Videoiden teko ja editointi tietokoneella?

36 posts, 2 pages, 36,239 views

Lyylikki

Posts: 2,975

#1 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Yritin haulla katsella, mutta en löytänyt tällaista.

Nyt kun tietotekniikka on kehittynyt hurjasti, niin varmasti ihan kotitietokoneella pystyy videoita editoimaan. Mikähän mahtaisi olla semmoinen hyvä ja helppokäyttöinen ohjelma, jolla tämmöinen tavallinen taatelin tallaaja pystyisi videoita editoimaan ja luomaan?

Sinällään entisvanhuiset editointilaitteet ovat tuttuja, että siltä puolelta jokin haisu tekemiseen löytyy, mutta näin digi-aikana on vähän tiedot jääneet hatariksi. Mielellään siis semmoinen, josta löytyisi kunnolla mahdollisuuksia kuvan feidaamiseen yms. ja äänelle ainakin kaksi "raitaa" (liekö ne raitoja digimaailmassa). No mutta että saisi puheen ja musiikin erillisinä.

Mielellään sitten kuulisi myös omia kommentteja hyvistä ja huonoista puolista. Ja selkokielellä selostettuna.
kap-pu

Posts: 1,167

#2 • • kap-pu the amazing suction cup boy
Adobe Premiere taitaa olla kotikäyttöön ihan käypä. Ammattilaiset tosin taitaa preferoida muita softia.

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

tomii

Posts: 3,594

#3 • • tomii kallion herttua
Itselläni ei ole oikein kokemusta helpoista ja yksinkertaisista tämän alan softista, mutta jos haluaa kunnolla käsitellä liikkuvaa kuvaa, niin suosittelen Combustionia tai After Effectsiä (tai mäkkitilanteessa Shakea). Nämä tosin eivät ole ihan puhtaita editointisoftia, vaan lähinnä videokompositointiin tarkoitettuja, muta perus editointikin onnistuu kyllä. Mutta joo en tosin ihan nyt vastannut kysymykseen, kun haussa oli HELPPO editointisofta. *vink* Mutta itse olen huomannut, että niissä helpoissa ohjelmissa rajat tulevat tosi helposti vastaan, joten itse suosin oppimiskäyrältään vaikeampia softia, koska ne yleensä ovat päteviä laitoksia.

--
reivaan kunnes kuolen

DiamonDie

Posts: 676

#5 • • DiamonDie mediahippi
Premieren käyttöliittymä on IMO kauhea. Käytän mieluiten Vegas Videota. Monipuolinen, toimiva ja helppokäyttöinen.
kap-pu

Posts: 1,167

#6 • • kap-pu the amazing suction cup boy
njahas, ilmeisesti meidän ääni-ilmaisun opekin suosii tuota Vegasia, joten lienee kotikäyttöön käypä.

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

evvk

Posts: 1,918

#8 • • Edited evvk

kap-pu, 19.9.2006 20:09:
Adobe Premiere taitaa olla kotikäyttöön ihan käypä. Ammattilaiset tosin taitaa preferoida muita softia.



Adobe Preiere Pro on ammatikäytöön ja Adobe Premiere Elements kotikäytöön
_-JackaL-_

Posts: 281

#9 • • _-JackaL-_ Käyntikortissa lukee Asiantuntija
Pinnacle Studio 10

--
_- Elä hetkessä, muuta ei ole -_
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Spanks

Posts: 789

#12 • • Edited Spanks Löysä P***a
Kun kävin thaikkulassa vedenalasen videokuvauskurssi käytin Mac:iä ja Final Cut Pro 5:sta... Alkuu ½tunnin leffan editointii meni noin 6 tuntia, mut myöhemmin kun tutustu enemmin FCP:en leffan teko suju 1½-2 tuntiin. Kyl ite ainakin tykkäsin kysesitä ohjelmaa käyttää. Hivenen vei opiskelu aikaa mut lopulta se oliki helppo ohjelma käyttää. Suosittelen lämpimästi eikä mun Macis ole kun 512 muistia ja hyvin jakso vääntää.

--
Täällä ei menneitä muistella, kiire on hautoja kaivella, johtaja määrää kaiva pois. Ajan henki, henki pois. Narua, narua, narua kansalle.

op-

Posts: 197

#13 • • Edited op- Negis

Mark Hamilton, 1.5.2007 21:42:
---
kap-pu, 19.9.2006 20:09:
Adobe Premiere taitaa olla kotikäyttöön ihan käypä. Ammattilaiset tosin taitaa preferoida muita softia.

---


Adobe Preiere Pro on ammatikäytöön ja Adobe Premiere Elements kotikäytöön


*nauru*
Näin ehkä brosyyrissä sanotaan. Käytännössä kuitenkin Elements on lähinnä perustason kotikäyttöön ja Pro vaativamman harrastelijan ns. prosumer softa. Ammattilaiset vannovat Avidin, FCPn ym. nimeen.
Hakole

Posts: 16

#14 • • Hakole
Henkilökohtaisesti opiskelen alaa ja voin suositella ensinnäkin Premieriä. se on suhteellisen helppo käyttää ja sillä saa vallan "pro" laatuakin. Avid ja FCP on tosiaan ns. ammatti ohjelmia. Kuitenkin tavan talliainen niitäkin voi käyttää.
Jos editoit omia kotona tehtyjä pikku elokuvia niin Ulead ja Pinacle tekee siihen erittäin sopivia ohjelmia ja ovat kaiken hyvän lisäki vielä suhteellisen edullisia.

Tiivistettynä: Jos haluat perehtyä asiaan enemmän hanki itsellesi Premier tai joku muu vastaava, mutta jos teet videoita ihan vaan huvikseen niin Pinacle ja Ulead tarjoaa hyvät puitteet
xl8r

Posts: 2,227

#16 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Itse olen puuhastellut (sattuneesta syystä) aika paljon tuon videoeditoinnin parissa. On tullut kokeiltua softaa jos toista, mutta olen päätynyt siihen tulokseen, että Adoben tuotteet tuntuvat vain olevan kultaa näissäkin asioissa.

Video leikkaamiseen käytössä Adobe Premiere Pro, käyttöliittymä vaatii toki hieman totuttelua, mutta siihen totuttua softa on kyllä paras mihin olen törmännyt. Premieren monipuolisuus ja laajennettavuus on aivan omaa luokkaansa, kyseiseen softaan löytyy helvetillinen määrä plugineja yms. Samoin opettelun kannalta myös tutoriaaleja on saatavilla _paljon_ . Webbisitelläni olevat koosteet ja demot on kaikki leikattu/koostettu Premierellä

Videoefektien tekemiseen ja video "photoshoppaamiseen" käytössä taas After Effects Pro, henkilökohtaisesti en tiedä edes yhtään kilpailijaa tälle softalle. After Effects ei ole kuitenkaan videon leikkaamiseen ja koostamiseen tarkoitettu ohjelma, vaan kyseessä on ennemminkin tuotantostudio tyyppinen ohjelma. Kyseinen ohjelma taitaa olla alallaan ainutlaatuisuutensa takia yhtä yleinen työkalu kuin graafikoiden keskuudessa Photoshop. Taaskin, laajennettavuus ja tutoriaalien saatavuus antavat aivan uskomattomia ulottuvuuksia. Kyseisellä softalla olen puuhastellut paljon videomateraalia ja käytännössä kaikki keikkakäyttöön menevät videot kulkevat nykyään minulla AE:n kautta.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

tomii

Posts: 3,594

#17 • • tomii kallion herttua

xl8r, 20.5.2007 12:18:

Videoefektien tekemiseen ja video "photoshoppaamiseen" käytössä taas After Effects Pro, henkilökohtaisesti en tiedä edes yhtään kilpailijaa tälle softalle.



Suomessa esiintyviä kilpailijoita on lähinnä Combustion, Fusion ja Shake, jotka ovat kaikki node-pohjaisia komppaussoftia. Fusionia en ole vielä ehtinyt harjoitella, mutta pari frendiä ylistää sitä kyllä maasta taivaaseen. Shakea en myöskään ole koittanut, koska se on mäkille, mutta siitäkin oon kuullut hyvää (tosin kaikkihan nyt aina hehkuttaa omaa lempparisoftaa :). Mutta joo omalla tavallaan kyl tykkään kanssa Afterista tietyn selkeyden takia, vaikka paljon tuleekin käytettyä kanssa Combustionia.

--
reivaan kunnes kuolen

xl8r

Posts: 2,227

#18 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

tomii, 20.5.2007 12:59:


Suomessa esiintyviä kilpailijoita on lähinnä Combustion, Fusion ja Shake, jotka ovat kaikki node-pohjaisia komppaussoftia. Fusionia en ole vielä ehtinyt harjoitella, mutta pari frendiä ylistää sitä kyllä maasta taivaaseen. Shakea en myöskään ole koittanut, koska se on mäkille, mutta siitäkin oon kuullut hyvää (tosin kaikkihan nyt aina hehkuttaa omaa lempparisoftaa :). Mutta joo omalla tavallaan kyl tykkään kanssa Afterista tietyn selkeyden takia, vaikka paljon tuleekin käytettyä kanssa Combustionia.



Hmm, mä oon varmaan jämähtäny liikaa noihin Adoben tuotteisiin :D Tarvinnee varmaan joskus päästä kokeilemaan myös noita muita softia, joskin luulen että lopputulos on sama kuin 3d softien kassa: ei jaksa aloittaa alusta opettelua minkään toisen softan kanssa kun osaa yhden jo kohtuullisesti :P

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Avatar
#19 • • ALIEN Guest
Engiman raiskaajia - kaikki. VITSI VITSI!