M: KILPIKONNAN POIKANEN!

33 posts, 2 pages, 19,487 views

Avatar
#21 • • Edited Rujo Mutantti Guest
Millä tavalla rääkkäystä?
Android

Posts: 3,908

#22 • • Edited Android

Rujo Mutantti, 20.2.2007 21:24:
Millä tavalla rääkkäystä?



Minusta ei ole hyvä asia, että viattomia eläimiä (tai ihmisiä) pistetään pieneen suljettuun tilaan, kuten esim. häkkiin tai akvaarioon, ainostaan sen takia että ihminen saa siitä mielihyväää. Ihmisiä pistetään yleensä häkkiin, kun he ovat tehneet rikoksen. Mikä on näiden eläinten rikos?
onni3mk

Posts: 3,973

#23 • • onni3mk Onni on.

Android, 20.2.2007 21:21:
Vielä pahempaa on tosin esim. kanit, marsut, hamsterit, linnut jne joita pidetään vangittuna häkeissä



Paitsi jos se esim. kani saa olla vapaana huoneistossa *hihu*

Ja mä puolustelen lemmikkien ottamista myös sillä, että ne saa mun luona paremman kodin kun jonkun 10wee mukulan luona, joka jaksaa katsoa niitä ehkä kuukauden ja unohtaa ne sitten.

Ehkä hiemmän kärjistystä mut ymmärrätte pointin.

Tässäkin topikissa on kuitenkin tullu aika hyvin niitä kommentteja et "ei olis tarpeeks aikaa/tilaa, joten en siksi ota". Musta se on jo hyvä, että tiedostetaan tommonen, eikä vaan olla et "voi kuinka ihQ! Mä haluun ton!"

Mut joo ymmärrän kyl toisaalta tän "eläimet ei kuulu häkkiin" mielipiteenki jossain määrin.

--
Onni on.

Amuck

Posts: 2,396

#25 • • Amuck dub-i-dub

Android, 20.2.2007 21:21:
---
patis, 20.2.2007 21:05:
Mielestäni kilpikonna lemmikkinä on kyllä eläinrääkkäystä mutta esittäkää rauhassa olevanne eläinrakkaita.
---

x2

Vielä pahempaa on tosin esim. kanit, marsut, hamsterit, linnut jne joita pidetään vangittuna häkeissä


x3

Sisäkissakin on aika järkyttävä ajatus. Oma kattini pääsi ulos kun halusi, ja palasi luokseni omasta tahdostaan. Uutta lemmikkiä en ota ennen kuin olen täysin varma että aion asettua aloilleni seuraaviksi 10 -> ? vuodeksi.

Kuten onnikin sanoi, hyvä että ihmiset käsittävät omat mahdollisuutensa elävän eläimen hoitoon. Onhan kilpparikin nätti kuin koru pienenä, mutta kuka jaksaa vielä parinkymmenen vuoden päästä rapsutella pesuvadin kokoista konnaa? Parempi tosin että niitä kaupitellaan sitten klubbarissa kuin jätetään roskikseen jäätymään.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Axu-T

Posts: 427

#26 • • Edited Axu-T
Voi rassukkaa ku se on söpö..

Noi voi kyllä olla söpöjä isonakin.. Mulla on tommonen yksi täysikasvuinen ja toista ei voi ikävä kyllä kaveriksi ottaa. Ensinnäkin tämä täysikasvuinen saattaa olla vaaraksi noin pienelle ja toisaalta kun tuokin kasvaa niin 180 litran akvaario on aivan liian ahdas kahdelle. Yhdellekin jo hieman..

Mutta suosittelen lemmikiksi vastuuntuntoiselle ihmiselle joka haluaa pitkäikäisen kaverin. Mun konnalla on ikää vasta alta 20 vuotta, mutta joskus on tapahtunut niin että nämäkin on saaneet jopa 50 vuoden siunauksen. Niin tai näin, lemmikkinä vaatimaton otus. Sikäli että huolehtii veden vaihdosta (kloorinpoistoaineen kera - pienet kiduksetkin nääs löytyy) ja antaa hyppysellisen ruokaa 5 päivänä viikossa (aikuinen).

Elatus ei lopulta ole kallista lainkaan: kilpikonnan ruokapellettejä voi hyvin korvata (hieman varttuneemmilla) myös kissanruoalla ja banskusta, katkaravuista, salaatinlehdistä jne saa hyvin vaihtelua ruokavalioon. Voisin vielä sellaisen kumman vinkin antaa että näitä pieniä kannattaa uittaa käden lämpöisessä rasvattomassa maidossa (mielellään laktoosittomassa rasvattomassa maitojuomassa) ja ruokkia samalla kuivatuilla katkaäyriäisillä, jotta kilpi kasvaa konnan tahdissa. Myös luonnonvaloa uv:n kera antava loisteputki (kovettaa kuorta) voisi olla hyvä hankinta myöhemmin.

Hyvänä puolena voi vielä mainita että punakorva on eloisa ja lopulta jopa seurallinen lemmikki. Sen voi laskea ajoittain jaloittelemaan (terhakampi menijä kuin muut kilpparit) ja se pärjää myös muutaman päivän reissun ajan kotona odottelemassa. Mikään kivihän se ei tietenkään ole, vaikka hiljainen onkin. Akvaarion muu elämä saa kyllä taatusti kyytiä sitä mukaa kun kokoa tulee lisää. Eli jos voi järjestää riittävän kokoisen pelkästään konnalle pyhitetyn akvaarion, jossa on mahdollisuus päästä tukevasti kuivillekin (korkkikaarna eläinkaupasta / muu lava jossa esim hiekkaa jne) niin toivotaan että tämä konna saa juuri sellaisen. Yleisesti ottaen on sääli että niin paljon pikku kilppareita joutuu jopa heitteille, tai lopetetaan. (Eli toivottavasti harkitaan aina ensin.) Ehkä joskus tulevaisuudessakin oman asumisen rajoitukset sallii isomman akvaarion ja voi ottaa omalle konnallekin kaverin.
unitarina

Posts: 61

#27 • • unitarina
Miten se eroaa käärmeen, kissan, gerbiilin ym. pitämisestä? Mun konna on syntynyt Suomessa... muuten en sitä olisi ottanutkaan. Toki sille olisi parempi vaihtoehto asua Afrikassa, mutta tätä en voi sille tarjota. Ja kyllä, se tulee asumaan lattialla, kun se on mahdollista, eli on tarpeeksi iso. *sydän*

--
*jiihaa*

Avatar
#28 • • Norb Guest

2la, 20.2.2007 22:53:

Sisäkissakin on aika järkyttävä ajatus. Oma kattini pääsi ulos kun halusi, ja palasi luokseni omasta tahdostaan. Uutta lemmikkiä en ota ennen kuin olen täysin varma että aion asettua aloilleni seuraaviksi 10 -> ? vuodeksi.



Kissa ei kuulu suomen luontoon! Se on lemmikki siinä missä koirakin ja siihen pätee myös samat lait. Eli se pitää pitää kytkettynä taajamassa. Omistajan kuuluu pitää huolta lemmikistä ja se ei toteudu jos päästää kissan valvomatta ulos. Ulkona kissa kohtaa monia vaaroja. Kissavihaajat, pedot, autot ym.. Toivon hartaasti että tämä vanhanaikanen käsitys "kissan kuuluu päästä ulos tarpeilleen ja metsästämään" muuttuu pian..
Dementation

Posts: 2,892

#29 • • Dementation wednesday?

Norb, 12.4.2007 16:08:
Kissa ei kuulu suomen luontoon! Se on lemmikki siinä missä koirakin ja siihen pätee myös samat lait. Eli se pitää pitää kytkettynä taajamassa. Omistajan kuuluu pitää huolta lemmikistä ja se ei toteudu jos päästää kissan valvomatta ulos. Ulkona kissa kohtaa monia vaaroja. Kissavihaajat, pedot, autot ym.. Toivon hartaasti että tämä vanhanaikanen käsitys "kissan kuuluu päästä ulos tarpeilleen ja metsästämään" muuttuu pian..



Eli kissanomistajan kannattaa asua taajaman ulkopuolella ;)

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

larzizi

Posts: 1,661

#31 • • larzizi

Norb, 12.4.2007 16:08:
Kissa ei kuulu suomen luontoon! Se on lemmikki siinä missä koirakin ja siihen pätee myös samat lait. Eli se pitää pitää kytkettynä taajamassa. Omistajan kuuluu pitää huolta lemmikistä ja se ei toteudu jos päästää kissan valvomatta ulos. Ulkona kissa kohtaa monia vaaroja. Kissavihaajat, pedot, autot ym.. Toivon hartaasti että tämä vanhanaikanen käsitys "kissan kuuluu päästä ulos tarpeilleen ja metsästämään" muuttuu pian..



Olen kyllä tässä aika pitkälti samaa mieltä. Entinen kissa oli ulkokissa mm. koska oli meillä pienestä pitäen ja tämä paikka kun ei ole mitään suurta kaupunkia nähnytkään :D Kuitenkin naapureita riittää ja mm. yksi naapureista vihaa suunnattomasti kissoja, joten totta kai kissa sitten tykkäsi käydä juuri sen naapurin pihalla kuseskelemassa yms. Ja kyllä entinen kissa tuli myös usein takaisin kotiin täynnä haavoja ja puremia (suurin osa luultavasti tappeluista toisten kissojen kanssa, mutta välillä haavat ja puremajäljet oli sen verran isoja, että kissa ei olisi niitä pystynyt tekemään).

Nykyinen kissa puolestaan tuli meille vajaan kahden vuoden ikäisenä ja ensimmäiset vuotensa se asui kaverin kerrostalokämpässä Turun keskustassa, joten se oli tottunut olemaan sisällä. Oli kuitenkin kaverin vanhempien luona joskus käynyt hihnan päässä ulkona. Tämän takia se on meilläkin edelleen sisäkissa, mutta pääsee kyllä lähes päivittäin (toisinaan useammankin kerran päivässä) ulos hihnassa. Se on sen verran pieni ja hieman typerä, että jos sen vapaana päästäisi ulkona juoksentelemaan, se olisi seuraavaksi auton alla.

Itse kissaihmisenä en häiriinny, jos omalla pihalla liikkuu vieras kissa. Mutta ymmärrän, että kaikki ei kissoista pidä (saatika niiden jätöksistä pihallaan). Tosin ulkokissan kanssa on itse paljon helpompi elää ;D

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

unitarina

Posts: 61

#32 • • unitarina
Mä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka päästävät kissansa yksinään ulos.
Kaupungeissa/ niiden lähellä on esimerkiksi lasten hiekkalaatikoita. Kissat on usein aikamoisen innoissaan niihin kusemisesta/paskomisesta. Lapset (varsinkin pienet) saa sitä hiekkaa helposti suuhunsa ja sitten on kaikilla taas niin mukavaa. Ise olen tätä lapsena nähnyt paljonkin ja kissalle allergisena opin "vihaamaan" ihmisiä, jotka sallivat kyseisen toiminnan.

Kaupunkien ulkopuolella on taas Suomeen kuuluvia eläimiä (jota kissa ei ole). Ne eivät osaa varoa kissaa tarpeeksi! Eiköhän muutamia lintu- tai muita pieneläinpopulaatioita ole kuollut kissan hampaisiin... ja täysin turhaan. *igor*

--
*jiihaa*

Amuck

Posts: 2,396

#33 • • Amuck dub-i-dub

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco