Sellanen sohvapöytä hakusessa

17 posts, 1 page, 11,736 views

Slusse

Posts: 115

#1 • • Slusse mukamasmuusikko
Noniin kaikki bilehilettäjät! :) Kertokaas mistä voisin löytää jokseenkin edullisen sohvapöydän, mikä on A) matala (joku 20-25cm) ja B) neliskulmainen 100cm*100cm (max)? Mielellään toki puuta (massiivi), ja jos on vielä eri vaihtoehtoja puulajista niin sitä parempi.

Oon ettiny ko. pöytää jo jonki aikaa, ja ainoa minkä oon tullu eteen maksaa noin 600 euroa. Hiukka tyyris pieneks pöydäks. :)

Eli auttakee jos teillä on ideoita/ehdotuksia/tietoa. Kiiiitos!

--
Nicke
ville

Posts: 3,780

#2 • • ville olen oikeasti ujo
Varmaan kohti unelmakämppää topic olisi jees paikka kysyä :)

Melkein sanoisin, että yhdistelmä erikoinen puulaji, massiivi, kohtalaisen suuri ja alle 600e on mahdoton. Tämä siistä syystä, että erikoisemmat puulajit maksaa massiivina julmetusti (3000e/motti->) ja siten pöytää on mahdotonta rakentaa niin että sekä valmistaja että myyjä saisi tarpeeksi katetta.

Veikkaisin, että sulla on kaksi vaihtoehtoa:

1) Ostaa se 600e pöytä, joka lopulta on kuitenkin ihan ok summa harvinaisemmasta puulajista tehdystä tyylikkäästä pöydästä.

2) Teettää puusepällä just sen kokoinen ja näköinen pöytä kun haluat. Saat hyvällä tuurilla painettua kuluja alaspäin jokusen satasen riippuen materiaaleista ja voit olla varma, että tuote on ainutlaatuinen.

Hyvä paikka katsoa puulajeja on puukeskus. Jokaista puulajia voi sitten tummentaa/vaalentaa haluamansa pinnoiteella (matta/kiitävä lakka, värjätty lakka, vaha jne). Massiivina kaikkia ei saa, mutta viiluna kyllä ja usein eri pakuuksina kun vaan tajuaa kysyä. Sen jälkeen soittokierros parille puusepälle niin saat aika hyvän käsityksen mitä teettäminen maksaa :)
Jaques

Posts: 1,390

#3 • • Edited Jaques HUGC / So Nice!
Kannattaa mennä Bauhaussiin katsomaan massiivi työtasoja. Hankit yhden parimetrisen ja viet puusepälle joka veistää siitä pöydän.

Esim mahonkinen työtaso 26 x 600 x 3020 on nyt tarjoukses 99/kpl
ja tamminen 25 x 1000 x 1800 on 69/kpl

Sanoisin et tosta mahonkisesta palasta sais oikeen hienon. Tarvitset vain yhden palan.

2x 600x1200 jotka liimataan yhteen ja sit vaan jotkut siistit jalat. Hintaa tulis varmaan jotain 200 paikkeil.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Jaques

Posts: 1,390

#4 • • Edited Jaques HUGC / So Nice!
Tai katso täältä http://www.vanhatravintolakalusteet.fi/poydat/ 5 ylhäältä. Siitä vaan laikka käteen ja jalat sopivan korkuisiksi sekä lakkaa pintaan. Easypeasy!!

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

ville

Posts: 3,780

#5 • • ville olen oikeasti ujo

Jaques, 20.10.2006 09:20:
Kannattaa mennä Bauhaussiin katsomaan massiivi työtasoja. Hankit yhden parimetrisen ja viet puusepälle joka veistää siitä pöydän.



Vaikka massiivi tällä tavalla ostettuna onkin halpaa, niin imo ulkonäöllisesti se ei välttämättä aina toimi kovin hyvin. Bauhaus, Biltema, Puukeskus, K-rauta, Ikea jne myyvät kaikki massiivilevyjä, joiden paksuudet vaihtelevat välillä 18-40mm. Yhteistä näille kaikille on, että levy on tehty pienen pienistä palasista joiden leveys on yleensä 20-40mm ja pituus 200-300mm. Parhaimmillana pituus on sama kuin levyn pituus. Jos levy tehdään kasasta paloja, pinnasta tulee helposti aika levoton ja mielestäni hiukan sopimaton jos hakee pelkistettyä linjaa.

Jos ottaa esimerkiksi vaikka monet "desingmerkit" ja niiden sohvapöydät niin niissä usein on viilu pinnassa. Syynä tähän on se, että viilusta pystyy tekemään 200-300mm leveitä pintoja suoraan ja siten puun syykuviot ja puun pinta tulee paljon paremmin esille. Massivista tällaista ei pysty tekemään, sillä puun eläminen usein rajoittaa yhden palan leveydeksi 100mm:iin.

Kuvat hahmottaa enemmän kuin tuhat sanaa, joten tässä esimerkki meidän sohvapöydästä joka on viilutettu:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/33Nurkkapyota.htm

Ja tässä kuva esim bauhaussin massiivimahongista:

http://ac.gentoo.fi/diy/laitetaso3/imagepages/image7.html

Tapaus/huonekalukohtaista tietysti on pitääkö tosta palapinnasta vai ei :)
Jaques

Posts: 1,390

#6 • • Jaques HUGC / So Nice!

ville, 20.10.2006 11:29:
---
Jaques, 20.10.2006 09:20:



Kyl kyl!! Onhan niissä paljon noita paloja mut jos löytää hyvän levyn niin voi saada aika elävän pinnan. Kukin omalla tavallaa.*pepsodent* Ainaskin Nikellä on nyt vaihtoehtoja mistä valita.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Slusse

Posts: 115

#7 • • Slusse mukamasmuusikko
Kiitos kaikille vastauksista! Oon kyl kuullu joskus että saattaa löytää puupöytiä halvalla, mutta harvemmin mistään "designkaupasta". :) Se pöytä mikä mulle ehdotettin on tää:

http://www.kaani.net/jazzSP.jpg

Se puumateriaali ei oo ehkä se toivottu mutta tyyli on (se pienempi). Sen hinta on tosiaan lähes 600e ja se tuntuu pienestä puupöydästä hiukka yläkanttiin. Toinen vaihtis olis tosiaan ostaa jostai korkeempi (ne on jostain syyst halvempia) ja sit tylysti sahaa jalat. Siitä ei kyl vaan ikinä saa siistiä/tasasta ellei oo ammattilainen.

Noh, pitänee jatkaa etsiskelyä ja ihmettelyä. Kauheetä tää sisustaminen! :D

--
nicke
Karski

Posts: 6,049

#8 • • Karski Pomon kätyri

Slusse, 20.10.2006 19:46:

Se puumateriaali ei oo ehkä se toivottu mutta tyyli on (se pienempi). Sen hinta on tosiaan lähes 600e ja se tuntuu pienestä puupöydästä hiukka yläkanttiin.



Noo, itse maksoin pähkinäpuisesta vastaavasta pöydästä
suurinpiirtein ton, kun se tehtiin mittojen mukaan, ja laatu
kyllä näkyy. Jälleenmyyntiarvokin on hyvä, mutta ennenkaikkea
kyseessä on kestävä kaluste. Ja ottaen huomioon, että
puusepän tuntihinta on pienempi kuin vaikkapa tällaisen
IT-nörtin (ainakin oman pöytäni tapauksessa) niin tuohan
on suorastaan edullista *nauru*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Stresspill

Posts: 220

#9 • • Stresspill rendermonkeywrench
Tuo pöytä mikä kuvissa näkyy, ei edes ole massiivipuuta, vaan viilutettua lastulevyä tms.. Itse tekisin vastaavan hakemalla puutavaraliikkeestä sopivaa massiivipuulevyä ja tilaisin sen valmiiksi osiin sahattuna, eli kansi ja jalat. Sitten vain kotona liimaa ja puristukseen. Lopuksi hionta ja vahaus puulajista riippuen jollakin sopivalla Osmocolorin puuvahalla, kiillotus teräsvillalla. Tuo ei vielä kummoisia tiloja / työkaluja vaaji, mutta mikäli peukalo on totaalisen keskellä kämmentä, niin kilauta kaveri auttamaan. Itse tehdessä saa vielä onnistumisen ilon kaupan päälle *aplodit*

--
Aeria Gloris

ville

Posts: 3,780

#10 • • ville olen oikeasti ujo

Slusse, 20.10.2006 19:46:
Kiitos kaikille vastauksista! Oon kyl kuullu joskus että saattaa löytää puupöytiä halvalla, mutta harvemmin mistään "designkaupasta". :) Se pöytä mikä mulle ehdotettin on tää:



Halvalla, mutta millaista laatua?

Toikin pöytä näyttää viilulta, tai ainakin reunat on viilutettu. Hyvin todennäköisesti koko pöytä. Viilun paksuus saattaa vaihdella kaikkea välillä 0.2 - 3mm ja alle 1mm viilut on vielä aika perustavaraa. Ts jos ton pöydän viilupaksuus ei oo vähintään 1.5mm, niin on laatu on tosi heikko hintaan nähden.

Ja ja kun teetät tollaisen puusepällä, materiaalit maksaa max 150e. Tollasta ei kovin montaa tuntia tee eli säästät taatusti satasia teettämällä pöydän.

Itse olen viime aikoina käyttänyt sellaista puuseppää kuin kalustetekniikka sörkassa. Jos itse piirrät paperille pöydästä mitat, viet vaikka ton kuvan sinne esimerkkinä niin ne tekee sulle pöydän halvemmalla ja viiluttaa sen millä tahansa puulajilla. Suosittelen lämpimästi. Aika monta työtä olen siellä teettänyt ja tollasen pöydän työhinta liikkuisi varmaan jossain 150-300e välillä. Eniten säästät jos viet hyvät piirrustukset ja ohjeet sekä valmiit tavarat puukeskuksesta. Enemmän laskuttavat jos viet vaan piirustukset ja haet valmiin tavaran.

Noin yleisesti voisi muutenkin todeta, että valmiita laadukkaita puukalusteita kannattaa hyvin harvoin ostaa liikkeestä jos kriteerinä on hinta. Liike kuitenkin teettää kaiken puusepällä, joten kalusteen hinnassa on liikkeen ja puusepän katteet päällä. Usein vielä vähän merkkilisää, kuten tossa kaanimallistossa.... tilaamalla tavaran suoraan puusepältä yksi välikäsi poistuu ja tavara halpenee oman kokemuksen mukaan 30-50%. Lisäksi jos ottaa sen linjan, että teettää kaikki huonekalut samalla puusepällä, oppii tuntemaan puusepän ja hinnat todennäköisesti ei ainkaan nouse pitkällä tähtäimellä :)


Noh, pitänee jatkaa etsiskelyä ja ihmettelyä. Kauheetä tää sisustaminen! :D



Älyttömän kivaa se on :)
vuokko

Posts: 243

#11 • • vuokko
jee sisustaminen on kivaa ja silleen...

mutta tylsänä ihmisenä muistuttaisin eettisestä valinnasta
-ota selvää mistää mahdollisesti massiivipuusi tulee, sademetsien lajit on kyllä ehkä kauniita mutta kotimaiset/skandinaaviset lajit ois varmaan parempi valinta, niitä kun todellakin voi petsata mielen mukaan... jeps ja "paikallinen" puuseppä, erinomainen idea

ei muuta... *hih*
vuokko

Posts: 243

#12 • • vuokko
btw..
tässä ollaan muuten itekin fiksaamassa tv-tasoa koti-konstein..
2 massiivi tammilevyä päällekäin (130x60x30), maitolasiset kulmatiilet "hyllyjen" väliin kulmiin, upotetut pienet halogeenilamput etu nurkkiin tiilen taa, eteen kaksi teetettyä liukulasia, taakse toiset lasit ja kolo johdoille.

ensin puupinnan käsittely;
hioo levyt 180 , pyyhkii kerran kostealla pyyhkeellä (ei valuva) kauttaaltaan ja antaa kuivua kunnolla hioo vielä 240, imuroi puhtaaksi pölystä, vahataan valkealla kuultovahalla (suosin vahaa lakan sisaan)

sitten i-love-my-neighbours-vaihe
ajetaan urat laseille, omat n. 5-10mm "kolot" laistiileille sekä halogeenilampuille sitten ajaa urat reunaan liukulaseille, muistaa tehdä ylähyllyn urasta syvemmän jotta lasit saa pujotettua paikoilleen (nämä siis käsijyrsimellä, vuokratulla tai ostetulla). siistii jyrsinnän jäljet hiomalla.

ruuvvaa sen verta järeät rullarenkaat alempaan levyyn että kestävät koko helahoidon painon
ja ne juuri sen verta "keskemmälle" eli ei ihan reunaan vaan n. 50-70mm etäisyydelle reunoista. niin renkaat ei näy ja antaa kevyen vaikutelman. ja lopulta kokoaa koko kyhäelmän ilman liimaa
-jotta sen voi tarvittaessa purkaa..

ei ihan "lisää-vain-vesi" tyylinen ratkaisu...

tää on vasta mun suunnitelma, hintaa olen tässä vasta laskeskelemassa mutta tosiaankin.. kypsyin aika perusteellisesti etsimään omannäköistäni tv -tasoa tässä näinä kolmena vuotena...

projekti tosin kysyy jo vähän uskoa omiin kykyihin askarrella tällaisia...olkkarissa...
mut hyvin suunniteltu on puoliksi tehty sanoikin opettajani puukoulullani...*pepsodent*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#13 • • Lost-Soul los pallos

ville, 21.10.2006 11:52:
---

Itse olen viime aikoina käyttänyt sellaista puuseppää kuin kalustetekniikka sörkassa. Jos itse piirrät paperille pöydästä mitat, viet vaikka ton kuvan sinne esimerkkinä niin ne tekee sulle pöydän halvemmalla ja viiluttaa sen millä tahansa puulajilla. Suosittelen lämpimästi. Aika monta työtä olen siellä teettänyt ja tollasen pöydän työhinta liikkuisi varmaan jossain 150-300e välillä. Eniten säästät jos viet hyvät piirrustukset ja ohjeet sekä valmiit tavarat puukeskuksesta. Enemmän laskuttavat jos viet vaan piirustukset ja haet valmiin tavaran...


Tekevätkös nuo puusepät lasiovia yms. vai koskevatko pelkästään puuhun. Tai saako jostain helposti ja halvalla tilattua halumiaan lasiovia (siis mittatilauksena).

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jone

Posts: 8,258

#14 • • Jone Archibald Haddock

Lost-Soul, 22.10.2006 22:33:
Tekevätkös nuo puusepät lasiovia yms. vai koskevatko pelkästään puuhun. Tai saako jostain helposti ja halvalla tilattua halumiaan lasiovia (siis mittatilauksena).



Puusepät eivät (ei niin yllättäen) ammattinsa puitteissa työstä lasia, mutta duunaavat kyllä laseilla varustettuja ovia tai osaavat neuvoa oikeaan mestaan / teettävät ovet suunnitelman mukaan mikäli ne ovat kokonaan lasiset. Eli kyllä puuseppien kautta koko kalusteen saa halutessaan vaikka siinä olisi muutakin kuin puuta.
ville

Posts: 3,780

#15 • • ville olen oikeasti ujo

Lost-Soul, 22.10.2006 22:33:
Tekevätkös nuo puusepät lasiovia yms. vai koskevatko pelkästään puuhun. Tai saako jostain helposti ja halvalla tilattua halumiaan lasiovia (siis mittatilauksena).



Espoonlahden lukko ja lasi on loistava ja edullinen paikka. Karkaistu 4mm lasi luokkaa 40e/neliö eli varsin edullista moneen muuhun paikkaan verrattuna. Kyseiseen paikkaan voi lähettää esim sähköpostilla tarvittavat mitat ja tilata kotiinkuljetuksen tavaroille.

Jos ja kun teettää lasiovia/tmv niin kannattaa ensin tilata lasit ja viedä ne puusepälle kun tason tekeminen aloitetaan. Tällä tavalla taso tulee tehtyä tarkalleen lasien koon mukaan ja toleranssit on millilleen kohdalleen. Jos tilaa samaan aikaan tason ja lasit, käy helposti niin, että jompikumpi tekee millin tai pari pieleen ja silloin ei välttis tuu niin hyvää jälkeä kuin haluaisi ...
ville

Posts: 3,780

#16 • • ville olen oikeasti ujo

vuokko, 22.10.2006 22:19:
ruuvvaa sen verta järeät rullarenkaat alempaan levyyn että kestävät koko helahoidon painon
ja ne juuri sen verta "keskemmälle" eli ei ihan reunaan vaan n. 50-70mm etäisyydelle reunoista. niin renkaat ei näy ja antaa kevyen vaikutelman. ja lopulta kokoaa koko kyhäelmän ilman liimaa
-jotta sen voi tarvittaessa purkaa..



Jos vetäiseen kasaan vain ruuveilla niin tasossa pitäisi imo olla piiloruuvit, jotka kiristää tason varmasti tiukalle. Perinteinen "kulmaraudat tason sisäpuolelle" on aika tökerö ratkaisu, jossa näkyy sekä kulmaraudat että sauman "liimaamattomuus". Lisäksi tasosta ei aina tule kovin tukevaa vaan pieni huojuminen saattaa jäädä jos tasoa yrittää heiluttaa. Varsinkin tollasessa viimeistellyssä tasossa jossa on halogeenivaloa ja lasia, kasausratkaisu kannattaisi olla aika viimeistelty eli piiloruuvit tai liima.

Siten mä sanoisin, että jos itse tekee, eikä ole välineitä tehdä kunnon kiristysmekanismeja, kannattaa suosiolla käyttää liimaa ja puristimia. Ei tuollainen taso kuitenkaan niin paljon paina, että sitä ei pystyisi siirtämään kasattuna :)
vuokko

Posts: 243

#17 • • vuokko

ville,

Jos vetäiseen kasaan vain ruuveilla niin tasossa pitäisi imo olla piiloruuvit, jotka kiristää tason varmasti tiukalle. Perinteinen "kulmaraudat tason sisäpuolelle" on aika tökerö ratkaisu, jossa näkyy sekä kulmaraudat että sauman "liimaamattomuus". Lisäksi tasosta ei aina tule kovin tukevaa vaan pieni huojuminen saattaa jäädä jos tasoa yrittää heiluttaa. Varsinkin tollasessa viimeistellyssä tasossa jossa on halogeenivaloa ja lasia, kasausratkaisu kannattaisi olla aika viimeistelty eli piiloruuvit tai liima.

Siten mä sanoisin, että jos itse tekee, eikä ole välineitä tehdä kunnon kiristysmekanismeja, kannattaa suosiolla käyttää liimaa ja puristimia. Ei tuollainen taso kuitenkaan niin paljon paina, että sitä ei pystyisi siirtämään kasattuna :)



juu, ajatus olikin niissä _kulma_lasitiilissä (jotka painaa aikas paljon) että niitä varten juuri jyrsimellä ajaisin suht syvät syvennykset niille n.10mm (kuitenkin alle puolet itse levyn paksuudesta!) ylös ja alas jotka taas puolestaan jämäköittää sen huojuvuuden minimiin. Liima ei olisi kyllä tietty huono vaihtoehto. Ainakin alalevyn upotuksiin, kakskomponentti epoksia kaiketi olisi paikallaan
Ongelma onkin kaiketi renkaissa ja niiden kestävyydessä mutta olikohan se hämeentien varressa siinä rav. 6.linjan kohilla on se yks liike josta sellaiset kait saisi, järeät ja kun ne 3 senttiseen umpipuuhun asiallisesti kiinnttää, uskaltaisin kyllä laittaa telluni kyhäelmäni päälle. vaikka kolme senttiä sinällään onkin aika vähän

tietty tason päätyihin lasitiilien väliin voisi laittaa ihan umpipuiset, lasinpaksuiset palaset -"jalat" jotka sitten kiinniitäisi ruuveilla kulmaraudan kaltaisesti tukipalalla. Siten että sisänurkkaan kiinnitetään n. 15cm pitkä 30mm*30mm "rima" josta ruuvit läpi valmiiksi poratuista ja kantauopotetuista rei´istä.

mutta hiomista riittää vielä näin plueprint-tasolla

niin ja hyvin liimatessa puristimet todella on tarpeen, kokeiltu on*blush*