Suuri medianomi (amk) keskustelu

24 posts, 2 pages, 18,353 views

DJ Rx

Posts: 2,527

#1 • • Edited DJ Rx FINRG Recordings
Ajattelin pistää vastapainoksi tolle tradenomi keskustelulle vastaavan topikin viestintää mediaa yms koskien, itse opiskelen kulttuurialaa, viestinnän koulustusohjelmaa, digitaalista ääntä ja kaupallista musiikkia. löytyykö klubituksesta muita ko. koulutuksen omaavia ihmisiä?

http://koulutusalat.piramk.fi/web/koulutusalat.nsf/0/62427B6906AB721FC2257130005E5F5F?OpenDocument

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

DJ Rx

Posts: 2,527

#4 • • DJ Rx FINRG Recordings

serotonot, 12.12.2006 13:08:
ei



älä oo tollanen sitruuna, liian hapokasta tollanen *nauru*

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

Jone

Posts: 8,258

#5 • • Jone Archibald Haddock

Rx, 12.12.2006 13:09:
älä oo tollanen sitruuna, liian hapokasta tollanen *nauru*



EI PYSTY. Kotona ei oo kyllä koskaan näin hapokasta.

Mut joo, ensi syksystä lähtien toivottavasti olen Medianomi-opiskelija ja mikäli olen, niin yli puolet opinnoista pitäis olla plakkarissa jo kun ensimmäisen kerran koulun penkille istun.
C-Hill

Posts: 1,141

#8 • • C-Hill Syna / Deck Jagger
No joo, valmistuin just keväällä Seinäjoen AMK:sta mediatuotannon puolelta.
Töitä täällä Seinäjoen seudulla on kyllä heikonlaisesti, mutta pyöritetään tässä omaa yritystä joten saa tehdä edes oman alan hommia. Koulussa oli kyllä ihan kivaa, mitä nyt muutama kurssi pisti haukottelemaan. Jos jaksais etelään päin lähteä, niin hommia olis... mutta katotaanpa nyt.

Mainostetaan nyt vielä tuota meidän firmaa :
www.mrorangefilms.com

Mä oon toi jolla on noi amisviikset. *pepsodent*
serotonot

Posts: 3,137

#9 • • serotonot Paul Easy

remotion, 12.12.2006 13:26:
vaikuttaa mielenkiintoiselta. ainoastaan tuo tampere juttu tossa hämää pahasti


mikä v*tun tampere? tää on virroilla! :D
Tyranoid

Posts: 1,552

#11 • • Tyranoid FINRG
Valmistuin Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta medianomiksi syksyllä 2004, suuntautumisena radio- ja tv-ilmaisu. Ihan hyvä koulutus, töitä ainakin on ollut tarjolla jokaiselle vuosikurssiltani valmistuneelle. Työpaikkoina Yle, MTV3, STT yms, ammattinimikkeinä toimittaja, leikkaaja, apulaisohjaaja, mediatoimittaja, tuottaja, assistentti, juontaja...

Paljon puhutaan että medianomeja koulutettaisiin liikaa työpaikkojen määrään nähden, mutta ainakaan meidän koulusta valmistuneilla radio- ja tv-ilmaisun opiskelijoilla en ole tätä huomannut. Koulutuksessa oli omat puutteensa, osa opettajista oli pedagogisilta taidoiltaan surkeita ja opintojen organisointi ja suunnittelu oli välillä ala-arvoista. Toisaalta koululla on hyvät yhteydet työelämään ja monet opettajat olivat alansa huippuja. Teknisten juttujen opetus toimi hyvin, teoriapuolta olisi voinut joskus olla enemmänkin. Resurssit koululla olivat loistavat, välineistö pääosin ammattitasoa, ja omiinkin projekteihin niitä sai tarvittaessa käyttää.

Meininki koululla oli rentoa ja ilmapiiri luova. Tosin sellaiset opiskelijat, jotka olisivat halunneet enemmän henkilökohtaista opintojenohjausta tai eivät tienneet tarkkaan mitä halusivat oppia olivat välillä aika hukassa. Niille jotka tiesivät mitä halusivat ja pärjäsivät välillä itsekseenkin paikka oli loistava.
hrdkvr

Posts: 3,929

#12 • • hrdkvr KURGO

remotion, 12.12.2006 13:26:
vaikuttaa mielenkiintoiselta. ainoastaan tuo tampere juttu tossa hämää pahasti



mut eiks larillakin ole tämä tutkinto..ja työllisyys on niin huonolla jamalla et jäbä on kenkäkaupassa töissä?

--
-keep it hard-

Naani

Posts: 99

#13 • • Naani
Mikäli tällä tiellä jatkan, valmistun keväällä 2009 Laureasta (tai siis korkeakoulu-uudistuksen jälkeen jostakin Laurean, Evtekin ja Stadian yhdistymästä, mikä lie sen nimeksi nyt tuleekaan.. *justjoo*)
Sallakat

Posts: 2,220

#15 • • Sallakat jungle, baby !
olen valmistunut medianomi. En tosin viljele tuota medianomia minnekään ikinä. Maailmassa on vain yksi -nomi mikä on idiootimman kuuloinen, se on sivinomi, oon kuullu sen joskus, en ees muista mistä niitä valmistuu.

Olen opiskellut Stadiassa Viestinnän koulutusohjelmassa, kulttuurituottamisen suuntautumisvaihtoehdossa. Arabianrannassa meillä oli sellainen pieni idyllinen koulu, missä oli AV puolta, verkkoviestintää, teatterinäyttelijä/ohjaajapuoli ja olipas kerran jopa elokuvanäyttelijä vuosikurssikin yms.

Viimeisenä opiskeluvuonna maikat puski läpi, että kulttuurituottamisesta tuli oma koulutusohjelmansa ja siitä valmistuvat kulttuurituottajat EI medianomit. Harmittaa että itselläni tuo nimike säilyi medianomina..

Toisaalta.. oli se titteli mikä tahansa, sillä ei mun alalla ole mitään merkitystä koska sä et lähde duunia hakemaan valmistumispaperit kourassa. Ainoastaan CV:n pitää näyttää helvetin hyvältä.
Paitsi mä olen kai poikkeus siinä suhteessa. Mä tein omatoimisesti, koulun ulkopuolelta puoli vuotta harkkarina yhdessä tosi jees mestassa viimeisenä opiskeluvuotenani. Kokemusta ei ollu opiskeluaikana ehtinyt kertyä juuri ollenkaan koska panostin kouluun ja tein koko ajan iltatöitä (kaksitoista tuntisien päivien lisäksi on aika vaikeaa saada mahdutettua tuotantoprojekteja mukaan kuvioihin *poks* ). Kuitenkin sen harjoitteluperioidin aikana ne tykästy muhun niin paljo ett palkkasi mutt just ennen ku valmistuin. Täällä sitä porskutellaan ja ihmetellään ett miten helvetissä tää on mahdollista *plur*

Tämän alan opiskelut on sinänsä pieni vitsi, koska harva oikeasti kunnon töitä tekevä ei edes valmistu vaan ne hyökkää työelämään jo kesken opiskelujen. Tai no ellet ole super ihminen, kyllä niitäkin löytyy. toisaalta tämä koulutus takaa perustaidot markkinoinnista, sponsoroinnista, sopimusjuridiikasta, erilaisten produktioiden kulun ymmärtämistä, tiedottamista, johtamisen psykologiasta... siis niin monesta käytännön asiasta etten edes jaksa näpytellä niitä tähän.
Itse olen onnellinen että päätin suunnata mun kulttuurisen luovuuden tähän suuntaan, koska tätä mun on aina pitänytkin tehdä. Teininä tuli harhailtua kaikissa ohjaaja kuvitelmissa, mutta mä tykkään tehdä taustalla töitä. Tuottajat ei ikinä saa kiitosta, vaikka yleensä ovat tehneet sen isoimman duunin. Tai ainakin tehnyt isoimman duunin tekemisen mahdolliseksi. no nyt juttu harhailee jo, sori.

Mitä tuohon tradenomi osastoon tulee, mä oon aina ollu sitä mieltä, että sinne hakee vain tyypit ketkä haluu päästä idlaamaan johonkin oppilaitokseen ku yhteishaut puskee niskaan. Oon mäkin joskus hakenut tietojen käsittelyyn ihan vitsillä kun ei sinä vuonna kiinnostanu vielä opiskella, muttei halunnu karenssiakaan.
cloud-c

Posts: 328

#16 • • Edited cloud-c Re-form

Maailmassa on vain yksi -nomi mikä on idiootimman kuuloinen, se on sivinomi, oon kuullu sen joskus, en ees muista mistä niitä valmistuu.




Hmm... paha kilpailija tälle on kyllä Sportenomi. Heitä valmistuu käsittääkseni jostain liikuntapainotteisista kouluista :)


Itse olen Medianomi, valmistunut muutama vuosi sitten Lahden Ammattikorkeakoulusta Muotoiluinstituutista Viestinnän koulutusohjelmasta graafisen suunnittelun suuntautumisvaihtoehdosta. Lyhyt selittää. :)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#17 • • Jussi Soro choon!

hrdkvr, 12.12.2006 13:43:
ja työllisyys on niin huonolla jamalla et jäbä on kenkäkaupassa töissä?


Väittäisin että tällä alalla portfolio on enemmänkin kaikki kaikessa kuin koulutus. Pätevä graafikko saa aina hommia, mutta paska graafikko ei, vaikka olisikin koulut käytynä.
Twist

Posts: 925

#18 • • Twist Team Kemuttajat
Hain alunperin Heliassa medianomi koulutukseen , mutta ei sinne ollu kyllä mitään toivoa päästä .. Hakijoita on ihan saatanasti ja alotuspaikkoja ainoastaan kourallinen. Nyt joutuu lusimaan IT-tradenomiks *lmao*
OCS

Posts: 1,828

#19 • • OCS

JussiS, 13.12.2006 14:01:
Väittäisin että tällä alalla portfolio on enemmänkin kaikki kaikessa kuin koulutus. Pätevä graafikko saa aina hommia, mutta paska graafikko ei, vaikka olisikin koulut käytynä.



Tuo pitää täysin paikkansa. Ihan sama oletko medianomi, jos sulla ei ole mitään konkreettista näytettävää taidoista.
cloud-c

Posts: 328

#20 • • cloud-c Re-form

OCS, 13.12.2006 14:28:
---
JussiS, 13.12.2006 14:01:
Väittäisin että tällä alalla portfolio on enemmänkin kaikki kaikessa kuin koulutus. Pätevä graafikko saa aina hommia, mutta paska graafikko ei, vaikka olisikin koulut käytynä.

---


Tuo pitää täysin paikkansa. Ihan sama oletko medianomi, jos sulla ei ole mitään konkreettista näytettävää taidoista.



Joo, täysin totta. Saattaahan siitä apua olla vähän jos on valmistunu jostain hyvän maineen omaavasta koulusta, mutta kyllä sen portfolion ja henkilökemian pohjalta se työpaikka kolahtaa.