Tässä oma tapani prosessoida biisit levyille. iTunes on tässä ainakin mulle kullanarvoinen työkalu, jota ilman tuskin tulisin enää toimeen.
- Teen ensin playlistejä iTunesissa ja nimeän ne tyyliin CD1, CD2 jne. ja sen jälkeen raahailen biisit näihin listoihin. Tämän jälkeen poistan playlisteistä näkyvistä kaikki muut sarakkeet paitsi "artist" ja "song".
- Playlistit voi sitten viedä copy+pastella exceliin, jolloin artistit ja biisien nimet tulevat siellä automaagisesti omiin sarakkeisiinsa. Tämä excel toimenpide on hyvä myös siihen, että voin vaihtaa siellä helposti sarakkeiden järjestyksen niin, että esittäjä on ensin ja biisin nimi vasta sen jälkeen. Ei pysty ymmärtämään miksi iTunes ei anna tehdä tätä järjestystä jo valmiiksi??
- Excelistä sitten copy+pastean jokaisen levyn listan freehandissä olevaan tarrapohjaan ja tulostan tarrat siellä. Tässä välissä pitää myös naputella biiseille järjestysnumerot ja editoida esittäjän ja biisin väliin " - " merkit..
- Sitten poltan iTunesissa kaikki playlistit levyiksi ja liimaan tarrat paikalleen.
- Bonuksena mulla on neljä eri väristä yliviivaustussia. House, proge, kiksu ja tech omilla väreillään. Yliviivaus on helpottanut biisien löytämistä keikalla huomattavasti. Jostain syystä käsin kirjoitetut jutut löytää paljon nopeammin kuin koneen tulostamat yksitoikkoiset tarrat :) Ainiin ja jos joku biisi on vaikka hyvä soittaa housen ja progen välimaastoon, niin voi käyttää kahta eri väriä. Kätevää?
Myös radiomiksauksien ja muiden settien suunnitteleminen iTunes playlisteissä on aika kätevää. Jos vaivautuu vielä laittamaan labelien nimet "comment" kenttiin, voi biisilistan napata iTunesista muualle copy+pastella todella iisisti, eikä koko listaa tarvitse kirjoittaa manuaalisesti.
Voi olla että mun tapani on yksi maailman typerimmistä.. ainakin askarteluun voi mennä joskus paljonkin aikaa, etenkin jos on jäänyt paljon hommia rästiin. Mutta olisi kiva kuulla muitakin tapoja :)