Eettisyys ostamisessa

70 posts, 4 pages, 23,032 views

embie

#21 • • embie Shwoopsie poo

mayah, 10.10.2006 19:33:
---
embie, 10.10.2006 19:03:

---

Ja ei, se että ne on helpompi kantaa EI ole hyvä selitys. Ethän sä jugurttihyllylläkään jugurttipurkkeja mätä pussiin vaikka sä ottaisit niitä viis.

Ja noista jugurteista tuli mieleen, et mielummin ostaa sit vaik litran pönikän ku viis niitä kahden desin muovisia pikareita = vähemmän jätettä + ne tölkit pystyy oikeesti kierrättämäänkin
vaavu

#22 • • vaavu vara-vana

WiljamiDzay, 10.10.2006 18:21:
En ole varma liittyykö aiheeseen, mutta ainakin leipomotuotteissa suosin paikallisia. Eli leipää ostaessa valitsen pari euroa maksavan "oikean" leivän niiden Prisma-viipaleiden sijaan. Tämä johtuu kyllä vähintään yhtä paljon laadusta kuin eettisyydestä.

En ole ihan varma mitä tarkoitat "oikealla" leivällä, mutta jos tarkoitat niitä tuoreina myytäviä leipomotuotteita, ne saattavat tulla todella kaukaa. Esim. tuoreena myytävä patonki valmistetaan usein Ranskassa, josta se kuljetetaan raakapakasteena Suomeen ja paistetaan täällä. Jos haluaa siis oikeasti tukea paikallista tuotantoa, kannattaa valita pienten ja paikallisten leipomoiden tuotteita.

En ole mitenkään erityisen valpas kuluttaja eettisyyden suhteen, mutta kaipa seuraavat asiat voitaisiin tähän kategoriaan laskea:

- Ruokakaupassa emme yleensä ota kauppakasseja, vaan pakkaamme ruoat omiin kasseihin.

- Hedelmien punnitsemisessa yritämme minimoida muovipussit pakkaamalla useita hedelmiä ja latomalla punnitustarrat samaan pussiin. Yksittäiset tarrat lätkitään suoraan hedelmiin. Lisäksi keräämme kaikki muoviset hedelmäpussit talteen (mä käytän niitä esim. eväiden kuljetukseen töihin).

- Talouspaperilla pyyhkimisen sijaan meillä käytetään kestorättejä.

- Pyrimme välttämään eineksiä ja kaikkea yksittäispakattua. Tulee vähemmän jätettä.

- Ostamme vapaan kanan kananmunia.

- Suosimme suomalaisia vihanneksia ja hedelmiä, mikäli kausi vain sallii. Espanjalaiset tomaatit ja kurkut ovat joutuneet lopulliseen boikottiin sen HS:n kuukausiliitteen jutun jälkeen.

- Suosimme huonekaluissa pitkää ikää ja kestävyyttä. Vanhat huonekalut myymme/annamme pois, emmekä heitä kaatopaikalle. Puuhuonekalut (pl. antiikki) on tilattu puusepältä.

- Emme ole ostaneet autoa.

- Sitten joskus vauvan kanssa pitää vakavasti harkita kestovaippojen käyttöä.

Paljon parannettavaakin kyllä löytyisi. Ennen kaikkea, käytämme aika hurjasti sähköä, eikä sähkösopimuksemme ole millään tavalla ympäristöystävällinen. Jos nyt joutuisimme viimeiselle tuomiolle, sähkönkulutuksesta ropisisi kyllä hurjasti miinuspisteitä. :(

Lisäksi mä kyllä ostan vaatteita esimerkiksi henkkamaukasta ja muista lafkoista, joissa vaatteiden pitkäikäisyyteen ei panosteta ollenkaan.

Emme myöskään osta luomua. Luomuviljelyn eettisyysasteesta en ole ihan täysin vakuuttunut, mutta luomulihaa sen sijaan voisikin harkita. Sitä vain taitaa aika vähän olla saatavilla.
soile

#23 • • soile

embie, 10.10.2006 18:56:
...ja kananmunia jos eksyn ostamaan, on valinta vapaan/lattia kanan munat (jotenki oon jostain oppinut, et se onnellisten kanojen munat olis vaan sellanen hyvä iskulause, jolla saadaan kuluttajalle hyvä mieli)

Joo, nuo onnellisten kanojen munat on käsittääkseni vaan tommonen myyntikikka, joka ei millään tavalla takaa kanojen saaneen hyvää kohtelua...

Itse joitain tuotteita ostan luomuna ja sitten noita reilun kaupan tuotteita (lähinnä banskuja) myöskin yritän suosia. Muovikasseja harvemmin tarttuu kaupasta mukaan, koska meillä on aivan superhieno murun tekemä kankainen kauppakassi. :)
WiljamiDzay

#24 • • WiljamiDzay Nyypiö

vaavu, 10.10.2006 20:58:
---
WiljamiDzay, 10.10.2006 18:21:

---
En ole ihan varma mitä tarkoitat "oikealla" leivällä, mutta jos tarkoitat niitä tuoreina myytäviä leipomotuotteita, ne saattavat tulla todella kaukaa. Esim. tuoreena myytävä patonki valmistetaan usein Ranskassa, josta se kuljetetaan raakapakasteena Suomeen ja paistetaan täällä. Jos haluaa siis oikeasti tukea paikallista tuotantoa, kannattaa valita pienten ja paikallisten leipomoiden tuotteita.

Tarkoitan oikealla leivällä tässä tapauksessa paikallisleipomon tekemää leipää, joka on leivottu ko. leipomossa jauhoista asti. (Ja jonka mieluummin käyn ostamassa leipomosta, kuin lähikaupasta, jossa samaa leipää myydään.. Tuntuu jotenkin oikeammalta.. :D)

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

muZZle^

#25 • • Edited muZZle^
Hip!
Luomua tietenkin, reilun kaupan teetä, banaaneja aina. Mehuissa suosin ennemmin kotimaisia kuin jostaki kaukaa rahdattuja. Yleensäkkin koitan esim leivissä katsoa ettei olis tuotu vaikka rovaniemeltä lapin pakarilta(vaikka joskus harvoin niitäkin kun sielläkin tullut asuttua niin*hymy*).
Kauppakassina mulla on tommonen kangaskassi. Hedelmät pussitan aina yhteen pussiin, minkä käytän sit roskapussina. Kanamunissa en oo raskinu ostaa luomuja, mut vapaita kuites olla pitää.

Vaatteiden puolella ois petraamista. Joskus ennen ostin paljonki kirppareilta. Viime keväänä itiksessä oli myymälä nimeltä Earth shop muistaakseni mistä ostin hameen, laukun ja housut. Kaveri osti samalla reissulla puolet kyseisestä kaupasta varmaan:D Myyjä sanoi että muuttavat ehkä Kluuviin, mutta eipä ole näkynyt. Vanhat vaatteeni lahjoitan joko kavereille/pikkusiskolle tai vien kierrätykseen(jos sinne enää kelpaavat). Joitaki lakanoita ja sellasia voi viedä mummolaan, missä ne päätyvät matonkuteiksi esim.

Meikeissä olen siirtynyt Body shopin tuotteisiin, vaikkakin nykyään meikkaan harvoin. Kotona ihon pesuun käytän palasaippuaa, minkä ostan hakaniemen kauppahallista. Näin välttyy muovipulloilta edes vähän. Työn takia joutuu hiuksia laittaan. Onneksi hiusvahat on riittoisia. Yksi hankinta on ollut listalla jo liian kauan ja se on kuukuppi. Se vähentäisi roskan tuottamista niiiin järkyttävän paljon, että ihan hävettää etten ole saanu aikaseksi sen ostamista. Tietoa kyseisestä kapistuksesta löytyy ainakin osoitteesta kuukuppikunta.net.
*lisäil* body shopista löytyy miehille suunnattu sheivailuvaahto. Siihen tarvii vanhanaikaisesti semmosen sudinkin, että sen saa vaahtoutumaan itseasiassa. Erittäin riittoisa vaikuttaisi olevan ja olen miettinyt, että kait sellasen voisi itsellekkin ostaa kun ei se juuri edes tuoksu miltään. Eli ei estäisi käyttöä siksikään että tarvitsisi pelätä alkavan tuoksua miehekkäälle*hymy*

Siivoiluaineissa on tarkotus myös siirtyä ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin. Tiskiaineena on jo Elokuu merkkistä ainetta, joka hajoaa lähes täydellisesti 3-5 päivässä. Se on myös kotimainen ja samaan sarjaan kuuluu kait aika monenmoista. Tietoa niistä löytyy osoitteesta www.bioteekki.fi
lisäystä: vaatteiden pesemiseen käytän Eko tiivistettyä jauhetta. Vähän pakkausmateriaalia ja joutsenmerkki<3

Paljon olisi vielä parannettavaa, joten jäänpä odottelemaan muiden vinkkejä!
KooKie

#26 • • KooKie aka. Petress Pan

vaavu, 10.10.2006 20:58:
Espanjalaiset tomaatit ja kurkut ovat joutuneet lopulliseen boikottiin sen HS:n kuukausiliitteen jutun jälkeen.

Voisitko millään tiivistää tähän, mitä siinä HS:n jutussa luki? :)

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

akir0

#27 • • akir0 idleRPG champion 2009
Oon kyl vähä heikko tossa eettisyydessä, mut pyrin ostamaan kotimaisia vihanneksia sekä ottamaan vihanneksia "omasta pellosta" mahdollisuuksien mukaan.

Muovi- ja paperipusseja ostan kaupasta satunnaisesti, mutta yritän muistaa pitää omaa reppua/kassia mukana.

Luomua ei oo juur tullu ostettua, mutta onnellisen kanan munia yritän tukea.

Yritän kyl olla tosi eettinen, mut sit oon lopulta niin pihi, että ostan kuitenkin edullisempaa :)
Sallakat

#28 • • Sallakat jungle, baby !
onnellisen lattiakanan munia. Siinä se eettisyys vissiin on mun kohdalla. Reilun kaupan banaanejakin ois kiva ostaa ellei ne, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, olis joka kaupassa kirkkaan vihreitä tai muuten vaan kelvottoman näköisiä *eiei*

Luomu ja eettisyys ei mun mielestä ole ihan käsi kädessä kulkeva juttu, vaikka täällä on samassa lauseessa puhuttukin.

Eettisyyttä vielä ehkä omassa kulutuksessa sen verran, että kotimaista suosin muiden edelle aina kun on vaihtoehtoja.

#29 • • ville olen oikeasti ujo

KooKie, 11.10.2006 10:12:
Voisitko millään tiivistää tähän, mitä siinä HS:n jutussa luki? :)

Afrikkalaiset pakolaiset purjehtivat espanjaan ja päätyvät plantaaseille työntekijöiksi. Passeja/rahaa ei ole eli ainoa vaihtoehto työnteolle on palautus kotimaahan.

Työstä ei makseta palkkaa juuri lainkaan ja työntekijät asuvat hökkelikylissä joiden "talot" on tehty plantaaisin ylijääneistä rakennusmateriaaleista (muovia/peltiä). Plantaaselle käytetään niin kovia myrkkyjä, että työntekijät kuolevat aikaisin, kärsivät sairauksista ja eivät usein voi saada lapsia. Jos he saavat lapsia, epämuodostumat ja kehityshäiriöt ovat yleisiä.

Noilta pelloilta tulevat mm Bonnysa tomatit ja halvat kurkut, joita saa ympäri talven pari euroa kilo. Jutun jälkeen ei ole tarvinnut ostaa.
tbo

#30 • • tbo budhisattva

Sallakat, 11.10.2006 11:08:
Reilun kaupan banaanejakin ois kiva ostaa ellei ne, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, olis joka kaupassa kirkkaan vihreitä tai muuten vaan kelvottoman näköisiä *eiei*

Banaanithan poimitaan ja kuljetetaan myyntimaahan raakana koska ne kypsyy viel matkalla. Jos ne poimittais kypsinä, kuluttaja sais mustia ylikypsiä hedelmiä. Tosta vihreydestä pääsee eroon odottamalla päivän tai 2 niiden kypsymistä.

Omakohtaisesti mä katson aika tarkkaankin mitä tulee ostettua, koska kukkarolla äänestäminen on oikeesti voimakas kommentti. Ehkä jopa voimakkain mahdollinen kommentti mitä pieni ihminen voi nykyaikana tehdä. Jos löytyy luomua ja/tai reilua kauppaa, sijoitan siihen jo pelkästään sen idean takia: miksi ihmeessä tuottaja ei saisi saada tuotteestaan reilua hintaa? Meitsi elää Suomen standardeilla överiköyhästi sossumasseilla, mutta silti kuin kuningas verrattuna joihinkin_oikeasti_ köyhiin ihmisiin, ja kyllä mä katson että mun hyvinvoinnistani liikenee muillekin jotka sitä tarvii.
Mut ei toi aina helppoo oo. Ruokakaupassa on iisiä jättää se kokispullo ostamatta tai ostaa Olvin bissee ja kotimaista luomutomaattia, mut vaatekauppa on huomattavasti monimutkaisempi shoppauspaikka. Siitä selviää osittain ostamalla kledjuja aika harvoin, ja panostamalla sellaisiin kledjuihin jotka kestää kulutusta enemmänkin kuin yhden tai 2 pesua. Ja ylipäätään käyttämällä vaatteensa loppuun. Kengät on ollu vuosikausia mojova ongelma, mut esim. Ruohonjuuresta on ruvennu löytymään eettisiä kenkiä, joka on aika påp.
Mut yksityisiä ja pieniä yrittäjiä on hyvä tukea missä muodossa tahansa - esimerkiks vaatteita teettämällä pääsee useimmiten juuri sellaiseen lopputulokseen kuin haluaa (tamperelaisille voi varauksetta suositella Itsenäisyydenkadulla sijaitsevaa Workshop ODDia), ja puusepältä tilatut huonekalut kestää yleensä hivenen enemmän kuin pelkän kahvikupin painon.

Ja kirpparithan on tunnetusti parhaita levykauppoja mitä on olemassa :)

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Jinx

#31 • • Jinx Superfeminine
Kyllähän sitä tulee ostettua reilunkaupan tuotteita. Ja kyllä mä katson sitäkin miten se tuote on pakattu ettei kauheesti tuu roskaa.

--
Pyllykkä

vaavu

#32 • • vaavu vara-vana

ville, 11.10.2006 11:30:
Afrikkalaiset pakolaiset purjehtivat espanjaan ja päätyvät plantaaseille työntekijöiksi. Passeja/rahaa ei ole eli ainoa vaihtoehto työnteolle on palautus kotimaahan.

Jep. Kyseessä ovat juuri nämä Afrikasta tulevat pakolaiset, jotka lähtevät paremman elämän toivossa kohti Eurooppaa, purjehtivat henkensä kaupalla veneissä yli meren ja päätyvät esimerkiksi Kanarian saarille. Koska passeja, henkilöllisyyttä tai rahaa ei ole, nämä henkilöt jäävät ns. välitilaan. Espanja käyttää näiden ihmisten epäselvää tilannetta härkisti hyväkseen, ja kokoaa pakolaisia työleireille sillä verukkeella, että he joskus saisivat virallisen maahanmuuttoluvan. Näillä pakolaisilla on sitten kätevä teettää työtä olosuhteissa, jotka lähentelevät oikeastaan orjuutta. Eräskin haastateltu senegalilainen mies sanoi, että hän ei olisi ikinä uskonut joutuvansa Euroopassa vielä kurjempiin oloihin kuin kotimaassaan.

En nyt tietenkään väitä, että kaikki Espanjasta tulevat vihannekset on viljelty pakolaistyövoiman avulla. Mutta ainakin ne keskukset, joissa toimittajat vierailivat, tuottivat juuri näitä samoja tomaatteja ja kurkkuja, joita tänne Suomeenkin rahdataan pilvin pimein.
Lyylikki

#33 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

embie, 10.10.2006 19:03:
...nii ja jos heviosastolla on tarjolla paperisia pusseja, niin mielummin niitä kuin muovisia...

Mä tuskailin vaikka kuinka, että kun ei mulla ole biojäteastiaa ja että sen biojätteen kerääminen on niin hankalaa, kunnes koin valaistumisen, että ostaa tosiaan kaupasta tomskut ja muut noihin paperisiin pusseihin, niin saa niistä niitä biojätepusseja. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla sanon minä. Eipä tarvitse myöskään ostaa mitään kalliita Bioska/Hauska -pusseja.

Pieniä käynnistymisvaikeuksia on kyllä ollut, sillä meinaan vanhasta tottumuksesta livauttaa ne vihannekset niihin muovipusseihin. Ne muoviset kyllä lähtee aina tyhjennyttyään roskiin, koska yleensä ne on semmosella umpisolmulla, että ne on pakko repäistä auki, jolloin pussin hyötykäyttö on lähes mahdotonta.
vaavu

#34 • • vaavu vara-vana

Lyylikki, 11.10.2006 13:02:
Mä tuskailin vaikka kuinka, että kun ei mulla ole biojäteastiaa ja että sen biojätteen kerääminen on niin hankalaa, kunnes koin valaistumisen, että ostaa tosiaan kaupasta tomskut ja muut noihin paperisiin pusseihin, niin saa niistä niitä biojätepusseja. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla sanon minä. Eipä tarvitse myöskään ostaa mitään kalliita Bioska/Hauska -pusseja.

Jep, noi paperiset pussit ovat paljon kätevämpiä biojätteen keräämiseen kuin noi biohajoavat muovipussit. Mutta kyllä kaupasta saa ostettua paperipusseja ihan biojätetarkoitukseenkin. Esimerkiksi pirkalla ja dailylla on myynnissä ruskeita paperipusseja, eikä hinta ole tosiaan mikään paha noihin Bioska-pusseihin nähden.

Lopuksi vielä asiaan liittyvä niksi: jos leipoo itse leipää, ja haluaa säilyttää sen rapeana seuraavaan aamuun, kannattaa leipä pakata muovipussin sijasta paperiseen biojätepussiin. Kun leipä on syöty pussin sisältä, voi pussin vielä käyttää biojätetarkoitukseen.
-Milian-

#35 • • -Milian- anuslima
Jokusen aikaa sitten ostin pimeessä hohtavan elämälapselle rannekkee. Ei se maksanut kuin 2, mutta kuitenkin.

Tää nyt ei varsinaista ostamista ole, mutta tekee mieli sanoa jos vaikka joku lukisi tämän.
Yksi asia minkä teen melkein aina kaupassa käydessäni on, että laitan sinne unicef kippoon muutaman kolikon. Samaa voisin suositella kaikille, meinaan ei semmonen 20senttiä omaa pussia liikaa kevennä ja jos jokainen sen sinne laittaisi niin se olisi jo yhden päivän aikana sellainen määrä, että sillä ruokkisi jo monta afrikkalaista perhettä. *enkeli*
Jone

#36 • • Edited Jone Archibald Haddock

vaavu, 11.10.2006 12:26:
Jep. Kyseessä ovat juuri nämä Afrikasta tulevat pakolaiset, jotka lähtevät paremman elämän toivossa kohti Eurooppaa, purjehtivat henkensä kaupalla veneissä yli meren ja päätyvät esimerkiksi Kanarian saarille. Koska passeja, henkilöllisyyttä tai rahaa ei ole, nämä henkilöt jäävät ns. välitilaan. Espanja käyttää näiden ihmisten epäselvää tilannetta härkisti hyväkseen, ja kokoaa pakolaisia työleireille sillä verukkeella, että he joskus saisivat virallisen maahanmuuttoluvan. Näillä pakolaisilla on sitten kätevä teettää työtä olosuhteissa, jotka lähentelevät oikeastaan orjuutta. Eräskin haastateltu senegalilainen mies sanoi, että hän ei olisi ikinä uskonut joutuvansa Euroopassa vielä kurjempiin oloihin kuin kotimaassaan.

En nyt tietenkään väitä, että kaikki Espanjasta tulevat vihannekset on viljelty pakolaistyövoiman avulla. Mutta ainakin ne keskukset, joissa toimittajat vierailivat, tuottivat juuri näitä samoja tomaatteja ja kurkkuja, joita tänne Suomeenkin rahdataan pilvin pimein.

Sellainen se Espanja vähän on. Siellä kun ihan innosta soikeana venaillaan niitä mm. Gibraltarinsalmen yli tulevia pakolaismassoja ja vedetään tohkeissaan nipuittain ruumiita merestä yöllisten paremman elämän perässä tehtyjen ylitysyritysten jäljiltä.

Tällä siis viittaan lähinnä siihen, että vaikka olette varsin oikeassa siinä ettei pakolaisten surkeaa asemaa saa käyttää hyväkseen, niin valitettavaa todellisuutta on se että Espanjaan Afrikasta tulevien pakolaisten määrä on niin valtava ettei sitä pystytä siellä hanskaamaan yhtään millään. Tilannetta voisi verrata etäisesti siihen, että joka kerta ruotsinlaivojen rantautuessa sieltä tulisi ulos Stadiin laivallinen rahattomia ja paperittomia ulkomaalaisia joista 50% jäisi Suomeen ja toinen puolikas kulkisi Suomen läpi Norjaan tehden matkalla rahattomuuttaan ja nälissään epätoivoisia tekoja. Kyllä mekin yhdestä tai kymmenestä tällaisesta ruotsinlaivallisesta selvittäisiin, mutta voi olla että menisi sormi aika isosti suuhun kun ihmisvirta olisi jatkuva.

Mun mielestäni on aika perseestä väittää, että Espanja (maana/yhteiskuntana) järjestelmällisesti pyrkisi hyötymään näistä pakolaisista puskemalla niitä työleireille täysin välittämättä ihmisoikeuksista, koska se on suoranaista väärän tiedon levittämistä. Kyllä sielläkin päättävät ihmiset parhaansa yrittävät kamppaillessaan valtavan ja varsin todellisen ongelman kanssa.

(Tämä postaus ei tarkoita sitä, että niitä kurkkuja ja tomaatteja pitäisi nyt ostaa vaan sitä, että koko ongelma esitettiin aika erikoisessa valossa)
phear

#37 • • phear &lt;X&gt;

Jone, 12.10.2006 10:54:
Espanja (maana/yhteiskuntana) järjestelmällisesti pyrkisi hyötymään näistä pakolaisista puskemalla niitä työleireille täysin välittämättä ihmisoikeuksista

Espanja ei, mutta jotkut espanjalaiset yritykset kyllä. (tämähän oli kyllä sullekin selvää.) Varmuuden vuoksi välttelen kaikkia Suomeen tuotuja espanjalaisia hedelmiä ja vihanneksia.

Mutta mä nyt välttelenkin lähes kaikkea! Eli pyrin olemaan erittäin eettinen ostopäätöksissäni, mikäli se on mahdollista.

Reilua kauppaa, luomua, lähiruokaa, kotimaisuutta, pienyrityksiä, kestovaippoja ym. ympäristötekoja, kirppikset ja kierrätys, vähäistä turhaa kulutusta, ei heräteostoksia. Helppoa ja mukavaa, ei vaadi suurta päänvaivaa tarkistaa esim. tuotteiden alkuperämaa ja tuottajayrityksen taustat. Perussääntönä se, että jos epäilet, älä osta, jos et välttämättä tarvitse.

Hiemanhan noilla periaatteilla saa kulumaan enemmän tuota rahaa, mutta ei nyt mitenkään suunnattomia summia kuussa. 20% nousu ruokalaskuun tarkoittaa ehkä, että joutuu tinkimään jostain muusta, mutta yleensä mielestäni pieni hinta paremmasta maailmasta.

Toisinaan sorrun kyllä turhuuteen ja epäeettisiin valintoihin (lähinnä vaatteet, kotimaiset ja reilut kun maksaa niin älyttömästi), mutta en siitä pahemmin häiriinny, kunhan en kokonaan sorru välinpitämättömyyteen.

Muovikassihommasta sen verran, että otan aina kaupasta muovi- tai paperikassin, niin ei tarvitse erikseen ostaa roskapusseja. En ole oikein keksinyt, mitä eroa niillä on?
Jone

#38 • • Jone Archibald Haddock

phear, 12.10.2006 11:20:
Espanja ei, mutta jotkut espanjalaiset yritykset kyllä. (tämähän oli kyllä sullekin selvää.) Varmuuden vuoksi välttelen kaikkia Suomeen tuotuja espanjalaisia hedelmiä ja vihanneksia.

Näinhän se on ja tapahtuessaan tietenkin aivan yhtä hanurista kuin mikä tahansa muukin riistäminen, jota ympäri maailmaa tehdään dollarien kiilto silmissä ihmisestä tai mistään muustakaan välittämättä.

Rahalla on sarvet. *poks*
display23

#39 • • display23

mayah, 10.10.2006 19:33:
Ethän sä jugurttihyllylläkään jugurttipurkkeja mätä pussiin vaikka sä ottaisit niitä viis.

No kylläpäs mää mättään.
Kiva kun ne purkit hajoilee ruokakassin pohjalla ja kaikki ruuat on jugurtissa..
phanatic

#40 • • phanatic

Galrav, 12.10.2006 14:04:
---
No kylläpäs mää mättään.
Kiva kun ne purkit hajoilee ruokakassin pohjalla ja kaikki ruuat on jugurtissa..

Kuka hullu mitään särkyvää/litistyvää ruokakassin pohjalle pakkaisi? Eikä se ylimääräinen pussi niitä mitenkään hajoamiselta suojele, ainoastaan estää muiden ruokien tahriintumisen.