Opintorahan korotuksen puolesta.

82 posts, 5 pages, 13,552 views

Sami de Sousa

#61 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Vaikka nimeni adressiin laitoinkin, itse opintorahaa ei mielestäni ole kovin tarpeellista korottaa. Sen sijaan opintorahan asumislisä sekä tulorajat olisi mielestäni syytä tarkistaa. Asumismenothan ovat niitä menoja, jotka ovat tässä vuosien aikana eniten kasvaneet ja sinne se suurin avuntarve painottuukin. Se ei ole kovin reilua, että joku, joka asuu esim. solussa tai sitten tyttö/poikaystävänsä kanssa, pystyy opintorahan asumislisällä suoriutumaan kokonaan vuokramenoistaan, kun taas yksin asuva maksaa yksityiseltä vuokraamastaan kämpästään jopa 500 euroa ja asumislisä ei riitä alkuunkaan. Kaikille ei riitä solukämppiä eikä solussa asuminen kaikille sovikaan eikä siihen ketään pitäisi pakottaa.

Jos opintoraha asumislisineen ei riitä, ainahan voi tietysti tehdä töitä. Mutta kuinkas ollakaan, sitäkin rajoitetaan aivan järjettömällä tavalla. Jos opintotuen+asumislisän edellytyksenä on opintojen eteneminen asetettujen säännösten mukaisesti, miksi opintojen ohella tienattavaa tuloa pitää rajoittaa mikäli opinnot etenevät?? Miksi opiskelija pakotetaan ottamaan lainaa ja mahdollisesti silloinkin elämään köyhyysrajan alapuolella, vaikka hänellä olisi mahdollisuus tehdä hieman enemmän töitä ja silti suoriutua opinnoistaan kunnialla niihin asetettujen aikarajojen puitteissa?? Tätä minä ihmettelen kovasti...

nimim. 470 euroa takaisinperittävänä 300 euron ylityksestä.

p.s. ja minähän selvisin vielä vähällä. Useat tuhannet ovat saaneet isompiakin pikavoittoja...
Sehän se vasta opiskelijan elämää helpottaakin, kun tänä vuonna pitäisi pärjätä takaisinperittävä summa vähennettynä tuloista, ettei tulorajat taas paukkuisi...
Ozie

#62 • • Ozie
Allekirjotettu.

Sitä en ymmärrä että työttömät saa enemmän rahaa työttömyysturvaa kun opiskelijat. Sossusta saa enemmän rahaa kun opiskelija opintotukea. Ja jos näistä valitaan se joka todennäköisimmin tuottaa nämä rahat takas valtiolle, lienee se opiskelija. Tän lisäks on tuo opintojen venyminen, tiedän henkilöitä jotka joutuu pari päivää viikosta olee töissä että olis rahaa elää. Siinä rupee helposti kurssit poksahtelemaan ja huomataan että istutaan vuos lisää.

ps. Työttömyysturvaa saa vanhempien luona asuva yli 23e/päivä. Kuukaudessa taitaa käteen tulla ~470e
Aziz Combat Fighter

#63 • • Aziz Combat Fighter
Musta tuntuu että tässäkin vaatimuksessa mennään vähän metsään.

Nyt tuntuu siltä että me opiskelijat haluamme vain lisää ilmaista rahaa, sensijaan että keskityttäisiin siihen ongelmaan jonka valtio voi poistaa kustannuksitta - eli tulorajaan. Mulle riittää ainakin itselleni ihan hyvin se 430 euroa mitä nyt tippuu tilille. Sillä kattaa vuokran ja pari kymppiä jää käteen, ja sen lisäksi teen töitä. Duunista irtoavilla rahoilla voinkin sitten elättää itseni, mutta nyt on niin paska tilanne että on pakko sanoa vapaapäiville ja vapaailloille tarjotuille työvuoroille ei, jotta tuloraja ei ylity. Istun siis toisinsanoen perseelläni himassa, kun voisin olla tekemässä jotain opintojani hyödyttävää, eli työtä.

Opiskelun stressaavuudesta mulla ainakin 90% tulee taloudellisista ongelmista ja niiden satojen eurojen takaisinperintälappujen aiheuttamasta stressistä. Olen itse ainakin ihan tyytyväinen siihen, että valtiolta saa a) ilmasen koulun b) ateriatuen c) opiskelijalipun d) lukuisia alennuksia tähän liittyen e) vielä 430 euroa siihen päälle. Ei siinä olekaan ongelma.

Miksei riitä että opiskelen, pitääkö sitä vielä pidättäytyä työstä sen lisäksi?

Ymmärrän ton tosin siinä mielessä että esim. yliopisto-opiskelijat eivät yhtä paljoa kerkeä töissä käydä, ja niille vois mun mielestä suoda enemmän suoraa tukea, ja vastaavasti ammattikorkeakouluopiskelijana itse tahtoisin tehdä samalla töitä - varsinkin kun työskentelen alalla jota opiskelen.
Dementation

#64 • • Dementation wednesday?

Ana-5000, 6.4.2006 21:26:
---Klip---

Mä ymmärrän hyvin sun näkemyksen, mutta samalla tavalla niitä taloudellisia ongelmia on niillä joilla töitä ei oo... Että vaikka olis vapaatakin aikaa iltasella ja viikonoppuna, niin puuttuu se työ jota sillon tehdä. Ja sillon ei paljon lohduta vaikka sais tienata 12 miljoonaa per päivä...

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Aziz Combat Fighter

#65 • • Aziz Combat Fighter

Dementation, 6.4.2006 21:29:
---
---Klip---

---

Mä ymmärrän hyvin sun näkemyksen, mutta samalla tavalla niitä taloudellisia ongelmia on niillä joilla töitä ei oo... Että vaikka olis vapaatakin aikaa iltasella ja viikonoppuna, niin puuttuu se työ jota sillon tehdä. Ja sillon ei paljon lohduta vaikka sais tienata 12 miljoonaa per päivä...

Joo, toki, mut mä en silti kannata sitä perusajatusta et valtion pitää kantaa leipäkin alepasta kotiin jokaiselle. Opiskelijan on varmaan hankala löytää töitä, mutta ei se ole mahdotonta. Sillonkin kun se ei onnistu, niin sitten otetaan vaikka opintolainaa.

Itse toivoin että oisin voinut ahkerasti töitä tekemällä ja 430 egeä kuussa tukea ottamalla elättämään itseni, mut sit joku kerto et tienata saa vaan sen 500 euroa. Tuli aika lämmin tunne sellasesta ajatuksesta.

Mä oon tosin siinä mielessä etuoikeutetussa asemassa että iso osa mun työvuoroista sijoittuu 8-16 - akselin ulkopuolelle. Niin joo ja se et suostun tekemään sellasia hommia jotka jotku laskee "paskahommiksi".
Dementation

#66 • • Dementation wednesday?

Ana-5000, 6.4.2006 21:36:
---klip---

Joo, en kans kannata mitään täyshuoltoa, se on totta. Lähinnä se on perseestä, että ei voi ottaa töitä jotka olis päiväsaikaan, kun monessa aineessa on paikallaolopakko. Mä voisin yhtä hyvin niitä samoja tietokonejuttuja tehdä iltaisin kotona ja päivällä paiskoo duunia. Mutku ei niin ei.

Ja aikaisemmin jo postasin tähän topikkiin tota laskelmaa siitä, kuinka hyvin pärjää vaikka ottaa sen täyden opintotuen ja lainan joka kuukausi. Jotain töitä tarttis edes olla, se helpottais pirusti. No mulle kelpais kyllä huonommatkin hommat, ainot mitä en huoli on puhelinmyyjän homma, musta ei vaan oo häiritsemään ihmisten päivää, kun itse vihaan moisia soittelijoita niin paljon...

En sit osaa sanoa mikä olis parempi systeemi. Ehkäpä tulorajat ylemmäs, jotta voi tehdä enemmän töitä kun niitä saa ja lainasumma isommaks, että jos ei saa töitä. Vaikkapa niin että per kuukausi laina ja tulo vois olla yhteensä 800-1000 euroa max. Saisko kannatusta?

--

Juhgu

#67 • • Juhgu Virnistelijä

De Souza, 6.4.2006 18:06:
Vaikka nimeni adressiin laitoinkin, itse opintorahaa ei mielestäni ole kovin tarpeellista korottaa. Sen sijaan opintorahan asumislisä sekä tulorajat olisi mielestäni syytä tarkistaa. Asumismenothan ovat niitä menoja, jotka ovat tässä vuosien aikana eniten kasvaneet ja sinne se suurin avuntarve painottuukin. Se ei ole kovin reilua, että joku, joka asuu esim. solussa tai sitten tyttö/poikaystävänsä kanssa, pystyy opintorahan asumislisällä suoriutumaan kokonaan vuokramenoistaan, kun taas yksin asuva maksaa yksityiseltä vuokraamastaan kämpästään jopa 500 euroa ja asumislisä ei riitä alkuunkaan. Kaikille ei riitä solukämppiä eikä solussa asuminen kaikille sovikaan eikä siihen ketään pitäisi pakottaa.

Totta.
Toisaalta, jos suurin osa tuesta olisi asumislisää, ja se esim. kattaisi lähes kokonaan sen 250 euron opiskelijasolun tai 400 euron yksiön - siis että vuokran jälkeen jäisi molemmissa about saman verran käteen - niin kuka enää haluaisi asua solussa?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

pos*

#68 • • pos* merirosvo
mun mielestä sekä työttömyystukea että opintotukea pitäisi rankasti korottaa.Ylipäänsä on ikävä ajatus että ihmisten tulee elää jollain "tuella", ( aivan kuin B-luokan kansalaisena). On fakta ettei töitä riitä kaikille ja tulevaisuudessa tilanne luultavasti tulee menemään vielä pahempaan ( mikäli siis perusolettamuksena on että työnteko on jotenkin ainoa oikea "tapa" elää )suuntaan. Täälläkin puhuttuja ns."paskaduuneja" kyllä nyt varmaan tulee aina olemaan riittävästi mutta suhtaudun suurella epäileväisyydellä siihen josko tulevaisuudessa kaikki korkeastikoulutetut ihmiset tulevat löytämään koulutustaan vastaavaa työtä.
Sami de Sousa

#69 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Juhgu, 6.4.2006 21:59:
---
De Souza, 6.4.2006 18:06:
clip..
---

Totta.
Toisaalta, jos suurin osa tuesta olisi asumislisää, ja se esim. kattaisi lähes kokonaan sen 250 euron opiskelijasolun tai 400 euron yksiön - siis että vuokran jälkeen jäisi molemmissa about saman verran käteen - niin kuka enää haluaisi asua solussa?

Hipit :p

Ihan hyvä pointti. Silloin ei kuitenkaan ne joutuisi kärsimään, jotka ovat vastoin tahtoaan joutuneet vuokraamaan yksityiseltä, kun soluja ei ole ollut vapaana. Toisaalta eiköhän suurin osa yksityisiltä vuokrattavista asunnoistakin ole asutettuna, joten joidenkin on myös tyydyttävä solukämpään. En tiedä kumpi sitten rasittaisi valtion budjetissa enemmän, opintorahan vai asumislisän nostaminen samassa suhteessa. Veikkaisin ensimmäistä, mutta eihän se ihan niin yksiselitteistä tosiaan ole... ainakin yksityiset sijoittajat hieroisivat käsiään :D

Mutta ne tulorajat mua sapettaa...
Aziz Combat Fighter

#70 • • Aziz Combat Fighter

Dementation, 6.4.2006 21:43:
---
---klip---

---

Joo, en kans kannata mitään täyshuoltoa, se on totta. Lähinnä se on perseestä, että ei voi ottaa töitä jotka olis päiväsaikaan, kun monessa aineessa on paikallaolopakko. Mä voisin yhtä hyvin niitä samoja tietokonejuttuja tehdä iltaisin kotona ja päivällä paiskoo duunia. Mutku ei niin ei.

Ja aikaisemmin jo postasin tähän topikkiin tota laskelmaa siitä, kuinka hyvin pärjää vaikka ottaa sen täyden opintotuen ja lainan joka kuukausi. Jotain töitä tarttis edes olla, se helpottais pirusti. No mulle kelpais kyllä huonommatkin hommat, ainot mitä en huoli on puhelinmyyjän homma, musta ei vaan oo häiritsemään ihmisten päivää, kun itse vihaan moisia soittelijoita niin paljon...

En sit osaa sanoa mikä olis parempi systeemi. Ehkäpä tulorajat ylemmäs, jotta voi tehdä enemmän töitä kun niitä saa ja lainasumma isommaks, että jos ei saa töitä. Vaikkapa niin että per kuukausi laina ja tulo vois olla yhteensä 800-1000 euroa max. Saisko kannatusta?

Joo, ehdottomasti. Mielekästähän se rajottaminen on siinä mielessä et joku 40.000 vuodessa tienaava IT-poika ei siinä samassa nostais valtion vajaasta kassasta vielä 400 euroa päälle, mut 800 euroakin on pikkasen kittanasti. Itte teen sellasella noin 10-15 euron keskituntiansiolla hommia, ja 500 euroa tulee sillä täyteen et teen 15 tuntia viikossa. Se meinaa siis alle kahta iltavuoroa viikossa, tai yhtä sunnuntaivuoroa.
Dementation

#71 • • Dementation wednesday?

Ana-5000, 6.4.2006 22:38:
---klip---

Eli olisko sulla nyt joku summa heittää pöytään, vai pitäiskö sit vaan katsoo että jos koulu edistyy, niin saa tienata mitä tykkää?

--

Sami de Sousa

#72 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

---
Dementation, 6.4.2006 21:29:
---
---Klip---

---Klip---

Joo, toki, mut mä en silti kannata sitä perusajatusta et valtion pitää kantaa leipäkin alepasta kotiin jokaiselle. Opiskelijan on varmaan hankala löytää töitä, mutta ei se ole mahdotonta. Sillonkin kun se ei onnistu, niin sitten otetaan vaikka opintolainaa.

Mä olen ihan samaa mieltä, että helpoin tapa ainakin osittaiseen ongelmanratkaisuun olisi nimenomaan tulorajojen nostaminen. Kaikkiahan se ei tietenkään helpota jos ei ole työtä tai mahdollisuutta tehdä hieman enemmän työtunteja. Toisaalta sitäkään en ole oikein ymmärtänyt, että joidenkin on niin hankala löytää itselleen työtä. Kyllä etsivä löytää jos on vaan valmis joustamaan hieman eikä vaadi työltään liikoja. Aina löytyy esim. siivous, kassa tai varastohommia. Rahaa niistä saa vaikka ei ne hommat hirveästi kiehtoisikaan. Mutta ei kukaan tule kotoa töihin hakemaan, kyllä sitä itse joutuu hieman vaivaa näkemään eikä pidä lannistua vaikka ei heti ensimmäinen paikka natsaisikaan.
Dementation

#74 • • Dementation wednesday?

De Souza, 6.4.2006 23:06:
nykyisen ~500 euron sijaan ~800-1000 euroa (opintotukikuukausilta).

Joo, se oli se jota tossa ylempänä tarjosin palkan ja velan maksimisummaksi uudelle systeemille, että saa tienata koko 800-1000 euroa, ottaa velkaa per kuukausi max sen verran tai sitten vaikka puolet ja puolet... Mutta ana sanoi ainakin 800 olevan vielä liian vähän...

--

Aziz Combat Fighter

#75 • • Aziz Combat Fighter

Dementation, 6.4.2006 23:09:
---
De Souza, 6.4.2006 23:06:
nykyisen ~500 euron sijaan ~800-1000 euroa (opintotukikuukausilta).

---

Joo, se oli se jota tossa ylempänä tarjosin palkan ja velan maksimisummaksi uudelle systeemille, että saa tienata koko 800-1000 euroa, ottaa velkaa per kuukausi max sen verran tai sitten vaikka puolet ja puolet... Mutta ana sanoi ainakin 800 olevan vielä liian vähän...

Mä kattoisin et sopiva summa sijoittuis sinne 1200-1500 euron tuntumaan. Siis tulorajassa.

Ja niiltä kuukausilta kun ei ota tukea pitäs saada tienaa just niin paljon kun huvittaa. Vituttais et esim. kesällä paiskis töitä niin saatanasti et eläis niillä rahoilla loppuvuoden, ni sillonki saa tienata vaan sen 1500 euroa vaik mulla ois käytännössä mahollisuus tehdä tuplasti se.
Dementation

#76 • • Edited Dementation wednesday?

Ana-5000, 6.4.2006 23:12:
Mä kattoisin et sopiva summa sijoittuis sinne 1200-1500 euron tuntumaan. Siis tulorajassa.

Ja niiltä kuukausilta kun ei ota tukea pitäs saada tienaa just niin paljon kun huvittaa. Vituttais et esim. kesällä paiskis töitä niin saatanasti et eläis niillä rahoilla loppuvuoden, ni sillonki saa tienata vaan sen 1500 euroa vaik mulla ois käytännössä mahollisuus tehdä tuplasti se.

No se 3000 kesässä on varmaan ihan jees, mutta jos se sun mainitsema IT ihme sitten sijoittaa kaikkien vuoden projektiensa valmistumisen tohon kohtaan, ja tienaa sen kesän aikana sen sun mainitseman 40 000 niin ei sekään ihan jees oo... Ja jos tienaat kuukaudessa 1500 euroa, miks sun tarttis saada vielä opintotukea? Eikös tolla rahalla elele ja opiskele ihan hyvin?

--

Snaggo

#77 • • Snaggo ;__;
"Adressissa on tällä hetkellä 53009 nimeä." :o
Kun minä kirjoitin pari päivää sitten luku oli joku 1200.
Täähän kasvaa kuin hevonen. Mikä on hyvä asia.

--
bojoing.

Aziz Combat Fighter

#78 • • Aziz Combat Fighter

Dementation, 6.4.2006 23:15:
---
Ana-5000, 6.4.2006 23:12:

---

No se 3000 kesässä on varmaan ihan jees, mutta jos se sun mainitsema IT ihme sitten sijoittaa kaikkien vuoden projektiensa valmistumisen tohon kohtaan, ja tienaa sen kesän aikana sen sun mainitseman 40 000 niin ei sekään ihan jees oo... Ja jos tienaat kuukaudessa 1500 euroa, miks sun tarttis saada vielä opintotukea? Eikös tolla rahalla elele ja opiskele ihan hyvin?

Nojoo jos tienaan. Tuskinpa tienaan. Ehkä se tonnin pintaan ois ihan hyvä. En vaan ymmärrä miten ahkeruudesta sakotetaan, et eikö opintotuen saamiselle riitä se et opiskelee sen vaaditun määrän opintopisteitä?
Dementation

#79 • • Dementation wednesday?

Ana-5000, 7.4.2006 00:07:
Nojoo jos tienaan. Tuskinpa tienaan. Ehkä se tonnin pintaan ois ihan hyvä. En vaan ymmärrä miten ahkeruudesta sakotetaan, et eikö opintotuen saamiselle riitä se et opiskelee sen vaaditun määrän opintopisteitä?

Se olis toisaalta ihan jees. Sit vois sumplia jonkun verran juttuja ja ainakin osana päivinä tehdä koko päivätöitä. Nyt ei oikeen voi mennä hakemaan töitä niin, että voin olla töissä vaan tiistai, torstai ja perjantai ja sit tietty lauantai ja sunnuntai, mutta sit vaan ensimmäiset 3 viikko per kuukausi, kun tuloraja tökkää...

--

Gnizhak

#80 • • Edited Gnizhak iku

siveys, 6.4.2006 16:49:
Voi EI! Saat ison tukun rahaa ja ilmaisen koulutuksen jos haluat, mutta herraisä kun kesällä lorvimista ei kustanneta ja asumismuotoaankaan ei saa päättää ilman, että ottaa lainaa tai tekee töitä niin kyllä vähemmästäkin tirahtaa tippa linssiin.

Joko sulla on käyny hyvä tuuri tai taidat olla sitä työtävierastavaa sorttia. Itse kun noita työpaikkailmoituksia lukee ja laittaa hakemuksia (niin avoimia kuin paikkakohtaisia) niin suurin osa tarjouksista jotka mulle tulee on muotoa: maksamme lounaan työpaikkaravintolassamme ja matkat tai palkaton harjoittelu kesältä. Niin paljon kun kiinnostaskin tehdä alan duunia niin ennemmin mua kiinnostaa ne säästöt sinne syksyä kohden. Tää taas tarkottaa jonkun ihan muun duunin tekemistä kun alakohtasen homman, joka taas ei takaakaan sitä "hyväpalkkasta" työtä valmistumisen jälkeen, siinä onkin sitten helvetillisen hieno homma maksella sitä opintolainaa takasin, kun sun pitäs olla valmis tekemään ilmaseks hommia, päästäkses alalle sisään. Mun mielestä tää systeemi pitäs ensin muuttaa siihen että firma, joka palkkaa saa ehkä maksaa vähemmän, mut ei sysätä tota laskua viimekädessä sille joka työhön tulee. Saathan sä toki nostettua opintotukea kesältäkin jos teet harjottelua, mut se vähentää kokonaistukikuukausmäärää ja lisää kituutusta entisestään. Vaikka jotkut perusteleekin tän sillä, että harjoittelijaa joutuu paimentamaan ja se vie työaikaa muilta tai että tää tuo lisää erikoisalojen harjottelupaikkoja, niin en mä oikeen sulata tota ilmaistyövoimaa varsinkin kun sitä on nykypäivänä helpompi hyväkskäyttää ihan surutta. Jopa IT-ala alkaa vaikuttamaan tältä.

Ja mitä oon käsittäny muutaman tutun puheista niin terveydenhuoltoalalla tää trendi on sensuuntanen et kohta joudut maksamaan harjottelupaikastas ja saat olla vielä tyytyväinen et pääset senkään jälkeen harjotteluun.

--
Don't Just Stand There