Musiikkia roolipelaamisen taustalle/ambient/chill

23 posts, 2 pages, 9,317 views

Agt

Posts: 47

#21 • • Agt
Ensin cyberpunk v.3 aiheesta. Älkää sijoittako siihen rahojanne jos oldschool cyberpunk iski. Aloitimme kavereitten kanssa pitkän tauon jälkeen cyberpelit ja tuossa välissä pelasimme fantasiamaisemissa monta vuotta ja siihen kategoriaan kertyi hillitön kasa musiikkia.
Vähän aikaa sitten hommasin tuon V.3 pdf:änä halvalla netin kautta ja voin sanoa että kehitys on mennyt heikompaan suuntaan. Cyberiä bolt-on muodossa ja bio/geenitekniikan avulla morffautuvia ihmisiä. Yleisilmeeltään peli on mennyt enemmän fallout tyyliä kohti, jossa kaupungit ovat aika pitkälti hajonneet, jäätiköt sulaneet ja yhtiöt pilkottu. Nyt siis tarvitsee löytää ne uudet tuulet musiikin suhteen, koska se on ollut iso osa tunnelman luojaa.

Yleisenä sääntönä olemme peleissä pitäneet siitä kiinni, että musiikki ei saa olla vokaalipitoista eikä liian agressiivista. Se kun tuntuu vievän huomion pelistä pois musiikin pariin. Tuolta industrial/EBM valikoimasta olisi hienoa löytää sellaisia biisejä jotka sopisivat aikaisemmin mainitsemiini raameihin. Mikään ei nimittäin tapa tunnelmaa pahemmin kun yhtäkkiä stereoista jytäävä rääyntä kun PJ koittaa selittää jotain leppoisampaa tilannetta. Yleensä meillä on tälläisissä tapauksissa käynyt niin että kaukosäädin kouraan ja toista biisiä soimaan.

Tuo Ahin idea Peli DJ:stä on aika mielenkiintoinen kyllä ja voisi ihan hyvin koittaa pelaajien kesken miten onnistuisi jos he saisivat ronklata tilanteeseen sopivaa musiikkia. Haittapuolena tässä voisi nähdä tosin tiettyjen henkilöitten oman musiikkimaun buustaamista. Eli esimerkiksi jos dvd:llä on musiikkia kansioittain ja sitä soitetaan dvd soittimesta ja kansiot on nimetty "Ambient" "Chill" "Action" niin osa voi tykitellä sieltä tilanteeseen sopimattomia viisuja helposti. Itse olen huomannut myös että tietyntyylisen musiikin alkaminen asettaa pelaajat sopivaan jännitystilaan koska huomaavat musiikin vaihtuvan. Pelin vetäjänä tässä huomaa ainakin elokuvamaisia tunteitten vaihteluita ja lataustiloja.

Kaikenkaikkiaan tästä topicista on ollut ainakin itselleni hyötyä suuresti ja etten derailaisi liikaa musiikkitopicista niin yhtenä hyvänä kategoriana voisi pitää pelimusiikkeja kuten esim. loistavat Metal Gear Solid soundtrackit. Samaan syssyyn löytyy varmasti monia muitakin vastaavanlaisia, mutta nyt ei justiinsa saa mieleen.
Stresspill

Posts: 220

#22 • • Stresspill rendermonkeywrench
Ambient/mono technon puolelta seuraavat sopisivat varmasti
- Plastikman, Recycled Plastik (räkäisempää retrofuturistista tasaista biittiä)
- Scorn, Gyral (Alien 1 henkistä fiilistä)
- Sleep Research Facility, Nostromo (Rauhallista ja synkkää, ehkä enempi avaruusteema)
- Ulver, Perdition City (tulee mieleen fallout)
- Mind over Midi (rennonpaa ja osittain vähän humoristista, sopisi varmasti kevyempiin tilanteisiin)
- Komfort.labor, Scape, rauhallista ambient technoa, ei häiritse ja luo hyvin tunnelmaa.

Noita olisin varmasti käyttänyt peleissä, jos silloin kauan sitten olisin edes tiennyt kyseisen musiikkityylin olemassaolosta. Cyberpunk 2.0.2.0, elä aina reunalla, tyyli ennen tarkoitusta.

--
Aeria Gloris

Worin

Posts: 526

#23 • • Worin
Pelasin itse tossa Agt:n kamppanjassa ja pelaan edelleen. Eli tais muutama vuosi vierähtää fantasia ropessa rolemasterin muunnetuilla säännöillä. Siihen itse työstin yhen mp3 cd:n jossa lajittelin kansioihin musiikkia mielialan mukaan. Aika paljon tuli lainattua leffoista, peleistä ja sitten vaan tietyiltä bändeiltä, ehkä eniten midnight cyndicatelta musiikkia. Elektronista settiä se ei sisältäny, koska se ei mun mielestä sovellu tollaseen "keskiaika henkiseen" peliin kovinkaan hyvin. Kansioin biisit sitten nimillä: Normaali, mysteeri, tappelu, haikee, menetys ja trubatruurisetit. Trubaduurisetit oli erikoisuus, siihen löysin eri lähteistä jonkun 20 biisiä jossa ei ole vokaaleja vaan pelkkää sellasta leffoistakin tuttua rummutusta ja nimensä mukaista trubaduurisettiä. Olihan siinä yks värttinänkin biisi, vaan yks niitten tuotannosta, koska muissa biiseissä oli jotain joikaa seassa ja se ois vaan alkanu hymyilyttää.

Näillä keinoin saa luotua aika paljon tunnelmaa ja vaikka meidän cyper kamppanja on vasta aluillaan, eli 2 pelikertaa takana joista ensimmäinen oli vaan hahmojen luontia ja vähän maailman sisäistämista. Kuitenkin jossain vaiheessa on varmaankin edessä samanlainen koostaminen, jolla erotetaan varmaankin 2 ehkä 3 erilaista clubisettiä aina rankasta sitten chillout baaritunnelmaan. Musiikkeina on sitä mitä Agt täältä kyselee aina instructial metallin pariin. Kovempaa jytkettä ei oo vaikee löytää, mutta jo viime peliin Agt oli hyvin löytäny sopivaa taustamusiikkia kuten jo täällä mainitsikin.

Tosiaan liian epätasanen musiikki sotkee tunnelmaa, joten normaaliin pelailuun ei pääsääntöisesti sovi vokaalit tai mikään nopee setti. Myöskin sellanen missä korostuu basso, tietty melodia tai ihan mikä vaan korvaan kuuluva elementti, on sellasta et se sotkee sitä pelaamista. Tässä kuitenkin haetaan taustaa, ei pääasiallista focusta.

Clubiseteissä on kuitenkin hyvä jos biiseissä on nostoja, koska sillon hahmotkin voi sanoo: "nyt tulee hyvää settiä taidan mennä tästä tiskiltä polkkaamaan".