Miten tuottaa acid-soundia?

39 posts, 2 pages, 11,573 views

Valovoima

Posts: 528

#1 • • Valovoima teknohippi
Moi!

Miten tuottaa acid-soundia nykyään? Millä synillä onnistuu parhaiten? Mitä hintaluokkaa nuo syntikat ovat? Mistä niitä saa? Entä löytyykö acid-soundia virtuaalisynistä? Mistä?
xybo

Posts: 1,100

#2 • • xybo meeple!

PulseDemon, 31.7.2006 01:28:
Moi!

Miten tuottaa acid-soundia nykyään? Millä synillä onnistuu parhaiten? Mitä hintaluokkaa nuo syntikat ovat? Mistä niitä saa? Entä löytyykö acid-soundia virtuaalisynistä? Mistä?



Jos haluaa sitä "oikeeta originaalia" acid soundia niin pitää tyytyä vanhoihin rolandin purkkeihin. 303:sta ei vieläkään ole onnistuneesti emuloitu. Softapuolelta AudioRealism Bass Line lienee lähimpänä, mutta ainakin uudemmat versiot ovat menossa huonompaan suuntaan. Tais olla jotain 100e. Rumpupuolella myöskin rolandin koneet lienee se luonnollinen vaihtoehto.

202+303+909 <3
http://khk.1g.fi/temp/xybo_jumitus.live.mp3

-- xybo
xybo

Posts: 1,100

#4 • • Edited xybo meeple!

PulseDemon, 31.7.2006 01:39:
Vieläkö noita 303:ia valmistetaan? Mihin hintaan niitä vois saada? Mistä?



Valmistus lopetettu 80-luvun alkupuolella ja jotain 20k-30k tehty. Ebaystä niitä saa johonkin 700-2000e riippuen kuunnosta ja mitä härpäkkeitä tulee mukana. Laittessahan ei o midiä joten siihen tarttee myös synkkiboxin (joka siis usein tulee sen mukana). Suomessakin näyttää noita tulevan myyntiin se 1-3 vuodessa...

-- xybo
Snaggo

Posts: 1,147

#5 • • Snaggo ;__;
Yks kakka vaihtoehto ois kans ReBirth- ohjelma, joka simuloi kahta 303sta ja paria rumpukonetta(oliks ne ny 909 ja 808 ?).
Kyseistä softaa saa nykyään ilmaiseks. osoite on joku www.rebirthmuseum.com tjsp.

Mut tosiaan tosta audiorealismin BassLinesta näyttäis irtoavan herkumpaa soundia. Olen köyhä joten terrorisoin itselleni "maksetun" version osoitteesta http://www.mixgalaxy.ru/fruityloops/download_file.php?id=104*pepsodent*

--
bojoing.

CM

Posts: 1,507

#6 • • Edited CM
Voin myös sanoa xybon ohella omasta kokemuksesta, ettei TB-303 emuloida yhtään millään mitenkään (sama homma JP-80x0 supersawin kanssa, sitä aitoa ei irtoa kuin ainoastaan itse vehkeestä). Yrityksiä on hyviä, Audio Realism The Bassline on se lähin emulaatio tähän mennessä, mutta siitä puuttu silti se THE jokin**. Rebirth on kaikista huonoin ja naurettavin viritys emuksi (v1.5 oli vielä jokseenkin luettavissa emulaatioksi, sen jälkeiset kaukana edes emulaatiosta).

** Se mikä se THE jokin on, ollaan keskusteltu herra xybon kanssa useita kertoja ja päädytty siihen, että vehje yksinkertaisesti soi kaikin puolin miten sattuu ja päin persettä, että se kuulostaa uniikilta ja hyvältä ja siks sitä on mahdoton emuloida ;)
Mr.Pink

Posts: 307

#8 • • Mr.Pink
ja huomioikaa et xybo laitto vastineen kellonaikaan 303

*nauru*

mun mielestä yksikään softa mitä oon kuullu,ei oo päässy lähellekkään aitoa kolkkia...

jotenki soundin elävyydessä on softapuolella vielä piiiitkä matka aitoon kolkin soundiin

--
Lost in the silver box.

T-mu

Posts: 2,980

#9 • • T-mu Läskimooses
loppupelissä, onko v*tunkaan väliä jos unohdetaan kone/softa kunhan lopputulos on laadukasta.
itse pyrin tekemään acid/"303" linjat jollain täysin muulla kuin ehdalla kolkilla, esim. virus, z3ta+ jne.

hieno laite, mutta loppuunsoitettu.
Mr.Pink

Posts: 307

#10 • • Mr.Pink

T-mu, 31.7.2006 03:15:
loppupelissä, onko v*tunkaan väliä jos unohdetaan kone/softa kunhan lopputulos on laadukasta.
itse pyrin tekemään acid/"303" linjat jollain täysin muulla kuin ehdalla kolkilla, esim. virus, z3ta+ jne.

hieno laite, mutta loppuunsoitettu.



kärsiikös sitten kysyä et miksi teet vastaavaa soundia mitä kolkilla saa aikaiseksi,jos oot kerran sitä mieltä että se on loppuunsoitettu?

--
Lost in the silver box.

Juhgu

Posts: 7,921

#11 • • Juhgu Virnistelijä

Mr.Pink, 31.7.2006 03:19:
---
kärsiikös sitten kysyä et miksi teet vastaavaa soundia mitä kolkilla saa aikaiseksi,jos oot kerran sitä mieltä että se on loppuunsoitettu?



Varmaankin tossa oli ideana, että tehdään narinaa ja purinaa vähän 303-tyyliin, mutta tavoitteena ei ole mikään autenttinen 303-soundi.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Mr.Pink

Posts: 307

#13 • • Mr.Pink

Juhgu, 31.7.2006 03:35:
---
Mr.Pink, 31.7.2006 03:19:
---
kärsiikös sitten kysyä et miksi teet vastaavaa soundia mitä kolkilla saa aikaiseksi,jos oot kerran sitä mieltä että se on loppuunsoitettu?
---


Varmaankin tossa oli ideana, että tehdään narinaa ja purinaa vähän 303-tyyliin, mutta tavoitteena ei ole mikään autenttinen 303-soundi.



niin,ymmärrän kyllä sen että se oli ideana,mutta en ymmärrä sitä että miksi?!


jos on sitä mieltä että se alkuperäinen soitin on loppuunsoitettu.... Niin miksi ihmeessä sitä haluaa joku matkia jollain softalla mikä kuulostaa paskemmalta *nauru*

No ehkä mä oon vaan vanha ja väsynyt *nauru*

--
Lost in the silver box.

Juhgu

Posts: 7,921

#14 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Mr.Pink, 31.7.2006 03:46:
---
jos on sitä mieltä että se alkuperäinen soitin on loppuunsoitettu.... Niin miksi ihmeessä sitä haluaa joku matkia jollain softalla mikä kuulostaa paskemmalta *nauru*



Se kun ei ole matkimista eikä matkimisen yrittämistä jos tekee erilaista narinaa (mutta kuitenkin niin kolkkimaista että jotkut sen mieltävät kolkiksi).

Ja minun korvaani uusilla koneilla saa vähintään yhtä hienot purinat kuin kolkillakin, kun olen tälläistä nuorempaa sukupolvea eikä ko. koneella ole itselleni erityistä tunnearvoa.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Mr.Pink

Posts: 307

#15 • • Mr.Pink

Juhgu, 31.7.2006 04:03:
---
Mr.Pink, 31.7.2006 03:46:
---
jos on sitä mieltä että se alkuperäinen soitin on loppuunsoitettu.... Niin miksi ihmeessä sitä haluaa joku matkia jollain softalla mikä kuulostaa paskemmalta *nauru*
---


Se kun ei ole matkimista eikä matkimisen yrittämistä jos tekee erilaista narinaa (mutta kuitenkin niin kolkkimaista että jotkut sen mieltävät kolkiksi).

Ja minun korvaani uusilla koneilla saa vähintään yhtä hienot purinat kuin kolkillakin, kun olen tälläistä nuorempaa sukupolvea eikä ko. koneella ole itselleni erityistä tunnearvoa.



aa... Ok!

hyväksyttävä selitys..... *nauru*

ja mä oon sitä ikäluokkaa,et mulla ei oo objektiivinen näkökanta kyseiseen asiaan=tunneside siihen laitteeseen

--
Lost in the silver box.

a98

Posts: 871

#16 • • a98

xybo, 31.7.2006 03:03:
http://khk.1g.fi/303/303vs303_real.mp3
vs.
http://khk.1g.fi/303/303vs303_softa.mp3



joo ainakin noi näytteet kuulosti molemmat yhtä paskoille. :)
ite voin sanoo etten todellakaan erottaisi aitoa kolkkia audiorealismista. noh ehkä jos tarpeeksi vertailisi niin ehkä resot ja accentit täysillä jotain eroa huomaisi, mutta ei niin että toinen soundaisi jotenkin paremmalle kuin toinen :)
vielä kun sen soundin upottaa biisiin (full-on biisiin, ei mihinkään 80luvun ghey acidtechno raitaan missä on 3 perkkaa ja kolkki) niin en varmasti erota. jos joku erottaa niin siinä on taas lisää sarjassamme turhia kykyjä.

oon kanssa sitä mieltä että nykysynoilla saa tuhat kertaa paremman kuuloista narinaa, tollanen perus happo soundi ei todellakaan ole mikään kolkin keksintö, sitä on kyllä saanut niin kauan kun synasta on löytyny filsu cutoff sekä reso.

jep olen nuori, enkä todellakaan ymmärrä tota alkuperäisen vehkeen soundin palvontaa, ja ihan turha yrittää edes selittää..
xybo

Posts: 1,100

#17 • • xybo meeple!
Olen samaa mieltä että nykysynilla saa "parempaa/monipuolisempaa" soundia. Mutta jos tehdään "acidia" eikä vaan taustoja niin kyllä sen pitää myös siltä kuulostaa. Olen myös sitä mieltä että kun tehdään acidia sen pitää myös kuulostaa vanhalta soundilta, ei viimeisenpäälle hiotulta nykysoundilta. Esim Kiksu kuoli kun JP80x0 alettiin vähentämään tuottamisessa. Koko se soundia ja fiilis tuli sen laitteen käytöstä ei niinkään biiseistä, melodisia rallatuksiahan on tehty jo kauan ennen kiksua.

Ja itse basslinehan ei ole se kolkin juttu vaan se paska/bugaava sekvensseri kuten jo aikaisemmin mainittiin.

Mandoliinia ja kitaraa ei vain voi verrata keskenään. Tiedän, moni ei varmasti erota niitäkään toisistaan.

Itse olen aina ollut enemmän soundinpalvoja kuin musiikin. Biisit joissa on tiettyä soundia iskee vaan huomattavasti enemmän kun biisit jossa niitä ei ole.

Olen onnellinen jp8000:sen ja kolkin omistaja ja jatkan palvomista aamutunneille asti kuunnellen vaan laitteiden soundia.. en edes biisejä. <3

Ehkä tää on sitä samaa kun mitä kitaristeilla on, että pitää olla tietty kitara, tietty putkivahvistin ja tietyt kielet, että soundi on oikea. Muuten ei vaan toimi niin hyvin.

-- xybo
Mr.Pink

Posts: 307

#18 • • Edited Mr.Pink

a98, 31.7.2006 04:18:
---
xybo, 31.7.2006 03:03:
http://khk.1g.fi/303/303vs303_real.mp3
vs.
http://khk.1g.fi/303/303vs303_softa.mp3

---


joo ainakin noi näytteet kuulosti molemmat yhtä paskoille. :)


olipas rakentava palaute. *nauru*

ite voin sanoo etten todellakaan erottaisi aitoa kolkkia audiorealismista. noh ehkä jos tarpeeksi vertailisi niin ehkä resot ja accentit täysillä jotain eroa huomaisi, mutta ei niin että toinen soundaisi jotenkin paremmalle kuin toinen :)
vielä kun sen soundin upottaa biisiin (full-on biisiin, ei mihinkään 80luvun ghey acidtechno raitaan missä on 3 perkkaa ja kolkki) niin en varmasti erota. jos joku erottaa niin siinä on taas lisää sarjassamme turhia kykyjä.


ai vähänniinkuin mä oon sitä mieltä et kaikki trancea soittavat/sellaisen tekijät on ihan vitun turhia kykyjä ;)

oon kanssa sitä mieltä että nykysynoilla saa tuhat kertaa paremman kuuloista narinaa, tollanen perus happo soundi ei todellakaan ole mikään kolkin keksintö, sitä on kyllä saanut niin kauan kun synasta on löytyny filsu cutoff sekä reso.



no oo vaan. Mun makuun kolkki kyllä toimii parhaiten(ainakin niistä vaihtoehdoista mitä oon kuullu)
Ite en ees hirveemmin tykkää mistään modatuista kolkeista=vitun korkeesta piipityksestä,vaan sellaisesta basson rajamailla olevasta pulinasta(*nauru*olipas selkeesti sanottu).
Yhtään softaa/synaa en oo tavannu mikä kuulostais yhtä "elävältä"

jep olen nuori, enkä todellakaan ymmärrä tota alkuperäisen vehkeen soundin palvontaa, ja ihan turha yrittää edes selittää..



jep! oo vaan, ei siinä mitään pahaa. Joillekin meille kolkki on vaan se juttu(enkä nyt siis oo selittämässä et miksi *nauru*)

--
Lost in the silver box.

gerry

Posts: 979

#19 • • gerry
Just v loppuna tuli kaverin kans juteltua kolkosta ja tr909:sistä. Kannattaako enää mistään metsästää ja maksaa ittensä kipeäksi?

Oma mielipiteeni on et jos haluaa jotakin uutta kehitellä niin ei. Sillä rahalla saa vaikka mitä muuta hienoa. Mut Kyl se aito 303 on aito jossa on fiilistä. Vaik sul olis maailman täydellisin 303 klooni niin se on jo sellainen psykologinen juttu ettet saa mielenrauhaa ennen ku sul on se aito 303. Ja jos viel innostuu tänäpäivänä acithousee ruuvaa niin ne on kummatkin pakko omistaa jos skenepisteitä haluaa;)

--
by B.C.S

CM

Posts: 1,507

#20 • • CM

a98, 31.7.2006 04:18:
---

vielä kun sen soundin upottaa biisiin (full-on biisiin, ei mihinkään 80luvun ghey acidtechno raitaan missä on 3 perkkaa ja kolkki) niin en varmasti erota. jos joku erottaa niin siinä on taas lisää sarjassamme turhia kykyjä.



Tarkka kuulo on turha kyky? Etenkin musaa tehdessä? :)

En itsekään mikään happofriikki enää ole, joten en hirveämmin jaksa ruveta miettimään onko jonkin biisin kolkki aito vai audiorealism the bassline. Kuitenkin vituttaa kuunnella sellaista "haetaan kolkin soundia Reasonin Subtractorilla", tai JP80x0 supersawia samalla vehkeellä, koska niissä ei ole MITÄÄN yhteistä.

Mr.Pink, 31.7.2006 05:17:
---
Ite en ees hirveemmin tykkää mistään modatuista kolkeista=vitun korkeesta piipityksestä,vaan sellaisesta basson rajamailla olevasta pulinasta(*nauru*olipas selkeesti sanottu).
Yhtään softaa/synaa en oo tavannu mikä kuulostais yhtä "elävältä"



Jooh monille kolkki tuntuu olevan pelkkää piipitystä resot kaakossa. IMO resot täysillä kolkki kuulostaa paskalle. Diggaan ite eniten kun resot on nollassa ja antaa sen basson murissa rouheammin alaalta (se suhina ja ulostulokomponenttien särö yhistettynä soundiin <3). Sit kun vääntelee cutoffia ylöspäin pistää vähän resoa sekaan. Heh.