Jone, 19.3.2007 12:46:
...ja sitten löytyy nivaskoittain ihmisiä, jotka kokevat itsensä niin Vihreiksi, että heidän mielestään on syytä dumata osa Vihreitä äänestävästä porukasta pois sen kannattajapiiristä, koska nämä ihmiset eivät ole "tarpeeksi Vihreitä." Musta toi on tosi typerää ajattelua ja siihen törmää valitettavan usein. Aina siinä vaiheessa kun arvomaailmasta tehdään pippelinvenyttelykilpailu tyyliin "oon vihreämpi kuin sä", niin mä alan tuntemaan aikamoista hyljeksimisreaktiota ihan näitä "omianikin" kohtaan.
Ei asiasta todellakaan tarvitse tehdä mitään "muita parempia ihimisiä" kysymyksiä/olettamuksia, vaan mun tarkoitus oli ihan puhtaasti nostaa esille kysymys mitä on "ympäristöllinen vihreys" ja mitkä asiat saattavat kuulua siihen, että kokee olevansa vihreä.
Nostin kysymykseen esiin siksi, että ella (käsittäkseni) oli omasta mielestään oikeistollisia arvoja ajava, mutta kuitenkin ympäristön tärkeäksi kokeva. Tästä huolimatta hän ei (ilmeisesti) saanut vaalikoneissa yhtään vihreää henkilöä jolla suunnilleen samoja ajatuksia.
Itse uskon, että tämäntyyppinen tilanne on tuttu monelekkin muulle nuorelle. Mielletään itsensä vihreäksi, mutta vaalikoneen mukaan vihreiden kanssa ei olekaan mitään yhteistä.
Siksi on mielestäni oleellista, että henkilöt, jotka mieltävät itsensä vihreiksi nimenomaan ympäristön suhteen, miettivät omaa suhdettaan vihreisiin.
Tässä vaikka muutama perusajatus, joita on aika helppo pohtia omalla kohdalla. Mä en allekirjoita itse näistä kaikkia, mutta osan kyllä. Jos sanoo olevansa vihreä osittain luonnon takia, ja allekirjoittaa näistä kaikki, niin imo silloin voisi pohtia, mikä itsessä on sitä vihreää ja millä tavalla se näkyy.
1) Ei pyri millään tasolla säästämään energiaa
2) Haluaa asua mahdollisimman suuressa talossa, mahdollimman suurella tontilla
3) Omistaa auton (tai kaksi) joissa todennäköisesti tuplasti enemmän voimaa kun on tarvis
4) Ei kannata energiahinnan nousua, koska se vähentää kilpailukykyä
5) Ajaa mökille 10 viikonloppuna vuodessa, suuntaansa 250km
6) Monia lomamatkoja vuodessa, mitä pidemmälle, sitä parempi
7) Vastustaa kaikkia veroja, jotka verottavat energiaa
8) Haluaa rakentaa lisää ydinvoimaa, jotta energia pysyy edullisena
9) Ajattelee, että kiinassa pitäisi muuttaa helvetisti asioita, jolloin maapallo pelastuu
10) Ostaa "kertakäyttövaatteita", jotka lentävät parin pesun jälkeen roskiin
Olenko "Vihreä?" Koen olevani. Olenko niin vihreä kuin voisin olla? En varmaan eikä mun käytökseni muutu tästä piiruakaan vihreämmäksi muiden avautumisia asiasta kuuntelemalla vaan ihan omaan tahtiini omalla päätöksellä.
Mä olen muuttunut vihreämmäksi muiden avautumisten takia ja varmaan muutun vielä enemmän. Voisin olla paljon paljon enemmän vihreä ja toivottavasti jatkossa näin on.
Omat päätökset harvoin syntyvät "ahaa"-elämyksinä, vaan päätöksiä varten tarvitaan ulkoisia ärsykkeitä. Ainakin itsellä on käynyt niin, että muiden avautumisten/tekemisen takia sitä on alkanut miettiä myös omia tapojaan ja sitä voisiko niille tavoille tehdä jotain.
Toivottavasti tätäkin postia lukee joku, joka mieltää itsensä vihreäksi ja noita väitteitä lukiessa alkaa miettiä, että voisiko/kannattaisiko sitä omaa vihreyttää kontretisoida vielä enemmän. Siitä ei kärsi kukaan, mutta ehkäpä saa itselleen paremman mielen :)
Ylipäätään musta on aika vanhanaikaista kokea Vihreä Liitto ainoastaan ympäristöasioita ajavaksi puolueeksi ja kyllä mun mielestäni ko. puolueelle on kenen tahansa sen arvoja tavalla tai toisella omakseen tuntevan ääni tervetullut.
Tottakai jokainen ääni on tervetullut ja tarpeellinen, oli äänen omistajalla sitten punto ja 20 neliön vuora-asunto tai land rover sport ja 5000 neliön merenrantahuvila. Jos äänestää vihreitä, saa todennäköisemmin eduskuntaan jengiä, jotka asettaa luonnonarvot pikkusen normaalia korkeammalle :)
Noin muuten täällä tuskin kukaan on väittänyt vihreiden olevan vain ympäristöasioita ajava puolue, päin vastoin, väittäisin, että täällä on puhuttu vhreiden suhteen aika paljon kaikesta muusta kuten vaikkapa perustulosta.