Myydään Ipod Photo 30GB

21 posts, 2 pages, 7,657 views

Shapeworks

Posts: 29

#1 • • Shapeworks
Myydään Aivan super mahtava Ipod Photo 30GB valkoinen. Juuri tuli takuuhuollosta, aivan iskemätön. Takuu ilmeisesti alkoi alusta, koska tuli uusi laite. 250e on hinta. Laite löytyy kaiken lisäksi tehtaan muoveissa Helsingissä.
Avatar
#2 • • Annakins Guest
Mikä on OVH hinta? (En jaksa kaivaa)
Lost-Soul

Posts: 3,107

#3 • • Lost-Soul los pallos
yleensä noissa takuuvaihdoissa takuu jatkuu vanhan laitteen mukaan, vaikka laite olisi vaihdettukkin. Tietenkin Apple ei välttämättä näin toimi, mutta kyllä se sitten lukisi siinä lapussa

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jabo

Posts: 9

#5 • • Jabo
Mutta jos sanoo, että on kuitti hukassa niin takuu katsotaan laitteen sarjanumerosta. Eli takuu alkaa silloin alusta. Itse vein nanoni huoltoon niin ei edes mitään kuitteja kyselty!
Avatar
#6 • • Dorka Guest
...laitteen sarjanume ei mitään auta, ne näkee koneelta ympäri maailmaa et se on korjattu / vaihdettu laite. kuittia ei tarvita monesti, kun ne näkee sarjanumeron perusteella milloin se on valmistettu.
sts

Posts: 7,969

#7 • • sts Sama pyynti aitta!

Jabo, 16.3.2006 12:38:
Mutta jos sanoo, että on kuitti hukassa niin takuu katsotaan laitteen sarjanumerosta. Eli takuu alkaa silloin alusta. Itse vein nanoni huoltoon niin ei edes mitään kuitteja kyselty!



RMA-requesteissa ilmoitetaan aina mitä laitteelle on tehty, ja onko laite vaihdettu ja jos on mikä uuden laitteen sarjanumero on. että pilalla.
ville

Posts: 3,780

#8 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 19.3.2006 18:42:
...laitteen sarjanume ei mitään auta, ne näkee koneelta ympäri maailmaa et se on korjattu / vaihdettu laite. kuittia ei tarvita monesti, kun ne näkee sarjanumeron perusteella milloin se on valmistettu.



Valmistuspäivä tosin ei oo sama kuin myyntipäivä. Noilla tuotteilla varastointiaika kokonaisuudessaan varmaan aika pieni, mutta siltinkin.

Mitä itse takuuseen tulee, niin jos laite vaihdetaan uuteen, niin tottakai laitteella on sen jälkeen 12kk takuu. Mut tässä tilanteessa pitää saada tietää, onko laitettu vaihdettu uuteen vai ei ja tosta pitää saada joku tosite. Jos laitetta on korjattu, niin silloin korjatulle osalle ja työlle on takuu, joka tilanteesta riippuen taitaa olla 3-6kk. Korjatun osan takuun pituus pitäisi olla eritelty korjauskuitissa.
Avatar
#9 • • Dorka Guest

ville,
Valmistuspäivä tosin ei oo sama kuin myyntipäivä. Noilla tuotteilla varastointiaika kokonaisuudessaan varmaan aika pieni, mutta siltinkin.


ne katsoo valmistuspäivämäärää jos ei ole kuittia ja jos se on noin vuosi tai vähän yli niin ne menee takuuseen automaattisesti.

Samoin vaikka laite vaihdetaan uuteen niin ei tule 12kk lisätakuuta. Suurinosa iPodeista vaihdetaan uusiin jos tulee vikaa, esim. Nanoja ei edes avata vaan annetaan aina uus. En tiedä monta podia olet omistanut ja montako kertaa olet niiden kanssa touhunnut. Omalla kohdallani näiden "muutamien" kanssa on ollu aina selkee politiikka Applelta.

Jos et usko, ettei tule 12kk lisää takuuta laitteenvaihdon yhteydessä niin soita Apple huoltoon josta lähin on tuolla larussa. *hymy*
ville

Posts: 3,780

#10 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 19.3.2006 20:21:
ne katsoo valmistuspäivämäärää jos ei ole kuittia ja jos se on noin vuosi tai vähän yli niin ne menee takuuseen automaattisesti.



Varmasti menee, mutta ei toi päde aina. Tavara kun saattaa oikeesti olla lojunut varastoissa sen verran pitkään, että takuu on valmistusajankohdan perusteella päättynyt aikoja sitten. Ipodeissa tosin varmaan aika marginaalinen ongelma, tuotteet kun on aika haluttuja.


Samoin vaikka laite vaihdetaan uuteen niin ei tule 12kk lisätakuuta. Suurinosa iPodeista vaihdetaan uusiin jos tulee vikaa, esim. Nanoja ei edes avata vaan annetaan aina uus. En tiedä monta podia olet omistanut ja montako kertaa olet niiden kanssa touhunnut. Omalla kohdallani näiden "muutamien" kanssa on ollu aina selkee politiikka Applelta.

Jos et usko, ettei tule 12kk lisää takuuta laitteenvaihdon yhteydessä niin soita Apple huoltoon josta lähin on tuolla larussa. *hymy*



Se mitä applen huolto sanoo, ei oo sama kuin mitä kuluttasuojalaki sanoo *hymy*

Valmistajalla on aina vastuu tuotteen toimivuudesta "järkevän ajan puitteissa", riippumatta siitä mikä päivä takuukuitissa lukee tai mitä valmistaja sanoo. Asiasta on olemassa ihan laki.

Käytännössä homma on toki hankalampaa kuin takuutapauksessa, koska takuussa apple korjaa laitteen ilman mitään inisemistä. Mutta jos laite rikkoontuu nopeasti, laite on uusi ja laitteen odotettu käyttöikä jotain ihan muuta kuin rikkoontumisaika, valmistajalla on lain velvollisuus korjata tuote. Jotta valmistajan saa korjaamaan tuotteen, se usein vaatii soittoa kuluttajavirastoon, joka sitten antaa asiasta lausunnon jota valmistaja hyvin todennäköisesti noudattaa. Aika vääntöä ja tappelua toi lopulta on, mutta jos tuotteen hinta on useita satoja euroja, saattaa homma lopulta kannattaa.

Nimimerkki: monta tuotetta takuulla korvannut kun valmistaja on sanonut "takuu ei ole voimassa"
Avatar
#11 • • Dorka Guest

ville, 20.3.2006 10:12:
Nimimerkki: monta tuotetta takuulla korvannut kun valmistaja on sanonut "takuu ei ole voimassa"


Joo no tuossa on se, että jos tavata on vaihdettu uuteen tai korjattu niin silloin takuuta siinä on takuuta pidennetty muutama kuukausi (monissa tapauksissa 3kk) (joskin jos tuo 3kk mahtuu ennestän 12kk takuuseen niin se ei pitene 15kk) - joskin edelleen en ole ikinä kuullut, että vaihdon jälkeen tulisi uusi 12kk takuu eikä varmasti iPodiin.

Tosin moni korjaa yli takuuajan laitteita "maineen" säilyttämisen takia. Esim. Miele korjailee vuosikausia laitteiden takuiden päättymisenkin jälkeen joten on varmasti mitä kuluttajasuojalaki sanoo, mutta valmistajat toimivat heidän omien intressien mukaisesti. Yleensä mitä kalliimpi merkki niin sen parempaa palvelua saa tuon takuunkin osalta.
ville

Posts: 3,780

#12 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 20.3.2006 10:46:
Tosin moni korjaa yli takuuajan laitteita "maineen" säilyttämisen takia. Esim. Miele korjailee vuosikausia laitteiden takuiden päättymisenkin jälkeen joten on varmasti mitä kuluttajasuojalaki sanoo, mutta valmistajat toimivat heidän omien intressien mukaisesti. Yleensä mitä kalliimpi merkki niin sen parempaa palvelua saa tuon takuunkin osalta.



Joo, näinhän se tosiaan menee, osa merkeistä korjaa vaikka ei olisi syytä ja osa ei korjaa vaikka olisi syytä. Brändi ratkaisee ja jotkut yritykset ei vaan välitä, vaikka joutuu kuluttajaviraston "mustalle listalle" :(

Stocka on imo malliesimerkki yrityksestä joka hoitaa takuuasiat mallikkaasti. Usein tuotteen saa vaihdettua ilman kuittua vaikka kyseinen tuote saattaisi olla ostettu mistä tahansa. Lisäksi he jaksavat penkoa vanhoja ostotietoja ja lähettävät vielä kotiin kuittikopioita jos niin haluaa :)
Avatar
#13 • • Annakins Guest

ville, 20.3.2006 11:24:
---
Dorka, 20.3.2006 10:46:
Tosin moni korjaa yli takuuajan laitteita "maineen" säilyttämisen takia. Esim. Miele korjailee vuosikausia laitteiden takuiden päättymisenkin jälkeen joten on varmasti mitä kuluttajasuojalaki sanoo, mutta valmistajat toimivat heidän omien intressien mukaisesti. Yleensä mitä kalliimpi merkki niin sen parempaa palvelua saa tuon takuunkin osalta.

---


Joo, näinhän se tosiaan menee, osa merkeistä korjaa vaikka ei olisi syytä ja osa ei korjaa vaikka olisi syytä. Brändi ratkaisee ja jotkut yritykset ei vaan välitä, vaikka joutuu kuluttajaviraston "mustalle listalle" :(

Stocka on imo malliesimerkki yrityksestä joka hoitaa takuuasiat mallikkaasti. Usein tuotteen saa vaihdettua ilman kuittua vaikka kyseinen tuote saattaisi olla ostettu mistä tahansa. Lisäksi he jaksavat penkoa vanhoja ostotietoja ja lähettävät vielä kotiin kuittikopioita jos niin haluaa :)



Mä oon huomannu, että asiakkaiden valitukset menee joskus todella helposti läpi, koska yritys ei halua huonoa mainetta. Esim. mun edellisessä duunissa välillä tuntui siltä, että asiakas sai korvauksia jos vaan jaksoi valittaa asiasta tarpeeksi vaikka syytä ei välttämättä todellakaan olisi ollut.
Twist

Posts: 925

#14 • • Twist Team Kemuttajat
Sellasta lakia ei todellakaan ole olemassa, että takuu alkaisi alusta jos tuotteesi vaihdetaan takuuhuollossa.Huollon jälkeen tulee viellä huoltotakuu joka kattaa muutaman kuukauden jos vaikka sama vika sattuisi ilmenemään. Takuu on aina myyntipäivästä. Lisättäköön tähän viellä, että EU on määritellyt lain, jonka mukaan kaikilla tuotteilla täytyy olla vähiintän 2-vuoden takuu. Tämä voi olla yksi selitys siihen miksi ihmiset luulevat, että takuu alkaa alusta. PItänee viellä lisätä tähän, että liike on vastuussa ensimmäisestä vuodesta ja valmistaja lopuista.
ville

Posts: 3,780

#15 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Twist, 21.3.2006 09:25:
Sellasta lakia ei todellakaan ole olemassa, että takuu alkaisi alusta jos tuotteesi vaihdetaan takuuhuollossa.Huollon jälkeen tulee viellä huoltotakuu joka kattaa muutaman kuukauden jos vaikka sama vika sattuisi ilmenemään. Takuu on aina myyntipäivästä. Lisättäköön tähän viellä, että EU on määritellyt lain, jonka mukaan kaikilla tuotteilla täytyy olla vähiintän 2-vuoden takuu. Tämä voi olla yksi selitys siihen miksi ihmiset luulevat, että takuu alkaa alusta. PItänee viellä lisätä tähän, että liike on vastuussa ensimmäisestä vuodesta ja valmistaja lopuista.



Laki ei määrää, että takuu siirtyy, mutta laki määrää, että tuotteen pitää kestää sille odotettu aika. Tästä syystä kokonaan vaihdettu tuote on aika helppo saada vaihdettua jälleen uuteen tuotteeseen.

Tuo EU ja 24kk takuu on vähän kummallinen juttu. Itse olen myös tästä kuullut ja ehkä lukenutkin, mutta esim kuluttajavirasto ei tiedä tällaisesta 24kk takuusäännöstä yhtään mitään.
Twist

Posts: 925

#16 • • Twist Team Kemuttajat

ville, 21.3.2006 09:36:
---
Twist, 21.3.2006 09:25:
Sellasta lakia ei todellakaan ole olemassa, että takuu alkaisi alusta jos tuotteesi vaihdetaan takuuhuollossa.Huollon jälkeen tulee viellä huoltotakuu joka kattaa muutaman kuukauden jos vaikka sama vika sattuisi ilmenemään. Takuu on aina myyntipäivästä. Lisättäköön tähän viellä, että EU on määritellyt lain, jonka mukaan kaikilla tuotteilla täytyy olla vähiintän 2-vuoden takuu. Tämä voi olla yksi selitys siihen miksi ihmiset luulevat, että takuu alkaa alusta. PItänee viellä lisätä tähän, että liike on vastuussa ensimmäisestä vuodesta ja valmistaja lopuista.

---


Laki ei määrää, että takuu siirtyy, mutta laki määrää, että tuotteen pitää kestää sille odotettu aika. Tästä syystä kokonaan vaihdettu tuote on aika helppo saada vaihdettua jälleen uuteen tuotteeseen.

Tuo EU ja 24kk takuu on vähän kummallinen juttu. Itse olen myös tästä kuullut ja ehkä lukenutkin, mutta esim kuluttajavirasto ei tiedä tällaisesta 24kk takuusäännöstä yhtään mitään.


Itseänikin ihmetyttää toi,että 24kk takuu on olemassa, mutta mitkään liikkeet eivät siitä mainitse asiakkaille.Toisaalta tämä kyseinen laki on tullu vasta tämän vuoden puolella ja kattaa ainoastaan tuotteet jotka ovat ostettu lain asettumisen jälkeen.
iam

Posts: 3,085

#17 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

ville, 21.3.2006 09:36:
Tuo EU ja 24kk takuu on vähän kummallinen juttu. Itse olen myös tästä kuullut ja ehkä lukenutkin, mutta esim kuluttajavirasto ei tiedä tällaisesta 24kk takuusäännöstä yhtään mitään.


Tää on taas hyvä esimerkki EU:sta. Suomen ääni, eli ne pari hienoa komissaaria saavat ottaa osaa korkeintaan elintarvikkeiden rasvaprosentn päättämiseen, muttei mihinkään sen isompaan asiaan voi kukaan vaikuttaa. Onko ihme ettei edes virastot tiedä meidän "omasta" laista mitään *nauru*
Shapeworks

Posts: 29

#18 • • Shapeworks

Annakins, 13.3.2006 16:13:
Mikä on OVH hinta? (En jaksa kaivaa)


No täällähän on väännetty takuusta:)
Tässä kuitenkin yhden myyjän linkki pienemmän muistin koneelle: http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&pcode=M9282ZV/A

Voi ottaa selvää tuon takuun. Laite siis edelleen myynnissä. Se on jenkkimalli. Suomesta ei taida edes saada tuota mallia 30gb kokoisena. Edelleen tehtaan puketissa ja edelleen Helsingissä, 250e. Kaupanpäälle saa muovisen suojakotelon.
Avatar
#19 • • Annakins Guest

sxx, 21.3.2006 09:48:
---
ville, 21.3.2006 09:36:
Tuo EU ja 24kk takuu on vähän kummallinen juttu. Itse olen myös tästä kuullut ja ehkä lukenutkin, mutta esim kuluttajavirasto ei tiedä tällaisesta 24kk takuusäännöstä yhtään mitään.
---

Tää on taas hyvä esimerkki EU:sta. Suomen ääni, eli ne pari hienoa komissaaria saavat ottaa osaa korkeintaan elintarvikkeiden rasvaprosentn päättämiseen, muttei mihinkään sen isompaan asiaan voi kukaan vaikuttaa. Onko ihme ettei edes virastot tiedä meidän "omasta" laista mitään *nauru*



Mulle jäi vähän epäselväksi miten "Suomen ääni EU:ssa" liittyy tähän takuujuttuun? Tarkoitatko ettei Suomi ollut (jostain kummasta syystä) mukana tekemässä päätöstä? Yleisestihän Suomessa on EU-direktiivit ja päätökset toimeenpantu aika vikkelästi verrattuna esim. eteläisen Euroopan maihin.

[OT] Ja ihan for the record, Suomella on yksi EU-komissaari (ei siis pari hienoa), Olli Rehn, joka on siis laajentumisesta vastaava komissaari. Ei mikään ihan heppoinen paikka kun miettii, että esim. Turkki haluaa kovasti liittyä. 1.7. alkaa myös Suomen pj-kausi joka ei varmaankaan kenenkään mieliä täällä hetkauta, mutta tarkoittaa käytännössä sitä, että Suomi on kaiken EU-valmistelun keskipiste.[/OT]
iam

Posts: 3,085

#20 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Annakins, 25.3.2006 00:44:
Mulle jäi vähän epäselväksi miten "Suomen ääni EU:ssa" liittyy tähän takuujuttuun? Tarkoitatko ettei Suomi ollut (jostain kummasta syystä) mukana tekemässä päätöstä? Yleisestihän Suomessa on EU-direktiivit ja päätökset toimeenpantu aika vikkelästi verrattuna esim. eteläisen Euroopan maihin.

[OT] Ja ihan for the record, Suomella on yksi EU-komissaari (ei siis pari hienoa), Olli Rehn, joka on siis laajentumisesta vastaava komissaari. Ei mikään ihan heppoinen paikka kun miettii, että esim. Turkki haluaa kovasti liittyä. 1.7. alkaa myös Suomen pj-kausi joka ei varmaankaan kenenkään mieliä täällä hetkauta, mutta tarkoittaa käytännössä sitä, että Suomi on kaiken EU-valmistelun keskipiste.[/OT]


Tarkoitin sitä, että tässä tapauksessa suomessa kuluttajavirasto ei ole pysynyt Brysselin päätöksien perässä.

Suomi on kyllä hanakasti toimeenpanemassa kaikki direktiivit ensimmäisten joukossa, mutta en usko että meidän ääni painaa EU:ssa kovin paljoa. Jos meillä olisi paljon rahaa ja sijoituksia euroopassa, niin asia voisi olla toisin.

Miksi olen tätä mieltä? Koska jokainen omistaja haluaa (ja voi) olla määrämässä omaisuutensa kohtalosta. Jos omistat kerrostalon, haluat varmasti sanoa viimeisen sanan remontteihin yms päätöksiin. Euroopan talouden tukirakenteet ovat ulkopuolisien sijoittajien hallinnassa ja heidän päätöksensä heijastuvat muutaman mutkan kautta aina valtioiden talouspolitiikkaan ja EU direktiiveihin asti.

Koska raha pyörittää maailmaa, todellinen valta on osakkeiden omistajilla, eikä valtioilla. Valtiot ovat antaneet valtaansa pois siirtäessään omistustaan yksityiselle sektorille. Koska suuryrityksiä kiinnostaa vain rahan tekeminen, kuluttajien ja pienien ihmisien asemaa pistetään huonommaksi koko ajan kunnes laki tulee vastaan. Mutta sekään ei riitä, ko. voimat yrittävät myös muuttaa lait sellaisiksi, jotta ne palvelevat markkinataloutta, esimerkkinä vaikka se että lakisääteinen koeaika halutaan kasvattaa 4kk > 24kk. Itseasiassa ko. takuudirektiivi oli iso voitto pienille kuluttajille!

Jollain on varmasti aiheesta aivan toisenlainen mielipide. Nää on näitä mun sairaan mielen kelailuja, jotka on varmasti jonkun verran vainoharhaisia *hymy* Mutta kannattaakin pistää aina filtterit silmille kun lukee mun postauksia *nauru*