Opintorahan korotuksen puolesta.

82 posts, 5 pages, 13,538 views

siveys

#41 • • siveys lovely

Twist,
Tossahan sanottiin TÄYSPÄIVÄINEN... eihän sitä rahaa tietenkään tuu jos tekee 3kertaa viikos 6tuntia..

Totta - täyspäiväinen kai arkikielenkäytössä tarkoittaa sitä, että tekee 8 tunnin päiviä. Veikkaan kuitenkin, että vaihtelevan määrän tunteja päivässä tekevät työntekijät kuitenkin katsovat työskentelevänsä täyspäiväisesti, vaikka keskimääräinen laskutettavan työn aika jäisikin reilusti alle kahdeksan tunnin per päivä.
vuokko

#42 • • Edited vuokko
ja onhan todettu jatkuvan taloudellisen tilan murehtimisen vaikuttavan opiskelumenestykseen negatiivisesti, (etenkin kun nälkä kurnii)
ja lamanlapsille laina on todella se peikko jota ei komerosta ulos mielellään päästettäisi ja pitäisi jaksaa painaa, tehdä tulosta vaikka lähes päivittäin voi lukea lehdistä sukupolvenvaihdoksen myötä luvattujen työpaikkojen katoavan aasiaan

jeps.. tulorajan voisi tarkistaa ja nostaa...
ei paljon mutta sen verta se että se on päivitetty, maailma on muuttunut paljon kymmenessä vuodessa esim. tietokoneet on melko monelle varsin tarpeellinen työkalu, mutta ei kai sitä tietääkseni vielä ilmaiseksi koulultaan saa,
siveys

#43 • • siveys lovely

Hyzenthlay,
Ei opintotuki periaatteessa mitään ilmaista rahaa edes ole. Oon tällä hetkellä töissä ja maksan veroa. Opiskelun jälkeen olen töissä ja maksan veroa... On mielestäni kohtuullista että saan jotain tukea sen opiskeluajan, kun sitä tarvitsen, kun kumminkin loppuelämäni sitten maksan sitä v*tun veroa...

Maksathan sä opintotuestakin veroa ;)

Mutta opintotuen nostaminen ei kyllä Suomessa velvoita sinua opintojesi jälkeen laittamaan tikkuakaan ristiin. Lisäksi ollessasi töissä sä maksat veroa olit sitten opiskellut tai et. Näiden suhteen opintotuki siis täysin ilmaista rahaa sinulle, samoin kuin saamasi opetus on täysin ilmaista koulutusta.

Veroja maksamisen syy on joku ihan muu kuin se, että on joskus itse nostanut sosiaaliavustusta muiden maksamista veroista. En usko, että haluaisit elää yhteiskunnassa, jossa ei olisi veroja.

Se, että tulet tekemistäsi töistä maksamaan veroja antaa sinulle kyllä moraalisen oikeuden opiskella jonkin aikaa yhteiskuntamme kustannuksella, mutta ei se siltikään muuta opintotuen maksuttomuutta - edes periaatteessa.
Jusna666

#44 • • Jusna666 Diablo
Laskisivat mielummin tuotteiden hintoja.
Mälsää jos joku tietty ryhmä vaan saa palkan/tukienkorotuksia ku ite ei ikinä saa :(

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Claquesous

#45 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

siveys, 5.4.2006 20:04:
Opintotuki on sosiaaliavustuksen muoto, joka yhdessä tarjottavan koulutuksen kanssa vastaa muuta sosiaaliturvaa.

Aivan.

Mielestäni ajattelet asiaa täysin väärällä tavalla mikäli kuvittelet sinulle maksettavan opintotuen olevan jotenkin palkkio opiskelemisesta.

Mikäli haluat käyttää hyväksi yhteiskunnan tarjoamaa ilmaista koulutusta ja nostaa opintotukea, tulee sinun toimia työllisyyttäsi edistävällä tavalla (eli opiskella) - aivan kuten kaikissa muissakin sosiaaliavustuksen muodoissa.

Kommentoin Skipin väitettä, että opintotuki olisi "ilmaista rahaa". Jota se minun mielestäni ei ole, opintotuen saajia kuitenkin valvotaan tarkasti ja vaaditaan jotain sen eteen tehtäväksi. Minun näkemykseni ilmainen merkitsee sitä, että sen eteen ei tarvitse tehdä mitään vaan ilmainen asia ns. putoaa syliin. Mielestäni opintotuki on asia, jonka tarkoitus on suoda ihmisille mahdollisuuden opiskella täysipäiväisesti, mutta ei makailla himassa ja olla vain kirjoilla jossain koulussa.

Jos koko sosiaalinen elämä on deletoitava siksi, että saisi kasaan opintotuen nostamista varten tarvittavat opintoviikot niin suosittelen kokeilemaan jotain, joka luonnistuu vähän paremmin kuin opiskelu.

Sosiaalisen elämän deletoimisella otin kantaa Skipin väitteeseen, että opintotuen ei pitäisi mahdollistaa hauskanpitoon. Ajatuksenani oli, että kuuluisiko siis työttömän opiskelijan vain olla solussaan silloin kun ei ole koulussa?

En siis ajattele, että opintoraha olisi jotenkin ilmaista tai palkkio siitä, että suvaitsen opiskella. Ymmärrän myös sen, että sen saajia pitää valvoa väärinkäytösten varalta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lieka opiskelijoiden kaulassa on hitusen liian kireällä. Hinnat ovat kuitenkin korkeita ja ihmiset pitävät etenkin korkeakouluopiskelijoita laiskimuksina, jotka valmistuvat liian myöhään eivätkä omaa tarpeellista kokemusta työelämän tarpeisiin.

Vastasinko postaukseesi?

--
32. of December

Worin

#46 • • Worin
Nykysellään toi on kyllä aika päin persettä. Kaikki on niin rajotettua, pitäs olla selkee jako et joko opiskellaan tai sit ollaan töissä. Mun mielestä on kohtuutonta, et pitäs hoitaa kummatkin kunnolla ja sit saa runkkaa vielä tulorajojen kanssa. Nekin on päin persettä.

Pitäs olla sellanen systeemi, et saa työttömyyskorvauksen verran rahaa ja siihen opintolainat 1k/kk rajotuksella ja työt min. 1k/kk rajotuksella päälle. Kaikkia rajoja sais nostaa reilusti. Paras vaihtoehto ois kyllä sellanen, et opiskelija sais parhaat mahdolliset edellytykset vetästä koulut alta pois murehtimatta yhtään, et onko tänään varaa ostaa leivän päälle makkaraa vai ei.

Jotenkin tuntuu et tahallaan tehään siitä opiskelu ajasta sellasta kituutusta kun jos jostain saa enemmän rahaa niin joku palikka tippuu heti pois.

Kokonaan opintolaina systeemiin siirtyminen ois yks vaihtoehto, mut eihän se ole yhtään kannustavaa jollekin sairaanhoitajalle kun normi raksapena vetää 18v kesäsestä jo kovempaa liksaa ja sillä ei oo ees mitään lainoja maksettavana.

Tollaset korotukset ei ees käytännössä maksa valtiolle mitään kun noin alhasella tulotasolla toimeentuleva käyttää kaiken ylimääräsen kopeekan aina kulutukseen ja sen kautta se palautuu aina valtiolle.
siveys

#47 • • siveys lovely

mikkihiiri,
Kommentoin Skipin väitettä, että opintotuki olisi "ilmaista rahaa". Jota se minun mielestäni ei ole, opintotuen saajia kuitenkin valvotaan tarkasti ja vaaditaan jotain sen eteen tehtäväksi.

Käsittääkseni opintotukea ei joudu maksamaan takaisin, vaikka opintoja ei saisikaan kasaan. Tällöin joutuu tarkkailuajalle, jonka aikaiset opintotuet voidaan periä takaisin ellei opinnot vieläkään ole edistyneet.

Lähtökohtaisesti opintotuki siis on ilmaista rahaa, eli sen eteen ei tarvitse tehdä mitään, mutta loputtomasti sitä ei tarjota jos historiassa on käyttänyt etuuksiaan väärin.

Saatan tietysti olla väärässä, sillä en ole itse tällaiseen tilanteeseen joutunut ja Kelan ohjeista nyt ei aina ota ihan tarkkaan selvää..

Sosiaalisen elämän deletoimisella otin kantaa Skipin väitteeseen, että opintotuen ei pitäisi mahdollistaa hauskanpitoon. Ajatuksenani oli, että kuuluisiko siis työttömän opiskelijan vain olla solussaan silloin kun ei ole koulussa?

Viimeksi kun tarkistin, hauskaa kykeni pitämään myös ilman rahaa :) Mutta olen kyllä siinä samaa mieltä, että myös opintoetuuksista nauttiessa pitäisi jäädä halutessa jonkin verran rahaa myös viihteelle. Mutta kun opintoraha on 250e, asumislisä 250e, valtio takaa opintolainaa 300e, ja vapaan tulon määrä on 500e niin luulisi tuosta summasta kuukaudessa kyllä vähän jäävän myös sinne viihteen puolelle, vaikka tukia ei korotettaisikaan (varsinkin kun opiskelija nauttii myös muita etuja).

Olen kuitenkin sitä mieltä, että lieka opiskelijoiden kaulassa on hitusen liian kireällä.

Itse en vain oikein näe tätä.

Hinnat ovat kuitenkin korkeita ja ihmiset pitävät etenkin korkeakouluopiskelijoita laiskimuksina, jotka valmistuvat liian myöhään eivätkä omaa tarpeellista kokemusta työelämän tarpeisiin.

Miten nämä liittyvät liean kireyteen?
Kuukunen

#48 • • Kuukunen Avaruusdiskokissa!

tomii, 5.4.2006 18:10:
---
Kuukunen, 5.4.2006 16:48:
---

Mä yritän kyllä vältellä myös työntekoa niin pitkälti kuin voin opiskelun aikana, ja tulen toimeen todella minimaalisilla tuloilla (kunhan vuokran jälkeen jäisi 300 e käteen niin riittäisi loistavasti)

---

Mulle riittää 200e/kk. Sellaisella budjetilla mä nytkin elelen.

Menee kyllä niin OT, mutta miten sulla on varaa käydä ikinä esim. bileissä?

En kohdista tätä sinuun mitenkään, mutta ärsyttää suunnattomasti joksus kun lehdissä kirjoitellaan että opiskelijat vaativat mahdottomia, ja haluavat elää luksus elämää (noilla meidän kummankaan mainitsemilla summilla eläminen menee reilusti köyhyysrajan alapuolelle). Ihan kun opiskelija olisi joku ihme kone jonka tulisi tyytyä ihan mihin vaan, esim. harrastuksia ei saisi olla (jotka maksaa), ja pitäisi olla niin hemmetin nöyrä ja kiitollinen siitä mitä nuo vanhat 70-luvulla valllankahvaan tarttuneet patut ovat saaneet aikaan.

BTW opintotukeen ei ole tehty indeksikorotuksia, jotka automaattisesti tulevat esim. kansaneläkkeeseen, koko 14 vuoteen minä nykymuotoinen tuki on ollut olemassa, ja niistä varmasti kertyisi jo tässä adressissa vaadittu 15 % korotus.

--
Jos videopelit vaikuttaisivat käyttäytymiseen, kaikki me Pac-Mania aikonamme pelanneet liikkuisimme pimeissä huoneissa kuunnellen itseään toistavaa musiikkia ja popsien pillereitä.

Dementation

#49 • • Dementation wednesday?

siveys, 5.4.2006 21:45:
Viimeksi kun tarkistin, hauskaa kykeni pitämään myös ilman rahaa :) Mutta olen kyllä siinä samaa mieltä, että myös opintoetuuksista nauttiessa pitäisi jäädä halutessa jonkin verran rahaa myös viihteelle. Mutta kun opintoraha on 250e, asumislisä 250e, valtio takaa opintolainaa 300e, ja vapaan tulon määrä on 500e niin luulisi tuosta summasta kuukaudessa kyllä vähän jäävän myös sinne viihteen puolelle, vaikka tukia ei korotettaisikaan (varsinkin kun opiskelija nauttii myös muita etuja).

Ammattikorkeassa opiskellessa tukikuukausia on yhdeksän, joten täyden tuen noston jälkeen saa tienata 9090 euroa. Tämä siis jos töitä on.

No normi kuukautena sitä rahaa saa 430 euroa + lainaa 300 jos sitä uskaltaa/haluaa ottaa.
No siitä sitten voidaan ryhtyä laskemaan, että joka kuussa menevät menot (vuokra, puhelin, etc) vie jo kotkassa solussa asuvaltakin sellaiset 350 euroa, mitä sitten lieneekään summa jos asuu vaikkapa PK-seudulla, en tiedä. No jäljellä on siis tosta normirahasta 80 euroa, siitä voi sit laskee, että safkoihin jäis about 2.5 euroa päivässä. Sillä ei syö edes opintoetuuksiin kuuluvaa halvempaa kouluruokaa, saatikkaan että päivässä pitäis kai syödä muutakin kun se yks lämmin kouluruoka. Pelkkä makarooni ja lisukkeet on toki halpaa, mutta puutostilat ja sairaudet iskee äkkiä.

Olemme siis laskeneet, että on joko käytävä töissä tai otettava lainaa jotta voi edes maksaa vuokrat, puhelinlaskun ja saadakseen ruokaa. Seuraavaksi voimme ottaa 300 euroa lainaa, josta sitten ostamme pakolliset koulukirjat ja materiaalit, ei nyt joka kuukausi, mutta melko suurissa erissä silloin kun ostamme, eli voimme jakaa sen per kuukausi summaksi X (ei jaksa laskea just nyt paljon vuodessa menee kirjoihin ja muihin koulumateriaaleihin) Näiden lisäksi pitää silloin tällöin ostaa uusia vaatteita, pitäis ostaa hygieniatarvikkeita itselle, kotiin vessapaperia, pyykinpesujauhetta ja tiskiainetta. No voidaan laskea, että näihin ei mene ehkä koko 300 per kuukausi, mutta aika usein sen opintolainan (1200 syksyllä ja 1500 keväällä) laittaa isompiin hankintoihin, joista osa jopa pakollisia (tietokone, uusi sänky kun vanha lahoaa, pesukone, jääkaappi tms. Mitä kelläkin nyt on).

No kesäajasta ei myöskään saa loogisesti tukia, eli on 3 kuukautta, jolloin ei tule ollenkaan rahaa, eli jokaiselle niille kuukaudelle on pakko jostain repiä vähintään se 600-800 euroa, jotta pysyy hengissä ja ei lähde kämppä alta. No entä jossei töitä löydy? Mistäs nää rahat sitten teet? Äitiltä? Tai opintolainasta, jos et olekkaan ostanut mitään uutta.

Laskuopillisesti voisimme todeta, että ilman työntekoa tai jotain ulkopuolista rahavirtaa (äiti, mummo, parittaja, pimee keikka, lottovoitto tms.) EI ole mahdollista opiskelijan selvitä terveissä rajoissa. Toki jos oikeesti lainaa kavereilta kirjat ja kopsaa niistä tiedot käsin, ostaa kirpparilta vaatteet, syö pelkkää makaroonia jne, niin varmaan on mahdollista, mutta ei mun mielestä enää kovin hyvää elämää siihen nähden, että pitäis olla iloinen ja virkeä opiskelija joka keskittyy opiskeluun.

No niitä töitä sit saa tehdä jos niitä jostain saa. No tuloraja on täysillä tuilla sen 9090 euroa vuodessa eli about 757.5 euroa kuussa. No jos lainaa ei halua/suostu ottamaan, tästä tulee kuussa se 457.5 euroa extraa elämään. No kesällä se koko 757.5 euroa meni niihin juokseviin kuluihin, kun sitä opintotukea ei sillon saa, joten siellä kuluu sitten muiden kuiden töistä saatua rahaa ja muiden kuiden kulutettava summa pienenee. Jos siis oikeesti tienaa koko ton 9090 vuodessa ja ottaa lainaa, alkaa mun mielestä elintaso näyttää jo hyvältä. Mutta ongelma on siinä, että tienatakseen 9090 euroa vuodessa, pitää tehdä 7 euron keskipalkalla 163 kahdeksan tunnin työpäivää ja se vaikuttaa jo pikkasen hankalammalta jos sitä kouluakin pitäis käydä.

Eli etkö todella näe että opiskelijalla olis pikkasen liian tiukka hihna?

Eli opintotuki+velka ei riitä siihen että voisi olla välillä viihteellä, töitä on tehtävä.
Mutta jos töitä ei saa niin on ongelmissa ja jos töitä saa, niin jos se on hyväpalkkaista, tuloraja estää sua tekemästä sitä aina kun olis aika ja jos huonopalkkaista, niin sun aika ei riitä sen tekemiseen, jotta voisit täyttää tulorajan ja elää edes jotenkuten kunnolla.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

marpa

#50 • • Edited marpa

Käsittääkseni opintotukea ei joudu maksamaan takaisin, vaikka opintoja ei saisikaan kasaan. Tällöin joutuu tarkkailuajalle, jonka aikaiset opintotuet voidaan periä takaisin ellei opinnot vieläkään ole edistyneet.

Lähtökohtaisesti opintotuki siis on ilmaista rahaa, eli sen eteen ei tarvitse tehdä mitään, mutta loputtomasti sitä ei tarjota jos historiassa on käyttänyt etuuksiaan väärin.

Saatan tietysti olla väärässä, sillä en ole itse tällaiseen tilanteeseen joutunut ja Kelan ohjeista nyt ei aina ota ihan tarkkaan selvää..

Opintotukikeskuksen mukaan: Opintotukea saadakseen on suoritettava 3 opintoviikkoa kuukaudessa. Tätä valvotaan vuosittain, sillä aina lokakuussa tehdään selvitys opintojen etenemisestä. Mikäli suorituksia tukikuukautta kohden ei ole tarpeeksi, joutuu opiskelija maksamaan opintotukea takaisin. Näin ainakin yliopistossa.

Eli en näissä raameissa pitäisi opintotukea mitenkään ilmaisena rahana.
Claquesous

#51 • • Claquesous viidettä kolonnaa

Viimeksi kun tarkistin, hauskaa kykeni pitämään myös ilman rahaa :)

Touché.

Itse en vain oikein näe tätä.

No joo, puhuin omasta puolestani ja miten koin KELA:n valvovan silmän. Liean kireyden koin, kun tulin takaisin vaihdosta viime syksynä ja sieltä tulleiden op:den saaminen kesti lähemmäs 6kk ja jouduin aika nopeasti kouluni opintotukilautakunnan hampaisiin. No sain kyllä asian selvitettyä KELA:n papereita rustailtuani ja näin jälkikäteen se ei ehkä ollut niin iso asia. Silloin kuitenkin ahisti opintotukien mahdollinen menetys ja vitutti kirjoitella selityksiä miksi op:tä ei putoillut tarpeellinen määrä viime lukuvuonna.

Miten nämä liittyvät liean kireyteen?

Näkisin, että yhteiskunnan nykyisen paineen opiskelijoita kohtaan myös vaikuttavan siihen miten opiskelija kokee liean kireyden omassa kaulassaan.

--
32. of December

Ober

#52 • • Ober Dog shit taco
Joo ehdottomasti.
tomii

#53 • • tomii kallion herttua

Kuukunen, 6.4.2006 04:59:
---

Menee kyllä niin OT, mutta miten sulla on varaa käydä ikinä esim. bileissä?

En kohdista tätä sinuun mitenkään, mutta ärsyttää suunnattomasti joksus kun lehdissä kirjoitellaan että opiskelijat vaativat mahdottomia, ja haluavat elää luksus elämää (noilla meidän kummankaan mainitsemilla summilla eläminen menee reilusti köyhyysrajan alapuolelle). Ihan kun opiskelija olisi joku ihme kone jonka tulisi tyytyä ihan mihin vaan, esim. harrastuksia ei saisi olla (jotka maksaa), ja pitäisi olla niin hemmetin nöyrä ja kiitollinen siitä mitä nuo vanhat 70-luvulla valllankahvaan tarttuneet patut ovat saaneet aikaan.

BTW opintotukeen ei ole tehty indeksikorotuksia, jotka automaattisesti tulevat esim. kansaneläkkeeseen, koko 14 vuoteen minä nykymuotoinen tuki on ollut olemassa, ja niistä varmasti kertyisi jo tässä adressissa vaadittu 15 % korotus.

Kait mä elän muuten niin askeettista elämää, että rahat riittää myös bileisiin. Esim. teen itse melkeinpä joka päivä ruokani <- tossa touhussa sitä rahaa säästyy aika hyvin. Mutta pitää kyllä sanoa, että esim. vaatteita ei tule nyt opiskellessa paljoa osteltua, jotka ovat mielestäni kanssa aikalailla elämisen perushyödykkeitä. Ja esim. kesäduunista tulee aina säästeltyä rahaa ns. pahan päivän varalle (kaikille ei valitettavasti duunia ole kesäksi, josta säästää *uuh*). Mä oon aikalailla aina ollut sellaista säästävää sorttia, että ehkä sekin on ollut avuksi tässä rahallisesti pärjäämisessä opiskelun aikana. *hymy*

Tiedän kyllä MONIA ihmisiä, jotka oikeasti yrittävät elää kuin täyspäiväisesti työssäkäyvät ihmiset, vaikka omaavat opiskelijan tulot, eli polttavat sitä rahaa ihan älyttömästi, vaikka sitä ei ole. Varmaan tollainen meininki on aika hyvin edesauttanut tota mediankin kuvaa meistä opiskelijoista ja meidän vaatimuksistamme.

Olen kyllä samaa mieltä, että toi indeksikorotus pitäisi kyllä EHDOTTOMASTI lisätä opintorahaan. Ihan järjetön homma. Tostahan on kyllä keskusteltu muistaakseni. En sitten tiedä onko moista asiaa ihan päättäjien tasolla käsitelty. Tämä indeksikorotus on varmaan järkevin ja realistisin peruste opintorahan nostoon.

--
reivaan kunnes kuolen

#54 • • Annakins Guest
Korjataanpsa tässä nyt yksi harhaluulo: muutama viikko sitten ilmestyneen raportin mukaan töiden teko ei hidasta opiskelutahtia. Raportin voi halutessaan varmasti kaivaa googlen kautta esiin, mutta ainakin HS:ssa se uutisoitiin aika näyttävästi.

Käsittääkseni monelle suurin stressi opiskeluaikoina aiheutuu nimenomaan taloudellisesta epävarmuudesta. Jos jo muutenkin stressaa toimeentulosta, on varmasti vaikea edes ajatella lainan ottamista, varsinkin jos tietää, että opintojen päätyttyä ei välttämättä heti löydy (varsinkaan oman alan) töitä.

Mun mielestä opintotuen tulorajoja pitäisi ehdottomasti nostaa, en myöskään koe tuen korotusta kovin negatiivisena asiana.

Mieluummin satsaan opiskelijoiden (sama koskee työttömiä, sairaseläkkeellä olevia jne.) hyvinvointiin nyt kuin maksan esim. taloudellisesta paineesta aiheutuvia henkisiä ongelmia. Opiskelijoilla menee monen mittarin mukaan henkisesti todella huonosti ja muutenkin mielenterveysmenot ovat olleet kasvussa viime vuosina. Eikö oikeasti olisi paljon fiksumpaa ehkäistä ongelmia kuin hoitaa seurauksia?
hrdkvr

#56 • • hrdkvr KURGO

Remotion, 6.4.2006 14:34:
ehdottomasti vastaan.

KYLLÄ

se muuten tietää isompaa veroprosenttia meille!!
ja nykyisille opiskelijoille tulevaisuudessa..

ihan hyvin mekin pärjättiin TÖITÄ tekemällä..

jos ei ole töitä niin sit asutaan vaik mummolassa

--
-keep it hard-

siveys

#57 • • siveys lovely

Dementation,
...

Hirveä vuodatus, jonka seurauksena toteat, että jos on pakko asua yksiössä (helsingistäkin saa solu&kimppa-asuntoja reilusti alle 350e/kk), ei mitenkään kykene elämään ilman lainaa tai työntekoa. Lisäksi toteat, että kesälläkin pitää elää, kun ei opiskele, eikä täten saa opintotukea.

Voi EI! Saat ison tukun rahaa ja ilmaisen koulutuksen jos haluat, mutta herraisä kun kesällä lorvimista ei kustanneta ja asumismuotoaankaan ei saa päättää ilman, että ottaa lainaa tai tekee töitä niin kyllä vähemmästäkin tirahtaa tippa linssiin.

Minusta on aivan oikein, että jos HALUAA kouluttautua, on sen eteen tehtävä joitakin uhrauksia. Opintotukijärjestelmän tarkoituksena on MAHDOLLISTAA opiskelu kaikilta taustoilta tuleville ihmisille, ei tehdä siitä ruusuilla tanssimista muiden kustannuksella.

Onko sinusta jotenkin väärin, että korkeakoulutuksen ja opintotuen maksaisivat osin (kohtuullisessa määrin, kuten nykyään) myös itse opiskelijat, eikä vain pienen joukon käyttämiä etuuksia otetaisi kokonaisuudessaan kaikkien veronmaksajien pussista?

Minusta tämä ei ole väärin. Minun mielestäni tämä on oikein ja kohtuullista niin kuin se on tänä päivänä, mutta luonnollisesti tilanne ei aina säily näin ja jonkinlaisen indeksikorotuksen haluaisin opintoetuuksiin liitettävän.

Se, että kymmenen vuotta sitten maksettiin opiskelijoille jätkyttävät määrät rahaa ei ole mikään peruste sille, että sitä pitäisi maksaa myös tänä päivänä. Minun mielestäni opintoetuuksien lisäyksille pitäisi löytää ihan oikeita perusteita, jotka pohjautuvat opintojen tukemisessa tehtyihin linjavetoihin, jotka käsittääkseni nimenomaan puhuvat madollistamisesta, ei "lainattomasta ja vaivattomasta putkesta läpi korkeakoulun".

Väittääkö täällä joku, että tänä päivänä, näillä tuilla, kuka tahansa fiksu opiskelija ei kykenisi lainaa ottamalla, osa-aikaisia töitä tekemällä tai säästöjään käyttämällä, perhetaustoistaan riippumatta suorittamaan korkeakoulututkintoa?
Dementation

#58 • • Edited Dementation wednesday?

siveys, 6.4.2006 16:49:
Hirveä vuodatus, jonka seurauksena toteat, että jos on pakko asua yksiössä (helsingistäkin saa solu&kimppa-asuntoja reilusti alle 350e/kk), ei mitenkään kykene elämään ilman lainaa tai työntekoa. Lisäksi toteat, että kesälläkin pitää elää, kun ei opiskele, eikä täten saa opintotukea.

Mä asun solussa, jonka vuokra on sen 300e/kk. Halvempaa kämppää ei tarjolla ollut, olivat piru vie kaikki varattuja. Ja yksiö olis joo tosi jees, mutta tiedän ettei siihen oo varaa. Onneksi tähän soluun kuuluu sähkö, vesi, netti ja autopaikka. Jotkut joutuvat maksamaan erikseen netistä, sähköstä, vedestä etc. Sitten tohon 350e/kk oli vielä laskettu puhelinlasku, koska ainakin mulla puhelin on pakollinen koulun takia ja niitä töitäkin on helpompi sillä soitella.

Voi EI! Saat ison tukun rahaa ja ilmaisen koulutuksen jos haluat, mutta herraisä kun kesällä lorvimista ei kustanneta ja asumismuotoaankaan ei saa päättää ilman, että ottaa lainaa tai tekee töitä niin kyllä vähemmästäkin tirahtaa tippa linssiin.

Asumismuotoa ei ollut varaa päättää, mutta olen ihan tyytyväinen tähän soluun. Ja mä otan sitä lainaa joka kuukaus täyden määrän, koska mä en tästä kaupungista oo töitä löytänyt. Täällä kun on se tilanne, että opiskelijoita on tosi paljon ja töitä tosi vähän. Älä nyt silti itke, kyllä mä pärjään.

Minusta on aivan oikein, että jos HALUAA kouluttautua, on sen eteen tehtävä joitakin uhrauksia. Opintotukijärjestelmän tarkoituksena on MAHDOLLISTAA opiskelu kaikilta taustoilta tuleville ihmisille, ei tehdä siitä ruusuilla tanssimista muiden kustannuksella.

Onko sinusta jotenkin väärin, että korkeakoulutuksen ja opintotuen maksaisivat osin (kohtuullisessa määrin, kuten nykyään) myös itse opiskelijat, eikä vain pienen joukon käyttämiä etuuksia otetaisi kokonaisuudessaan kaikkien veronmaksajien pussista?

Mä nään jutun niin, että nyt veronmaksajina olevat maksavat periaatteessa omaa opiskeluaan takaisin rahoittamalla seuraavien opiskelut ja me taas maksetaan seuraavien, eli periaatteessa maksetaan omat koulutuksemme jälkikäteen, jotka rahat sitten valtio laittaa seuraaville opiskelijoille. Se on vähän kuin lainasysteemi ilman virallista lainanottoa. Ja eiköhän ne korkeekoulutet maksa sitä veroa sit muutaman lantin enemmän kuin ne duunarit.

Minusta tämä ei ole väärin. Minun mielestäni tämä on oikein ja kohtuullista niin kuin se on tänä päivänä, mutta luonnollisesti tilanne ei aina säily näin ja jonkinlaisen indeksikorotuksen haluaisin opintoetuuksiin liitettävän.

Se, että kymmenen vuotta sitten maksettiin opiskelijoille jätkyttävät määrät rahaa ei ole mikään peruste sille, että sitä pitäisi maksaa myös tänä päivänä. Minun mielestäni opintoetuuksien lisäyksille pitäisi löytää ihan oikeita perusteita, jotka pohjautuvat opintojen tukemisessa tehtyihin linjavetoihin, jotka käsittääkseni nimenomaan puhuvat madollistamisesta, ei "lainattomasta ja vaivattomasta putkesta läpi korkeakoulun".

Väittääkö täällä joku, että tänä päivänä, näillä tuilla, kuka tahansa fiksu opiskelija ei kykenisi lainaa ottamalla, osa-aikaisia töitä tekemällä tai säästöjään käyttämällä, perhetaustoistaan riippumatta suorittamaan korkeakoulututkintoa?

No säästöjä ei ole, kun on saanut aika pitkälle itse omat menonsa jo pienestä pitäen, eli nuoruuden kesätyörahat ja synttärirahat jne on aika tehokkaasti käytetty siihen että on voinut 12 kuukautta vuodesta maksaa omia menojaan, sillä olen juuri siltä taustalta jossa ei maksettu viikko/kuukausi rahaa ja silti piti itse maksaa puhelinlaskut, harrastukset, vaatteet jne.

Ja kuten totesin, töitä etsin koko ajan, vielä ei ainakaan oo tärpännyt, kun tää kaupunki ei oo parhaimmasta päästä saada töitä... Fiksu opiskelija en välttämättä ole, vaikken tyhmäksi itseäni koekkaan, mutta sanonpahan vaan, että hintatasoon nähden opintotuki+laina ei ole riittävä.
Aion silti valmistua, vaikka sit pitäis myydä kalusteet alta.

Että sellaista *piis*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

innae

#59 • • innae PaskaJätkä
Tuosta opintolainasta oma näkökantani.
Ei se ole mukavaa ottaa sitä, mutta minua se helpotti. Sain täyden opintotuen ja opintolainan josta maksoin vuokran 280e, kahden ihmisen elämisen laskuineen. Ei sitä rahaa ihan hirveästi yli jäänyt. Toisaalta mulla oli onni, että opiskeli ravinolakoulussa, jossa ilmainen safka :D
Kyllä sitä penniä ja senttiä sai venytellä välillä tiuhaan tahtiin, mutta ihan hyvin sitä pärjäsi. Katsoi vaan vähän tarkemmin mihin sitä rahaansa työnsi.
Tässä kohta kolme vuotta maksettu takaisin opintolainaa, 80e/kk ja viel pari-kolme vuotta pitäis maksaa :)
Ei se opintolaina ole niin iso mörkö, etteikö se olisi ihan ok vaihtoehto :)

--
PaskaJätkä

bansq

#60 • • bansq leftfield winger.

siveys, 6.4.2006 16:49:

---

word.

opiskeluun sisältyy vain tietty turvattomuus ongelmatilanteissa, omien töppäilyjen tai riippumattomien tahojen ansiosta. opintorauhan rikkoutuminen esmes sairastelun, freak accident-kierteen tai vastaavan rahapulan ansiosta voi pahimmillaan johtaa opintojen lopulliseen keskeytymiseen tai välivuosiin yms. jotka eivät ole kenenkään eduksi.

tietty ihmisryhmä vain tarvitsee sitä turvaa opinto/mielenrauhan säilyttämiseksi, eikä täten uskalla lähteä kellottelemaan pienellä budjetilla vuosien ajaksi. aihe on itselleni melko tuntematon, mutta idea opintolainan muuttamisesta eräänlaiseksi löyhäksi vakuutukseksi tuntuis ihan siedettävältä edes keskustelun aiheeksi.

nopeasti räpelletty toimintaperiaate pistäisi opiskelijan ilmoittamaan rahantarpeensa aina ongelmien ilmetessä, tilanteen pikaisuuden mukaan lainan korko kasvaisi progressiivisesti estäen ryyppyreissurahojen viikottaista lokittamista luukulta ja sniiduileva budjettiälykäs opiskelija palkittaisiin olemattomilla vuosikoroilla.

työnteosta opiskelujen yhteydessä voi tosiaan saada pahemman kerran näppyjä, varsinkin jos joutuu työnantajan tuntitarpeiden ja tulorajojen ylityksen väliseen puristukseen. nämä tilanteet eivät kannusta opiskelijoiden palkkaamiseen edes määräaikaisiin työsuhteisiin ja ohjaavat nämä vuokratyöfirmojen palloteltaviksi joissa työtä on väännettävä naama hymyssä haluttuihin vuorokaudenaikoihin vain ettei maine mene - vaikka opiskelun kustannuksella. muutamaan kostonhimoiseen henkilöstönatsiin olen törmännyt jotka nakittavat paskat keikat uhkailulla ja byrokratiapainajaisella edellisestä keikasta kieltäytyneelle opiskelijalle. ilman kouluakin hele-vetin stressaavaa, eikä tohon pysty oikein vaikuttamaan kuin lopettamalla.

ratkaisu vois piillä valtion omalla opiskelijoille suunnatulla vuokratyölafkalla, sais samalla tarvittaessa suunnattua asiantuntevan työvoiman oikeisiin kohteisiin eikä työnvälittäjänkään takana olisi tuloshakuinen nitistäminen.

syntyykö keskustelua/ajatuksia?

--
plip goes on.