Mikä syntetisaattori 1000:lla?

26 posts, 2 pages, 11,623 views

Falafel

Posts: 8

#1 • • Edited Falafel
Olen valitsemassa uutta, noin 1000:n syntetisaattoria tai useastakin syntetisaattorista koostuvaa kokoonpanoa. Käytössäni on ennestään tietokone ja pari vanhempaa digitaalisyntetisaattoria kuten Yamaha QY70 ja Alesis NanoPiano. En aio pahemmin pyöritellä softainstrumentteja vaan olen etsimässä ihan hardwarea.

Tarkoitus olisi tehdä aluksi "helppoa" synthpoppia ja myöhemmin ehkä vaativampaa Technoa/Housea/Trancea. Olen herättelemässä musiikkiharrastustani uudelleen henkiin ja ainakaan vielä ei tarkka soundien hiominen ja säätäminen ole ajankohtaista vaan nyt suuri määrä hyviä preset-soundeja ja hyvä efektipuoli olisi tärkeää.

Tähän mennessä Roland Fantom-XR:n ja Yamaha Motif-Rack ES:n demobiisit ovat kuulostaneet hyviltä. Myös Korg TR 61 Music Workstationin ja Alesis Fusion 6HD:n demot on kuunneltu joista Alesis on mielenkiintoisempi. Mutta onko kellään kokemuksia näistä laitteista? Olisiko kenties suositeltavana jotain muita syntetisaattoreita 1000:n hintaan? Tai useammasta halvemmasta syntetisaattorista koostuva kokoonpano? HUOM en etsi käytettyjä.

kiittäen: Falafel
Tyranoid

Posts: 1,552

#2 • • Tyranoid FINRG
Clavia Nord Rack 2X (about 1000e) ja Korg Microkorg (400e) vois ehkä olla varteenotettavia. Jos et rajaisi käytettyjä pois niin suosittelisin Roland 80x0:aa tai jotain Virus-sarjan konetta. Ja tietenkin etenkin Rolandin vanhoja analogeja...
Falafel

Posts: 8

#3 • • Edited Falafel
Kiitos. Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto tuo Nord. Microkorgin demot kuunneltuani en tykännyt Microkorgin soundista. Siinä oli jotain outoa sumuista mutta ne mp3:t olivat vain 128kbps-laatuisia. silti Alesis Micronin 128kbps-laatuiset mp3-demot kuulostivat paljon paremmalta. Toisaalta muilta kuin soundien osalta Alesis Micron vaikutti vaikealta laitteelta.. lähinnä hardware-käyttöliittymän minimaalisuuden takia.

Noissa monissa virtuaali-analogeissa vaan ei taida olla tuo efektipuoli niin kattava kuin esim. Yamaha Motif-Rack ES:ssä. Ja haluan vielä painottaa tässä että toivon kokoonpanolta kelvot rumpusoundit (mukaan lukien jonkunlaiset TR-909 ja TR-808 -samplet) ja mahdollisesti omien samplejen lataamisen. Edelleenkin toivon hienoja piano- ja urku- yms. presettejä ja paljon rumpuääniä. Tietokoneella softasynilla en tosiaan halua säätää vaan haluan hardwarea.

Otan edelleen ehdotuksia vastaan. Haussa edelleen noin 1000:n syntetisaattori/työasemasyntetisaattori jossa olisi mahdollisimman kattavat efektipuoli ja rummut sekä paljon presettejä. Tai sitten useamman laitteen kokoonpano joka olisi silti helppokäyttöinen. Sekvensseriä aion pyörittää pääosin tietokoneella kuitenkin.
pirpeli

Posts: 5,533

#4 • • pirpeli
Kolkki, sanoo Aleksi. Siinä on hyvä, tuhannella eurolla.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

blastic

Posts: 930

#5 • • blastic ballistic ballstick

pirpeli, 4.11.2006 20:11:
Kolkki, sanoo Aleksi. Siinä on hyvä, tuhannella eurolla.



Sitten kun vielä kerrot mistä kolkin löytää helposti tonnilla. Mieluummin siis omalta mantereelta ettei tarvi pelätä postipaketin sisältävän happolaatikon sijasta japanilaista postimyyntivaimoa tms. *justjoo*

tai jotain
nuance

Posts: 1,963

#6 • • nuance cov ops, combat, sunrise

blastic, 4.11.2006 20:15:
---
pirpeli, 4.11.2006 20:11:
Kolkki, sanoo Aleksi. Siinä on hyvä, tuhannella eurolla.

---


Sitten kun vielä kerrot mistä kolkin löytää helposti tonnilla. Mieluummin siis omalta mantereelta ettei tarvi pelätä postipaketin sisältävän happolaatikon sijasta japanilaista postimyyntivaimoa tms. *justjoo*

tai jotain



mä ostin saksan ebaysta, värkki tuli sveitsistä. hintaa tuli yhteensä joku tommonen tonni.
Falafel

Posts: 8

#7 • • Edited Falafel
Saatatte vielä ihmitellä miksi valitsisin samplepohjaisen syntetisaattorin (kun eihän niissä ole kovin autenttista analogisyntikkaääntä). Mutta olen jotenkin valmis uhraamaan analogisoundipuolta niihin loistaviin samplepohjaisiin soundeihin ja efektointiosioihin mitä noista nykyään löytää.

Ja vielä kun näin alkuun musatyylinäni olisi "helppo" synthpop tai jopa ihan vain jonkinlainen helppo pop. Hieman vaikea ennustaa tuota suuntaa vielä. Nyt vain tuntuu että tarvitsen niitä tuhansia täysin valmiita preset-soundeja ja mahdollisimman valmiita, helppoja efektejä.

Edelleen on tärkeää että saisi kaiken tarvittavan valmiiden biisien tekemiseen yhdestä laitteesta. Eli mm. multi-timbraalisuus ja efektit on tärkeitä. Sekvensseriä kuitenkin pyörittäisin lähinnä tietokoneella.
oi.1

Posts: 118

#8 • • oi.1
Osta Motif tai Triton. Mistään muusta et saa niin laajaa saundiskaalaa tohon rahaan. Ellet sitten eriksee etsi jotain virtualianalogia, siinä tapauksessa Nord Leadit tai Virukset on hyviä vaihtoehtoja.
CM

Posts: 1,507

#9 • • CM
Sit kun revitte siitä kolkista vielä niitä rumpusoundejakin, voi yhen äänen polyfonia loppuu nopeesti kesken
Falafel

Posts: 8

#10 • • Edited Falafel
Tämä on aikamoista kun en osaa päättää. Sori. Mutta mikään kiire tällä hommalla ei ole. Toisaalla olen saanut jopa idean rakentaa musakoneeksi pyhitettävän PC:n johon tulisi monikanavainen äänikortti. Se olisi minulle aivan uusi maailma mutta sillä olisi omat hyvät puolensa.

Tosin sitten ei varmaan riittäisi loput tuosta 1000:sta instrumentteihin.

Taustani on suunnilleen tämä:
1991 ->: Atari ST, Noisetracker, Roland D-5 + Sequencer One
1994 ->: Amiga 500plus, Protracker
1999 ->: PC, Fasttracker, Yamaha QY70, Alesis NanoPiano, Roland D-5 ja hieman Cubase VST/32 v5:ta
2004 ->: Vain hieman "leikkimistä" Reasonilla ja Cubase SX2:lla jonka kanssa muutamia plugineja
2006 ->: Mukaan tullut Evolution MK449C (MIDI-koskettimisto knobeilla ja fadereilla)

btw. Tuossa Evolutionissa on tönkkö koskettimisto joten vaihdan sen varmaan johonkin muuhun. Siinä siis on liian jäykät jouset tai jotain.
:D

Posts: 3,707

#11 • • :D
Kannattaa tsekata myös groovebokseja, kun tonnilla sais jo
aika maukkaan rolandin mc-808:n jolla saa kyll rummut kuin
rummut ja muutkin soundit on ruleski!

Itse oon täs miettinyt rolandin sh-201 syntsan ostoa vakavalla
mielellä jopakin. Lähinnä melko hyvän hinnankin takia.
Falafel

Posts: 8

#12 • • Falafel

D, 6.11.2006 17:01:
Kannattaa tsekata myös groovebokseja, kun tonnilla sais jo
aika maukkaan rolandin mc-808:n jolla saa kyll rummut kuin
rummut ja muutkin soundit on ruleski!

Itse oon täs miettinyt rolandin sh-201 syntsan ostoa vakavalla
mielellä jopakin. Lähinnä melko hyvän hinnankin takia.



Juu. Kävin läpi netissä MC-808:n speksejä ja kuuntelin demobiisit. Hyvältä sekin kuulosti. Pitäisi ehkä käydä ihan jossain kokeilemassa mutta en tiedä onko täällä Hämeenlinnassa esillä missään ennen kuin jaksan käydä kaupungilla katsomassa. Ja ihan jos noita muitakin laitteita olisi esillä.
:D

Posts: 3,707

#13 • • :D

FalafelJuu. Kävin läpi netissä MC-808:n speksejä ja kuuntelin demobiisit. Hyvältä sekin kuulosti. Pitäisi ehkä käydä ihan jossain kokeilemassa mutta en tiedä onko täällä Hämeenlinnassa esillä missään ennen kuin jaksan käydä kaupungilla katsomassa. Ja ihan jos noita muitakin laitteita olisi esillä.



Sehän tässä onkin suurin ongelma, kun noita bokseja ei ole juuri missään
koekäytössä. Meidän kruuppikin mietti ihan myös tota 808:ia, jos ja kun
vaan saisi sitäkin testailtua oikeesti vähän. Son aina vähä niin näin ostaa
semmoinen laite, mitä ei ole päässyt kosketteleen. Mutta toisaalta mulla
on täs vasemman käden ulottuvilla koko ajan mc-505, jolla saa myöskin
ihan loistokasta soundia ulos ja oonkin sitä monesti käyttäny meidän
uusissa biiseissa. Onha tuo 808 huimasti paremmilla soundeilla varmaan,
mut kyl silti pitäs päästä koskettelemaan. :) jnejne
gerry

Posts: 979

#14 • • Edited gerry
Suapi nähä tuleeko MC-808 ollenkaa suomeen... Rollun myyntipäälikön kans vähän jubailtiin ja se oli vähän sitä mieltä että kannattaako tuota suomeen ottaa. Sanoin kyllä mielipiteeni (joka oli et ainaki parikymmentä kannattaisi) mut en tiijä mikä noitte lopullinen kanta ny sit on:)

Thomannilta sen saa jos ei suomeen tuliskaa.. Winkee masina kyl on!

Mut mä ottaisin tällaisen http://www.thomann.de/thoiw3_creamware_pro12_asb_prodinfo.html

Myös Korgilt on tullu ihan päteviä pikkusynsiä (jotka indegroituvat kans osaksi vst systeemiä).

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-192660.html

Edelleen on tärkeää että saisi kaiken tarvittavan valmiiden biisien tekemiseen yhdestä laitteesta. Eli mm. multi-timbraalisuus ja efektit on tärkeitä. Sekvensseriä kuitenkin pyörittäisin lähinnä tietokoneella.



multi-trimbraalisuudella et tee oikeastaan yhtään mitään jos ajot pyörittää tietokonetta. Ei virusksen lisäksi tuu montaa synaa mieleen jotka olisivat päteviä multi-trimbaalises käytös. Noist saundeist tulee tosi ohuita ja aneemisen kuuloisia jotka kuullostavat pahimillaan GM saundeilt.

--
by B.C.S

Loose Grip

Posts: 330

#15 • • Loose Grip
Toi Korgin MicroX olis mun valinta vastaavassa tilanteessa. Arvostelujen ja ulkomuistin peruseellta hyvä allrounderi ja karsittu Triton sarjan engine. Paljon hyviä saundeja, sai erityisesti hyvää palautetta padeista. Hinta/laatusuhde tuntuis olevan kohdallaan tossa vehkeessä.
gerry

Posts: 979

#16 • • gerry

Loose Grip, 6.11.2006 18:56:
Toi Korgin MicroX olis mun valinta vastaavassa tilanteessa. Arvostelujen ja ulkomuistin peruseellta hyvä allrounderi ja karsittu Triton sarjan engine. Paljon hyviä saundeja, sai erityisesti hyvää palautetta padeista. Hinta/laatusuhde tuntuis olevan kohdallaan tossa vehkeessä.



Joo, pädit on kyl hyviä! Allaround synaksi kyl tosi hyvä. Kulkee myös näppärästi mukana:) Mitä pääsin kerran hiukan testaamaan niin ei kyl moittimist löytynyt. VST-puolta tosin en oo testannut:(

--
by B.C.S

oi.1

Posts: 118

#17 • • oi.1
Toi MicroXi on mullekin vähän uus tuttavuus, tietääks kukaan onks tota stadissa missään testattavana? Tritonin sound-engine tollasessa pikkupurkissa ois ehkä just mitä mäkin oisin ettimässä. :)
Falafel

Posts: 8

#18 • • Falafel
Löytyi vielä sellainen vaihtoehto että pistäisin koneeseen Windowsin kahdelle eri kiintolevylle ja toinen niistä olisi optimoitu musan tekemistä varten. Silloin koneen setupista ensimmäisen kiintolevyn disabloimalla pääsisi siihen musantekoon optimoituun Windowsiin. Sitten ostaisin esim. M-Audio Delta 1010:n (monikanavaäänikortti) 400:lla ja minulle jäisi syntikoihin noin 800. Eli tuossa säästyisi toisen koneen rakentamiselta/ostamiselta. Miltä kuulostaa?
Loose Grip

Posts: 330

#19 • • Edited Loose Grip
Itse ostaisin tolla rahalla jonkun Firewireäänikortin. Sen saa sitten tarvittaessa kätevästi mukaan matkalle ja kiinni läppäriin. Lisäks 1010:ssä mun mielestä maksaa liikaa se breakoutboksi, kun vertaa, että LT maksaa 179euroa. Tosin itsekään en ostais mitään ilman breakoutboksia.

Edit: 2 käyttistä, uus äänikortti ja MicroX olis kyllä ihan bravo vaihtoehto.
DJ Rx

Posts: 2,527

#20 • • DJ Rx FINRG Recordings
no fantom on ainakin sellanen syna mistä löytyy todella kattava valikoima euro humppa, trance, proge saundeja, mutta mutta... kyllä mä lämpimästi suosittelisin virus c:tä tai vastaavaa synamodulia, jonka varmasti saat tolla 1000 eskolla...

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.