Hymiöt rekisteröity - onko tää reilua?

62 posts, 4 pages, 17,621 views

liikkuva muna

#41 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

Android, 7.6.2006 07:30:
---
alek száhala, 7.6.2006 01:32:
Turpaan pitäs tollasia jätkiä vetää niin että selkäranka murtuu.

---

No jaa, käsittääkseni tämä on ihan semi-vakavasti hankittu patentti, eli ei näytä olevan ainakaan kaupalliset intressit päällimmäisenä motiivina;

---

Suojausta tavaramerkille haki opiskelija Tuomas Mattila, pilke silmäkulmassa. Oikeustieteellisessä opiskeleva Mattila kertoo ajatuksen syntyneen, kun hän luki tavaramerkkilakia koskevaan tenttiin puolitoista vuotta sitten.

"Ajattelin, että hymiö ei varmaan mene läpi, mutta meni se. Olen hyvin yllättynyt itsekin", Mattila sanoo.

---

Joo luin kyllä. Mutta nyt kun tällanen patentoimisen mahdollisuus käy ilmi, varmasti joku muu ne nappaa vaikka tää nykyinen patentoija vetäiskin hakemuksensa takaisin.

Pitää nyt toivoo että jatkossa joku tuolla patentti- ja rekisterihallinnossa ymmärtäis edes vähän internetkulttuurin päälle. Noista hymiöpatenteista tuskin tulee mitään muuta kun ongelmia.

Nykyään on kyllä hauska juttu, että monet uudissanat ja ilmiöt tulevat nimen omaan internetistä. Tosin kaupalliseen käyttöön vasta 5-10 vuoden viiveellä. Tollasia uusia juttuja vois varmaan hyvin patentoida, koska kukaan ei-internetkäyttäjä ei niistä vielä tiedä. Nyt esim. buusterissa on alotettu ihkun ja ihq:n käyttö, samoin jos en ihan väärin muista niin oon LOLinkin kuullu jo telkkarissa jossain vastaavassa nuortenohjelmassa. Saa nähä millon tulee jonkun DNA:n mainoksiin jotai lol h4x0r-läppää "uutena keksintönä" ja sit kaikki keski-ikäset hokee sitä taas puol vuotta joka yhteydessä.
Verano

#42 • • Edited Verano Merituuli

Jago, 7.6.2006 16:33:
toi on todella typerää, mutta typerää on myös perusta topicceja jossa ihmiset valittaa, mutta kukaan ei tee mitään.
tossa oli 2 kuukauden valitusaika ja kellä tahansa on oikeus valittaa jos kokee että niitä ei saa laittomiksi tehä(jos ne on esim ollu yleisessä käytössä ennen tän henkilön patenttihakemusta jne.)

Mistäs tiedät että tähän topikkiin kirjoittaneet eivät olisi tehneet mitään muuta asian suhteen? Lisäksi kuten tuli aikaisemmin todettua se valitusaika jatkuu heinäkuun loppuun. Ehkä tämänkin topikin tai muun yleisen keskustelun ansiosta ihmiset saattavat jopa toimia.

Puhumattakaan yleisen keskustelun tärkeydestä hiukan isompien asioiden kuin hymiöiden kohdalla.

Ja mites on, jossen pelasta edes hehtaaria maailman sademetsistä, niin voinko silti puhua niiden hävittämisen kauhistuksesta?
CM

#43 • • CM
Imetään ne hymiöt perseeseen!
Anime

#44 • • Anime Retrostööpeli
No vittu jep jep. Haastakaa oikeuteen.

--
-K

Jago

#45 • • Jago un-trained monkee

Verano, 7.6.2006 16:38:
---
toi on todella typerää, mutta typerää on myös perusta topicceja jossa ihmiset valittaa, mutta kukaan ei tee mitään.
tossa oli 2 kuukauden valitusaika ja kellä tahansa on oikeus valittaa jos kokee että niitä ei saa laittomiksi tehä(jos ne on esim ollu yleisessä käytössä ennen tän henkilön patenttihakemusta jne.)

---

Mistäs tiedät että tähän topikkiin kirjoittaneet eivät olisi tehneet mitään muuta asian suhteen? Lisäksi kuten tuli aikaisemmin todettua se valitusaika jatkuu heinäkuun loppuun. Ehkä tämänkin topikin tai muun yleisen keskustelun ansiosta ihmiset saattavat jopa toimia.

Puhumattakaan yleisen keskustelun tärkeydestä hiukan isompien asioiden kuin hymiöiden kohdalla.

Ja mites on, jossen pelasta edes hehtaaria maailman sademetsistä, niin voinko silti puhua niiden hävittämisen kauhistuksesta?

mä yritän käyttää tuotteita joiden valmistus jne on mahollisimman vähän jos ollenkaan tuhonnut luontoa..

tarkotin sitä että jos kukaan ei meinaa valittaa sinne asti niin onko järkee valittaa täälläkään.
ideana oli että ehkä joku tajuisi että ei ne päättävät ihmiset klubitusta välttämättä lue vaan täältä voisi joku tehä valituksen jota se kiinnostaaa(mua ei kiinnosta joten en valita)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

liikkuva muna

#46 • • liikkuva muna an egg on the move

Jago, 7.6.2006 16:59:
---
---

---

---

mä yritän käyttää tuotteita joiden valmistus jne on mahollisimman vähän jos ollenkaan tuhonnut luontoa..

tarkotin sitä että jos kukaan ei meinaa valittaa sinne asti niin onko järkee valittaa täälläkään.
ideana oli että ehkä joku tajuisi että ei ne päättävät ihmiset klubitusta välttämättä lue vaan täältä voisi joku tehä valituksen jota se kiinnostaaa(mua ei kiinnosta joten en valita)

Mitäs vinettoo? Totta vitussa on järkeä, aina on järkevää valittaa ja keskustella asioista. On täällä jauhettu Iranin ydinkriisistäkin ja kritisoitu Bushia vaikka tuskin kenelläkään on pienintäkään tsäänssiä saada omaa valituskirjettä edes Bushin postilaatikkoon asti, saati luettavaksi.

Ja jos täältä nyt joku meinais valittaa, niin saa varmaan hyviä näkökulmia ja perusteluja asiaan tästä topicista. Ei nää jauhamiset koskaan ihan hukkaan mene.
San Mejor

#47 • • Edited San Mejor www.sanmejor.com

---

---

Aivan oikein, perustin tän topiikin, mutta en ole toistaiseksi vielä
tehnyt asialle mitään muuta. Ensinnäkin halusin nähdä, että onko
tää juttu edes tärkeä ihmisille? Näköjään on.

Toiseksi mä en yleensä ollut lainkan aktiivinen yleisten kannanottojen
osallistumiseen, toisin sanoin, minulla ei ole hajuakaan miten niissä
pitää toimia. Jonkinlaisten toimenpiteisiin pitää ehdottomasti ryhyä.

Olen miettinyt oman"topiikin" perustamista esim. Adressit.com-sivulle,
seuraen Seiskan Lordin kuvien adressin esimerkkiä, mutta onko tästä
edes mitään hyötyä?

Joku on myös väittänyt että jonkinlainen valitus on jo menossa.
Onko asiasta sit tarkempaa tietoja kenelläkään? Riittääkö että joku vain
tekee valituksen, vai onko valitusten lukumäärällä myös väliä?
Miten ylipäätänsä tehdään valitus siihen tahoon, joka on niitä rekisteröinyt?

Olen samaa mieltä Veranon kanssa yleisestä keskustelusta. Mun mielestä
yleinen keskustelu just auttaa tollaisten kysymysten selvittämisessä.
Onko sitten parempaa ettei asiasta puhuttais olleenkaan?

Mitä tulee siis itse asiaan, mun mielestä on ihan naurettavaa väittää
rekisteröivänsä :)-merkin ihan "suojellakseen" sitä.
Yhden patentin rekisteröiminen maksaa 165 ja kun äijä on jo
rekisteröinyt jotain 12 hymiötä, kuten jotkut täällä jo huomasivat,
niin tuskinpa se tekis niitä ihan hyväntekeväisyys-motiiveista.
Kalliiksi tullee :)

edit.

Pitäiskö perustaa "Pelastakaa Hymiöt"-kansanliikkeen?
*plur**possu**aplodit**piis*
Verano

#48 • • Edited Verano Merituuli

Jago, 7.6.2006 16:59:

Toki on "turhaa" "valittaa" jossei asioiden hyväksi tee mitään, mutta mietitköhän ton postauksen nyt ihan loppuun asti... Ja viel :)

Siltä varalta, ettei Patentti- ja rekisterihallitus luekaan klubbaria: (joo ja linkit vaihdettu)

Väitteenteko-oikeus

Ja tää seuraava pätkä löytyykin sitten tuolta mun seuraavasta postauksesta myös, mutta pistetäänpä tähän ja sitten voisinkin lähteä pois duunista kiusaamasta teitä ja itseäni.

"Mahdollisuus väitteen tekemiseen

Kenellä tahansa on oikeus tehdä väite kuulutettua rekisteröintiä vastaan.

Väite on tehtävä kirjallisesti Patentti- ja rekisterihallitukselle 2 kuukauden kuluessa kuuluttamispäivästä.

Väite annetaan tiedoksi hakijalle, jolla on mahdollisuus antaa lausumansa väitteen johdosta.

Väiteasia käsitellään hakemusasiakirjojen ja väitteen sekä siihen annetun vastineen perusteella uudelleen. Tavaramerkin rekisteröinti voidaan väitteen johdosta kumota."

Väitteen voi tehdä sillä(kin) perusteella, että malli ei ole "uusi tai yksilöllinen"

Patentti- ja rekisterihallitus
Avoinna ma-pe 8-16.15
Arkadiankatu 6 A, Helsinki
PL 1140, 00101 Helsinki
Puh: (09) 6939 500
Faksi: (09) 6939 5328
Jago

#49 • • Jago un-trained monkee
niin eli en siis tarkottanut sitä että ei saisi keskustella asiasta, mutta jos keskustelu ei johda tekoihin, vaan valitetaan sitten siitä miten yhtäkkiä ei hymiöitä saakkaan käyttää, on puhuminen sinänsä turhaa.

irania on turha vetää tähän mukaan koska tämä on asia mihin voimme vaikuttaa. vaikka jokainen suomalainen lähettäisi valituskirjeen bushille tai täältä lähtisi adresseja tiesmimmoset määrät se ei vaikuttaisi mitenkään sen tekemisiin.

meidän valta ei koske amerikkaa ja irania vaan suomea ja suomessa tapahtuvia asiota. näitä asioita me voimme ja meidän pitäisikin muuttaa jos koemme ne vääriksi

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

San Mejor

#50 • • San Mejor www.sanmejor.com

Verano

Siltä varalta, ettei Patentti- ja rekisterihallitus luekaan klubbaria:

Valituslautakunta

Valituksen tekeminen

Valituksen käsittely

Muutoksenhaku valituslautakunnan päätökseen

Näköjään valituksen tekeminen ei sekään ole halpa tai helppo huvi:

"Vahvistettu valitusmaksu, 150 euroa, on suoritettava valitusajan kuluessa Patentti- ja rekisterihallitukselle. Mikäli maksua ei suoriteta, valitusta ei oteta tutkittavaksi.

Valituskirjelmä on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava."

Lisää infoa odottaessa mahdollisesta menossa olevasta valituksesta..
Amuck

#51 • • Edited Amuck dub-i-dub
Ihmiset voisivat todellakin ottaa selvää vaikkapa siitä, mikä on patentin ja tavaramerkin ero, ja miten tämä rekisteröinti vaikuttaa heidän elämäänsä a) tavallisena tallaajana b) yrittäjänä, ja vasta sitten alkaa huutaa "EI OO REILUA JOUDUNKO MAXAAN TEXTARIHYMIÖISTÄ" ja uikuttaa forumeilla. ;) Minua ei ainakaan haittaa tipan tippaa, vaikka sanat "sauma" ja "etuovi" ovatkin teeämmiä.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Verano

#52 • • Verano Merituuli

San Mejor, 7.6.2006 17:42:
Näköjään valituksen tekeminen ei sekään ole halpa tai helppo huvi:

"Vahvistettu valitusmaksu, 150 euroa, on suoritettava valitusajan kuluessa Patentti- ja rekisterihallitukselle. Mikäli maksua ei suoriteta, valitusta ei oteta tutkittavaksi.

Valituskirjelmä on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava."

Lisää infoa odottaessa mahdollisesta menossa olevasta valituksesta..

Tää ei oo mun päivä. Tuo valittaminen jota suureen ääneen mainostin, koski tietysti sitä, että rekisteröintiä hakenut saa kielteisen päätöksen ja haluaa valittaa siitä... Typerä minä *toktok*

Väite, josta tuolla aikaisemmin puhuin, on toki eri juttu:

"Mahdollisuus väitteen tekemiseen

Kenellä tahansa on oikeus tehdä väite kuulutettua rekisteröintiä vastaan.

Väite on tehtävä kirjallisesti Patentti- ja rekisterihallitukselle 2 kuukauden kuluessa kuuluttamispäivästä.

Väite annetaan tiedoksi hakijalle, jolla on mahdollisuus antaa lausumansa väitteen johdosta.

Väiteasia käsitellään hakemusasiakirjojen ja väitteen sekä siihen annetun vastineen perusteella uudelleen. Tavaramerkin rekisteröinti voidaan väitteen johdosta kumota."

Jos väite hylätään niin siitäkin voi toki valittaa. Ja väitteen tekemiseen on edelleenkin aikaa heinäkuun loppuun.

Eikä maksane mitään.
San Mejor

#53 • • Edited San Mejor www.sanmejor.com

Amokk, 7.6.2006 17:51:
Ihmiset voisivat todellakin ottaa selvää vaikkapa siitä, mikä on patentin ja tavaramerkin ero, ja miten tämä rekisteröinti vaikuttaa heidän elämäänsä a) tavallisena tallaajana b) yrittäjänä, ja vasta sitten alkaa huutaa "EI OO REILUA JOUDUNKO MAXAAN TEXTARIHYMIÖISTÄ" ja uikuttaa forumeilla. ;) Minua ei ainakaan haittaa tipan tippaa, vaikka sanat "sauma" ja "etuovi" ovatkin teeämmiä.

Jos lukisit topiikin ekan postauksen niin ymmärtäisit, että mistään
"textarihymiöstä" tässä ei ole kyse, se selviää hyvin myös lukemalla
HS:n tai ITviikon artikkeleista.

Täytyy myöntää että en tiedä mitä on patentin ja tavaramerkin ero.
Olen ihan n00b mitä tulee erilaisten pykälien tai muiden laki-hässäköiden
ymmärtämiseen.

Sen sijaan mua kuitenkin kiinnostaa tän jutun käytännön seuraukset.
Voiko enää hymiötä käytää laillisesti mainonnassa? Kuuluko
bilemainokset sellaiseen mainontaan? Saako niihin laittaa enää
laillisesti hymiötä?

Ok, todella harva varmaan ylläpitää tota ihmeen tekijänoikeuslakia,
mutta ois kivaa tietää, että mikä on asioiden todellinen tila.

Verano

Tää ei oo mun päivä. Tuo valittaminen jota suureen ääneen mainostin, koski tietysti sitä, että rekisteröintiä hakenut saa kielteisen päätöksen ja haluaa valittaa siitä... Typerä minä *toktok*

Jos väite hylätään niin siitäkin voi toki valittaa. Ja väitteen tekemiseen on edelleenkin aikaa heinäkuun loppuun.

Eikä maksane mitään.

Nonni, kuulostaa vähän paremmalta! :D
Amuck

#54 • • Amuck dub-i-dub

San Mejor, 7.6.2006 18:03:
Jos lukisit

Luin koko topikin kyllä juu, onnittelut hyvästä avauksesta ja tietämättömyytesi myöntämisestä. Äläkä ota henkilökohtaisesti, en mä sua tarkoittanut tuolla uikutuksella.

mutta ois kivaa tietää, että mikä on asioiden todellinen tila

Käytännössä kukaan muu ei saa käyttää myytävien tuotteidensa nimessä, mainoksissa, pakkauksessa tms. rekisteröityä tavaramerkkiä tai siihen helposti sekoitettavaa. Tämä sekoitettavuus edellyttää tietysti, että tavarat ovat samankaltaisia; jos esimerkiksi tämä Mattila myy :) -limua, voit alkaa valmistaa :) -kännyköitä, muttet :) -olutta. Poikkeuksena tästä, kuten joku jo mainitsikin, ovat isot ja hyvin tunnetut tavaramerkit.

Molemmat Mattilan rekisteröinnit ovat tavaramerkkiluokkiin 9, 35 ja 38. Luokat pitävät sisällään muun muassa mainontaa, liikkeenjohtoa, yrityshallintoa ja kaukoviestintää sekä erilaisia laitteita, kuten tietokoneita.
IT-viikko

Tavaramerkki voi sitten tosiaan olla paitsi sana, myös kuvio, kirjain, numero tai pakkauksen tai tavaran muoto. Siitä vaan sitten tekemään <3 -kortonkeja.

Tarkennuksia ja oikaisuja otetaan vastaan. ":)"

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

San Mejor

#55 • • San Mejor www.sanmejor.com

Amokk, 7.6.2006 18:33:

Tämä sekoitettavuus edellyttää tietysti, että tavarat ovat samankaltaisia; jos esimerkiksi tämä Mattila myy :) -limua, voit alkaa valmistaa :) -kännyköitä, muttet :) -olutta. Poikkeuksena tästä, kuten joku jo mainitsikin, ovat isot ja hyvin tunnetut tavaramerkit.

Ok, eli jos Mattila myy :)-Limua, niin mä saan mainostaa :)-Klubia, right?
Amuck

#56 • • Amuck dub-i-dub

San Mejor, 7.6.2006 19:20:

Käsittääkseni (paitsi että Mattila ei myy :) -limua noilla tavaramerkkiluokilla).

--
-Aukikco

San Mejor

#57 • • Edited San Mejor www.sanmejor.com

Amokk, 7.6.2006 19:34:
---
San Mejor, 7.6.2006 19:20:

---

Käsittääkseni (paitsi että Mattila ei myy :) -limua noilla tavaramerkkiluokilla).

Ok, tämä kuulostaa "lupaavalta".

Se, että saisin käyttää :)-merkkiä jossain bilemainoksessa ei vieläkään
sivuta kysymystä siitä, voiko hymiöitä ylipäätänsä ownata.
Vastaavassa topiikissa plattarilla mainittiin, että "Se on vähän sama
jos yrittäisi rekisteröidä yksittäistä kirjainta, pistettä tai pilkkua itselleen.

Jos myy :)-Limua, niin rekisteröi :)-Limun © ja sillä sipuli.
Älä "varasta" hymiötä vain itselles.

Luulen kuitenkin että tämä on niin iso asia, että se koskee myös muitaa
alueita, kuin pelkästään "skenettä". Hymiöt ovat todella monien ihmisten
käytettävissä, joten ajatus siitä, että joku tietty henkilö ownas _yksinoikeus_
niiden käyttöön mainoksissa on käsittämätön.

Kysymys :)-merkin käytöstä on vielä avoin. Jos Mattila myy sen jollekin
isommalle firmalle, sanotaan vaikka Lidl:ille ja ne laittaa :)-merkin niiden
logoon tai sloganiin tai kaikkin tuotteisiin, jonka seurauksena ne voi kieltää
sen mainostamista millään muulla tavalla, niin mitä sitten?
Tämäntyyppinen juttuhan on hyvin mahdollinen.

P.S. Olin jo valmis lähettään tän viestin, kun houmasin oikealla screenilla
Reiv-mainoksen, jossa komeli ":)". Jännää.

:)
enkeliina

#58 • • enkeliina kiksurinsessa
Ei voi muuta sanoo, kun että ei voi olla totta *nauru*
Ei, ei oo reilua. Dissaushymiötä ette vie! *dissaa* mur.

--
Sinä kysyit: Mitä kiksu on?
Oraakkeli vastasi: Rakkautta.

Inferno@Tre

#59 • • Inferno@Tre Hervanta UG
Taas hyvä esimerkki siitä miten suomalainen byrokratia EI TOIMI.
Kaikkee sitä ihmiset saakin rekisteröidä *igor*

--
Ihmisen luonnollinen vihollinen on ihminen itse.

Amuck

#60 • • Amuck dub-i-dub

San Mejor, 7.6.2006 20:05:

Se, että saisin käyttää :)-merkkiä jossain bilemainoksessa ei vieläkään
sivuta kysymystä siitä, voiko hymiöitä ylipäätänsä ownata.
Vastaavassa topiikissa plattarilla mainittiin, että "Se on vähän sama
jos yrittäisi rekisteröidä yksittäistä kirjainta, pistettä tai pilkkua itselleen.

Kuten jo aiemmin huomautin,
"Tavaramerkkinä voi olla erityisesti sana mukaan lukien henkilönnimi, kuvio, kirjain, numero taikka tavaran tai sen päällyksen muoto."
Tavaramerkkilaki, 1 luku 1§.
Terkkuja vaan plattarille, kyllä S:n tai sinisen värinkin voi rekisteröidä. :)

Kysymys :)-merkin käytöstä on vielä avoin. Jos Mattila myy sen jollekin
isommalle firmalle, sanotaan vaikka Lidl:ille ja ne laittaa :)-merkin niiden
logoon tai sloganiin tai kaikkin tuotteisiin, jonka seurauksena ne voi kieltää
sen mainostamista millään muulla tavalla, niin mitä sitten?
Tämäntyyppinen juttuhan on hyvin mahdollinen.

HMM. Tuo Mattilan rekisteröinti on tosiaan vain tavaramerkkiluokkiin 9, 35 ja 38, ei päivittäistavarakauppaan. Joku viisas saa vastata tähän.

--
-Aukikco