Ilta-Sanomat:Olut pois maitokaupoista??

104 posts, 6 pages, 21,635 views

ville

Posts: 3,780

#42 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis, 3.10.2006 13:56
Hinnannousu näkyy aina jossain tilastossa ongelmana - uskoisin. Yhteiskunnasta tai työelämästä syrjäytyneillä vähävaraisilla on pienempi kynnys valmistaa itse päihteensä tai ostaa "kadulta", jos ei ole varaa laillisiin. Sosiaaliturvan varassa elävä siirtyy helpommin laittomien päihteiden käyttöön ja syrjäytyy entisestään. Niiden hintoja ja myyntiaikoja ei valtio säätele. En tiedä onkse sit hyvä juttu, mut ainaki viinankulutustilasto tuli siistittyä :)



Usko ei ole tiedon väärti.

Alkoholiveroa laskiessa tiedettiin jo etukäteen suunnilleen se määrä, jonka alkolikulutus kasvoi. Samanlaiset laskelmat on olemassa tilanteesta, jossa viini siirtyy maitokauppoihin. Kulutus tulee kasvamaan.

Koko kansanterveyden kannalta ei ole oleellista se pieni marginaalinen ryhmä, joka siirtyy laittomaan alkoholiin jos laillinen on liian kallista. Tämä ryhmä kittaa viinaa joka tapauksessa liikaa ja on jo valmiiksi syrjäytynyttä. Päin vastoin halvempi viina aiheuttaa enemmän sosiaalisia ongelmia ja johtaa yhä suurempaan määrään syrjäytyneitä. Tämä ilmiö on nähty viimeisen vuoden sisällä esimerkiksi kasvaneissa huostaanotoissa.

Lyhyesti sanottuna: kallis viina = vähemmän ongelmia.
hallucinogen

Posts: 8,190

#43 • • hallucinogen Edain

ville, 3.10.2006 14:11:
Tämä ilmiö on nähty viimeisen vuoden sisällä esimerkiksi kasvaneissa huostaanotoissa.


Tämä ei voi johtua mistään muusta tekijästä kuin halvemmasta viinasta? Muistaakseni rattijuoppoja ei ole kuitenkaan kärähtänyt sen enempää. Luulisi, että jos halpa viina aiheuttaa enemmän huostaanottoja niin se myös lisää samalla kännissä ajamista.

--
pikku-*possu*

hrdkvr

Posts: 3,929

#44 • • hrdkvr KURGO
miksi meidän tulisi kärsiä alkoholistejen takia?

mun mielestä viinan hinnan nosto tai maitokauppa boikotti ei ole oikea tapa kitkeä ongelmaalkoholin käyttäjiä..

nehän kuitenkin ostaa sossurahoilla ne viinat..makso mitä makso

oikea tapa olis olla antamatta niille sitä rahaa.
pitäis perustaa johonkin vanhaan kouluun tällaisille joku oma asuntola jossa ne voi bunkkaa ilmaseks ja sais jonku ruoan.. vaatteet pelastusarmeijalta.

--
-keep it hard-

ville

Posts: 3,780

#46 • • ville olen oikeasti ujo

hallucinogen, 3.10.2006 14:17:
Tämä ei voi johtua mistään muusta tekijästä kuin halvemmasta viinasta? Muistaakseni rattijuoppoja ei ole kuitenkaan kärähtänyt sen enempää. Luulisi, että jos halpa viina aiheuttaa enemmän huostaanottoja niin se myös lisää samalla kännissä ajamista.



Olisin kiinnostunut kuulemaan mikä on sun vaihtoehtoteoria?

Huostaanotot kasvoivat välittömästi kun alkoholin veronalennus tuli. Tämä johtui siitä, että jengi jotka joi paljon, alkoi juoda entistä enemmän. Kuvaavaa on, että yksi sukulainen joka oli sosiaalitanttana, sanoi, että ennen veroalennusta jengi joi bisseä, alennuksen jälkeen väkeviä.

Se, että rattijoupomukset eivät kasvaneet, johtuu tod näk siitä, että jengi jotka ajaa & ottaa tuskin kasvaan sen takia, että viinaa saa halvemmalla. Kyllähän sä olet voinut vaikka 15v sitten rikkoa rattiuopumusrajan viidellä eurolla, mutta silti jengi ei ole näin tehnyt. Miksi sä nyt niin tekisit kun rajan voi rikkoa kahdella eurolla?
POSER

Posts: 800

#47 • • POSER Wimp and Poser
HOU HOU HOU!!! Barrikaadit pystyyn!!

Naah, ei toi mee ikinä läpi. Jopa esittäjä sanoi että oli vaan halunnut herättää keskustelua, eikä usko tuon ikinä menevän läpi.

--
Keppiä Jehoville!

yana

Posts: 877

#48 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

ville, 3.10.2006 14:34:
---
Kuvaavaa on, että yksi sukulainen joka oli sosiaalitanttana, sanoi, että ennen veroalennusta jengi joi bisseä, alennuksen jälkeen väkeviä.



tatahan ei kukaan nahnyt etukateen kun vakevien veroa laskettiin suhteettomasti verrattuna muihin.
CM

Posts: 1,507

#49 • • CM

uana, 3.10.2006 14:45:
---

tatahan ei kukaan nahnyt etukateen kun vakevien veroa laskettiin suhteettomasti verrattuna muihin.



Niin. Jos 12päkin ois saanu sillä hetkellä 4-5e niin porukka ois luultavasti edelleen juonu bisseä.
ville

Posts: 3,780

#50 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis, 3.10.2006 14:19:
Opiskelijat? Vastavalmistuneet työttömät nuoret? Varusmiehet?

edit: lisätään vielä alaikäiset :)



Ja nämä ryhmät ovat sitten kaikki syrjäytyneitä?

Mä olen suurimman osan iästäni kuulunut vähävaraisiin teineihin, opiskelijoihin ja 12kk ajan myös varmusmiesten joukkoon ja vielä silloin kun bisse oli kallista ja väkevät maksoi paljon. Tästäkin huolimatta olin kaveripiirin ainoa, joka joi laitonta viinaa ja sitäkin tein about vuoden. Muutaman tuttu teekkari teki vähän bisseä, mutta tätäkään he eivät pitkään jaksaneet. Jos halvempaa viinaa jostain saatiin, se oli virosta.

Suomalaisten keskikulutus taitaa tällä hetkellä ollan about 10l spriitä per naama, tilastoimatonta eli tuotiviinaa ja laitonta about 20%. Prosentuaalisesti määrä on pysynyt suht samassa varmaan 80-luvun alkupuolelta, vaikka alkoholi on maksanut selvästi nykyistä enemmän. Tuontiviinaa tästä 20% on 80% eli kokonaisuudessaan ainoastaan 4% on kunnolla laitonta viinaa.

Mielelläni kuulisin sinun perusteet sille, että jos nyt siirryttäisiin tiukempaa kontrolliin, miksi yhtäkkiä alkaisi massiivinen trokaaminen ja vielä niin, että "normaali kansa" alkaisi syrjäytyä. Teoriasi vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta, kun historian valossa näyttää pikemmin siltä, että hinnannousu vähentää kulutusta normaalin kansan parissa ja siten vähentää syrjätyneisyyttä.

Tilastotietoa kulutuksesta: www.sttv.fi/Alkoholijuomien%20kulutus%202005%20tilastokatsaus.pdf
hallucinogen

Posts: 8,190

#51 • • hallucinogen Edain

ville, 3.10.2006 14:34:
Olisin kiinnostunut kuulemaan mikä on sun vaihtoehtoteoria?


Ei mulla oo vaihtoehtoista teoriaa mut jos sulla on dataa siitä, että huostaanotot johtuu alkoholista niin katsoisin sitä mielelläni. Voihan esim. olla, että on alettu syynäämään tarkemmin ns. riskiperheissä olevia ja puututtu helpommin tilanteisiin mitä ennen jolloin näennäisesti näyttäs siltä, että tilanne olis huonontunut.

En siis tiedä varmasti joten siksi kysyi sulta, että ootko varma. Itse kun en tunne ketään läheistä joka ois alkanu ottamaan enemmän kun viina halpeni.

--
pikku-*possu*

remotion

Posts: 5,283

#52 • • remotion nostatus guru

Tontsis, 3.10.2006 14:19:
edit: lisätään vielä alaikäiset :)



hinta tuskin on alaikäiselle joka ei kuitenkaan saa alkoholia ostaa ole kovin merkittävä aspekti?
tosin ehkä vanhemmat eivät osta niin helposti alaikäisille jos hinta on kovempi! :)
ville

Posts: 3,780

#53 • • Edited ville olen oikeasti ujo

hallucinogen, 3.10.2006 14:52:
Ei mulla oo vaihtoehtoista teoriaa mut jos sulla on dataa siitä, että huostaanotot johtuu alkoholista niin katsoisin sitä mielelläni. Voihan esim. olla, että on alettu syynäämään tarkemmin ns. riskiperheissä olevia ja puututtu helpommin tilanteisiin mitä ennen jolloin näennäisesti näyttäs siltä, että tilanne olis huonontunut.



Viinavero aleni vuonna 2004, saman vuoden alussa Helsingin sosiaalipäivykstyksen kiireelliset huostaanotot kasvoivat 30% edelliseen vuoteen verrattuna. Pidemmän linjan kasvuun menee tästä osa, mutta tuskin kaikki.

Ylityöllistetyllä sosiaalihuonolla tuskin on mahdollisuuksia yhtäkkiä lisätä massiivisesti tarkistuksia tai ainakin tällaisen kuvan olen saanut sukulaisesta joka tota hommaa tekee. Tässä tapauksessa vielä kiireelliset huostaanotot tarkoittavat nimenomaan sitä, että vanhemmat ovat kotona esim. niin änkyräkännissä, että lapset kirjaimellisesti paskoo vaippoihin jo kolmatta päivää.

Viinan osuutta nykyisiin huostaanottoihin en teidä, 90-luvulla oli jonkin tutkimuksen mukaan 76% eli selkeästi suurin osa.


En siis tiedä varmasti joten siksi kysyi sulta, että ootko varma. Itse kun en tunne ketään läheistä joka ois alkanu ottamaan enemmän kun viina halpeni.



Omassa kaveripiirissä ei juuri viinakulutus ole tainnut nousta, mutta bissen halpa hinta näkyy yllättävän monen kaverin kulutuksessa.
rec

Posts: 2,923

#54 • • rec

ville
Pitää paikkaansa. Samassa laissa on myös pykälä että bisseä ei saa myydä ennen klo 09.



No miten on mahdollista, että pitkin kesää haettiin bissee heti kun kaupat aukes, eli klo. 07 tai klo. 08. :D
ville

Posts: 3,780

#55 • • ville olen oikeasti ujo

Real Charly, 3.10.2006 15:41:
---
ville
Pitää paikkaansa. Samassa laissa on myös pykälä että bisseä ei saa myydä ennen klo 09.
---


No miten on mahdollista, että pitkin kesää haettiin bissee heti kun kaupat aukes, eli klo. 07 tai klo. 08. :D



Jos viitsisit edes hieman julkista keskustelua seurata, tietäisit, että tuo laki on vasta tulossa voimaan.
xl8r

Posts: 2,227

#56 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Kallis alkoholi lisää huumeiden käyttöä. Ja toisin päin. Ei perustu tutkimuksiin, vaan omiin havaintoihini.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Epailija

Posts: 5,636

#57 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Ihme maitoperseilyä. Minulla on parempi idea: Ravintolat ja baarit alkoholittomiksi. Paitsi että rikkaalle eliitille sallitakoon ruokaviinit *joo*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Claquesous

Posts: 3,206

#58 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Esitän, että Suomessa säädetään kaikki muut juomat laittomiksi paitsi maito ja vesi. Perusteluna se, että kaikki muut ovat kansanterveydelle haitallisia kuona-aineita.

--
32. of December

mikis mau

Posts: 126

#59 • • Edited mikis mau MACAMBA

sts, 2.10.2006 14:43:
Kieltolaki takas, sit sais viinaa taas mihi kellonaikaan tahansa kotiin kuljetettuna



Sitä odotellessa voi aina tilata kebattia tai pizzaa ja sanoa kuskille "paksi auki!½"

EDIT: No ei ole kokemusta.. mutta iso hätä pistää keksimään keinoja
WiljamiDzay

Posts: 1,291

#60 • • WiljamiDzay Nyypiö

Claquesous, 3.10.2006 16:52:
Esitän, että Suomessa säädetään kaikki muut juomat laittomiksi paitsi maito ja vesi. Perusteluna se, että kaikki muut ovat kansanterveydelle haitallisia kuona-aineita.



Mahtais laktoosi-impotentikoita vithuttaa... *nauru*

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.