Jone, 18.12.2006 19:30:
---
kilobitti, 18.12.2006 17:36:
Varkaus? Ymmärrän toki, että mainoksilla katetaan osa klubituksen kiinteistä kustannuksista, ja minulla on jonkun masokistisen fetissin mukaan siedettävä tietty määrä mainontaa ollakseni reilu. Tämä ei tarkoita että minun on kuluttajana siedettävä mitä vaan; kun banneri rupeaa heikentämään sivuston käytettävyyttä, on minulla mielestäni jopa eettisessä mielessä oikeus blokata se pois. Lakia en joka tapauksessa riko.
Ja kyllä, olisin valmis maksamaan klubituksen käytöstä jollakin toisella tavalla, mutta niin kauan kun vaihtoehtoa ei ole, pistän blokaten. Omatuntoni on puhdas.
---
Valitan, mutta omatuntosi on yhtä puhdas kuin kaupoista karkkeja näpistävillä naperoilla ellei mun tietämykseni bannerimainonnan toimintaperiaatteista sitten ole auttamattoman vanhanaikaista. Mikäli siitä maksetaan näyttöjen mukaan (käsittääkseni useimmiten maksu tapahtuu osin näyttöjen ja osin klikkausten yhdistelmän mukaan), niin näyttöjen estäminen on varastamista. En mäkään toki pidä adblockia käyttäviä ihmisiä nyt minään suurrikollisina tai usko yksittäisen käyttäjän aiheuttavan suurtakaan taloudellisesta vahinkoa, mutta käytännössä näin toimimalla kuitenkin käytetään maksutta palvelua, jonka käyttö normaalisti korvataan mainosten näkyminen hyväksymällä. Tämä siis yleisesti - Klubbarin hommista mulla ei ole mitään hajua.
Mitä taas tulee Klubbarin käyttämiseen, niin kyllä mäkin mieluummin maksaisin siitä jonkun pienen summan vuodessa kuin katsoisin mainoksia. Tämä ei kuitenkaan ole vaihtoehto, joten sitten katson mainoksia. Mun omatuntoni kun ei olisi edes omasta mielestäni puhdas mikäli toisin tekemällä tunkisin kättäni Mr. Adminin taskulle.
Tästä keskustelusta tulee vahvat Bon Voyaget. Oon ihan salettiin sanonut saman asian aikaisemminkin jossain.
Sä et varmaan ylevistä periaatesyistä vaihda kanavaa mainostauon aikana? "Katsotaan nyt nämä taas, koska jos emme katso, varastamme mtv3:sen laatuviihdettä!"