Mizfir, 24.10.2006 20:45:
Ensinnäkin, on aivan sama onko tarjolla askeja, pussia, sukkia tai mitä tahansa, niin se ei vaikuta siihen etteikö nämä mainitsemasi "pennut" nappejaan nappailisi ilman niitäkin. Napit roudataan bileisiin vaikka alushousuissa, jos se siitä on kiinni.
No shit? En käsittääkseni missään koittanut piirtää suoraa viivaa promotuotteidenne ja skidien kamankäytön välille. Jos ne on jotain vetääkseen, niin kyllä ne sen tekee ilman teidän t-paitojakin - onhan se nyt ihan selvä. Mua vaan huolestuttaa se, että tällaisella ajattelemattomalla "jos leikitään niiden frendejä bileissä, niin ne uskoo meitä"-promoamisella on helposti enemmän käänteinen kuin tavoiteltu efekti.
Toiseksi, materiaalimme eivät ole läppiä, vaan tehty juuri sitä tarkoitusta varten että päätyvät myös käyttäjille. Jos olet sattunut tarkemmin katsomaan juuri niitä kaarkkirasioita, niin niissä lukee: "ovatko namisi nameja? Nämä ovat", jos sellainen tosiaan päätyy nappien käyttäjälle, niin ovat oikeaakin oikeammassa päämäärässään. Joka kerta kun kaivaa sieltä joko namin tai napin, niin tuo teksti osuu silmiin eikä voi välttyä ajattelemasta onko tosiaan juuri se nappi puhdas vai ei, koska jokainen varmasti tietää että epäpuhtaudet lisäävät epätoivottuja riskejä. Tämä juuri on se pointti. Piti sitä vitsinä tai ei, niin on ainakin lukenut sen kertaalleen ja tiedostaa riskit. Ehkä jossain vaiheessa lause tulee mieleen oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Useimmitenhan nämä kuosaajat hengaavat vähintäänkin kahden hengen poppoossa, jossa asiaa voidaan jauhaa ja pitää suurena läppänä, mutta yleensä se kuitenkin jollain tavalla jää yksittäisen ihmisen päähän mietityttämään, jota sitten ei enää jauhetakaan kavereiden kanssa.
Niin, ne eivät ole läppiä
teille. Kaikki ne, joiden kanssa olen mm. noista karkkirasioista jutellut ovat sanoneet niistä about saman; "mitä ihmettä ne on ajatelleet näitä tehdessään? Näillehän nauravat naapurin koiratkin ennenkuin pistävät niihin naksuja sisään." Reaktio on ollut aivan tämä sama täysin siitä huolimatta mikä henkilön oma suhde vaihtoehtoisiin päihteisiin on.
Kyllä, oon tutkinut niitä tarkemmin. Rupesi närästämään välittömästi kun ystäväni näytti mulle tämän pikkunäppärän ja suunnattoman naiivin tuotteen. Asetatte toivonne täysin epärealistisen korkealle näillä "ei voi välttyä ajattelemasta"- ja "jää mietityttämään"-lausahduksilla. Täydellisessä maailmassa näin tosiaan varmaan kävisi samoin kuin kaikille olisi loputtomasti maitoa ja hunajaa, mutta niin kauan näin ei ole, niin kannattaa suhtautua hommaan hieman enemmän todellisuudessa kiinni olevalla otteella.
Teillä tuntuu olevan tapana pitää todella yksinkertaisia juttuja suurina oivalluksina, mutta nähdä ne ainoastaan yhdestä hyvin hyvin kapeasta idealistisesta näkökulmasta. Näette jonkun tietyn mahdollisuuden optimitilanteessa tarjoaman hyödyn, mutta unohdatte huomioida saman asian kahdeksan potentiaalista haittaa.
Rasian yhteyteen on tarkoitettu tarra/kortti, jossa on erillinen teksti juuri tuosta epäpuhtaus-näkökulmasta kirjoitettuna. Ja tämä näkökulma taas juontaa juurensa siihen, että emme tee pelkästään ehkäisevää - vaan myös haittoja vähentävää työtä. Jokainen käyttäjä, joka kerrankin miettii tuon tekstin luettuaan sitä mitä on tullut vedettyä tai on vetämässä, on plussaa. Ei tässä koko maailmaa olla pelastamassa, juu nou, vaan lähdetään liikkeelle hyvin pienistäkin osasista.
Tarraa tai korttia en ole koskaan nähnytkään enkä ole kenenkään kuullut sellaisesta edes mainitsevan. Kiva ajatus siis, mutta ei taida suurimmaksi osaksi päätyä perille itse promotuotteen mukana.
Luonnollisesti jokainen kerta kun joku käyttäjä ton käsiinsä saatuaan päätyy edes hetkeksi miettimään douppaamistaan on plussaa. Valitettavasti myös jokainen kerta kun joku suhtautuu rasian (tai jonkun muun promotuotteenne) nähtyään douppaamiseen kevyemmin "yhtenä suurena läppänä" on miinusta. Olis tosi kiva tietää kummalle puolelle vaaka kallistuu.
Suurin osa saamastamme palautteesta toimintaamme koskien on ollutt positiivista - niin itse käyttäjiltä kuin käyttämättä jättäjiltäkin, ja todella paljon on tullut toiveita toiminnan laajentamisesta ja jatkamisesta tulevaisuudessakin. Aina on kuitenkin niitä jotka eivät edes halua tutustua materiaaleihin saati sitten toimintaan kokonaisuudessaan, ovat oman tiensä kulkijoita ja vastarannan kiiskiä, mutta niin pitääkin olla. Ei kaikki voi olla samaa mieltä. Sehän olisi suurempi ihmetyksen aihe jos kaikki nielisi kaiken purematta. On ihan tervettä kyseenalaistaa asioita.
Mua pikkasen harmittaa se, että usein kun teitä kritisoidaan on vastauksistanne aistittavissa sellainen sävy, että kritiikkiä esittäneellä taholla olisi joku salainen agenda - ikäänkuin poikkipuolisia sanoja tulisi joko ainoastaan aivonsa mömmöillä sulattaneilta tahvoilta tai ihmisiltä, joiden intressien mukaista on vastustaa huumeidenvastaista työtä. En katso olevani kummankaan näistä ryhmistä edustaja enkä mitenkään halua olla pistämässä kapuloita itsekin tärkeäksi tuntemani asian rattaisiin, mutta musta ihan oikeasti tuntuu että teette lähinnä hallaa sille jutulle jota ajatte. Toisella tavalla kuin peruskoulussa saamani "hatsinpolttaja kuori itsensä appelsiinina"-valistus, mutta ihan yhtä vakavasti.
Uskon toki sen, että saatte kiitosta toiminnastanne ja teiltä toivotaan sitä lisää. Totta ihmeessä mäkin kiitän jonglöörejä viihteestä ja toivon lisää, mutta en todellakaan muista enää huomenna huomenna niiden jakamia kierrätyksen tärkeydestä kertovia flaboja, joista omani taisin tarkemmin ajatellen heittää kadulle.
Jokaisella on oma mielipiteensä, kiitos että toit omasi esille. :)
Ole hyvä vain. Toivon kerrankin kovasti, että olen pessimistisen mielipiteeni kanssa väärässä.