Uusi tekijänoikeuslaki / Äänestäisitkö miten tulevasta tekijäinoikeuslaista

90 posts, 5 pages, 18,131 views

QueenB

#41 • • QueenB Yuki-Onna
Juuh, ei näin. En ole koskaan tykännyt poliitiikasta. En oo ees jaksanut välittää mut nyt toi astu kyllä mun varpaille. Vaikka suomi onkin luokiteltu vähiten korruptuneinmaksi maaksi, tuntuu silti että toi meidän hallitus on hyvin kieroutunut/vinksahtanut. (tai sitten vain todella tyhmä)
Oikeesti odotan innolla millo tulee lehtien lööppiin et jonkun ministerin kersa on joutunut suurin tekijänoikeussakkoihin tai jopa vankilaan juuri ton kyseisen lain takia.
Vannoutuneena manga/anime-fanina odotan pelkäen mitä tapahtuu edellä mainituille kukunorille ja fenniacomics:ille. Liitetään tohon lakiin viel se eu:n perustuslaki. Luodaan euroopan kokoinen valtio ja suljetaan rajat jotta mikään ei-eurooppalainen pääse saastuttamaan. Paskinta tosiaan on et toi laki vie mahdollisesti rehellisiltä yrittäjiltä elinkeinon mut ei sit kuitenkaan estä/vähennä sitä rikollisuutta mihin tota kaavailtiin. Mietinpä vain kuinka paljon waretus nyt yleistyy jos ja kun animea/mangaa/tai muita ei-niin-mainstream tavaraa ei saa tuoda enää laillisesti myyntiin. Tais mennä juttu ihan käsille jo näin alkumetreillä.
Individual

#42 • • Individual HYPNO!

QueenB, 5.10.2005 18:46:
Paskinta tosiaan on et toi laki vie mahdollisesti rehellisiltä yrittäjiltä elinkeinon mut ei sit kuitenkaan estä/vähennä sitä rikollisuutta mihin tota kaavailtiin. Mietinpä vain kuinka paljon waretus nyt yleistyy jos ja kun animea/mangaa/tai muita ei-niin-mainstream tavaraa ei saa tuoda enää laillisesti myyntiin. Tais mennä juttu ihan käsille jo näin alkumetreillä.

[iso]POINT![/iso]
Epailija

#43 • • Epailija Physicist, 2nd class.

ezzy, 5.10.2005 17:50:
Vuonna 1958 tuli "Väliaikainen" autovero, josta tulikin pysyvä kuten meillä täällä Suomessa on tapana. Nykyinen nimitys on joku käyttömaksu? evm.

edit: 1976 tuli joku väliaikainen käyttömaksu.

Piru. Autoverohan se tosiaan olikin. My bad.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Lauri

#44 • • Lauri Devoted
Vaikka äänestäisinkin ei, ehdottomasti ko lakia vastaan. Niin mitä se loppujenlopuksi muuttaa?

Rahoittaako valtio tuhatkertaisen määrän virkamiehiä valvomaan, että laki toteutuu vai vahvistetaanko sillä vain lain henkeä - eli käännetään porsaanreikiä täynnä oleva nykyinen laki/säädös päälaelleen.

Vaikuttaako laki jollain tapaa esim. tullin toimintaan? Paisuttaako se Gramexin ja Teoston yli äyräiden pursuavaksi byrokratiahelvetiksi, jossa tuhatpäin nörttejä takoo taaloja metsästäessään lakiarikkovia piraatteja, jotka loppuviimeksi tulkitaan syyttömäksi, koska lakia tulkitaan järjen kanssa?

Uskoisin, että laki loppuviimeksi vaikuttaa vain niihin, joihin se kolahtaa pahiten, eli niihin joilla on syytä olla huolissaan muutenkin.

Toivottavasti olen oikeassa, sen aika näyttää. Jos en, niin potkikaa nilkkaan.

Ugh.
Epailija

#45 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Lauri, 5.10.2005 21:44:
Uskoisin, että laki loppuviimeksi vaikuttaa vain niihin, joihin se kolahtaa pahiten, eli niihin joilla on syytä olla huolissaan muutenkin.

Olet ihan oikeassa. Kuluttajilla on tässä aluekoodien, kasettimaksujen ja laillisen tuotteen käyttöä vaikeuttavien kopiointisuojausten puristuksessa jo ennestään ihan tarpeeksi huolenaiheita.

--

minttu83

#46 • • minttu83
Oon varmaan sit ainoo taalla, joka on tan lain puolella *blush*

--
Wake me up when September ends

ezzy

#47 • • Edited ezzy Droid-pappa

minttu83, 5.10.2005 21:58:

Missä järki? Kerro toki.

Mikä on se käytännön hyöty minkä tämä laki antaa, joka perustelee siihen tuhlatut resurssit? Kuka tuota valvoo ja kuka maksaa valvonnan? No tietenkin se ko. lain kusettama kuluttaja/veronmaksaja, jee.

Maksetaan ostetusta mediasta ennen sen kuunteluun saamista kolminkertainen rangaistusvero...
#1 tuotteen hinta korotettuna kopiosuojauksen kehittämiskustannuksilla.
#2 cd-levyn esim. autokuuntelukelvottomuuden takia ostetaan vaihtoehtoinen tallennusmedia esim cd-r tai mp3-soitin (sis. kasettimaksu)
#3 maksetaan mahdolliset sakot tekijänoikeuslain rikkomisesta.

Näinkö sen pitäisikin olla?

Sama homma on auton omistamisen kanssa. Rikoshan se tuntuu olevan Suomessa.
tir

#48 • • tir

Vaikka äänestäisinkin ei, ehdottomasti ko lakia vastaan. Niin mitä se loppujenlopuksi muuttaa?
Ugh.

*potkii nilkkaan*
siellä on edelleen se toinen juttu, mikä kieltää muualla kuin ETAn sisäpuolella julkaistujen julkaisujen myynnin.
Elikkäs esim. usasta tai australiasta ei pysty enää mm. levykauppiaat tilaamaan tavaraa.
minttu83

#49 • • minttu83

ezzy, 5.10.2005 22:04:
---

---

Missä järki? Kerro toki

No mun logiikkani on tassa aika yksinkertainen. Se mita talla lailla yritetaan suojella on tekijanoikeudet ei kuluttajanoikeudet. Ja niista on mun mielesta riistetty jo ihan tarpeeksi. Johonkin tarvii vetaa se raja. Itsella ei oo, eika oo ikina ollutkaan tarvetta ruveta kopioimaan levyja tai leffoja (huom lakihan sallii sen muutaman kopion omaan kayttoon tekemisen). Oon sita mielta, et jos jotain tarvitset mene kauppaan ja osta. Silloin ainakin tekijat saavat palkan tyostaan. Jos ei oo rahaa niin voi voi.

Myonnan, etta toi laki ei oo taydellinen mita noihin ETA maiden ulkopuolelta tuotavaan tavaraan tulee ja muuta... Mutta kaikkia ei voi miellyttaa.

--

minttu83

#50 • • minttu83

tir, 5.10.2005 22:11:
---
Ugh.

---

*potkii nilkkaan*
siellä on edelleen se toinen juttu, mikä kieltää muualla kuin ETAn sisäpuolella julkaistujen julkaisujen myynnin.
Elikkäs esim. usasta tai australiasta ei pysty enää mm. levykauppiaat tilaamaan tavaraa.

Ei mutta voit itse tilata itsellesi

--

Lauri

#51 • • Lauri Devoted

tir, 5.10.2005 22:11:
---
*potkii nilkkaan*

Eikös se tuo painetta lähinnä levy-yhtiö/julkaisija-puolelle, kun kauppiaat haluavat myydä jotain, mitä eivät saa, jolloin levy-yhtiöt julkaisevat sen myös ETA alueella. Harvinaisemmista jutuista, vähittäisasiakashan saa tilata ETA-alueen ulkopuolelta suoraan omaan käyttöön, käsittääkseni?
Epailija

#52 • • Epailija Physicist, 2nd class.

minttu83, 5.10.2005 22:15:
No mun logiikkani on tassa aika yksinkertainen. Se mita talla lailla yritetaan suojella on tekijanoikeudet ei kuluttajanoikeudet. Ja niista on mun mielesta riistetty jo ihan tarpeeksi.

Millä tavoin niitä on riistetty?

Johonkin tarvii vetaa se raja.

Vaikka siitä kärsisi juuri se ihmisryhmä, jonka odotetaan ilomielin maksavan tuotteista?

Itsella ei oo, eika oo ikina ollutkaan tarvetta ruveta kopioimaan levyja tai leffoja (huom lakihan sallii sen muutaman kopion omaan kayttoon tekemisen).

Sallii, jos levyssä ei ole kopiointisuojausta. Kopiointisuojauksen kiertäminen ei ole sallittua edes omaa käyttöä varten.

Lisäksi uusi laki haittaa kyllä sinunkin elämääsi, jos olet joskus ajatellut vaikkapa päivittää tietokoneesi netin kautta. http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=69866

Oon sita mielta, et jos jotain tarvitset mene kauppaan ja osta. Silloin ainakin tekijat saavat palkan tyostaan. Jos ei oo rahaa niin voi voi. Myonnan, etta toi laki ei oo taydellinen mita noihin ETA maiden ulkopuolelta tuotavaan tavaraan tulee ja muuta... Mutta kaikkia ei voi miellyttaa.

Oikeassa olit. Yksinkertaista logiikkaa - surullisen yksinkertaista. *eikä*

--

Grizzley

#53 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti

minttu83
No mun logiikkani on tassa aika yksinkertainen

*joo*

Myonnan, etta toi laki ei oo taydellinen mita noihin ETA maiden ulkopuolelta tuotavaan tavaraan tulee ja muuta... Mutta kaikkia ei voi miellyttaa.

Eläköön monikulttuurisuus! ...tai antaa olla...

--
Signature summarily executed for treason

minttu83

#54 • • minttu83

Epailija, 5.10.2005 22:29:
---
No mun logiikkani on tassa aika yksinkertainen. Se mita talla lailla yritetaan suojella on tekijanoikeudet ei kuluttajanoikeudet. Ja niista on mun mielesta riistetty jo ihan tarpeeksi.

---

Millä tavoin niitä on riistetty?

---

Johonkin tarvii vetaa se raja.

---

Vaikka siitä kärsisi juuri se ihmisryhmä, jonka odotetaan ilomielin maksavan tuotteista?

---

Itsella ei oo, eika oo ikina ollutkaan tarvetta ruveta kopioimaan levyja tai leffoja (huom lakihan sallii sen muutaman kopion omaan kayttoon tekemisen).

---

Sallii, jos levyssä ei ole kopiointisuojausta. Kopiointisuojauksen kiertäminen ei ole sallittua edes omaa käyttöä varten.

Lisäksi uusi laki haittaa kyllä sinunkin elämääsi, jos olet joskus ajatellut vaikkapa päivittää tietokoneesi netin kautta. http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=69866

---

Oon sita mielta, et jos jotain tarvitset mene kauppaan ja osta. Silloin ainakin tekijat saavat palkan tyostaan. Jos ei oo rahaa niin voi voi. Myonnan, etta toi laki ei oo taydellinen mita noihin ETA maiden ulkopuolelta tuotavaan tavaraan tulee ja muuta... Mutta kaikkia ei voi miellyttaa.

---

Oikeassa olit. Yksinkertaista logiikkaa - surullisen yksinkertaista. *eikä*

Yksi suurimmista uhkista musiikkibisnekselle on kopiointi (laillinen ja laiton), piratismi ja musiikin laskevat hinnat ja voit olla varma, etta ensimmainen joka tasta karsii on artisti. Levy-yhtiot, julkaisijat, kaupat jne...vetaa kylla omansa takaisin niin pitkalle kuin pystyy.

Ja vaikka levy olisi kopiosuojattu se sallii sen muutaman kopioin tekemisen.

Mut juu taa nyt taas on mun mielipiteeni. Ei sita tieda vaikka muuttuis viela.

--

tir

#55 • • tir

minttu83, 5.10.2005 22:17:

jep, niin voit. on vaan kuluttajallekin halvempaa jos tilaajana toimii välittäjä = kauppias.

mutta tuota en nyt ajanutkaan takaa, vaan itse levykauppiaana olen huolissani elinkeinoni suhteen.
QueenB

#56 • • Edited QueenB Yuki-Onna

Yksi suurimmista uhkista musiikkibisnekselle on kopiointi (laillinen ja laiton), piratismi ja musiikin laskevat hinnat ja voit olla varma, etta ensimmainen joka tasta karsii on artisti. Levy-yhtiot, julkaisijat, kaupat jne...vetaa kylla omansa takaisin niin pitkalle kuin pystyy.

Mut juu taa nyt taas on mun mielipiteeni. Ei sita tieda vaikka muuttuis viela.

Artisti ei kyllä saa nytkään tuon taivaallista noista levymyynneistä. On tyhmää, että kaikkea tekijänoikeusjuttuja puolustellaan artistien etujen ajamisena. Mun mielestä enemmän ois hyötyä artisteille jos niiden palkkioita per myyty levy kasvatettaisiin ja samalla levyjen kokonaishintaa alennettaisiin. Mahdoton yhtälö, tiedän sen. Mutta eipä taida teostomaksuistakaan paljoa ropista itse artistin taskuihin.

Niin ja vastahan oli uutisissa, että on artisteja, jotka itsekin ovat kopiosuojausta vastaan.

Lisäys: ja miten tuo piratismin kitkeminen liittyy esim. mangalehtien tuontikieltoon? Ja vielä, että ne jotka harrastavat piratismiä tuskin lopettavat uuden lain tultua voimaan. Ainut asia mitä laki tekee on tosiaan tuo normi kuluttajien ylimääräinen kiusaaminen.
minttu83

#57 • • minttu83

tir, 5.10.2005 22:46:
---
minttu83, 5.10.2005 22:17:

---

jep, niin voit. on vaan kuluttajallekin halvempaa jos tilaajana toimii välittäjä = kauppias.

mutta tuota en nyt ajanutkaan takaa, vaan itse levykauppiaana olen huolissani elinkeinoni suhteen.

En oo nyt ihan varma tasta asiasta, mutta ymmarsin etta Suomella ei ollut paljon valinnan varaa mita tuohon ETA -maiden ulkopuolelta tulevan tavaran kauppaan tulee. Ymmarsin etta EU'n takia Suomen piti sitoutua tuohon lakiin muutenkin....
Voin olla vaarassa.

--

Epailija

#58 • • Epailija Physicist, 2nd class.

minttu83, 5.10.2005 22:44:
Yksi suurimmista uhkista musiikkibisnekselle on kopiointi (laillinen ja laiton),

Laillinen? LAILLINEN? Mikä helvetin uhka se muka on? Onko musiikkibisnes missään vaiheessa saanut paljon rahaa siitä, että ihmiset ostavat samat julkaistu sekä cd:llä, md:llä, että kasetilla? Onko esim. Microsoft tahkonnut rahaa sillä, että ihmiset eivät omantunnontuskissaan ole tehneet varmuuskopiota Windowsistaan, vaan ovat menneet ja _ostaneet toisen kopion_? Nyt kun tuo kielletään, niin johan tulee musiikki- ja softabisnekselle kissanpäivät?

piratismi ja musiikin laskevat hinnat ja voit olla varma, etta ensimmainen joka tasta karsii on artisti. Levy-yhtiot, julkaisijat, kaupat jne...vetaa kylla omansa takaisin niin pitkalle kuin pystyy.

Artisti kärsii myös siitä, kun tuoteesta tehdään epähoukutteleva, eikä ketään enää kiinnosta maksaa kopiosuojatusta roskasta, joka ei toimi kotisoittimessa ja jota ei saa edes kopioida omalle mp3-soittimelle.

Eikä salli, jos se vaatii kopiointisuojauksen kiertämistä, jota se siis lähes varmasti vaatii. Toistan: Kopiosuojatun levyn suojausta ei saa kiertää, vaikka tarkoituksena olisi yhden ainokaisen kopion tekeminen omaan käyttöön.

--

Epailija

#59 • • Epailija Physicist, 2nd class.

QueenB, 5.10.2005 22:51:
Niin ja vastahan oli uutisissa, että on artisteja, jotka itsekin ovat kopiosuojausta vastaan.

Jep. Esimerkiksi Don Johnson Big Band ei suostunut siihen, että tälle viimeisimmälle levylle oltaisiin lätkäisty kopiointisuoja. Toisaalta A Perfect Circle pahoitteli aikoinaan sitä, että levyllä sellainen oli, mutta eivät olleet ilmeisesti omanneet tarpeeksi sananvaltaa asian suhteen.

--

Ozie

#60 • • Ozie

---
ezzy, 5.10.2005 22:04:
---

---

Missä järki? Kerro toki

---

No mun logiikkani on tassa aika yksinkertainen. Se mita talla lailla yritetaan suojella on tekijanoikeudet ei kuluttajanoikeudet. Ja niista on mun mielesta riistetty jo ihan tarpeeksi. Johonkin tarvii vetaa se raja. Itsella ei oo, eika oo ikina ollutkaan tarvetta ruveta kopioimaan levyja tai leffoja (huom lakihan sallii sen muutaman kopion omaan kayttoon tekemisen). Oon sita mielta, et jos jotain tarvitset mene kauppaan ja osta. Silloin ainakin tekijat saavat palkan tyostaan. Jos ei oo rahaa niin voi voi.

Muistaakseni lain tarkotus on turvata tekijän ja kuluttajan oikeudet. Mutta tässä uudessa versiossa on kuluttajan oikeudet hyvin pitälti unohdettu, koska kun lakia valmisteltiin "unohdettiin" kaikki kuluttajaa edustavat tahot, kuten myös kuluttajavirastoa. Sen sijaa kaiken maailman Gramexit, Teostot, Elvis ry:t ja muut vähän sinne päin olevat laitokset on kyllä huomioitu.

Suurimmat ongelmat koko laissa on se ettei oikeen kukaan tunnu ymmärtävän sitä. Opetusministeriö joka on lakia valmistellut on levittänyt väärää tietoa esim. kopiointi jutusta. Miten oletetaan että normaali kansalainen osaa lakia tulkita jos lain tehnyt tahokaan ei osaa. Lisäksi laissa on pykäliä "se on rangaistavaa, mutta ei sitä kukaan valvo". Lakia ei varmaankaan mikään poliisi valvo, mutta odota vaan kuinka innoissaan Teostot ja muut tuhansien eurojen korvausvaatimuksien kanssa.