488 posts, 25 pages, 201,425 views
Orion, 4.1.2007 12:32:
Tavallisen hehkulampun vaihtaminen energiansäästölamppuun
Norb, 4.1.2007 12:48:
Ja ostamalla ympäristöystävällistä sähköä
hallucinogen, 4.1.2007 13:00:
Ydinvoima on mun mielestä hyvä tilapäinen ratkaisu ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Ydinvoima on mun mielestä hyvä tilapäinen ratkaisu ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Annakins, 4.1.2007 12:45:
---
Eiks ledit oo kanssa hyvä vaihtoehto? Oon käsittänyt, että ledeissä pienemmällä energiamäärällä saadaan enemmän valoa.
vaavu, 2.1.2007 09:47:
*snip*
phear, 4.1.2007 14:45:
---
---
Olisi, jos polttoaine louhittaisiin Suomesta ja jäte varastoitaisiin Suomeen. Kazakstanin (vai mistä vastaavasta maasta se Suomeen pääosin tulikaan) uraanikaivokset ja niiden toiminta ei ole kovinkaan ympäristöystävällistä. Eniten hämmentää ihmiset, jotka kannattavat ydinvoimaa, mutta vastustavat uraanin louhimista Suomesta.
Myöskin tuo Venäjän tuontisähkö (ja -kaasu) ovat hieman arvelluttavia.
Mä olen kyllä valitettavasti jo hieman luopunut toivosta ilmastonmuutoksen hidastamisen/pysäyttämisen/ehkäisemisen suhteen. Muutama tuhat valveutunutta eurooppalaista ja jenkkiä ei kulutustottumuksiaan muuttamalla tilannetta pelasta. Tarvittaisiin raju muutos kehitysmaita myöten ja se ei ole näköpiirissä.
WiljamiDzay, 4.1.2007 21:06:
Ydivoimasta vielä, että maailman uraanivarat loppuisivat nykyisenkaltaisilla fissio-ydinvoimaloilla hyvin nopeasti. Eli voimaloita tulisi ensin kehittää vähemmän polttoainetta käyttäviksi.
hallucinogen, 4.1.2007 21:10:
Uraani on maailman yleisin ei uusiutuva luonnonvara ja sen hinta on tippunut joten en jaksa uskoa tuota. Wikipedia tietää "Uraanimalmi on maankuoressa yhtä yleinen kuin tina. Uraani ja torium muodostavat yhdessä maapallon merkittävimmän nykytekniikalla hyödynnettävissä olevan uusiutumattoman energiavaran."
"Uraani ei ole kovin harvinaista; se on yleisempää kuin volframi, beryllium ja kulta. Uraania on maapallon meriin liuenneena arviolta 4 miljardia tonnia. Suomessa uraania on maaperässä keskimäärin 4,5 g kuutiometrissä."
WiljamiDzay, 4.1.2007 22:16:
hmnjaa... Jos pää ei olisi niin pahvia, niin voisi koettaa muistaa mistä luin aiheesta... Artikkelissa oli joka tapauksessa listattu eri energianlähteitä tilanteessa jossa ko. energianlähteellä pyöritettäisi koko maailmaa. Öljyn arvioitiin kestävän jtn 50 vuotta ja uraanin (nykytekniikalla) ainoastaan 5-10 vuotta.
Norb, 4.1.2007 14:20:
---
---
Jeh, samaa mieltä :) Uskon sinisilmäisesti, että joskus ydinjäte saadaan varastoitua turvallisesti. Hmm, vaikka kuuhun xD
Epailija, 4.1.2007 20:52:
Graafi näytti myös miten paljon vaihtelua tuossa esiintyy.
Lämpimimmät jolukuut-listalla kolme viidestä oli ajalta ennen toista maailmansotaa ja vaikka juuri päättynyt joulukuu voittaakin nämä reilulla yhdellä asteella, on hätiköityä lähteä julistamaan, että nyt ilmastonmuutos vaikuttaa Suomeenkin.
Kun katsotaan tätä sadan vuoden lähihistoriaa, ei kyse ole mistään dramaattisesta uudesta trendistä, vaikka yritätkin tilastotieteeseen vedoten näin vihjailla.
Yhden yksittäisen kuukauden keskilämpötila ei vielä kerro mitään globaalin ja jatkuvan ilmastonmuutoksen tilasta ja tulevaisuudesta.