Ana-5000, 20.1.2006 18:32:
Vaikka oon tunnetasolla pikkasen sun kanssa samaa mieltä koska oon ihan yhtä kateellinen sikarikkaille kun sinäkin, niin pakko kyl sanoa et mahdollisuus kunnon tienesteihin on monille sellanen kannustin joka ajaa ihmisiä eteenpäin.
Kiitoksia markan analyysistäsi herra Freud, mulla on kyllä mielestäni asiat aika hyvin maailmassa niin kauan kun on koti ja ruoka turvattu.
Raha tai oma hyvinvointi ovat tietysti tärkeimpiä vaikuttimia jokaiselle ihan dna-ketjun sanelemien sääntöjen mukaan, mutta se ei tarkoita että se on ainoa mahdollinen ja järkevä houkutin ihmisille.
Ihmiset kehittävät itseään, omaa osaamistaan ja samalla yhteiskunnan tasoa usein myös rahalliset palkinnot mielesää.
Ja näille rahallisille palkinnoille ei ole järkeä pistää mitään suitsia selkään? Joku ihan oikeasti ansaitsee prinsessan ja puoli valtakuntaa koska tämä sattuu olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa? Ja paska säkä niille jotka eivät ole, oma mokansa, mut hei, oisithan se voinu olla sä, ehkä jo ensi kerralla?
Kuka jaksaa käydä monta vuotta kouluja ja tehdä määrätietoisesti töitä urallaan, jos etenemisestä ei saa mitään muuta hyötyä kun taputapu olalle ja kuukauden työntekijän plakaatin seinälle?
Musta jotenkin tuntuu että tässä mentäisiin taas aika syvälle oikeisto-vasemmisto - ajattelun eroihin ja niihin perustaviin asioihin... Olisiko niin että jos tekee työtään vain rahan / vallan / henkilökohtaisen hyödyn takia, on ehkä väärä ihminen väärässä ammatissa, ja pahimmillaan pikemminkin haitta kuin hyöty yhteiskunnalle. Edelleen, rahaa voi käyttää motivaattorina ja palkitsemiskeinona, mutta jotaan vitun rajaa hei.
En minä ainakaan. Ja jos joku päivä perustan yrityksen joka kasvaa niin isoksi että sen johtajana tienaan miljoonia, niin tuskin voidaan sanoa että teen "saman työmäärän" kun ikänsä villoja seinään laittava Raimo vantaalta. Liiketalous on usein uhkapeliä, jossa pistetään peliin erittäin paljon. Yrittäjä on sitäpaitsi aina töissä.
Hah, ikivanha "yrittäjä on sitäpaitsi aina töissä". Sano toi niille jotka opiskelee 8:tta vuotta tehden samaan aikaan jotain pätkäduuneja, tai paahtaa useampaa duunia, on vuokratöissä hälytysvalmiudessa 24/7 ja pelkäävät ilmoittautua sairaaksi koska soittoa ei ehkä ensi kerralla tule.
Yrittäjän perse on aika hyvin osakeyhtiölailla katettu jos aikoo pelata suurilla nappuloilla. Jos haluaa pitää pystyssä jotain pienempää yhtiömuotoa, niin silloin harvemmin kovin realistisesti miljoona-ansioihin tähtääkään. Toi oikeistolainen näkökanta kun pohjaa näkemykseen että "jokainen on oman onnensa seppä" siinä missä vasemmistolainen näkökanta tajuaa ettei asia yksinkertaisesti ole näin ennenkuin maailman hyvinvointi on jaettu globaalilla tasolla tasaisemmin ja oikeudenmukaisemmin. ,)
Aika roisia sanoa et hyvinvointi = raha ja et jokainen penni mulle on joltain muulta pois. Kyl sitä varallisuutta luodaan monilla muillakin tavoilla kun siirtelemällä kolikoita yhdestä taskusta toiseen. Sulla on aika lapsellinen näkemys siitä, miten yhteiskunnassa varallisuus liikkuu jos sun mielestä jokainen penni on toiselta pois ja tää on "maailman itsestäänselvin asia". Lueppa vaikka toi yläpuolella oleva postaus..
Luepa sä ensin ainakin vielä pariin kertaan se kohta
"pelkistettynä näin" ennenkuin tulet aukomaan mitään "lapsellisuuksista" suurta ylemmyydentuntoa hehkuen. Mutta noh, kohdellaan sua sitten yhtä typeränä kun sä oletat mun olevan.
Hyvinvointi mielletään yleensä rahaksi. Rahalla ostetaan hyvinvointia. Raha tarjoaa sitä myös turvallisuuden muodossa, sillä voi ostaa tavaran lisäksi myös palveluja ja muuta mukavaa, jee.
Jos otetaan tilastollinen katsaus yhteiskunnasta jollakin hetkellä, voidaan periaatteessa laskea yhteiskunnassa oleva "varallisuus", laskea paljonko on keskimääräinen omaisuus jnejnejnejne. Wanhaa faktaa on sekin että noin pyöreästi sanottuna 10% maapallon väestöstä omistaa 90% varallisuudesta. Tuosta näkökulmasta on aika helppo sanoa että miljoonien kartanot, luksusautot ja yksityisjetit (lue: kerskakulutus) ovat pois siitä, mitä joillekin muille jää. Minun mielestäni ihminen kuitenkin tarvitsee vain Niin Paljon, ei mitään palvelijoita kuorimassa viinirypäleitä ja leyhyttelemässä palmunoksia. Tuossa vaiheessa olisi ehkä aika katsoa peiliin ja miettiä että voisikohan sillä rahalla nyt tehdä jotain tärkeämpääkin.
Mutta joo, mä ajattelen asiaa vähän globaalimmalta näkökannalta kun sä ilmeisesti.