DiamonDie, 2.7.2006 18:40:
Itse ylsin parhaimmillaan jopa parinsadan euron tuntipalkkoihin.
Oli ainaki ._____o_____. näin iso kala!
29 posts, 2 pages, 10,084 views
Juhgu, 2.7.2006 21:35:
---
---
Juhgu, 2.7.2006 21:35:
Jaques, 28.6.2006 14:32:
Yksinkertaista!
1. Hanki freelance-verokortti (ennakoi sun tulot yläkanttiin niin saat sopivan prossun).
2. Perusta toiminimi (10 min lomakkeen täyttöä, 65 ja 5 min PRH:n luona).
3. Olet ALV-velvollinen jos liikevaihto ylittää 8500/v (jos ylittää maksetaan takautuvasti kaikesta).
4. Olet eläkevakuutusmaksuvelvollinen jos toimarin tulot ylittävät 5200/v. (Kysele Eterasta)
5. Eti joku hyvä tilitoimisto joka voi hoitaa tilityksen loppuvuodesta.(Maksaa jotain 60)
6. Suosittelen erillisen yritystilin avaamista. Helpottaa tulojen, menojen ja verojen laskua.
7. Tee duunit ja laskuta
8. Jos haluut nostaa rahukat voit joko maksaa verot heti (maksa verokortissa oleva prosentti nostettavasta summasta) tai sit vuoden lopussa.
9. Jos sinulla on kuitteja työhön liittyvistä menoista niin voit suoraan nostaa vastaavan summa tuloista verottomana. Muista vaan säilyttää kuitit ja viedä tilitoimistoon.
Jos haluut lisätietoa suosittelen vero.fi, ytj.fi ja prh.fi sivujen selaamista.
purrr-, 12.12.2006 00:14:
8. Älä missään nimessä hae seuraaviin lehtiin duuniin, mikäli haluat joskus kunnollista liksaakin työstäsi: http://www.journalistilehti.fi/arkisto/192006/lyhy/Muut339970.htm. Yksi tuossa mainituista yrityksistä ilmoittelee juuri mol.fi:ssä ja aarresaari.netissä, jos olet huomannut ilmoituksia ja ajattelet hakea, pistä ensin privaa mulle.
tomii, 4.4.2007 13:18:
Elikäs tuli tuossa pari kysymystä mieleen, joihin kaipaisin mieluiten kokemusperäisiä vastauksia, tai vaihtoehtoisesti, jos joku tietää netistä jonkun saitin, joka on ehdottoman LUOTETTAVA näissä asioissa. (ja mieluusti myös SELKEÄ :)
Mitenkäs muuten tuo toiminimen perustaminen vaikuttaa opintotukiin tms. opiskelijan Kela-masseihin? Vai vaikuttaako mitenkään?
Toinen kysymys, jos joku sattuisi omaamaan tästä kokemusta, koskisi ns. yritystoimintaa ammatinharjoittajana (eli rekisteröimätön yritys). Eli mitä velvollisuuksia tässä muodossa on (ainakin verot ja kirjanpito on hoidettava, entä muuta?)? Olen ymmärtänyt, että tässä muodossa ei saisi myöskään tienata kuin määrätyn määrän vuodessa.
tomii, 4.4.2007 13:18:
Elikäs tuli tuossa pari kysymystä mieleen, joihin kaipaisin mieluiten kokemusperäisiä vastauksia, tai vaihtoehtoisesti, jos joku tietää netistä jonkun saitin, joka on ehdottoman LUOTETTAVA näissä asioissa. (ja mieluusti myös SELKEÄ :)
Mitenkäs muuten tuo toiminimen perustaminen vaikuttaa opintotukiin tms. opiskelijan Kela-masseihin? Vai vaikuttaako mitenkään?
Toinen kysymys, jos joku sattuisi omaamaan tästä kokemusta, koskisi ns. yritystoimintaa ammatinharjoittajana (eli rekisteröimätön yritys). Eli mitä velvollisuuksia tässä muodossa on (ainakin verot ja kirjanpito on hoidettava, entä muuta?)? Olen ymmärtänyt, että tässä muodossa ei saisi myöskään tienata kuin määrätyn määrän vuodessa.