En vihaa mitään asiaa jokapäiväisessä arjessa täällä lintukodossa niin paljoa, kuin ruuhkassa matelemista. Käyn töissä Espoon Saunalahdesta Pitjänmäkeen ja aluksi taitoin matkan omalla autolla. Matkaa on n. 25km suuntaansa ja ruuhka-aikaan matkaan kuluu autolla n. 35-40 minuuttia, mulloin matka taittuu 20 minuutissa. Bussilla matkustaessa (sisältäen kävelyt ja vaihto Westendin asemalla toiseen bussiin) aikaa kuluu jotakuinkin 50 minuuttia. Kuukaudessa bensaan kului rahaa n. 160 euroa, opiskelijana saan tuolla rahamäärällä 4kk:n seutukauden. Normaalihintaisenakin sillä saisi 2kk:n kauden.
Toki jos käy vain satunnaisesti keskustassa, niin bussilipusta se 3,60 suuntaansa saattaa tuntua aika kovalta, mutta jos tosiaan käy satunnaisesti, niin eikai silloin maksimissaan muutaman euron tietulli tunnu kovin pahalta?
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun ihmiset valittavat julkisen liikenteen toimivuudesta. Mun käsityksen mukaan pk-seudun julkinen liikenne on yksi maailman parhaiten toimivista. Ainakin aikataulut pitävät suhteellisen hyvin ruuhka-aikanakin, jos ei muuta. Toki kehitettävää löytyy varmasti paljonkin.
Ensimmäisenä kehityskohteenä espoolaisten lasien takaa katseltuna näkisin länsimetron rakentamisen ja pikaraitiotieverkon rakentamisen pohjos-etelä suunnassa metron yhdysliikenteeksi. Miksei myös metroverkoston laajentamisen helsingissä pohjoissunnassa. Muista kunnista tulevilla on varmasti paljon muitakin mielessä.
Lauri, 18.4.2006 16:25:
Ajomäärästäni ajan paljon sellaisia ajoja, joita en voi julkisilla
liikkua joko aikataulujen tai tavaroiden takia, liikun paljon myöskin
sellaisiin aikoihin, jolloin julkiset eivät kovin miellyttävästi aja (ollenkaan?).
Olen saattanut ymmärtää ihan väärin, mutta käsittääkseni tietulleja perittäisiin vain ruuhka-aikoina. Tai ainakin ruuhka-aikojen ulkopuolella maksut olisivat hyvin pieniä (kymmeniä senttejä).
Olen ymmärtänyt myös, että ammattiautoilijoilta ei perittäisi tietulleja samaan tapaan kuin yksityisautoilijoilta. Saatan olla tässäkin väärässä, joten paremmin tietävät oikaiskaa minua.