*Stella, 19.3.2007 16:39:
Vaikka julkisella puolella palkkaus on huonompi ja päätäntävalta omasta työstä pienempi niin silti se houkuttaa enemmän kuin yksityisyrittäjyyden tämänhetkinen tila: byrokratia, taloudelliset riskit ja omasta pääomasta menevät kalliit vakuutukset.
Voisitko hieman eritellä näitä tekijöitä, koska mä olen 100% eri mieltä. Muutama pointti yrittääjyydestä:
1) Tmi:n perustaminen sujuu jokaisessa verotoimistossa, taitaa mennä postillakin ja vaatii yhden paperin täyttämisen. Toimenpide kestää viisi minuuttia ja siihen saa maksutonta apua kaikista verotoimistoista. Tmi maksaa veroa ihan kuten normaali palkkatyöläinen, mutta eläkevakuutus pitää tietysti maksaa.
2) Vakuutusyhtiöt tarjoavat palveluitaan kuten ennenkin. Mitään ei pidä tietää, menet yhtiöön ja ulostullessa sulla on vakuutukset kunnossa. Mä en käsitä mitä nämä kalliit vakuutukset ovat ja muutenkaan koko tota omaa pääomaa juttua, koska vakuutukset on yrityksen kuluja.
3) Jokunen vuosi sitten oy:n oman pääoman rahamäärää alennettiin 2000 euroon. Jotain rajoituksia tässä on, mutta pieniä kuitenkin. Aiemmin minimisumma oli 8000e.
4) Pääomaverotus on suomessa kohtalaisen kilpailukykyistä ja lisäksi yrittäjä sai sen jonkun kaavan mukaan nostaa osa tuloista verottomasti. Tähän vielä liittyi se, että rahamäärä taisi olla sidottu yrityksen varallisuuteen, jolloin yrittäjän on taloudellisesti fiksua kasvattaa yritystään.
5) Yrittäjä vastaa vain pääoman verran yrityksestä. Palvelualalla tämä oikeasti tarkoittaa sitä 2000e riskiä, ei oikeastaan muuta.
6) Starttirahaa taidetaan myöntää vuosi vuodelta enemmän ja monista paikoista saa esim. teknologiatuotteisiin puhdasta rahaa tukina.
Käsittääkseni suomessa on kasvanut yrittäjien/yrityksien määrä hyvinkin paljon. Helpon kynnyksen ansiosita jengiä on perustaneet pienyrityksiä, jotka toivottavasti kasvavat tulevaisuudessa.
IMO ongelma on, että esim. kokoomus, joka kovasti puhuu "yrittäjien puolesta" olisi suuntaamassa verotusta siihen suuntaan, että siitä hyötyy eniten suuret yritykset. Monesti nämä ovat jo kohtalaisia rahasampoja omistajilleen ja yrityksen helpottamiseen suuntautuvat toimenpiteet ainostaan lihottavat omistajan lompakkoa sen sijaan, että toimenpiteet synnyttäisivät työpaikkoja.