YouTube -appreciation thread

1,823 posts, 92 pages, 1,067,544 views

Avatar
#1302 • • Sunshine^82 Guest


mikä peli tämä on?? *whaat* *hymy*
sunatcenter

Posts: 3

#1306 • • sunatcenter

Parker, 23.6.2008 11:02:
Wonder Pizza. If Japan can have put out vending machines that sell barely-legal panties, why can`t we have a machine that sells pizza?





Tollasta en ollut vielä nähnytkään.
Mushi Mushi

Posts: 203

#1307 • • Mushi Mushi Pipipää...
Teletubbies: party going on
&feature=related *nauru*
Funktion

Posts: 1,720

#1308 • • Funktion over 9000

REivaaja, 9.3.2008 12:26:
---
yoni k, 9.3.2008 12:08:

Ei hitto noi on hienoja. Mitään tietoa mikä on kyseisen 3d(?) äänen virallinen nimitys? Varmaan tulevaisuudessa tollanen ääni yhdistettynä 3d kuvaan leffateattereissa vois tuottaa aika friikin elokuvaelämyksen. *nauru* Jossain oon kans kuullu sellasen rytmimuna -version tosta, jossa rytmimunaa heilutetaan ja tuntuu, että menis jokapuolelle kehoa. *nauru*

---

Ei kyl hajuu mut virtuaali surroundiahan toi on. En sit tiedä saako sitä algoritmia kutsua siten... On olemassa tollasia kaiutin järjestelmiä myynnissä eri valmistajilta (mm.Phillips) joissa on siis yksi boksi jossa monta skobea ja ne lähettää vaiheittaisesti ääntä luoden aika uskottavan äänikentän. On aika mageita vehkeitä. Tosin erillislaitteet on parempia (kuten elokuvateattereissa)



Joutuu quottaan vähän vanhempaa..

Toi ilmiö kulkee nimellä holophonics.. Toteutetaan siten että asetetaan kaks mikrofonia siten että ne on kuin ihmisen korvat, ja sen jälkeen puuhastellaan siinä ympäristössä.

Ihmisen suunnan aistimus perustuu siihen että ääni ehtii oikeaan ja vasempaan korvaan eri aikaan. Tuossa käytetään sitä hyväksi. :)

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Avatar
#1309 • • Edited REivaaja Guest

Funktion, 2.7.2008 12:11:
Ihmisen suunnan aistimus perustuu siihen että ääni ehtii oikeaan ja vasempaan korvaan eri aikaan. Tuossa käytetään sitä hyväksi. :)

Niin siis toki pitää ottaa huomioon korvalehtien suuntaava vaikutus. takaa tulevat äänet on keskialue voittoisempia kuin edestä ja edestä mahdollisten heijastusten ääni voimakaampi jne..

Äh. Ja niin, siihen on algoritmikin olemassa.
Funktion

Posts: 1,720

#1310 • • Edited Funktion over 9000

REivaaja, 2.7.2008 12:15:
---
Funktion, 2.7.2008 12:11:
Ihmisen suunnan aistimus perustuu siihen että ääni ehtii oikeaan ja vasempaan korvaan eri aikaan. Tuossa käytetään sitä hyväksi. :)

---
Niin siis toki pitää ottaa huomioon korvalehtien suuntaava vaikutus. takaa tulevat äänet on keskialue voittoisempia kuin edestä ja edestä mahdollisten heijastusten ääni voimakaampi jne..



Perusperiaate siinä miten ihminen aistii äänen suunnan on tuo äänen kulkuajan ero vasempaan ja oikeaan korvaan.

Toki tässä voidaan sitten ruveta kinastelemaan asioista kuten sub taajuudet joitten suuntaa ihminen ei aisti ollenkaan, ja muusta vastaavasta. *igor*

Ja olkoon olemassa mitä tahansa algoritmeja niin perehdys nyt tuohon, ja totea itsekin että noin se on toteutettu.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Avatar
#1311 • • Edited REivaaja Guest

Funktion, 2.7.2008 12:19:
Perusperiaate siinä miten ihminen aistii äänen suunnan on tuo äänen kulkuajan ero vasempaan ja oikeaan korvaan.
Toki tässä voidaan sitten ruveta kinastelemaan asioista kuten sub taajuudet joitten suuntaa ihminen ei aisti ollenkaan, ja muusta vastaavasta. *igor*

Niin. Sitenhän stereo toimii. Syvyysvaikutelman aistiminen onkin jo sitten toinen tarina. Noinhan se varmaan onkin toteutettu, koska kyseiset henkilöt ovat selvästi gheton kasvatteja ja ghetossa on algoritmeja vain valkoisilla, sen verran pahasti on P-Amerikan koulutusjärjestelmä kieroutunut.
Sub taajuuksienhan suuntaa ihminen ei aisti koska yli 10 metrin paineaalto läpäisee vaaleanpunaisen hyytelön kuin Amerikkalainen Bunkerbuster Irakilaisen pommisuojan. Siinä voi sitten arvailla mistä se pommi tuli, mutta loppujen lopuksihan se on yksi lysti, kun 400 siviiliä loukkaantuu. (Oikeastihan he kuolivat, mutta sana ei käy sanaleikkiini.)
PIISANDLUUV! Ei kinastella.
Funktion

Posts: 1,720

#1313 • • Edited Funktion over 9000

REivaaja, 2.7.2008 12:42:
---
Funktion, 2.7.2008 12:19:
Perusperiaate siinä miten ihminen aistii äänen suunnan on tuo äänen kulkuajan ero vasempaan ja oikeaan korvaan.
Toki tässä voidaan sitten ruveta kinastelemaan asioista kuten sub taajuudet joitten suuntaa ihminen ei aisti ollenkaan, ja muusta vastaavasta. *igor*

---
Niin. Sitenhän stereo toimii. Syvyysvaikutelman aistiminen onkin jo sitten toinen tarina. Noinhan se varmaan onkin toteutettu, koska kyseiset henkilöt ovat selvästi gheton kasvatteja ja ghetossa on algoritmeja vain valkoisilla, sen verran pahasti on P-Amerikan koulutusjärjestelmä kieroutunut.
Sub taajuuksienhan suuntaa ihminen ei aisti koska yli 10 metrin paineaalto läpäisee vaaleanpunaisen hyytelön kuin Amerikkalainen Bunkerbuster Irakilaisen pommisuojan. Siinä voi sitten arvailla mistä se pommi tuli, mutta loppujen lopuksihan se on yksi lysti, kun 400 siviiliä loukkaantuu. (Oikeastihan he kuolivat, mutta sana ei käy sanaleikkiini.)
PIISANDLUUV! Ei kinastella.



Dude, seriously.. get a clue!

Puhut ihan pehmeitä nyt! Stereo on eri asia kun tuo "holophonics"..

Kirjoita nyt hyvä mies vaikka googleen jotain hakua ennen kun väität. Ensinnäkin tuo sun "syvyysvaikutelman luominen" läppäs meni jo metsään. Jos et ole huomannut vielä, niin se syvyysvaikutelmakin syntyy tuolla holophonic tekniikalla.

Stereoäänityksessä nauhoitetaan kyllä kahdella mikrofonilla. Kun halutaan äänitää holophonista matskua, ne mikit asetetaan hyvin usein kipsisen tms. ihmisen pään kopion korvien kohdalle, koska äärimmäisen tärkeää hyvässä holophonic äänityksessä on nimenomaan imitoida ihmisen korvien käyttäytymistä. Varmasti sen pystyy tekeen jollain softalla tänä päivänä, mutta nyt ei ole kyse siitä.

Joo, piis and lööv, pakko vaan korjata kun joku puhuu höpöjä. :)

EDIT: luettavaa löytyy täältä

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Avatar
#1314 • • Edited REivaaja Guest

Funktion, 2.7.2008 14:56:
Dude, seriously.. get a clue!

Puhut ihan pehmeitä nyt! Stereo on eri asia kun tuo "holophonics"..

Olisi kiva tietää miten ''syvyys'' juttu meni metsään kun en oikeen ymmärrä? En nyt riitaa halua haastaaa mutmut... Siis äänen perusperiaate stereossa on L/R jaotteinen ja siten siis luonnollisesti kaksiulotteinen. Tolla tekniikalla sitten lisätään se syvyysvaikutelmakin soppaan mukaan simuloiden korvalehtien vaikutusta puhtaaseen stereoon?

Rupesin höpöttää kun kerroit viiveen merkityksestä suunta-aistimiuksiin.
Ja höpöttelen tässä yhä.

Kyllä mulla noista nukeista jotain hajua oli vaikka pidinkin sitä liian alkeellisena ratkaisuna.
niitä käytetään akustisissa mittauksissa ympäri maailmaa. Tosin kipsi on huono materiaali siihen tarkoitukseen, koska se ei absorboi ääntä kuten pehmytkudokset.

Tapio Köykän oppeja ylä-asteella innokkaasti seuranneena uskallan väittää että tää on se 'mun juttu'. Tosin koulutukseni ollessa peruskoulu suuri osa kaavoista on ylivoimaisia kun ei matikkaa oikeen jaksa vapaa ajalla opetella kuin itsestään, mutta äänen fysiikka käytännön tasolla on aika hyvin hallussa.
Avatar
#1317 • • Vihta Guest
Mikäli joku on joskus pelaillut SNES :llä tai SNES -emulaattoreilla
Street Fighter II :sta niin tässä on vähän silmänruokaa konsolifriikeille.
Ihan pätevä tyylinäyte siitä miten joku on jaksanut tuhlata
aikaa yhteen peliin lukuisia ja lukuisia tunteja :D



&