Parkcom, pysäköinnin valvonta

79 posts, 4 pages, 31,277 views

jUSSi

Posts: 1,377

#21 • • jUSSi äkäinen vanhus
Jep, parkkipaikalle, jonka nurkassa kököttää kyltti, ilmaantuminen ei täytä sopimuksen merkkejä. Sopimus vaatii molempien osapuolien tietoisen hyväksynnän. Muuten kuka tahansa voisi asetella kylttejä mailleen ja vaatia vaikka läpikulkumaksua. Sopimuksen määrittely on minusta edelleen pikkaisen tärkeämpi asia tässä kuin julkisoikeudellisten maksujen langettaminen (mikä on myös hyvin tärkeä asia!).

Älkää maksako. Jos joku haluaa pysäköintiä rajoittaa, niin se pitää tehdä muilla keinoin.
Yallu

Posts: 1,910

#22 • • Edited Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

jUSSi, 28.8.2008 08:10:
Jep, parkkipaikalle, jonka nurkassa kököttää kyltti, ilmaantuminen ei täytä sopimuksen merkkejä. Sopimus vaatii molempien osapuolien tietoisen hyväksynnän.



Mikäli olen oikein ymmärtänyt, kyllä näkyvällä paikalla oleva kyltti riittää kieltämään esim. pysäköinnin yksityisalueella. Kun kyltti on sijoitettu kulkuväylän viereen, on oletettavaa että se on luettu (vrt. liikennemerkki. Jos liikennemerkki on esim. lumen peitossa niin ettei siitä saa selvää, se ei ole peruste jättää se huomioimatta)


edit: typo
Jussi Soro

Posts: 6,385

#23 • • Jussi Soro choon!

Yallu, 28.8.2008 09:33:
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, kyllä näkyvällä paikalla oleva kyltti riittää kieltämään esim. pysäköinnin yksityisalueella. Kun kyltti on sijoitettu kulkuväylän viereen, on oletettavaa että se on luettu (vrt. liikennemerkki. Jos liikennemerkki on esim. lumen peitossa niin ettei siitä saa selvää, se ei ole peruste jättää se huomioimatta)


Jep, mutta kyse ei olekaan siitä että alueella vain olisi kielletty pysäköinti, vaan siitä, että yksityinen firma perustelee laskutustaan sillä, että olet solminut heidän kanssaaan sopimuksen laskutuksesta lukemalla kyltin. Ja tämä ei siis oikeuden mukaan toteudu.
Yallu

Posts: 1,910

#24 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

JussiS, 28.8.2008 09:40:
---
Yallu, 28.8.2008 09:33:
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, kyllä näkyvällä paikalla oleva kyltti riittää kieltämään esim. pysäköinnin yksityisalueella. Kun kyltti on sijoitettu kulkuväylän viereen, on oletettavaa että se on luettu (vrt. liikennemerkki. Jos liikennemerkki on esim. lumen peitossa niin ettei siitä saa selvää, se ei ole peruste jättää se huomioimatta)

---

Jep, mutta kyse ei olekaan siitä että alueella vain olisi kielletty pysäköinti, vaan siitä, että yksityinen firma perustelee laskutustaan sillä, että olet solminut heidän kanssaaan sopimuksen laskutuksesta lukemalla kyltin. Ja tämä ei siis oikeuden mukaan toteudu.



Tartuin ehkä liian pikkutarkasti jUSSIn sanomisiin. Sopimus on syntynyt kun autoilija ajaa kyltin ohi pihalle. Sehän on vähän samanlainen käytäntö, kuin ohjelmistoasennuksissa: Paina jatka, jos hyväksyt ehdot.

Se, KUKA saa "sakottaa" onkin sitten eri asia.. Pysäköimällä olet joka tapauksessa hyväksynyt että sinua sanktioidaan virheestä. Mielestäni yksityinen firma ei sitä saa tehdä, mutta poliisi tai kunnallinen pysäköinninvalvoja kyllä.
Samu81

Posts: 1,224

#25 • • Samu81 kokolihaa

Yallu, 28.8.2008 10:03:
---


Tartuin ehkä liian pikkutarkasti jUSSIn sanomisiin. Sopimus on syntynyt kun autoilija ajaa kyltin ohi pihalle. Sehän on vähän samanlainen käytäntö, kuin ohjelmistoasennuksissa: Paina jatka, jos hyväksyt ehdot.

Se, KUKA saa "sakottaa" onkin sitten eri asia.. Pysäköimällä olet joka tapauksessa hyväksynyt että sinua sanktioidaan virheestä. Mielestäni yksityinen firma ei sitä saa tehdä, mutta poliisi tai kunnallinen pysäköinninvalvoja kyllä.



Aivan, se kuka saa oikeuden sakottaa (/tai ylipäätään kirjoittaa tuon huomautuksen), on minustakin tässä homman juju. Idioottimaista pysäköintiä tyyliin minne lystää pitää valvoa, mutta minusta on väärin, että jokin yksityistaho / firma tekee sillä bisnestä & voittoa. Ei tälläisiä asioita saa kaupallistaa, silloin koko valvonnan idea vesittyy.
Hienoa on toki se, että esim. Helsingin kaupunki saa vuosi vuodelta enemmän rahaa (tuloja) väärinpysäköinnistä "sakottamalla", mutta silloin ainakaan ko. rahat eivät mene jonnekin sijoittajien / TJ:n taskuihin, vaan oikeasti tärkeisiin asioihin (liikenteen kehittäminen, katujen parannustyöt, ym. ym.)

Onhan kytillä toki sakotuskiintiönsä, mutta oi voi jos joku yksityinen firma alkaisi valvoa vaikkapa mannerheimintien nopeuksia :D

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Yallu

Posts: 1,910

#26 • • Edited Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

mayah, 28.8.2008 10:20:
---
Samu*, 28.8.2008 10:11:
Aivan, se kuka saa oikeuden sakottaa (/tai ylipäätään kirjoittaa tuon huomautuksen), on minustakin tässä homman juju. Idioottimaista pysäköintiä tyyliin minne lystää pitää valvoa, mutta minusta on väärin, että jokin yksityistaho / firma tekee sillä bisnestä & voittoa. Ei tälläisiä asioita saa kaupallistaa, silloin koko valvonnan idea vesittyy.

---


Mä nyt vielä jatkan tätä. Eli otetaan nyt esimerkiksi Prisman parkkihalli, joka avaa ovensa tiettyyn kellonaikaan ja sulkee ovensa illalla. Kyseessä on ihan selkeästi yksityisessä omistuksessa oleva tila (tai osuuskunnan tai minkä vaan, sama pätee minkä tahansa ostoskeskuksen parkkihalliin), joka ei ole tarkoitettu mihin vaan random-pysäköintiin vaan kauppakeskuksessa asioiville muutamaksi tunniksi. Pitäisikö siis tällaisten parkkihallien pysäköinnin valvomiseen käyttää kunnan tai valtion resursseja?

Jälleen kerran, itselläni ei ole mielipidettä, kun ei tämä vaikuta elämääni oikeastaan suuntaan eikä toiseen, kuhan vaan kysyn :D


Lain pykälistä en tiedä, mutta jos tuollaisia alettaisiin valvomaan, niin kyllä kunnat ottaisivat niistä melkoisen tilin..

Edit:

Ja sit voitais tiputtaa tuloverotusta.. *pepsodent*
Jussi Soro

Posts: 6,385

#27 • • Jussi Soro choon!

mayah, 28.8.2008 10:20:
Pitäisikö siis tällaisten parkkihallien pysäköinnin valvomiseen käyttää kunnan tai valtion resursseja?


Turussa ainakin Kupittaan juna-asemalla olevaa Euromarketin parkkipaikkaa valvotaan kaupungin toimesta suhteellisen aktiivisesti. Juna-asemallahan ei ole mitään maksutonta parkkipaikkaa, ja vieressä sijaitsevat yrityskeskukset sekä koulut parkkeeraisivat varmaan mielellään autonsa mikäli tätä ei valvottaisi. Tämä on kyllä sen verran hyvin tiedossa, että harvoin enää näkee tuolla parkkipaikalla ylimääräisiä autoja lappu ikkunassa.

Ja kuten Yallu tuossa totesikin, kyllä mun mielestä sen pitäis olla kannattava bisnes kaupungillekin valvoa noita parkkipaikkoja kiinteistön omistajien pyynnöstä.
ville

Posts: 3,780

#28 • • ville olen oikeasti ujo

Samu*, 28.8.2008 10:11:
Aivan, se kuka saa oikeuden sakottaa (/tai ylipäätään kirjoittaa tuon huomautuksen), on minustakin tässä homman juju. Idioottimaista pysäköintiä tyyliin minne lystää pitää valvoa, mutta minusta on väärin, että jokin yksityistaho / firma tekee sillä bisnestä & voittoa. Ei tälläisiä asioita saa kaupallistaa, silloin koko valvonnan idea vesittyy.
Hienoa on toki se, että esim. Helsingin kaupunki saa vuosi vuodelta enemmän rahaa (tuloja) väärinpysäköinnistä "sakottamalla", mutta silloin ainakaan ko. rahat eivät mene jonnekin sijoittajien / TJ:n taskuihin, vaan oikeasti tärkeisiin asioihin (liikenteen kehittäminen, katujen parannustyöt, ym. ym.)



IMO pitää ajatella vähän laajempaa kuvaa:

Kauppakeskuksia, liikekeskuksia ja yrityspuistoja ei kiinnosta hallita parkkipaikkaa ja väärästä pysäköinnistä johtuvia ongelmia. Vaivaa on yksinkertaisesti liikaa, eikä kyseinen toimenpide oikein putoa yhteen muun liiketoiminnan kanssa.

Jos tällaista firmaa ei olisi, parkkeerausta ei käytännössä valvottaisi. Monien pihojen / kauppakeskusten kohdalla se johtaisi siihen, että käytössä olevat paikat vähenevät eli asiakkaat kärsivät.

Jos lähdetään siitä, että niiden "idioottipysäköitsijöiden" takia paikkoja pitää valvoa, vaihtoehtoja on kaksi:

1) Valvonnan suorittaa joku yksityinen osapuoli kuten parkcom

2) Koska valvontaa ei haluta tehdä, rakennetaan järjestelmä, joka ei salli väärin pysäköintä (eli kulkukontrolli)

IMO vaihtoehto 1 on mielekkäämpi, sillä se tarjoaa pienempiä lieveilmöitä, olkoonkin, että ne lieveilmiöt ovat todella paskamaisia.
jUSSi

Posts: 1,377

#29 • • jUSSi äkäinen vanhus

ville, 28.8.2008 10:55:
1) Valvonnan suorittaa joku yksityinen osapuoli kuten parkcom

2) Koska valvontaa ei haluta tehdä, rakennetaan järjestelmä, joka ei salli väärin pysäköintä (eli kulkukontrolli)

IMO vaihtoehto 1 on mielekkäämpi, sillä se tarjoaa pienempiä lieveilmöitä, olkoonkin, että ne lieveilmiöt ovat todella paskamaisia.



Jotta pysäköinti Megakeskuksessa olis mahdollisimman vaivatonta, tulisi siis sallia ns. hiljaisten sopimusten luonti ja vahvistaa niiden sitovuus?

Halvalla lähtee!
ville

Posts: 3,780

#30 • • ville olen oikeasti ujo

jUSSi, 28.8.2008 12:13:
Jotta pysäköinti Megakeskuksessa olis mahdollisimman vaivatonta, tulisi siis sallia ns. hiljaisten sopimusten luonti ja vahvistaa niiden sitovuus?

Halvalla lähtee!



No tällä hetkellä nimenomaan lähtee halvalla. Kauppakeskus ulkoistaa valvonnan muille ja niin kauan kun jengi noudattaa säätöjä, homma on ilmaista. Rahaa tekee yksityinen firma ja se raha tehdään niillä, jotka eivät sääntöjä nuodata. Tietysti mukavampi olisi, jos rahat menisi kaupungille, mutta kaupungilla ei vaan tunnu olevan kiinnosta tämän tasoiseen valvontaan.

Jos toinen vaihtoehto olisi vaikka japanissa olevat parkkipaikat, joista ei yksinkertaisesti voi ajaa pois ilman maksua (tai tässä tapauksessa ilman maksua tietyn ajan jälkeen), niin jonkun täytyy nämä maksaa ja se joku on kaupan asiakas. Ja jos miettii mitä tuollainen järjestelmä maksaa, niin kalliiksi tulee.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#31 • • Jussi Soro choon!

ville, 28.8.2008 12:27:
Jos toinen vaihtoehto olisi vaikka japanissa olevat parkkipaikat, joista ei yksinkertaisesti voi ajaa pois ilman maksua (tai tässä tapauksessa ilman maksua tietyn ajan jälkeen), niin jonkun täytyy nämä maksaa ja se joku on kaupan asiakas. Ja jos miettii mitä tuollainen järjestelmä maksaa, niin kalliiksi tulee.


No mun mielestä kaupan homma on nimenomaan pistää se parkkipaikka maksulliseks, tai vaihtoehtoisesti kiroilla kun paikat on täynnä ja soitella kaupungin lappuliisoja paikalle. Se on taas sen kaupan ongelma et mitä se maksaa, todennäköisesti ei kuitenkaan ees järjettömästi. Lain venyttäminen tällasen takia olis IMO selkeästi se heikoin vaihtoehto.
jUSSi

Posts: 1,377

#32 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

ville, 28.8.2008 12:27:
---
No tällä hetkellä nimenomaan lähtee halvalla. Kauppakeskus ulkoistaa valvonnan muille ja niin kauan kun jengi noudattaa säätöjä, homma on ilmaista. Rahaa tekee yksityinen firma ja se raha tehdään niillä, jotka eivät sääntöjä nuodata. Tietysti mukavampi olisi, jos rahat menisi kaupungille, mutta kaupungilla ei vaan tunnu olevan kiinnosta tämän tasoiseen valvontaan.



Kauppa tai kiinteistön omistaja maksaa parkkifirmalle valvonnasta. Tämän jälkeen valvova yritys saa lisää rahaa antamistaan pysäköintivirhemaksuista. Valvonnan hintaa ei siis kateta kerätyillä maksuilla.

ville, 28.8.2008 12:27:
---Jos toinen vaihtoehto olisi vaikka japanissa olevat parkkipaikat, joista ei yksinkertaisesti voi ajaa pois ilman maksua (tai tässä tapauksessa ilman maksua tietyn ajan jälkeen), niin jonkun täytyy nämä maksaa ja se joku on kaupan asiakas. Ja jos miettii mitä tuollainen järjestelmä maksaa, niin kalliiksi tulee.



Parkkitila voidaan nähdä myös kilpailuvalttina, jolloin tällainen maksujärjestelmä, joka takaa vapaan parkkitilan, on kannattava. Parkkitilan niukkuus voi jopa johtaa myönteiseen kehitykseen autoilun rajoittamisessa (vrt. Helsingin keskusta) ja lisätä mm. lähikauppojen suosiota.

Mutta helpommin saatavilla oleva parkkitila ei riitä minulle syyksi alistua hiljaisen sopimuksen malliin.

Edit. Olen samaa mieltä JussiS:n kanssa, parkkitila on kaupan ongelma.
Samu81

Posts: 1,224

#33 • • Samu81 kokolihaa
Noniin, olihan tämän roskapuljun kantama asia vihdoin ja viimein hovissa. Ohessa pastettuna suht paljon asiaa Oikeus ja Kohtuus -saitilta:


torstai, syyskuu 18, 2008

LUKIJAN ARTIKKELI: ParkCom Oy hovioikeudessa – valvontayhtiössä ei tunneta pysäköintilainsäädännön perusasioita


ParkCom Oy:n kanne maksuvelvollisuutensa kiistänyttä ajoneuvon haltijaa vastaan oli pääkäsittelyssä Helsingin hovioikeudessa 17.9.2008. Tuomio ratkaisussa on saatavilla hovioikeuden kirjaamosta tämänhetkisen tiedon perusteella 20. marraskuuta 2008 kello 12.

Jutun kuluessa molempien osapuolten argumentit olivat pääpiirteittäin samat, kuin alioikeudessakin. Vastaaja kiisti toimineensa ajoneuvon kuljettajana, sopimuksen syntymisen sekä valvontayhtiön oikeuden määrätä tämänkaltaisia maksuja.

ParkComin asiamies pyrki todistajia kuullessaan varsinaisten juttuun liittyvien todistusteemojen ohella tuomaan voimakkaasti esille sitä, miten "anarkistinen" tilanne väärinpysäköinnin suhteen on valvottavissa kohteissa ollut, ja miten valvonnalla on saatu asiaan selkeää parannusta ja kiinteistönomistajat ovat olleet asiantilaan tyytyväisiä - hyvällä tarkoituksella pyrittiin siten argumentoimaan käytettävien keinojen hyväksyttävyyden puolesta.

Oikeudenkäynnin kuluessa esille nousi yksi uusi argumentti, joka ei ole ollut esillä asian käsittelyn aikaisemmissa vaiheissa; todistajien lausunnoista kävi ilmi, että vastaajan ajoneuvo on ollut ilmeisesti tapahtumahetkellä pysäköitynä pelastustielle. Todistajina jutussa kuultiin ParkComin pysäköinninvalvojaa sekä valvontaesimiestä. Jopa ParkComin omat todistajat olivat siinä käsityksessä, että vastaajan ajoneuvo on ollut tekohetkellä pysäköitynä pelastustielle. ParkComin pysäköinninvalvoja kertoi myös todistajanlausunnossaan, miten valvottavassa kohteessa toiminnan alkuvaiheessa "ajoneuvoja oli pysäköitynä pitkin pelastusteitä" - näin hän siis myönsi "laputtaneensa" ajoneuvoja, joille edes viranomaisvalvonnassa ei voida määrätä pysäköintivirhemaksua. Myös valvontaesimiehen käsityksen mukaan vastaajan ajoneuvo on ollut pysäköitynä paikkaan, joka on "luokiteltu pelastustieksi".

Tässä yhteydessä henkilötodistelussa kävi ilmi, että sen enempää ParkComin pysäköinninvalvoja kuin valvontaesimiehenä ja tätä aiemmin reklamaatiokäsittelijänä toiminut oikeustieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut henkilökään eivät tienneet, mikä on lain edellyttämä seuraus pelastustielle pysäköimisestä!

ParkComin pysäköinninvalvoja ei myöskäään osannut antaa täsmällistä ja oikeata vastausta siihen kysymykseen, mitä eroa on laissa tarkoitetulla ajoneuvon pysäköimisellä ja pysäyttämisellä. ParkComin valvontaesimies taasen oli siinä virheellisessä käsityksessä, että kiinteistön omistaja määrää pelastusteitten sijainnin.

Pelastustielle pysäköiminen on kielletty pelastuslaissa. Kiellon rikkojalle on tuomittava sakkoa pelastusrikkomuksesta. Edes kunnallinen pysäköinninvalvoja ei voi määrätä teosta pysäköintivirhemaksua. Pelastustielle ei lain mukaan saa pysäköidä, eikä kiinteistön omistaja tai kukaan muukaan voi siten antaa sellaiseen lupaa. Kun sopimusta pelastustielle pysäköimisestä ei voi tehdä, ei tällaisen sopimuksen rikkomisesta voi luonnollisesti myöskään periä mitään korvausta.

Edelleen kiinteistön omistajalle tai haltijalle on asetettu pelastuslaissa velvollisuus huolehtia pelastusteitten pitämisestä esteettöminä – tämä tarkoittaa siis sitä, että havaitusta pelastustielle pysäköidystä ajoneuvosta on aina ilmoitettava poliisille, joka hinaa sen pois. Jos kiinteistön omistaja tai haltija on delegoinut pysäköinnin valvonnan valvontafirmalle, tulisi valvontayhtiön tällöin vastata lain edellyttämällä tavalla kiinteistönomistajan velvollisuudesta pitää pelastustiet vapaina. Pysäköinninvalvontaa liiketoimintanaan harjoittavalta firmalta voidaan kyllä kohtuudella edellyttää, että se tuntisi pelastuslain tältä osin.

Tämän seikan heikkoa ymmärrystä valvontafirmassa kuvastaa jo se, että kaikista valvontamaksunsa maksamatta jättäneistä oikeuteen on haastettu henkilö, jonka ajoneuvo on ollut ilmeisesti pysäköitynä pelastustielle. Pelastuslakia ei siis tunneta sen enempää kenttätasolla, esimiestasolla kuin firman ylimmässä johdossakaan – yhtiössä, jonka toimiala on pysäköinnin valvonta!

KANTAJAN VALITUKSEN PERUSTELUT

Yksityisoikeudellinen pysäköinninvalvontamaksu on eri asia kuin viranomaisen määräämä pysäköintivirhemaksu

ParkComin edustaja totesi, että laista ei löydy nimenomaista kieltoa yksityisoikeudellisille pysäköinninvalvontamaksuille, eikä sellaista kieltoa voida myöskään laista johtaa. ParkComin valituksen mukaan käräjäoikeus on virheellisesti rinnastanut yksityisen pysäköinninvalvontamaksun julkisoikeudelliseen pysäköintivirhemaksuun, vaikka oikeudellisesti sen mukaan kyseessä ovat kaksi täysin eri asiaa. Kantajan mukaan käräjäoikeuden virheellinen päätös on "riistänyt kiinteistön omistajalta hänen oikeutensa asettaa ehtoja pysäköinnille".

Kantajan mukaan kyseessä on sopimus, jonka kohteena on oikeus pysäköidä. Se perustuu maanomistajan vapauteen määrätä alueensa käytöstä. Maksulla ei ole mitään tekemistä pysäköintivirhemaksun kanssa. Se seikka, että viranomaisilla on pysäköinninvalvonnassa käytössään tiettyjä viranomaisvaltuuksia, kuten mahdollisuus määrätä maksu suoraan ajoneuvon omistajalle tai haltijalle sekä mahdollisuus hinata pois väärin pysäköity ajoneuvo, osoittaa kantajan mukaan sen, että julkisessa pysäköinninvalvonnassa on kysymys täysin eri asiasta, kuin yksityisoikeudellisessa pysäköinninvalvonnassa.

Valvontasopimusten ehdot eivät ole valvontayhtiön itsensä keksimiä, vaan ne perustuvat kiinteistön omistajan tahtoon. Valvottavien alueitten haltijoitten tahdon mukaan vain merkityille paikoille saa pysäköidä. Heidän tahtonsa mukaan ehtojen vastaisesta pysäköinnistä pitää veloittaa 40 euron maksu. Maksuvelvollisuudesta on ilmoitettu alueen kaikille sisäänmenoväylille kiinnitetyissä kylteissä. Näissä kylteissä ei ole kysymys virallisesti asetetuista liikennemerkeistä, josta säädetään asetuksissa, vaan kyltit omaavat ainoastaan sen merkityksen, että ne ilmaisevat kiinteistönomistajan tahdon. Tällä perusteella kylteissä ilmaistujen ehtojen noudattamisen valvomista ei voida rinnastaa viranomaisten suorittamaan pysäköintivirheitten valvontaan.

Kantaja käytti pitkän puheenvuoron tieliikennelain 28§ 2 momentin syntyhistorian selvittelyyn – jopa niin pitkän, että oikeuden puheenjohtaja joutui hänet keskeyttämään ja pyytämään asian tiivistämistä. Kantajan mukaan tuo momentti on kopioitu suoraan Suomen kuntaliiton kunnallista järjestyssääntöä koskevasta malliasiakirjasta silloin, kun järjestyslailla on kumottu kunnalliset järjestyssäännöt.Tämän lain säätämisvaiheessa on kantajan käsityksen mukaan sivuutettu täysin uuden lain harkinta perusoikeuksien, kiinteistönomistajan tahdonautonomian toteutumisen sekä rikosoikeudellien laillisuusperiaatteen kannalta. Kyseinen 2 momentti on siten kantajan mukaan säädetty "äärettömän kepein lainsäädäntötoimin", etenkin jos siihen katsotaan sisältyvän yksityisen valvonnan kielto.

Onko viranomaisilla edes toimivaltaa valvoa yksityisillä alueilla?

ParkCom otti kannan, jonka mukaan nykylainsäädännön valossa on epäselvää, onko julkisella pysäköinninvalvonnalla ylipäätään toimivaltaa yksityisillä alueilla. Tämä olisi perustuslain 8§:n ilmaiseman yleisen laillisuusperiaatteen vastaista, koska kantajan mukaan tieliikennelain 28§ 2 momentti ei täytä rangaistusnormille tai blankettinormille asetettuja määräyksiä.

Pysäköintiehdot yksityisillä alueilla ovat alueen omistajan asettamia ehtoja ja ne perustuvat yksinomaan alueen omistajan tahtoon. Kun kyse on omistajan itsensä asettamista ehdoista, julkisilla viranomaisilla ei kantajan mukaan ole alueen omistajan valtuutuksen nojallakaan toimivaltaa suorittaa pysäköinninvalvontaa yksityisalueella.

Sopimus syntyy

Kantaja muistutti, että Vantaan käräjäoikeus hyväksyi kylttien synnyttävän ajoneuvon kuljettajaa sitovan sopimuksen. Edelleen kuluttajariitalautakunta on hyväksynyt tämän sopimuksen syntyperusteen useissa ratkaisuissaan. Kantajan käsityksen mukaan tällaisen tosiasialliseen käyttäytymiseen perustuvan sopimussuhteen syntyperusteen oikeudellinen aspekti on täysin selvä Ruotsin, Norjan ja Tanskan oikeuskäytännössä ja kyseessä on nyt ensimmäinen kerta, kun vastaava oikeuskysymys on käsillä suomalaisessa tuomioistuimessa. Kantajan käsityksen mukaan asiassa ei ole ilmennyt mitään sellaista, joka horjuttaisi tällaisen yksityisoikeudellisen sopimuksen syntyperustetta.

Todistustaakasta

ParkCom pysyi edelleen kannassaan, jonka mukaan ajoneuvon omistajalla tai haltijalla olisi todistustaakka siitä, kuka ajoneuvoa on ehtojen vastaisen pysäköinnin hetkellä kuljettanut. Tätä se perusteli näyttövaikeuksilla; kantaja ei voi ajoneuvon kuljettajaa tietää, mutta ajoneuvon haltijan "täytyy" se tietää. Valvontayhtiön mukaan prosessioikeudellisessa kirjallisuudessa on todistustaakan asettamisessa asetettu selvästi oikeudelliset tarpeet etusijalle, eikä kohtuusharkinta kuulu lainkaan todistustaakan asettamiseen. Todistustaakan asettaminen tapahtuu oikeudenkäynnissä, se kuuluu prosessiin, eikä kyseessä ole mikään sopimusehto. Siten vaatimus käännetyn todistustaakan soveltamisesta ei voi olla "kohtuuton sopimusehto", kuten Vantaan käräjäoikeus on tuomiossaan todennut.

Vaatimukset

Loppukaneettina kantaja totesi yleisen toiminnanvapauden merkitsevän, että sallittua on kaikki, mitä ei ole laissa nimenomaisesti kielletty. Vastaavasti julkista valtaa voidaan käyttää ainoastaan nimenomaisen toimivaltasäännöksen nojalla.

Kantaja katsoo, että käräjäoikeuden tuomion pohjalla olevat oikeudelliset premissit ovat olleet täysin väärät ja tuomio on "ainutkertaisen virheellinen". Tuomio on siten kumottava ja vastaaja on velvoitettava maksamaan hänelle määrätyt valvontamaksut korkoineen sekä oikeudenkäyntikulut asiassa.

VASTAAJAN PERUSTELUT

Yksityisoikeudellinen pysäköinninvalvontamaksu ja julkisoikeudellinen pysäköintivirhemaksu tulee samaistaa

Vastaaja lähti vastineessaan siitä, että oikeus asettaa maksumääräys virheellisestä pysäköinnistä tai oikeus ottaa vastaan tällainen maksu eivät kuulu kiinteistönomistajalle, vaan poliisille tai kunnalliselle pysäköinninvalvojalle myös yksityisellä alueella. Laki ei tunne mahdollisuutta siirtää tätä oikeutta muille. Vaikka valvontayhtiö katsookin maksumääräyksen perustuvan yksityisoikeudelliseen sopimukseen, on tällainen maksu tosiasiassa rangaistusluontoinen ja sen määrääminen merkitsee tosiasiassa julkisen vallan käyttöä. Vastaaja huomautti, että lainsäädännön puitteissa kiinteistön omistaja pääsisi samaan, tavoittelemaansa lopputulokseen käyttämällä julkisen vallan järjestämää valvontaa.

Suomessa maanomistajan oikeus määrätä omaisuudestaan on hyvin rajoitettua. Kunnilla on kaavoitusmonopoli, on olemassa tarkat määräykset siitä, mihin saa rakentaa ja millä tavalla. Maanomistajalla ei voida katsoa olevan myöskään mitään rangaistusoikeutta alueellaan. Milloin omaisuudensuoja ja kiinteistönomistajan oikeudet johtavat ristiriitaan perustuslain julkisen vallan käyttöä koskevan säännöksen kanssa, ei sopimusvapauden perusteella tällaista oikeutta pysäköinninvalvontamaksujen määräämiseen voida johtaa.

Vastaaja myös totesi, että oikeudessa todistajana kuultu, juristin tutkinnon suorittanut esimiesasemassa oleva henkilö yhtiössä, jonka toimialana on pysäköinnin valvota, ei osannut kertoa, mikä on lain edellyttämä seuraus pelastustielle pysäköimisestä. Tätä vastaaja piti selvänä osoituksena siitä, että lainsäätäjä ei ole turhaan säätänyt näitä asioita poliisin ja kunnallisen pysäköinninvalvojan toimivaltaan kuuluviksi – tällä tavalla voidaan taata, että tällaisissa tehtävissä toimivat henkilöt koulutetaan asianmukaisesti ja että he myös toimivat lain edellyttämällä tavalla.

Sopimusta ei synny

Edelleen vastaaja argumentoi, että sopimusta ei voi syntyä pelkästään kyltin ohi ajamalla. Mikäli tällainen sopimuksen syntyperuste hyväksyttäisiin, johtaisi tämä kylttiviidakkoon, jossa ihmiset tietämättään ja ymmärtämättään tulisivat mitä erikoisempien sopimusten sitomaksi.

ParkComin sopimusehdot sisältävässä kyltissä on kanteessa tarkoitettuna ajankohtana ollut seuraava teksti:

"PYSÄKÖINTI SALLITTU MERKITYILLE PAIKOILLE PYSÄKÖINTILUVAN SAANEILLE"

Tästä tekstistä ei käy nimenomaisesti ilmi, onko pysäköinti sallittu myös muille kuin pysäköintiluvan saaneille. Riidatonta asiassa on, että ainakaan ajoneuvon kuljettaja ei ole tätä kyltin tekstiä laatinut. Tästä syystä tulkinnanvaraista ehtoa on sopimusoikeuden periaatteiden mukaisesti tulkittava kuljettajan hyväksi.

Vastaaja totesi olevan hyvin kyseenalaista, voisiko tällaisen kyltin perusteella esimerkiksi Suomessa asuva venäläinen, joka ei osaa suomea, ruotsia tai englantia, tulla näitten ehtojen sitomaksi. Jotta Suomessa saa ajaa autoa, on henkilöllä oltava ajotutkinto suoritettuna täällä tai sellaisessa muussa maassa, jossa liikennesäännöt ja niitä ilmaisevat merkit ovat kansainvälisten sopimusten mukaiset. Näin pystytään takaamaan, että ajoneuvoa kuljettavat henkilöt ymmärtävät virallisten liikennemerkkien merkityksen. Tässä nimenomaisessa tapauksessa vain yhdessä kantajan kirjallisena todisteena esittämässä valokuvassa on nähtävillä tällainen virallinen, pelastustietä osoittava liikennemerkki. Yhdelläkään sisäänajoväylällä ei tällaista liikennemerkkiä ole.

Riidan kohteena olevassa tapauksessa on myös jäänyt epäselväksi, kuinka pitkäksi ajaksi ajoneuvo on pysähtynyt. Tämä seikka ei ilmene millään tavalla asiassa esitetystä todisteluaineistosta. Valvoja ei ole varmistanut, onko kyseessä ollut lain sallima ajoneuvon pysäyttäminen vaiko kielletty pysäköinti.

Lisäargumenttina vastaaja toi esille, että asiassa esitetyn todistelun perusteella näyttää siltä, että ajoneuvo on ollut pysäköitynä pelastustielle. Pelastuslaki kieltää tämän, ja lain rikkomisesta on tuomittava sakkoon. On kuitenkin kyseenalaista, ottaako hovioikeus tätä argumenttia huomioon, sillä se esitettiin nyt ensimmäistä kertaa vasta valitusasteessa, eikä mitään sellaista syytä tullut esille, joka olisi estänyt seikan esiintuomisen jo alioikeudessa.

Todistustaakasta

Vastaaja kiisti kantajan vaatimuksen todistustaakan kääntämisestä lakiin perustumattomana. Ajoneuvon kuljettaja on tässä tapuksessa jäänyt toteen näyttämättä. Vastaajan mukaan valvontayhtiö ei ole esittänyt asiassa mitään näyttöä siitä, että vastaaja olisi kuljettanut ajoneuvoa pysäköintivirhemaksujen antamisen ajankohtana.

Laki pysäköintivirhemaksusta on hyväksytty nk. perustuslain säätämisjärjestyksessä. Tähän on päädytty siitä syystä, että lainsäätäjä on halunnut mahdollistaa pysäköintivirhemaksun kohdistamisen ajoneuvon kuljettajan ohella myös sen omistajaan tai haltijaan, jonka perusoikeuksiin menettely puuttuu. Vastaajan mukaan tämä seikka kuvastaa, miten korkealle on asetettava kynnys sille, että joku henkilö voidaan katsoa rangaistusseuraamuksen määräämistä varten ajoneuvon kuljettajaksi. Valvontayhtiöllä on yksiselitteisesti todistustaakka ajoneuvon kuljettajasta.

Vastaajan mukaan esimerkiksi kameravalvonta ajoneuvon kuljettajan toteennäyttämiseksi olisi ollut järjestettävissä helposti ja kohtuullisin kustannuksin. Näin kantajan väite, jonka mukaan sillä "ei ole mahdollisuutta esittää näyttöä ajoneuvon kuljettajasta", on perusteeton.
Vastaajan mukaan käräjäoikeuden ratkaisu asiassa on ollut perusteiltaan oikeaan osunut ja se tulee pysyttää voimassa.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

puuhaphiit

Posts: 497

#34 • • Edited puuhaphiit
Vittu! Meidän pihoilla on tasan 3 vierasparkkia ja helsingin kaupunki väittää että ei ole vapaita parkkipaikkoja.
Vieraspaikoista 2 on varattuina loppuunajetulle paketti autolle joka ei ole liikkunut puoleen vuoteen ja toinen vielä paskemmalle ooppelille joka oikeesti ei näytä edes autolta enään.
sattuipa sitten eräs torstai aamuyö kun ajelin väsyneenä töistä kotiin ja se viimenen parkkipaikka on kanssa varattu, tempasin autoni parkkipaikan kulmaan parkkiin, ja varmasti katsoin että ei ole kenenkään tiellä.
Eikö saatana sen muutaman tunnin aikana kun nukuin parkcomin liisat oo käyny laputtaa minun auton vaan ei niitä saatanan raatoja mitkä seisoo vieraspaikoilla, ja aivan varmasti näkeevät ettei ne autot oo tieliikenteessä enää!
Olen soittanut parikin kertaa näistä autoista sinne mutta eipä oo liisoja näkyny, helsingin kaupunki ei voi kans mitään kun sattuu olemaan parkcomin aluetta.
Kohta otan kaverilta maasturin lainaan ja hinausköyden niin alkaa tulemaan tilaa vieraspaikoille*hmph*
ezzy

Posts: 8,060

#35 • • ezzy Droid-pappa

puuhaphiit, 18.9.2008 12:27:
Vittu! Meidän pihoilla on tasan 3 vierasparkkia ja helsingin kaupunki väittää että ei ole vapaita parkkipaikkoja.
Vieraspaikoista 2 on varattuina loppuunajetulle paketti autolle joka ei ole liikkunut puoleen vuoteen ja toinen vielä paskemmalle ooppelille joka oikeesti ei näytä edes autolta enään.
sattuipa sitten eräs torstai aamuyö kun ajelin väsyneenä töistä kotiin ja se viimenen parkkipaikka on kanssa varattu, tempasin autoni parkkipaikan kulmaan parkkiin, ja varmasti katsoin että ei ole kenenkään tiellä.
Eikö saatana sen muutaman tunnin aikana kun nukuin parkcomin liisat oo käyny laputtaa minun auton vaan ei niitä saatanan raatoja mitkä seisoo vieraspaikoilla, ja aivan varmasti näkeevät ettei ne autot oo tieliikenteessä enää!
Olen soittanut parikin kertaa näistä autoista sinne mutta eipä oo liisoja näkyny, helsingin kaupunki ei voi kans mitään kun sattuu olemaan parkcomin aluetta.
Kohta otan kaverilta maasturin lainaan ja hinausköyden niin alkaa tulemaan tilaa vieraspaikoille*hmph*



Taloyhtiön asiahan tollanen on? Soita niille.

Itellä oli auto 2-3 viikkoa taloyhtiön edustalla kaupungin paikoilla, joissa saa pitää 24h, niin tuli "romu" lappu ikkunaan ja siirtokehoitus/sakko.

Toinen autoni oli 3kk omassa parkkiruudussani, niin tuli taloyhtiön PJ sanomaan kirkkain silmin, että autoni on seissyt siinä vuoden liikkumatta (joku naapuri kuulemma näin sanonut), että voisinko siirtää sen pois. Kehtasi vielä kutsua valehtelijaksi omalla kotiovella, kun sanoin, että se on ollut siinä 3kk
Niin ja tämähän oli MUN parkkiruutuni...ihan kun se ketään lämmittäis, jos siinä ei sitä autoa olis, ei se silti muiden käytössä olisi. Vitun idari ämmä.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#36 • • liikkuva muna an egg on the move
Yks päivä tässä kääntöpaikalla oli pari sakkoautoa. Parkkilissu veti ite parkkiin siihen samalle sakkopaikalle ja lähti käppäilemään ympäriinsä, sakotti sit kaikkia muita paitsi itseään.
duvin

Posts: 582

#37 • • duvin Jay v/d Veen

alek szahala, 18.9.2008 13:12:
Yks päivä tässä kääntöpaikalla oli pari sakkoautoa. Parkkilissu veti ite parkkiin siihen samalle sakkopaikalle ja lähti käppäilemään ympäriinsä, sakotti sit kaikkia muita paitsi itseään.



Pysäköinninvalvonnassa käytettyyn ajoneuvoon sovelletaan, mitä tieliikennelain (267/81) 48 §:n 4 momentissa säädetään ajoneuvosta, jota käytetään liikennevalvonnassa.

Ajoneuvon, jota käytetään 3 momentissa mainitussa työssä, liikennevalvonnassa tai poliisin, rajavartiolaitoksen taikka tullin virkatehtävässä, saa 26–28 §:n säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta

Quu

Posts: 334

#38 • • Quu Mole RAM!
En nyt jaksa noita rimpsuja lukea (koska olen laiska), niin kysyn suoraan.

Ystävämme sai Parcomin pikavoiton. Tarviiko sitä maksaa?
Ironraver1

Posts: 1,158

#39 • • Ironraver1 Housemotion

Quu, 1.10.2008 23:21:
En nyt jaksa noita rimpsuja lukea (koska olen laiska), niin kysyn suoraan.

Ystävämme sai Parcomin pikavoiton. Tarviiko sitä maksaa?


ei tarvii jos reklamoi....kato autoliiton sivulta ohjeet
fantaB

Posts: 134

#40 • • fantaB
Munki veljen tyttöystävä sai sieltä pikavoiton.. niiden kotitalon pihalla. Nyt ne just miettii, että maksaako ne niitä vai ei, kun sitä hovioikeuden päätöstäkään ei oo vielä tullu.

--
Come and take a trip with me
to a land where love is free...