Budjettiluokan studiomonitorit

28 posts, 2 pages, 12,366 views

ratsastuskoulu

#1 • • ratsastuskoulu
Haluaisin kuulla kokemuksia budjettiluokan monitoreista. Tämä tarkottaa itselleni siis lähinnä markkinoiden halvimpia malleja.

Onko halpismonitoreista mitään hyötyä verrattuna esim kunnon luureihin ja kaksiin eri referenssikaiuttimiin? Vai onko parempi jättää ostamatta ja hankkia kunnon kaapit kun niihin on varaa?
mixmaoster

#2 • • mixmaoster everyone loves him
hifistudiolla voi ainakin käydä kuuntelemassa JBL control-mallistoa ja varsinkin ykkösmallia. Alle sadan euron ( kappale muistaakseni ) aktiivimonitorit ovat kyllä hinta/laatu-suhteeltaan äärimmäisen hyvät. Itse luukutin noilla kunnes siirryin Geneleceihin

--
Life is random

Jussi Soro

#3 • • Jussi Soro choon!
Ainakin omalla kohdalla vaihto OR:n halpiskaapeista + sonyn halpisvahvarista behringerin trutheihin oli huomattava. Reverbit ja delayt saa ihan helvetisti paremmin esille noista, ja equttaminenkin on mukavampaa. Vaikka jengi yleisesti dissaa trutheja aika rankasti, ni kyl mä noilla pärjään ihan kivasti, vaikka eron esimerkiks genelecceihin huomaa selvästi.
ratsastuskoulu

#4 • • ratsastuskoulu
Mites noi M-audion studio pro:t, onko kokemuksia?
hrdkvr

#5 • • hrdkvr KURGO
+1

kyllä

truthit ne olla pitää! ainoot toimivat behringr tuotteet.. ja sekin johtuu tehdasvakoilusta..tai ainakin myyjä mulle näin kertoi..niillähän on vissiin oikeudenkäynnit vieläkin kesken genelecin kanssa diskanttiteknologiastta.. no mene ja tiedä

jengi dissaa niitä kun ne on vaan vähän huonommat kun niiden 1000 euron genelecit..
ja totta se on ..kyllä ne on selvästi huonommat mutta 300 euron parihinnalla ei pääse muilla kajareilla lähellekkään!

ja äänenpainettakin löytyy.. 1 parilla pidettiin esim legendaariset bileet uutenavuotena n. 40m2 olohuoneessa

--
-keep it hard-

Loose Grip

#6 • • Loose Grip
Mä en ole edes kuullut mitään disauttelua truthia koskien, muita behringerin tuotteita kohtaan on kylläkin suorastaan yleinen tietous että halvalla ei saa hyvää.

Trutheja käyttää kuitenkin todella moni ja lähes yhtä monta niistä on tyytyväisiä monitoreihinsa.
Siihen verrattuna, miten kirkkaan nätisti ne soi ja miten paljon äänenpainettakin niistä lähtee (113db@1m) ja mitä ne maksaa, ne on ylivoimaiset. Truthien hintaakin nostettiin muutamalla kympillä kun ne sai sen verran hyviä arvosanoja testeissä ja niitten menekki oli niin hyvä.

Sillon kun mun truthit tuli kolmisen vuotta takaperin, niitä kävi kuuntelemassa yksi päivittäin työkseen musiikkia miksaava henkilö, joka totesi että nää vois ostaa kotiinkin.

Tohon jos liittää vielä sen behringerin subin, niin kyseinen combo potkii kuin kenguru.
enrg

#7 • • enrg
Itse blokkasin uudet M-Ausion BX8a:t vajaa vuosi sitten edullisesti ja tyytyväinen oon ollut. Soundi on tuhti, tehoa riittää ja pesee thruthit tyylissä 10-0. Alapää on se mikä tuntuu todella erilaiselta genelecceihin verrattuna. Toistaa (mukamas..) 30hz asti, mutta ei tässä tilassa ole kyllä mitään dumppauksia. Geneleccien kodissa sekin puli on jokseenkin kunnossa..

huutonetistä lähti uusina muistaakseni 360 pari
Vertigo

#8 • • Edited Vertigo
No kaikkihan on suhteellista mikä on "budjettiluokan" studiomonnari?...Itse olen hankkinut Genelecin 8020:t ja täytyy sanoa että suosittelen lämpimästi...Kuitenkaan väärässä paikassa ei ole järkeä säästää sitä satasta tai kahta...Faktaahan on että sanotaan mitä sanotaan mutta hyvää ja halpaa ei ole olemassa....
kap-pu

#9 • • kap-pu the amazing suction cup boy
lueskeltuani arvioita ja kuunneltuani tuttavien kommentteja päädyin Behringerin B2031A Trutheihin. St Paul's Soundis (http://www.stpaulssound.fi) oli rajoitettu erä 369e/pari. pienempää mallia B2030A saa 299e/pari ja B2092A-subbaria 248e/kpl.

tein ikäänkuin pienen uskon hyppäyksen sikäli, että en juurikaan käynyt kuuntelemassa eri malleja, toisaalta oma kokemuspohja monitoreista on niin olematon ja noin yleensäkin kriittisen kuuntelun skillsit aika lapsenkengissä. näistä voin kuitenkin sanoa, että tyytyväinen olen ollut - kun aloittaa biisinraakileen suoraan monitoreja käyttämällä, tuntuu esim. eri äänien volatasot saavan paljon helpommin kohdilleen. siis verraten siihen, että aloittaa biisit luureilla (AKG K240 S minun tapauksessani), nysvää johonkin asti ja kun koekuuntelee monitoreilla, huomaa heti, että on paljon viilattavaa.

tarkoitus olisi vielä heittää huoneesta paljon ylimääräistä kamaa pois, mm. rikkinäinen TV jne ja koettaa sitten saada skobejen sijaintia paremmaksi. makkarini akustiset olosuhteet eivät varmasti ole mitenkään erityisen hyvät. :)

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

hrdkvr

#10 • • hrdkvr KURGO
toi "rajoitettu erä" on ollu tuol varmaan jo 2 vuotta :D
eli myynti kikka..

kunnon läävä se sen firma ainakin oli..
kannattaa sit kans kuunnella niitä ennenkuin annat rahat tassuun.. nimittäin behringerillä tunnetusti niitä sunnuntaikappaleita sattuu.. ja matka nummelaan on pitkä..

--
-keep it hard-

placiq

#11 • • placiq Jorkki
Itellä on Behringerin B2031A Truthit, joihin oon ollu kyl tyytyväinen.
Lähinnä käyttäny dj-monitoreina. Eihän ne nyt mikkään Genelecit oo, mut on hieman eri hintaluokassakin.
nuance

#12 • • nuance cov ops, combat, sunrise
Mulla oli kans Truthit vielä ~1,5 vuotta sitten. Ei sopinu mulle yhtään ja olivat perkeleen häiriöherkät. Eivät mm. toiminu kaikissa _pistorasioissa_.

Nykyään Dynaudio BM5A:t, ja ne on kyl vitun hyvät. Eivät väsytä korvia läheskään samalla tavalla ku Genelecit ja Beerinkelit, mutta soivat puhtaasti, erottelevasti ja tarvittaessa lujaakin. Hinta tosin kiipeää sinne tonnin tuntumaan parilta.
hrdkvr

#13 • • hrdkvr KURGO

nuance, 14.9.2006 13:32:
Mulla oli kans Truthit vielä ~1,5 vuotta sitten. Ei sopinu mulle yhtään ja olivat perkeleen häiriöherkät. Eivät mm. toiminu kaikissa _pistorasioissa_.

just tän takia kannattaa ne koittaa jos jostain nummelasta käy hakee..

--
-keep it hard-

Damien

#14 • • Damien [tr3ox]
M-Audio DX4, mukavat pikkukajarit esim. verkkokaupasta n.200, Thomannilta halvemmalla. Pirun tarkat ääneltään, tosin kaipaavat ehkä subbaria rinnalleen...
MfLI

#16 • • MfLI www.SoundChilds.net
Onko kellään kokemusta Samson Reslov 50a -monitoreista ja subbarista tai Fostex PM05:ta ja subbarista? Samsonista aiankin Sound On Sound on kirjoittanut kiittävästi, mutta ajattelin vielä kyselllä - nimenomaan hk kokoemuksia konemusaskenessä (etenkin house, trance)?

-M
Holle

#17 • • Holle Beach X Member

enrg, 13.9.2006 18:26:
Itse blokkasin uudet M-Ausion BX8a:t vajaa vuosi sitten edullisesti ja tyytyväinen oon ollut. Soundi on tuhti, tehoa riittää ja pesee thruthit tyylissä 10-0. Alapää on se mikä tuntuu todella erilaiselta genelecceihin verrattuna. Toistaa (mukamas..) 30hz asti, mutta ei tässä tilassa ole kyllä mitään dumppauksia. Geneleccien kodissa sekin puli on jokseenkin kunnossa..

huutonetistä lähti uusina muistaakseni 360 pari

Meikälle tuli noi m-audiot just t-kaupasta. Ei ole hirveästi kokemusta muista monitoreista, mutta hyvältä noi nyt ovat parin päivän perusteella kuulostaneet. Jos jostain pitää purnata, niin se on koko. Noi on aivan hemmetin isot ja painavat, kun on tottunut vähän pienempiin monitoreihin.
¡ Previous post about a year ago !
laeski^

#18 • • Edited laeski^ LaiskaLäski
nonii, nyt oon tullu siihen vaiheeseen et ois tarkotus laajentaa laite kokoonpanoo kunnon monitoreil, hinta mieluiten siin 500e/pari hujakoil..

aikasempaa kokemust monitoreist mul ei oo, ni osaisko joku suositella jtn mallii?

ite oon bongaillu muutamii vaihtoehtoi jotka vois olla hyvii..

M-AUDIO BX8A 398e/pari

M-AUDIO LX4 - 2.1 STUDIOPHILE SYSTEM 249e/pari ja subbari

BEHRINGER B2031A TRUTH 339e/pari

ESI NEAR05 185e/pari koska on nii halpa, ni vois hommaa viel subbarin kaveriksTAPCO BY MACKIE SW 10 subbari 249e
hinnan puolesta oisin tän rankaanu suoraa pois, mut thomanil kaiuttimet "Myynti-ranking sijoitus alaryhmässään: 2"
ja subbari rankattu ekaks...

GENELEC 8020ASM SILBER METALLIC 299/1kpl

monitorit tulee nyt aluks dj käyttöön.. ja tarkotus ois joskus koittaa ite tuottaa musaa.
eli tarkotuksena on hommata kaiuttimet joit ei tarvii päivittää paremiin kerran vuodes. eli kerralla kunnolliset *hymy* (mitä ny tol hinnal vaan pystyy hommaamaan)

ite oon kallistunu eniten M-audio BX8A:n, Behringer B2031a:n ja genelecin 8020asm:n suuntaan.
behringeris vähän kauhistuttaa sen järkkymätön laatu... mut esim täs topicis on kehuttu tota kyseist mallii, ni kaipa se sit on ihan hyvä.
M-audiost ei oo minkää näköst kokemust. käsitys on lähinnä et se on ookoo merkki. ja tota mallii on täälläki suositeltu.
genelecist oon saanu käsityksen et se on tosissaan laatu merkki. ja tässäki topicis monii kaiuttimii "verrattu" kyseiseen merkkiin.
eli genelec on lähinnä se minkä haluis hommaa, mut onko se sit niin paljon parempi ku noi muut?
kö toi 8020asm on aikalailla pienempi ku noi M-audion ja behringerin mallit mitä oon miettiny *ding* mut vaikuttaakse niinkää äänenlaatuun?

niijoo, ja käytössä on subbari, eli monitorin ei tarvii pystyy toistaa matalii taajuuksii.
serotonot

#19 • • serotonot Paul Easy
M-Audiot kuulostaa ihan hirveiltä.

Jos noista pitäis valita ni ite ottaisin Truthit tai noi Genelecit.

Noi Genet on tosi pienet pöntöt tosin, et jos haluut yhtää isommalla
luukuttaa ni suosittelen ennemmin noita Trutheja. Kaverin studiolla
ollaan duunattu musaa käyttäen noita Trutheja ja kyl niil iha ok-jälkeä
saa aikaiseks. Ei ne niin tarkat oo ku esim noi Genelecit, mut noi pikku-genet
jää kyl alapäissä suht korkeelle, joten musan teko pelkästään niillä
(ilman subbasta) on varmaan aika mahdotonta.

Sitä paitsi geneleceissä o vitun rassaava saundi IMO
Jussi Soro

#20 • • Jussi Soro choon!

serotonot, 25.10.2007 12:58:
noi pikku-genet
jää kyl alapäissä suht korkeelle, joten musan teko pelkästään niillä
(ilman subbasta) on varmaan aika mahdotonta.

Sitä paitsi geneleceissä o vitun rassaava saundi IMO

Kyl mä noihin Trutheihinkin ostaisin subbarin, noi leikkaa aika rankasti pois kaikki matalat bassot. Muuten kyl ihan oivat vehkeet, jos pyörii tässä hintaluokassa.