas toisaalta voi miettiä, että onko tämä kovin oleellista, varsinkin jos kyseessä on vokaaliton kappale. Konemusiikin ei ole edes tarkoitus kuulostaa liveäänitteeltä ja siten ei välttämättä ole edes järkevää lähteä tavoittelemaan samoja asioita kuin mitä "live" esiintyjien kohdalla tehdää. Noin yleisesti olen kyllä samaa mieltä siitä, että äänet liian helposti dumpatan "sinne ja tuonne"
Soundit ja äänimaailma on vaan yksi suppea osa-alue sillä saralla, että saadaan musiikki kuulostamaan hyvältä. Em. asiat pitää vielä saada sidottua yhteen niin, että ne on harmoniassa ja toimii hyvin. Kiksu on hyvä esimerkki siitä, missä yksi osa-alue on melko hyvin hanskassa, mutta melkein kaikki muu on unohdettu. Tietty asiaa vaikeuttaa vielä sekin, että ihminen on tottunut kuulemaan luonnollisia ääniä, luonnollisia instrumentteja, jne. Koneellinen tuotanto on haluamattaankin vierasta ihmiskorvalle. Tarvii melkoista harjaantumista, että koneelliset soundit ja niiden vivahteet aukeaa sen enemmän tuottajille kuin kuuntelijoille.
Hyvältä ja hyvältä.... alkaa olla tosi makuasioita ja siten hankala sanoa miten tällainen suhtautuu vaikkapa tähän neulatestiin :)
Soittamalla vaikka 10v ikäistä "huipputuotettua" trancebiisiä ja soittamalla nykyistä "huipputuotettua" trancebiisiä, niin uskoisin, että jokainen huomaa eron soundissa. Hyvin harva varmaan osa sanoa mistä nämä erot syntyvät (en osaa minäkään), mutta pointti kuitenkin on, että tasonnousua on tapahtunut. Tästä syystä mä näkisin, että olisi mukava jos näissä testeissä soitettaisiin sellaista materiaalia, joka on enemmän tuttua kohdeyleisölle. Kun materiaali on tuttua, jengi on ehkä jopa kuullut saman biisin jollain miksauksella, bileissä jne. Sitten kun se kuulee tällaisessa testissä alkaa enemmän avautua sekä äännitteen että laitteiston erot.
Ihan teoreettinen vaihtoehto kaksi. Ehkä siun korva on tottunu (jo) siihen koneellisen soundin puhtauteen ja "ylierottelevaan" toistoon. Näitä ylierottelevia genrejä on jonkun verran, jossa pelataan juuri sillä että revitään se terävyys ja napakka toisto ihan äärimmilleen. Tottahan toki tuommonen "hieman vanhempi" (ikää Money For Nothingilla on 22vuotta) biisi häviää juuri noilla osa-alueilla - mutta minkä se terävässä toistossa häviää, sen se stereokuvalla päihittää.
Tämä on totta, oma korva on tottunut ehkä liiankin puhtaaseen koneellisesti tuotettuun soundiin ja ehkä noin muutenkin pidän aika kliinisestä ja puhtaasta äänestä.
Mutta toisaalta joskus tulee poikkeuksia ja levylautaselle eksyy jotain muuta demomielessä. Viimeisin poikkeus oli madonna.
Mä en tiedä miten vaikkapa madonnan uusin suhtautuu vanhaan rockiin ehkä tiedä onko tästä saatavissa vinyyliä, mutta voisin kuvitella, että testimateriaalina olisi laadukasta. Mimmi taitaa olla ollut mukana kohta sen 30v ja uusimmalla levyllä ottanut enemmän konesoundia mukaan. Ääni kuulostaa kliiniseltä ja puhtaalta, mutta samaan aikaan varmaan saattaisi löytyä jotain elementtejä, jotka samoja kuin vaikkapa money for nothing biisissä.
Cd:ltä soittaessa täytyy valita kappaleet vaan melkosen tarkkaan. Varsinkin vanhemmissa cd-äänityksissä se "hifistyneisyys" oli (ainakin alan harrastajien mukaan) jotain ihan järkyttävää. Telarc (vai telark)-lafkalta sen sijaan on tullut enemmänkin hifistelyyn sopivaa materiaalia. Esm tuo dire straitsin biisi on ainakin joissakin cd-prässeissä kärsinyt. Deejiiltä en kyllä ihan äkkiä lähtis kyselemään mitään biisisuosituksia. Täytyy erotella se mikä on minkäkin toimenkuvan omaa osa-aluetta. Deejii kyllä tietää biisit genrestä kun genrestä, mutta soundi ja hifistely ei siihen yleensä kuulu - joskin hifisteleviä dj:täkin löytyy jonkun verran, mutta verrattain vähän. Hifi-harrastajalta en kyllä sitten taas lähtisi genrejä tenttamaan, tai kappaleiden sopivuutta toisiinsa.. Joltakin enemmän levyjä tuottaneelta henkilöltä vois kyllä bongailla hyviä ehdotuksia testiin :)
Basicero imo on, että kaikkia laitteistotestejä voi lähestyä kahdella tavalla:
1) Pyritään hakemaan absoluuttisesti parasta laatua etsimällä hyvä lähde ja toistolaitteisto. Ei oteta huomioon genreä tai sen kummennin genren vaatimia erityspiireitä.
2) Pyritään hakemaan parasta laatua tiettyyn tilanteeseen
Tämä keskustelu on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että sä olet pyrkinyt hakemaan absoluuttisesti parasta mahdollista laatua valitsemalla tietyn äänitteen. Kuitenkin tämä äänite on sellainen, että esim. tällä forumilla se kuulostaa tutulta tod. näk. hyvin harvalle kuulijalle ja siten ääninäyteen tarjoamat vertailukeinot rajoittuvat vain tähän testiin ja näytteisiin.
Jos valittaisiin näyte, joka olisi vaikkapa selkeästi lähempänä nykyistä elektronista soundia (tai jopa sitä itseään) niin jengi voisi vertailla sitä ääninäytettä omiin kokemuksiin elävässä elämässä. Hyvällä tuurilla äänite on tuttu monella jopa kotilaitteistoista ja siten nauhoitettu testipätkä tarjoaa suoran vertailun nykyiseen äänilähteeseen kotona. Tällainen testi antaisi imo paljon enemmän tartuntapohjaa elävään elämään ja se todennäköisesti myös kiinnostaisi enemmän jengiä :)
Jos hommaa peilaa vaikka perinteisiin hifitesteihin, niin siellä kuuntelukokeet pyriteään tekemään laajalla materiaalilla ja aina sellaisella, joka on testaajalle tuttua. Jos kohdeyleisö näillä testeillä on konemusiikkiforumi ja vaikkapa promoottorit/organisaattorit/tmv, jotka valitsee soittolaitteita bileisiin, niin imo kuuntelutesti olisi hyvä suunnata vähän paremmin tälle kohderyhmälle.
Tietysti loppukädessä homma taitaa kaatua siihen, että tällaisen testin tekeminen on käsittämättömän vaivan takana.... silloin on vähän hankala ottaa mukaan vaikkapa rock, pop, tekno, proge ja kiksunäytteitä.... mut jokatapauksessa two thumbs up, toivottavasti se mikseritesti tulee joskus riippumatta siitä mitä levylautasella soi :)
Edit: Tosta "kuuntelee dj:ä biisivalinnoissa" tarkoitin juuri sitä, että kysyisi joltain dj:ä/tuottajalta joka soittanut levyjä vaikka sen kymmenen vuotta, opiskellut vähän alaa ja tekee vielä saman aiheen parissa töitä. Tällaisella henkilöllä on kuitenkin käsittämätön määrä tietotaitoa ja varmaan hyviäkin ideoita mahdolliseksi testikappaleeksi :)