JussiS, 12.6.2006 15:33:
Hmm, mikä on konemusaliven äänimaisema?
Niin ihan hyvä kysymys :-) Kaippa se on jotain sellaista, jotta ympäriltä kuuluu tanssivien ihmisten päästelemiä ääniä ja näin luoda illuusio, että istut (tai tanssit) soffasi kanssa keskellä klubin tms. tanssilattiaa :-)
Perus live taltioinnin äänimaisemaa pidän onnistuneena, jos tunne on kuin istuisit siinä ~miksauspöydän kohdilla...eli musa edestä ja yleisön meuhkaaminen, kaikuja jne. sivuilta takaa jne...
Mutta se mitä minä nyt haen onkin lähinnä sellaista äänimaisemaa, jonka taiteilija itse on luovuudellaan rakentanut, ilman mitään tavoitetta jostain todellisesta tms.. Eli monikanava taidetta :-) Siihen konemusa onkin ehkä tyylillisesti sopivampaa kuin perinteinen "musiikki" akustisine soittimineen. "Perinteiseen" musiikkiin on ehkä syntynyt sellainen mielikuva, että bändi soittaa jostain suunnasta ja kun soittimia onkin ympäri huonetta (ja ehkä vielä liikkuvat paikasta toiseen) se ei enää kuulosta luonnolliselta (niin no eihän se sitä enää olekaan) / hyvältä? Minä uskon että senkin voi (konemusan ohella) saada kuulostamaan hyvältä, mutta minä nyt pidän kaikenlaisesta muustakin asiasta mistä vain harvat innostuu yhtä lailla...
Menipäs nyt keskustelu vähän sijoiltaan, mutta....
Lisää vinkkejä vaan :)