449 posts, 23 pages, 187,308 views
Replying to Mikä on ammattisi/mille alalle opiskelet?:
sativa, 5.8.2009 23:49:
Mun täytyy nyt upata, kun kävi niin mahtava tsägä et pääsin varasijalta yliopistoon. Jengi yleensä naurahtaa, kun kerron, mutta mä meen opiskeleen pohjoismaisia kieliä eli käytännössä ruotsia - oon aina digannu siitä. Humanisti siis. Pääaineen vaihtanen kuitenkin jossain vaiheessa ranskaksi. Haaveena olis päästä kääntämään esim. kirjaa, tai sitten haluaisin tutkijaksi. En usko, että opettajana olisin tarpeeksi korrekti ja muutenkin tykkään tehä töitä yksin, esim. ryhmätöitä oon aina vihannut.
Replying to Mikä on ammattisi/mille alalle opiskelet?:
Käenpoika, 23.8.2006 03:29:
Taparikollisuus ja kiristys. Tietenkin itseoppineena kantapäänkautta.
Suomen ajantasainen perustuslaki
18§
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.
Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
21 §
Oikeusturva
Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
22 §
Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
106 §
Perustuslain etusija
Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.