Miksausten äänittäminen kotona vs. keikalla

12 posts, 1 page, 3,303 views

Caro²

Posts: 5,301

#1 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Tämä on sitten lähinnä muille soittajille suunnattu aihe, mutta mielenkiintoista kuulla kyllä myös muiden kommentteja :)

Eli olen nyt itse painiskellut pitkään ongelman kanssa, että pitäisi äänittää miksaus. Ongelma on vaan siinä, että kotona soittaminen on todella puuduttavaa, pakkopullaa ja usein jopa suorastaan perseestä. Minkään asteisiin soittofiiliksiin ei pääse, kuin ehkä korkeintaan parin biisin ajaksi - sitten into lopahtaa ihan täysin. Pakkopullainen fiilis kuuluu myös nauhasta jälkikäteen. Selektio ei toimi, punaista lankaa ei välttämättä ole ja setin rakenne tökkii.

Keikalla taas tilanne on täysin päinvastainen.

Onko muilla soittajilla samanlaiset tuntemukset nauhan vääntämisestä, vai "is it just me"?
Avatar
#2 • • Equalizer Guest
Mä en ainakaan kotona soittele mitään tai nauhottele ilman et ois muutama siideri ainakin*blush*
typo

Posts: 685

#3 • • typo Testaaja
Joo kyllä ne pari motivaatiobisseä/-lonkkua kuuluu asiaan, kun soittaa kotona settiä *hihu*

.pi.

--
.psychedelicious.

Nikke

Posts: 881

#4 • • Nikke Robodisco / Techmu
Kyl mie aika samalla tavalla pääsen fiiliksiin ihan kotona yksin soitellessakin ja itseasiassa aika paljon soitanki kotona. Tietty luonnollinen selitys on ettei sitä keikkaa kauheesti ole, mut nautin kotona soittamisestakin paljon. Tästä huolimatta tuen jakoon laittamisessa enemmän live-settejä ehdottomasti ja pyrin tästä lähtien itsekin niitä livejä jakelemaan.

--
Wunderbar... wundervoll... superschön... supertoll
Dj-info

DJ Tomppa

Posts: 768

#5 • • DJ Tomppa
Juu mäkin olen paria livesettiä jaellut, vain yhden kotona soitellut eikä sitä ikinä kyllä viitsinyt sitten jakoon laittaa. Kotona soittelu kun ei innosta, varsinkin jos/kun joutuu soittamaan saman setin pari-kolme kertaa jonkun mokan takia. Keikkaseteissä taas noi mokat kuuluu enemmän asiaan/annetaan helpommin anteeksi.

Mut kai se on soittajasta kiinni, toiset tykkää kotona soitella ja nauhoitella, mut kuten Carokin sanoi, fiilis on tärkeä setinrakennuksessa. Se, onko sillä bissen/siiderin määrällä osuutta fiiliksiin on varmaan soittajasta kiinni myös, itse kyllä viihdyn soittimien takana muutaman oluen jälkeen vielä paremmin..:)

Veikkaanpa muuten, että ne soittajat jotka tekevät/ovat tehneet ns. normiravintoladeejiin keikkaa eivät ainakaan jaksa kotona paljon soittimiin koskea muuten kuin uusia levyjä kuunnellessa...
-Alex-

Posts: 706

#6 • • -Alex- Dj

DJ Tomppa, 27.5.2006 17:27:
Veikkaanpa muuten, että ne soittajat jotka tekevät/ovat tehneet ns. normiravintoladeejiin keikkaa eivät ainakaan jaksa kotona paljon soittimiin koskea muuten kuin uusia levyjä kuunnellessa...



Mä ainaskin soittelen päivässä vähintään pari tuntia levyjä, joskus enemmänkin. Ja normikeikkoja on jo koht heitetty 9 vuotta.

Mul ei oo vaikeuksia ton fiiliksen löytymisen kanssa, tarpeeks hyviä levyjä ku soittelee ni meininki nousee aina kymppiin *jiihaa* *tanssittel*
Caro²

Posts: 5,301

#7 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

DJ Tomppa, 27.5.2006 17:27:
Veikkaanpa muuten, että ne soittajat jotka tekevät/ovat tehneet ns. normiravintoladeejiin keikkaa eivät ainakaan jaksa kotona paljon soittimiin koskea muuten kuin uusia levyjä kuunnellessa...


Mietin myös tuota. Että kun keikkoja kuitenkin on käytännössä joka viikonloppu, niin se ylimääräinen soittointo varmasti siinä katoaa. Joskus sitä innostuu soittelemaan, mutta harvemmin jaksaa 40minuuttia kauempaa kotona soitella :)
Gateway

Posts: 1,391

#8 • • Gateway Club Therapy
Itse suosin keikalta äänittämistä, siitä saa oikean kuvan soittotaidoistakin. Keikkaseteissä rakenne on yleensä hajanaisempi johtuen hektisemmästä tilanteesta ja vaikka mistä syystä, ois jees jos sais jotenkin helposti nauhoitettua aina vähän yleisön ääntäkin niihin. Kotona ei luonnollisesti pääse niin hyvin soittofiilikseen kuin keikoilla mutta kyllä joskus kotosallakin pääsee piru irti :)
z

Posts: 1,146

#10 • • z

GateWay, 22.6.2006 13:53:
Itse suosin keikalta äänittämistä, siitä saa oikean kuvan soittotaidoistakin. Keikkaseteissä rakenne on yleensä hajanaisempi johtuen hektisemmästä tilanteesta ja vaikka mistä syystä, ois jees jos sais jotenkin helposti nauhoitettua aina vähän yleisön ääntäkin niihin. Kotona ei luonnollisesti pääse niin hyvin soittofiilikseen kuin keikoilla mutta kyllä joskus kotosallakin pääsee piru irti :)


jeh, live on aina live. etenkin jos saisi vielä yleisön ääntä kivasti sekaan, mutta taitaa olla teknisesti jo vähän hankalampaa.

tuo keikkasetin hajanaisuus voi tosiaan olla vähän ongelma, koska se mikä on räätälöity yleisölle paikan päällä tiettyyn tilanteeseen, ei välttämättä oikein toimi kotikuuntelussa. eli useinhan keikkasetti ja kuuntelusetti rakennetaan (tai pitäisi / kannattaisi rakentaa) hieman eri tavoin.
Homegrove

Posts: 2,102

#11 • • Homegrove Further
Soittelen melkein joka päivä ainakin hiukan himassa niin eipä ole fiilis ongelmia...

Keikka-setit on kyllä hauskempia.

Mulla on ainakin ongelma että kotisetit on ihan vitusti aina deepimpiä kuin mitä keikalla soitan ja antaa siksi ehkä hiukan väärän kuvan musta DJ:nä.

--
Forward thinking house music

Avatar
#12 • • jesus Guest

Caro², 27.5.2006 14:52:
Onko muilla soittajilla samanlaiset tuntemukset nauhan vääntämisestä, vai "is it just me"?



Täysin saman ongelman kanssa painiskelen itsekin *toktok*