Opintorahan korotuksen puolesta.

82 posts, 5 pages, 13,581 views

hrdkvr

#21 • • hrdkvr KURGO

MiMoSa, 5.4.2006 15:27:

Ai niin, se on myös mun mielestä tosi syvältä ettet myöskään saa tienata yli 10 100/v tai joudut maksaa tukia takas. Toi raja on aika pieni, kesällä kun kerkee tekee yli 4kk täyspäiväsesti töitä ja siihen päälle vielä kaikki koulun ohessa tekemät työt, niin raja tulee aika äkkiä vastaan.*grr*

no mut ota huomioon että matalapalkkaisille se 10 000/ vuodessa on täyspäiväinen palkka työstä.. ja ne ei siihen saa mitään opintotukia päälle!!

ehkä jotain ruokarahaa sossusta, mutta se onkin sit eri ministeriön rahoista pois!

--
-keep it hard-

tomii

#22 • • Edited tomii kallion herttua

Allekirjoitettu! Itellä jää opintotuesta+asumislisästä pari kymppiä käteen vuokran jälkeen. Pakko käydä töissä, vaikka rankkaa onkin!*uuh*

Et ole kuullut sellaisesta asiasta kuin opintolaina? Mua vähän ihmetyttää miksi porukka kammoksuu tota lainaa niin maan v*tusti. Munkin koulufrendeistä osa on ihan loppuunpalaneita ton työ + koulu -kuvion takia, kun kammoksuvat lainaa kuin jotaan hyppykuppaa.
Tota lainaahan (edit: lainan määrää) just vielä nostettiin ymmärtääkseni sen takia (viime syksyllä), koska tota opintorahaa EI tulla nostamaan lähiaikoina.

(sorit pienestä off-topic-läpästä)

--
reivaan kunnes kuolen

Skipi

#23 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///

mikkihiiri, 5.4.2006 14:30:

Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta hyväpalkkaiseen kesäduuniin eikä ihan kaikille tule valtaisasti rahaa aina joulukuun 5. Joten heille tuo 3 euroa ja 60 senttiä on melko nihkeä summa rahaa.

Miten niin opintotuki on ilmaista rahaa? KELA valvoo, että opintopisteita/kursseja putoaa tasaiseen tahtiin opintosuunnitelmaan ja jumala auttakoon sitä, joka jää siitä 4,8op kuukausitahdista. Pitäisikö opiskelijan myös deletoida koko sosiaalinen elämä sen takia. koska kehtaa saada rahaa valtiolta? Muistathan toki vielä, että opintoraha on veronalaista tuloa.

Nojaa.. Postin hommathan on tunnetusti kovapalkkaista hommaa.
Sieltä ne joulubonuksetkin kotoisin.
En edeleenkään ole korottamista vastaan.
Miettikää, jos tässä maassa ei maksettaisi ollenkaan opinto/asumistukia..
Mistä silloin rahat?? Lainaamalla - Kuten aika moni tekee myös nyt.
hrdkvr

#24 • • hrdkvr KURGO

Skipi, 5.4.2006 16:27:
---
mikkihiiri, 5.4.2006 14:30:

Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta hyväpalkkaiseen kesäduuniin eikä ihan kaikille tule valtaisasti rahaa aina joulukuun 5. Joten heille tuo 3 euroa ja 60 senttiä on melko nihkeä summa rahaa.

Miten niin opintotuki on ilmaista rahaa? KELA valvoo, että opintopisteita/kursseja putoaa tasaiseen tahtiin opintosuunnitelmaan ja jumala auttakoon sitä, joka jää siitä 4,8op kuukausitahdista. Pitäisikö opiskelijan myös deletoida koko sosiaalinen elämä sen takia. koska kehtaa saada rahaa valtiolta? Muistathan toki vielä, että opintoraha on veronalaista tuloa.

---

Nojaa.. Postin hommathan on tunnetusti kovapalkkaista hommaa.
Sieltä ne joulubonuksetkin kotoisin.

niin ehkä joulukiireapulaise saa hyvää palkaa.. lisineen päivineen.. mut eipä noi postin normi duunit kyl leiville lyö (vars jakelu)

--
-keep it hard-

Kuukunen

#25 • • Kuukunen Avaruusdiskokissa!

tomii, 5.4.2006 16:26:
---

Et ole kuullut sellaisesta asiasta kuin opintolaina? Mua vähän ihmetyttää miksi porukka kammoksuu tota lainaa niin maan v*tusti. Munkin koulufrendeistä osa on ihan loppuunpalaneita ton työ + koulu -kuvion takia, kun kammoksuvat lainaa kuin jotaan hyppykuppaa.
Tota lainaahan (edit: lainan määrää) just vielä nostettiin ymmärtääkseni sen takia (viime syksyllä), koska tota opintorahaa EI tulla nostamaan lähiaikoina.

Mä en yhtään ihmettele. Mun mielestä tää politiikka, että nykyään painostetaan jotain tiettyä kansanryhmää elämään lainarahalla, on epäeettistä. Miksi ei ole esim. työttömyyslainaa? Itse en ainakaan halua, että kun joskus toivottavasti valmistun ja minulla on mahdollisuus vihdoin hyvinpalkattuun työhön käydä makselemaan ensimmäisenä jotain lainaa... Tuntuu vaan niin epäreilulta, etenkin kun nuorena elämä tuntuu muutenkin jo tarpeeksi hankalalta, että siihen lisätään vielä taloudellinen ahdinko.

Mä yritän kyllä vältellä myös työntekoa niin pitkälti kuin voin opiskelun aikana, ja tulen toimeen todella minimaalisilla tuloilla (kunhan vuokran jälkeen jäisi 300 e käteen niin riittäisi loistavasti) mutta edes tuota opintotuki ei mahdollista. Työttömät, ja sossupummit tuon summan kyllä saa tuillaan kasaan...ja itse sentään tekee päivät jotain järkevää tulevaisuuden hyväksi. Mut eipä tää valtio ole muutenkaan kovin oikeudenmukainen.

--
Jos videopelit vaikuttaisivat käyttäytymiseen, kaikki me Pac-Mania aikonamme pelanneet liikkuisimme pimeissä huoneissa kuunnellen itseään toistavaa musiikkia ja popsien pillereitä.

Aidrian

#26 • • Aidrian Furian Master

tomii, 5.4.2006 16:26:

Tämän opintolainan kanssa on sama juttu kuin muidenkin lainojen: ne on maksettava takaisin. Joku haluaa aloittaa oman elämänsä puhtaammalta pöydältä, kun ei ole opintolainoja lyhenneltävänä, kun ja jos työelämään pääsee koulujen jälkeen. Ehkä otin, ehkä en.
Twist

#27 • • Twist Team Kemuttajat

hardikaveri, 5.4.2006 15:51:
---

Ai niin, se on myös mun mielestä tosi syvältä ettet myöskään saa tienata yli 10 100/v tai joudut maksaa tukia takas. Toi raja on aika pieni, kesällä kun kerkee tekee yli 4kk täyspäiväsesti töitä ja siihen päälle vielä kaikki koulun ohessa tekemät työt, niin raja tulee aika äkkiä vastaan.*grr*

---

no mut ota huomioon että matalapalkkaisille se 10 000/ vuodessa on täyspäiväinen palkka työstä.. ja ne ei siihen saa mitään opintotukia päälle!!

ehkä jotain ruokarahaa sossusta, mutta se onkin sit eri ministeriön rahoista pois!

Mistä saa muka noin vähän palkkaa?? Toi tekis sellasen 5/h !!! Ihmetyttää , kummastuttaa ,pientä kulkijaa..!
Juhgu

#28 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Noi tulorajat on joo kohtalaisen perseestä, ja kannustavat aika tehokkaasti tekemään duunit pimeenä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

tomii

#29 • • tomii kallion herttua

Kuukunen, 5.4.2006 16:48:
---

Mä yritän kyllä vältellä myös työntekoa niin pitkälti kuin voin opiskelun aikana, ja tulen toimeen todella minimaalisilla tuloilla (kunhan vuokran jälkeen jäisi 300 e käteen niin riittäisi loistavasti) mutta edes tuota opintotuki ei mahdollista. Työttömät, ja sossupummit tuon summan kyllä saa tuillaan kasaan...ja itse sentään tekee päivät jotain järkevää tulevaisuuden hyväksi. Mut eipä tää valtio ole muutenkaan kovin oikeudenmukainen.

Mulle riittää 200e/kk. Sellaisella budjetilla mä nytkin elelen. Ja tohon laina mahdollistaa ihan kevyesti. (tsiisus mähän kuulostan jo järjestelmän mainokselta *vink*) Mutta onhan se totta, että olen valmistuessani varmaan 10 000 e pystyssä, mutta valmistunkin sitten ajallani, kun ei ole duuni sotkemassa opiskelua (jos mitään odottamatonta estettä ei tietenkään tapahdu).
Mutta joo pakko kyl tohon sanoa kanssa, että ihan sossupummaus saa kyl vähän veren kiehumaan, kun miettii mitä itse "tienaa" opiskelulla. Mutta tää nyt on jo ihan eri aihe, joten en ala tässä siitä enempää vaahtoamaan.

--
reivaan kunnes kuolen

siveys

#30 • • siveys lovely

Juhgu, Noi tulorajat on joo kohtalaisen perseestä, ja kannustavat aika tehokkaasti tekemään duunit pimeenä.

Miksi katsot olevasi oikeutettu nostamaan opintotukea täysimittaisesti mikäli tienaat niin paljon, että tulorajat paukkuvat?
siveys

#31 • • siveys lovely

Twist,
Mistä saa muka noin vähän [10100/vuosi] palkkaa?? Toi tekis sellasen 5/h !!! Ihmetyttää , kummastuttaa ,pientä kulkijaa..!

Kaikissa duuneissa ei ole tarjolla kahdeksan tunnin päiviä, eivätkä kaikki sellaisia halua edes tehdä.
Hyzenthlay

#32 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

siveys, 5.4.2006 19:43:
Miksi katsot olevasi oikeutettu nostamaan opintotukea täysimittaisesti mikäli tienaat niin paljon, että tulorajat paukkuvat?

Täytyy sanoo tähän väliin et täydet tuet (~400eur) + tulorajojen sisällä oleva palkka (~500eur) ei mitään kummosta elintasoa tuo. Ihan pelottaa ens syksy, kun olis tarkotus alkaa opiskelemaan päätoimisesti. Seuraa varmaan joku ahdistuminen, psykoosi ja loppuunpalaminen...

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Hyzenthlay

#33 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Mun puolesta ainakin noita tulorajoja vois nostaa aika reippaasti. Ei opiskelijaa saa rangaista työnteosta. Itse ainakin oon valmis näkemään vähän vaivaa elintason eteen, mutta ei nyt opiskelun lisäksi niitä töitä mitään 40h/viikossa voi tehdä...

--

Twist

#34 • • Twist Team Kemuttajat

siveys, 5.4.2006 19:49:
---
Twist,
Mistä saa muka noin vähän [10100/vuosi] palkkaa?? Toi tekis sellasen 5/h !!! Ihmetyttää , kummastuttaa ,pientä kulkijaa..!

---

Kaikissa duuneissa ei ole tarjolla kahdeksan tunnin päiviä, eivätkä kaikki sellaisia halua edes tehdä.

Tossahan sanottiin TÄYSPÄIVÄINEN... eihän sitä rahaa tietenkään tuu jos tekee 3kertaa viikos 6tuntia..
siveys

#35 • • siveys lovely

mikkihiiri,
Miten niin opintotuki on ilmaista rahaa?

Opintotuki on sosiaaliavustuksen muoto, joka yhdessä tarjottavan koulutuksen kanssa vastaa muuta sosiaaliturvaa.

Mielestäni ajattelet asiaa täysin väärällä tavalla mikäli kuvittelet sinulle maksettavan opintotuen olevan jotenkin palkkio opiskelemisesta.

Mikäli haluat käyttää hyväksi yhteiskunnan tarjoamaa ilmaista koulutusta ja nostaa opintotukea, tulee sinun toimia työllisyyttäsi edistävällä tavalla (eli opiskella) - aivan kuten kaikissa muissakin sosiaaliavustuksen muodoissa.

Näin minä ainakin olen asian ymmärtänyt.

Pitäisikö opiskelijan myös deletoida koko sosiaalinen elämä sen takia.

Jos koko sosiaalinen elämä on deletoitava siksi, että saisi kasaan opintotuen nostamista varten tarvittavat opintoviikot niin suosittelen kokeilemaan jotain, joka luonnistuu vähän paremmin kuin opiskelu.
siveys

#36 • • siveys lovely

Hyzenthlay,
Täytyy sanoo tähän väliin et täydet tuet (~400eur) + tulorajojen sisällä oleva palkka (~500eur) ei mitään kummosta elintasoa tuo.

Ei sosiaaliavustuksen mielestäni pitäisi sellaista missään tapauksessa tuodakaan.
siveys

#37 • • siveys lovely

Hyzenthlay, Mun puolesta ainakin noita tulorajoja vois nostaa aika reippaasti. Ei opiskelijaa saa rangaista työnteosta. Itse ainakin oon valmis näkemään vähän vaivaa elintason eteen, mutta ei nyt opiskelun lisäksi niitä töitä mitään 40h/viikossa voi tehdä...

Tällä logiikalla kertaalleen työttömäksi jääneelle pitäisi jatkaa täysymittaisten työttömyyspäivärahojen maksamista senkin jälkeen kun hän on löytänyt osa-aikaisen työpaikan. Vai kannatatko kansalaispalkkaa ja opintojen maksullistamista?
Twist

#38 • • Twist Team Kemuttajat
Täytyy kyl tähän väliin todeta , että suomen järjestelmä on aika edistyksellinen... Saksalaisen vaihto-oppilaan kanssa puhuin tästä aiheesta ja hän kertoi, että Saksassa saadaan kuukaudessa sellanen 800-900 euroo ,mutta nämä pitää maksaa opiskelujen päätyttyä takaisin ... Ei oo kyllä tarkempaa tietoa maksetaanko kaikki takaisin , mutta näin vähän ymmärsin . Jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta voisi tarkentaa .
Hyzenthlay

#39 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

siveys, 5.4.2006 20:08:
Ei sosiaaliavustuksen mielestäni pitäisi sellaista missään tapauksessa tuodakaan.

Ei opintotuki periaatteessa mitään ilmaista rahaa edes ole. Oon tällä hetkellä töissä ja maksan veroa. Opiskelun jälkeen olen töissä ja maksan veroa... On mielestäni kohtuullista että saan jotain tukea sen opiskeluajan, kun sitä tarvitsen, kun kumminkin loppuelämäni sitten maksan sitä v*tun veroa...

--

Twist

#40 • • Twist Team Kemuttajat

Hyzenthlay, 5.4.2006 20:16:
---
siveys, 5.4.2006 20:08:

---

Ei opintotuki periaatteessa mitään ilmaista rahaa edes ole. Oon tällä hetkellä töissä ja maksan veroa. Opiskelun jälkeen olen töissä ja maksan veroa... On mielestäni kohtuullista että saan jotain tukea sen opiskeluajan, kun sitä tarvitsen, kun kumminkin loppuelämäni sitten maksan sitä v*tun veroa...

Niimpä ... On ite kans miettiny tätä asiaa tolta kannalta... Kuitenkin korkeakoulutet tuovat niitä veromarkkoja kaikista eniten. Pistetään pitkäaikas työttömään elämään soluihin ja elämään opintotuella!!! *vink*