eli kun oppis ton biitti miksauksen levareil!ja !sit vaik joku musanteko ohjelma joka toimis korg el

13 posts, 1 page, 5,062 views

bacehappo

Posts: 1

#1 • • bacehappo
siis olen ollut kiinostunut dj/musiikin tuottamisesta jo pitkään!!pelit ja vehkeet pitäisi kyl olla ihan käyttökelpoise mutta sitä oikeata tatzia ei hommaan ole löytynyt!ei vaikka kuinka hinkkaa päivästä toisee.vaan jotain räpellyksii!laittakaa jotai jeesiä mistä vois saada jotai koulutust?
Exlex

Posts: 497

#2 • • Exlex
*whaat*

Siis mitä oot hinkannu päivästä toiseen? Pikkusen jos tarkentaa että mihin asiaan sitä apua tarvitsee niin sitä saattaa löytyäkkin hiukan helpommin.
Apo

Posts: 1,574

#3 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Uhhuh, sen verran laaja kysymys että kannattais vähän tarkentaa mikä on ongelma. Aika monet on oppinu itsekseen sekä dj:n että musiikin tuottajan taidot. Parhaiten ehkä harrastetasolla pääsee eteenpäin jos etsii&lukee asiaanliittyviä artikkeleita webistä ja kyselee tutuilta epäselviä juttuja.

DJ-koulutusta taitaa löytyä sekä pikakursseja että amk-tasoista opetusta. Musiikinteosta löytyy enemmän tarjontaa ja eritasoista opetusta. Kummassakaan ei ole kuitenkaan oikotietä onneen, joka tapauksessa juttuja joutuu opettelemaan kuukausia ellei vuosia.
gerry

Posts: 979

#4 • • gerry
hmm.... kans jäi epäselväks mihin sitä koulutusta nyt haluat? Kyl totuus on se et ihan itse puurtamalla sisäistät asiat parhaiten. Jos joku sano et tee noin sä teet, etkä tiedä itsekkään miksi. Mut kun hiffaat jonkun asian niin oot sisäistänyt sen ja tiedät homman nimen.

Soittamaan toki joku kaveri voi opastaa joka tekee dj juttuja. Itseki paljon DJ kavereilta aikoinaan saanut hyviä vinkkejä mm. miksaamisen ja mistä mennä liikkeelle. Mitään kädestä pitäen opetusta en oo koskaan sietänyt, kunhan pääsin alkuun ja sisäistin hommat niin alan tekee juttuja omalla tavalla. Toki hyviä vinkkejä otetaan aina vastaan sillä aina voi oppia jotakin uutta;)

Tälleh.. Netis löytyy hyviä oppaita musiikintekon, alkuun voit vaik lueskella manuskoja täältä: http://www.computermusic.co.uk/main.asp

Ja dj vinkkejä mr-dj.org sivulta.

--
by B.C.S

Avatar
#6 • • astaroth Guest
otsake *tanssittel*
Android

Posts: 3,908

#7 • • Android
Sen jälkeen kun olet oppinut biittimiksauksen niin voisi vaikkapa olla yhdyssanojen vuoro.

Sori, oli pakko =)
Caro²

Posts: 5,301

#8 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

gerry, 30.7.2006 20:08:
Kyl totuus on se et ihan itse puurtamalla sisäistät asiat parhaiten. Jos joku sano et tee noin sä teet, etkä tiedä itsekkään miksi. Mut kun hiffaat jonkun asian niin oot sisäistänyt sen ja tiedät homman nimen.



Olen tosta kyllä niin totaalisen eri mieltä kun vaan voi olla. Se on kyllä paskaa opettamista, että sanotaan vaan "tee näin ja tee noin". Opetettavan pitää ymmärtää miksi asia tehdään niin sekä sen, mitkä on opetuksen tavoitteet. Mitä haetaan kunkin opetusvaiheen lopputulokseksi ja miten opeteltava asia auttaa ko. lopputuloksen saavuttamisessa. Se on se vaihe milloin hiffataan niitä asioita ihan konkreettisesti. Opettaja on myös apuna, ettei hiffata väärin.

Monet konkarit naputtaa nyrkillä pöytään, kuinka he ovat itse oppineet asiat ja niin tulee oppia sinunkin. Itse voisin naputtaa nyrkillä pöytään kuinka monet deejiit on oppineet päin helvettiä käyttämään kaikkien tuntemaa laitetta nimeltä mikseri. Tai vaikka perusasioita, kuten äänirasian asentaminen ja säätäminen. Puhumattakaan ihan perus soittimen käsittelystä.

Opettaja on myös noissa asioissa apuna kertomassa, miksi dj tekee milloinkin minkäkin liikkeen mikä ei välttämättä alottelevalle kaverille edes korviin kuulu, saati tavoita ymmärrystä.

Toki tuo siun lausahdus on erittäin pätevä siinä vaiheessa, kun perusasiat on jo opittu. Tiedetään miten biitataan ja osataan se biittaminen niin käytännössä kuin teoriassa. Tiedetään equttaminen sun muut "erikoiset jutut". Sillon se puurtaminen auttaa asian sisäistämisessä erihyvin.

EDIT: Ainiin, melkein unohtu sanoa. Hyvän, tai edes kohtuullisen opettajan pitäisi myöskin ymmärtää opetettavaa sen verran, että osaa mukauttaa opetusmetodejaan parhaiten oppilaalle sopivaksi. Joku oppii teorian parhaiten katsomalla ja kuuntelemalla, toinen taas kokeilemalla. Mitään suoraa kikkavitosta ei ole, mutta opettamistakin on niin eri sorttista.
gerry

Posts: 979

#9 • • Edited gerry

Caro², 30.7.2006 21:44:
---
gerry, 30.7.2006 20:08:
Kyl totuus on se et ihan itse puurtamalla sisäistät asiat parhaiten. Jos joku sano et tee noin sä teet, etkä tiedä itsekkään miksi. Mut kun hiffaat jonkun asian niin oot sisäistänyt sen ja tiedät homman nimen.

---


Olen tosta kyllä niin totaalisen eri mieltä kun vaan voi olla. Se on kyllä paskaa opettamista, että sanotaan vaan "tee näin ja tee noin". Opetettavan pitää ymmärtää miksi asia tehdään niin sekä sen, mitkä on opetuksen tavoitteet. Mitä haetaan kunkin opetusvaiheen lopputulokseksi ja miten opeteltava asia auttaa ko. lopputuloksen saavuttamisessa. Se on se vaihe milloin hiffataan niitä asioita ihan konkreettisesti. Opettaja on myös apuna, ettei hiffata väärin.

Monet konkarit naputtaa nyrkillä pöytään, kuinka he ovat itse oppineet asiat ja niin tulee oppia sinunkin. Itse voisin naputtaa nyrkillä pöytään kuinka monet deejiit on oppineet päin helvettiä käyttämään kaikkien tuntemaa laitetta nimeltä mikseri. Tai vaikka perusasioita, kuten äänirasian asentaminen ja säätäminen. Puhumattakaan ihan perus soittimen käsittelystä.

Opettaja on myös noissa asioissa apuna kertomassa, miksi dj tekee milloinkin minkäkin liikkeen mikä ei välttämättä alottelevalle kaverille edes korviin kuulu, saati tavoita ymmärrystä.

Toki tuo siun lausahdus on erittäin pätevä siinä vaiheessa, kun perusasiat on jo opittu. Tiedetään miten biitataan ja osataan se biittaminen niin käytännössä kuin teoriassa. Tiedetään equttaminen sun muut "erikoiset jutut". Sillon se puurtaminen auttaa asian sisäistämisessä erihyvin.



Ymmärsit kirjoituksen kyl niin väärin kun vielä voi ymmärtää=) Yritän tarkentaa hiukan...

Eli tarkoitin et asiat on sisäistettävä, joko yksin tai jonkun kertomana. Mut EI niin et joku sano et tee noin ja noin niin sitten jäätkin epätietoisena asoita tekemään niin kuten toinen sulle opetti... Toki näit opettaija on sit monenlaisia, enkä niihin sen kummemmin kantaa ota. Jokainen myös oppii eri tavalla, mut jos joku kysyy miks teet asioita jollakin tavalla vastaat et mua opetettiin niin, mut tekiä ei itsekkään sitä tiedä miks joku asia pitää hoitaa niin kuten häntä on opetettu.

Itse oon musiikin tekemistä suurimmaksi osaksi täysin itse tutkimalla/foorumeilt lukemalla sekä muutaman vinkin kavereilta saaneena harjoitellu. Harrastushan se on, ja parhaiten ainakin itse oon hiffannut juttuja kun rauhas kokeilen/duunaan. DJ soittamises muutama kaveri on hyvin jeesannut alkuun sekä kertonut perusteet.

Puhutaan asian sisäistämisestä;) Eli toisinsanottuna "ahaaaa" ilmiöstä jolloin tajuat täysin miks pitää jotkut asiat hoitaa tietyl tapaa... Olet siis asian ytimessä ja osaat kertoa/tarvittaessa opettaa myös toista jonkun asian kans.



Joten en usko et niin kauhean erimieltä sittenkin olit;)

edit. väsynyttä tekstiä...

--
by B.C.S

Caro²

Posts: 5,301

#10 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

gerry, 30.7.2006 21:53:
Ymmärsit kirjoituksen kyl niin väärin kun vielä voi ymmärtää=) Yritän tarkentaa hiukan...


Joo, ei o eka kerta ku en ymmärrä mitä ihmiset tarkottaa *hihu*


Mut EI niin et joku sano et tee noin ja noin niin sitten jäätkin epätietoisena asoita tekemään niin kuten toinen sulle opetti...



mua opetettiin niin, mut tekiä ei itsekkään sitä tiedä miks joku asia pitää hoitaa niin kuten häntä on opetettu.


Mjoo. Toi on kyl ehkä pahin skenario opettaja/oppilas-suhteessa mitä voi olla. Varsinkin tuo viimonen. Pitää tietää ja osata se mitä opettaa, muuten ei hyvä heilu.


Joten en usko et niin kauhean erimieltä sittenkin olit;)



Juu, en ollu en *hihu*

PS. Toivottaan vaan, että jos jotakuta ikuna kuka missäkin koskaan opettaa.. niin sekä opettaja että oppilas on motivoituneita asian ympärillä *joo*
gerry

Posts: 979

#11 • • gerry
No toki, motivaatio on kaikki kaikessa. Jollet sä jaksaa tikkua ristiin laitta asian hyväksi sust ei tuu koskaan lahjakasta soittaja/tuottajaa... Jollet myös jaksaa nörtteillä koneel ottamast selkoa uusist laitteist/toimintatavoist (jotka kaikki kuuluvat tähän musiikintekemiseen) suosittelen vaihtamaan harrastusta:)

--
by B.C.S

Loose Grip

Posts: 330

#12 • • Loose Grip
smells like a troll, walks like a troll...