siveys, 9.5.2006 20:40:
Globaali kriisitilanne saattaisi hyvinkin vaikuttaa humanitäärisestä näkökulmasta positiivisesti poliittiseen kenttään pidemmäksikin aikaa, jonka seurauksena lapsillamme saattaisi olla käsissään oikeasti parempi maailma - vaikkakin ehkä vähän vähemmän asumakelpoista maata.
---
Karski,
[tosi hienoja sanoja]
Siinä on nähdäkseni koko ongelman ydin.
Mä palaan tähän nyt näin puolen vuoden jälkeen koska en tiedä onko mun ajatukset vieläkään hirveästi muuttuneet ja se mielestäni oleellinen pointti, joka mulla tässä oli näytti sisältäneen vähän liikaa hienoja sanoja, että sitä olisi voinut ottaa vakavasti.
Yritetään siis muotoilla se nyt ihmisten kielelle näin valvotun yön jälkeen ;)
Uskon, että siinä vaiheessa kun kehittyneiden maiden demokraattiset hallitukset eivät kansan tahdon puutteen vuoksi ole saaneet mitään tehtyä ilmastonmuutokselle ja elinolot muuttuvat laajalti sietämättömiksi, on meillä käsissä niin merkittävä maailmanlaajuinen hätä, että myös tavallinen ihminen alkaa ymmärtää ottaa nämä asiat vakavasti ja ongelmien ratkaisemiseen voidaan myös demokraattisissa valtioissa ohjata merkittävästi nykyistä enemmän resursseja.
Uskon, että tämän jälkeen ihmiskunnan elinolot ovat kurjemmat kuin meillä täällä Suomessa on tänään, mutta maailmanlaajuisten ongelmien pohtimiselle uhrataan runsaasti enemmän ajatuksia, jonka seurauksena meillä on ihmiskuntana paremmat mahdollisuudet nousta jälleen tasa-arvoisempana ja oikeudenmukaisempana sivilisaationa korkeammalle tasolle ihmisten henkisessä hyvinvoinnissa kuin tänä päivänä ilman romahdusta olisi mahdollista.
Tässä valossa ilmastonmuutoksen aiheuttamat eliölajien sukupuuttoon kuolemiset ja satojen miljoonien ihmisten massamuutot eivät vaikuta mitenkään absoluuttiselta pahalta. Eliölajeja syntyy lisää ja ihmiset sopeutuu uusiin oloihin viisaampina.
Olisihan se tietysti tosi kiva jos me nyt voitaisiin vaan kaikki laittaa kädet yhteen, laulaa kumbalayaa, lakata tuhoamasta meidän pientä palleroista ja rakastaa köyhienkin maiden ihmisiä yhtä paljon kuin itseämme. Todennäköisyys nyt vaan on täysin olematon sille, että tällaista muutosta tapahtuisi ihmisissä ilman mitään globaalia katastrofia, joka koskettaa meistä ihan jokaista henkilökohtaisesti.
Mun mielestäni on siis aika suhteellisen sama ökyilenkö mä rikkaana länsimaisena vai enkö kun jossain vaiheessa sen romahduksen on kuitenkin tultava.
Musta olis ihan oikeasti kiva tuntea hyvää oloa niin yksinkertaisista asioista kuin että mä säästäisin sähköä, söisin kasvisruokaa, kulkisin julkisilla, kierrättäisin, lahjoittaisin rahaa kehitysapuun yms, mutta kun se ei vaan tällä maailmankatsomuksella onnistu. Jos joku ihan oikeasti kykenee perustelemaan mulle, että mun henkilökohtaiset valinnat vois jollakin tavalla muuttaa näiden asioiden kulkua niin olkaa niin ystävällisiä ja tehkää mun elämästä mukavampi elää.
Tämä ei ole mikään trolli tai vitsi.