sulkeutuvan verhon täsmäys?

11 posts, 1 page, 11,262 views

uneek

Posts: 81

#1 • • uneek Love is all we really need. (money too).
tämmönen ongelma -> ESIM. kuvaan skedeparkissa kaveria joka tekee temppuja bmx-pyörällä. On jo ilta ja pimeää, jonka vuoksi käytän pidempää valotusaikaa & salamaa. Ongelmana on se, etten saa välähtämään salamaa valotusajan lopussa, vaan se välähtää heti kun painan laukasinta. Kuviin se vaikuttaa liikkeenä "objektin" (bmx-hemmon) - eteen. Minä taas haluan sen liikkeen objektin taakse.
Seuraava varmaan onnistuisi jos salama välähtäisi aivan valotusajan lopussa, mutta kun en ole saannut toimimaan sitä silleen.

Laitteisto on : Canon 20D, ST-2 & 420 EX

Olen myös yrittänyt tehdä jotain säätöjä itse kameralla, josta löytyy sellanen valikko kun " avautuvan // sulkeutuvan verhon täsmäys ja asettamalla toi sulkeutuvan verho, salaman pitäisi välähtää valotusajan lopussa (niin olen käsittänyt). Mikään ei muuttunut tonkaan jälkeen.

Kertokaapas mulle miten selvitän ton ongelman? (salama vaihtoon kenties? D: )

--
o====3

-P

Posts: 4,972

#2 • • -P
no en ole mikään pro, saati edes aloittejlija, mutta tuli mieleen, että eikös tuo ole mahdollista irtosalamalla toteuttaa, että toinen vaikka seisoo kuvattavan objektin takana? muistaakseni jone sekä anne ja ville sekä vaavu ovat tuota käyttäneet :)

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

mekaanikko

Posts: 1,176

#3 • • mekaanikko don selecta
Jooh, ei-pro läppää lisää: Yks tapa toteuttaa toi on laukaista salama manuaalisesti. Eli pitää suljinta auki, sit väläyttää salamaa ja sit suljin kiinni. Olettaen että puhutaan todellakin useamman sekuntin valotusajoista muutoin.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

nemo

Posts: 656

#4 • • nemo Wanha kettu
Itsellä ainakin Canonin EX550 salamassa se säätö tehdään sieltä salamasta eikä kamerasta. Eli jotain namikkaa (mode?) pari kertaa painamalla sen saa synkkamaan sulkeutuvaan verhoon.

Se, että väläyttää kameraa kohteen takana ei auta tuohon mitä ajat takaa.

--
Tää on mun sigu

akir0

Posts: 2,554

#5 • • akir0 idleRPG champion 2009
Meneepi muistelun puolelle, mutta ainakin omassa 300d:ssä taisi olla nimenomaan niin, että tuota ei voi kameralla tehdä, vaan pitääpi olla tuo 550EX, joka on Canonin ulkoisista salamoista ainut, joka tuon osasi itse handlata.

Tokihan tässä on eri kamera ja saatan muistaa väärinkin.
Lachesis

Posts: 190

#6 • • Lachesis
Onnistuu myös Sigman DG Superilla, hippasen halvempi vaihtoehto kuin 550EX.
ville

Posts: 3,780

#7 • • ville olen oikeasti ujo
pitäisi mennä sieltä Custom Function kohdasta kun valitset sen 2nd curtain flash

jos salama ei välähdä kun suljin menee kiinni, vika on kamerassa. Kannattaa soittaa kameran huoltoon.

salamalaitteella ei ole tossa tapauksessa mitään väliä
uneek

Posts: 81

#8 • • uneek Love is all we really need. (money too).

ville, 14.11.2005 10:06:
pitäisi mennä sieltä Custom Function kohdasta kun valitset sen 2nd curtain flash

jos salama ei välähdä kun suljin menee kiinni, vika on kamerassa. Kannattaa soittaa kameran huoltoon.

salamalaitteella ei ole tossa tapauksessa mitään väliä




Kyllähän se välähtää, mutta vaan siinä tapauksessa jos itse salama on kiinni kamerassa. Jos taas käytän lähetintä, en saa toimimaan sulkeutuvaa verhoa.

--
o====3

ville

Posts: 3,780

#9 • • ville olen oikeasti ujo

uneek, 17.11.2005 16:51:
Kyllähän se välähtää, mutta vaan siinä tapauksessa jos itse salama on kiinni kamerassa. Jos taas käytän lähetintä, en saa toimimaan sulkeutuvaa verhoa.



Jännä juttu, kyllä meillä ainakaan d30:ssä toimi lähettimen kanssa sulkeutuva verho 420:llä. Kannattanee soittaa canonille ja kysyä onko toi ominaisuus vai vika.
uneek

Posts: 81

#10 • • uneek Love is all we really need. (money too).
Jännä juttu, kyllä meillä ainakaan d30:ssä toimi lähettimen kanssa sulkeutuva verho 420:llä. Kannattanee soittaa canonille ja kysyä onko toi ominaisuus vai vika.
[/quote]

mites sit ku te kuvaatte 300D:llä bileissä, käytättekö avautuvaa verhoa?

--
o====3

ville

Posts: 3,780

#11 • • ville olen oikeasti ujo

uneek, 19.11.2005 19:55:
mites sit ku te kuvaatte 300D:llä bileissä, käytättekö avautuvaa verhoa?



Joo, kaikki kuvat on avautuvalla verholla, mut ihme kyllä sitä ei kunnolla edes huomaa. Paljon mielummin kyllä ottaisi sen sulkeutuvan verhon...