"Tiesitkö että..." (nippelitietoa kaikesta ja kaikille)

399 posts, 20 pages, 252,762 views

Verano

Posts: 4,649

#161 • • Verano Merituuli

Caro², 20.6.2006 14:46:
---
Verano, 20.4.2006 11:39:
---
vinsku, 20.4.2006 11:37:
Mulla on kaveri, jonka nimi on Pilvi. Eikä sitä sanota Pilveksi vaan Pilviksi!
---
Tää keskustelu on tuolla yllä jo käyty :)

---


Muistan jonkun opettajan kertoneen joskus, että ihmisillä on ihan oma vapaus sanoa miten oma nimensä lausutaan. Voisi olettaa, että myös kirjoitusasusta vastaa nimen haltija itse - vaikkei se menisikään kielioppisääntöjen mukaan :)



Näinhän se nimenomaan oman nimen kohdalla menee.
Verano

Posts: 4,649

#162 • • Verano Merituuli
Mutta tiesittekö, että rusakoilla on kaksiosainen kohtu, jossa pari eri ikäistä poikuetta voipi kypsyä samaan aikaan.
Avatar
#163 • • Annakins Guest

Jaques, 23.2.2006 15:27:
---
sune, 23.2.2006 15:25:
ihanan ärhäkästi te etsitte tietoa tärkeistä asioista *nauru*

---


No pakkohan oli ettiä kuvia jne koska toi asia jäi vaivaamaan. Olen ainaskin varma siitä et kadussa on raidoitus joka viittaa siihen et siinä on suojatie mut merkinnöistä en sit tiedä.*nauru*



Ööö, eikö suojatie pidä aina myös merkitä liikennemerkillä? Mistä sitä muuten esim. talvella tai pimeässä tietää edessä olevan suojatien?

Olen itse ymmärtänyt, että Stockan edessä ei ole suojatietä enää nykyään (tosin en ymmärrä miksi), mm. eräs spårakuski kuulutti kerran näin.
coolcat82

Posts: 771

#164 • • coolcat82 You only live once, so do it well!
Punainen elintarvikeväri e120 valmistetaan sellasista punasista toukista *hihu* Nami...

--
*sydän* Diamonds *sydän*

äm

Posts: 2,376

#165 • • äm

Annakins, 20.6.2006 15:57:
---
Jaques, 23.2.2006 15:27:


No pakkohan oli ettiä kuvia jne koska toi asia jäi vaivaamaan. Olen ainaskin varma siitä et kadussa on raidoitus joka viittaa siihen et siinä on suojatie mut merkinnöistä en sit tiedä.*nauru*

---


Ööö, eikö suojatie pidä aina myös merkitä liikennemerkillä? Mistä sitä muuten esim. talvella tai pimeässä tietää edessä olevan suojatien?

Olen itse ymmärtänyt, että Stockan edessä ei ole suojatietä enää nykyään (tosin en ymmärrä miksi), mm. eräs spårakuski kuulutti kerran näin.



Ja siinä muuten ei ole enää mitään raidoitustakaan!

Nimimerkillä: Vittu oon NIIN oikeessa tässä!

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

extramppa

Posts: 217

#166 • • extramppa hengailija
-Suomenkielessä on vain seitsemän sanaa, jotka loppuu L-kirjaimeen. (Turun murretta ei lasketa suomenkieleksi) Itse olen saanut pähkäiltyä näistä kuusi.

-Maailmassa on vain kuusi valtiota, joiden (suomenkielisessä) nimessä ei ole samoja kirjaimia kuin sanassa "Suomi" (Näin ainakin muutama vuosi takaperin, en oo varma mitä uusia valtioita on tämän tiedon jälkeen syntynyt)

-Maailmassa on neljä valtiota joiden nimi sekä pääkaupungin nimi(suomenkieliset) tarkoittavat suomeksi jotain.

...ja vielä ammatillinen huomio...
-Jäät pitävät hiilihapot juomassa pidempään.
Claquesous

Posts: 3,206

#167 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa
Bysantin keisarikunta oli loppuun asti aikalaisten mukaan Rooman keisarikunta. Bysantti juurtui käyttöön vasta pari sataa vuotta Konstantinopolin kaaduttua Mehmed II Valloittajan edessä (Rooman viimeinen keisari Konstantinos XI Palaiologos kohtasi loppunsa kaupungin muurien romahtamista seuranneissa kaaoottisissa katutaisteluissa).

EDIT: Zori, _Palaiologos_

--
32. of December

pupuankka

Posts: 869

#168 • • Edited pupuankka poly-wtf?!

coolcat82, 20.6.2006 16:02:
Punainen elintarvikeväri e120 valmistetaan sellasista punasista toukista *hihu* Nami...



Itse asiassa ei valmisteta, vaan Dactylopius coccus -nimisen kilpikirvan kuoresta. Nämä ötökät syövät erästä kaktuslajia, joka syöminen tuottaa niiden kilpeen karmiininpunaisen sävyn. Sitten elukat tapetaan joko kiehuvalla vedellä, uunissa tms. 500 grammaan karmiinia eli e120:ta pitää tappaa n. 70 000 kilpikirvaa.

Hyvää ruokahalua! *igor*

edit: huono suomi
mushi

Posts: 714

#169 • • mushi laura

extramppa, 20.6.2006 17:05:
-Suomenkielessä on vain seitsemän sanaa, jotka loppuu L-kirjaimeen. (Turun murretta ei lasketa suomenkieleksi) Itse olen saanut pähkäiltyä näistä kuusi.



mä keksin kahdeksan:
ommel, askel, kyynel, taival, sävel, nivel, kannel, sammal
extramppa

Posts: 217

#170 • • extramppa hengailija

mushi, 20.6.2006 17:27:
---
extramppa, 20.6.2006 17:05:
-Suomenkielessä on vain seitsemän sanaa, jotka loppuu L-kirjaimeen. (Turun murretta ei lasketa suomenkieleksi) Itse olen saanut pähkäiltyä näistä kuusi.


---


mä keksin kahdeksan:
ommel, askel, kyynel, taival, sävel, nivel, kannel, sammal


Hei ommel oli se mun puuttuva sana!!!! JIPII!!! Tuota Kannel:ta mä oon sovitellut tuohon monta kertaa, mut oon aina tullut siihen tulokseen, että se on oikeasti kantele, eikä kannel. Mistään en oo kyllä ikinä tarkistanut...
cHRISSe

Posts: 463

#171 • • cHRISSe TURKU_BASEMENT
Ehkä oldies, mutta pari 'faktaa':

-Ihminen ja delfiini ovat ainoat lajit, jotka harrastavat seksiä pelkästään nautinnon vuoksi.

-Koiraspuolinen rukoilijasirkka ei voi paritella, jos sen pää on kiinni omassa ruumiissaan. Naaras aloittaa seksin esileikillään, jossa hän leikkaa koiraan pään irti.

-Krokotiili ei pysty työntämään kieltään ulos.

--
ô_ô

Claquesous

Posts: 3,206

#172 • • Claquesous viidettä kolonnaa

cHRISSe, 20.6.2006 17:40:
Ehkä oldies, mutta pari 'faktaa':
-Ihminen ja delfiini ovat ainoat lajit, jotka harrastavat seksiä pelkästään nautinnon vuoksi.



Anteeksi, mutta ymmärtääkseni myös ainakin simpanssit ja bonobonot (kääpiösimpanssit) parittelevat parittelun vuoksi.

--
32. of December

Mimir

Posts: 1,366

#173 • • Mimir Rouva Yninä

extramppa, 20.6.2006 17:05:
-Suomenkielessä on vain seitsemän sanaa, jotka loppuu L-kirjaimeen. (Turun murretta ei lasketa suomenkieleksi) Itse olen saanut pähkäiltyä näistä kuusi.



Me mietittiin näitä äsken perheen kesken ja meidän listaan tuli 13 sanaa. Joukossa oli kyllä pari vähän epäilyttävää [mutta oikeaksi tarkistettua] sanaa, mutta enpä tietenkään muista niitä tähän hätään, pitää tarkistaa *nauru*

--
[Wings are growing on her.]

Dana

Posts: 647

#174 • • Dana
$1 (yhden dollarin) seteliä pidetään usein "epäonnea tuottavana"; siinä on 13 tähteä, 13 raitaa, 13nuolta, 13 askelmaa ja oliivipuun oksassa 13lehteä.*justjoo*

Kreikkalaiseen tapaan perinteeseen kuulu, että morsiammella on sokeria hansikkaissaan hääseremonian ajan.. tämän pitäisi tuoda "makeutta" avioliittoon (sweetness to the marriage).*slurps*

Vanhan uskomuksen mukaan poikalapsille puettiin sinistä päälle koska sininen oli taivaan väri ja näin sen uskottiin karkoittavan kaikki pahat henget pois ja suojelevan lapsia. (tyttöjä ei puettu siniseen koska vanha kansa ei uskonut että henget viitsisivät piinata tyttölapsia..) *dissaa*
((pinkkiin pukeminen taas voisi johtua siitä että vanhan englantilaisen legendan mukaan tyttölapset syntyivät ruusunnupuista))*tirsk*
Epailija

Posts: 5,636

#175 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Nykyiset empiriaan perustuvat rajoitukset eivät rajaa ulos suurien (ulottuvuuden pituus suurempi kuin Planckin pituus, joka on esim. neljässä ulottuvuudessa suuruusluokkaa 10^-33) ylimääräisten ulottuvuuksien olemassaolon mahdollisuutta.

Jos ulottuvuuksia on enemmän kuin neljä, ei niitä säieteorian mukaan todennäköisesti voi havaita tutkimalla sähkömagneettisia kenttiä, sillä leptoneiden ja kvarkkien tapaan Maxwellin "gauge" (en saa suomennosta päähäni) kenttä syntyy avoimien säikeiden fluktuaatioista. Avoimet säikeet taas kiinnittyvät D-kalvoihin ja tässä tapauksessa D3-kalvoon (D-kalvo, jossa on kolme avaruusulottuvuutta), jolloin ne eivät tunne ylimääräisten ulottuvuuksien vaikutusta. Voimalaki pysyy samana oli ylimääräisiä ulottuvuuksia sitten kuinka monta tahansa. Gravitaatio sen sijaan syntyy suljettujen säikeiden kautta, eivätkä D-kalvot rajoita niiden liikettä, joten ylimääräiset ulottuvuudet vaikuttavat gravitaation käyttäytymiseen. Valitettavasti gravitaatio on hyvin heikko voima ja voimalain muutoksia on äärimmäisen vaikea havaita pienillä etäisyyksillä. Periaatteessa olisi kuitenkin mahdollista löytää ylimääräinen ulottuvuus, joka olisi kooltaan n. sadasosamillimetrin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Lyylikki

Posts: 2,975

#176 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

extramppa,
-Maailmassa on neljä valtiota joiden nimi sekä pääkaupungin nimi(suomenkieliset) tarkoittavat suomeksi jotain.



Onko niitä vain neljä? Minä aina kyselen ihmisiltä, että tietävätkö ne niitä, mutta en ikinä muista montako niitä on :D

Lasketaanko Malta - Valletta? Ja jos lasketaan, niin eikö Itävalta - Wien pitäisi laskea? Jolloin saisin viisi...

Kunhan speklaan.

Selkeät siis Peru - Lima, Turkki - Ankara, Puola - Varsova, jos joku ei vaikka tiennyt.
extramppa

Posts: 217

#178 • • extramppa hengailija

Lyylikki, 20.6.2006 23:01:
---
extramppa,
-Maailmassa on neljä valtiota joiden nimi sekä pääkaupungin nimi(suomenkieliset) tarkoittavat suomeksi jotain.

---


Onko niitä vain neljä? Minä aina kyselen ihmisiltä, että tietävätkö ne niitä, mutta en ikinä muista montako niitä on :D

Lasketaanko Malta - Valletta? Ja jos lasketaan, niin eikö Itävalta - Wien pitäisi laskea? Jolloin saisin viisi...

Kunhan speklaan.

Selkeät siis Peru - Lima, Turkki - Ankara, Puola - Varsova, jos joku ei vaikka tiennyt.


Juu, mun tietolähteessä luki, että Malta-Valetta... eli ilmeisesti kirjoitusvirhe, koska Vallettahan toi pääkaupunki taitaa olla, mikä näin ollen sulkisi tuon parin pois.

Wien ei kai suomeksi tarkoita mitään muuta kuin Itävallan pääkaupunkia...
Lyylikki

Posts: 2,975

#179 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

extramppa,
Juu, mun tietolähteessä luki, että Malta-Valetta... eli ilmeisesti kirjoitusvirhe, koska Vallettahan toi pääkaupunki taitaa olla, mikä näin ollen sulkisi tuon parin pois.

Wien ei kai suomeksi tarkoita mitään muuta kuin Itävallan pääkaupunkia...



Niin, mutta jos se kirjoittaisi yksöisveellä, niin siitä tulisi vien, joka taas tarkoittaisi jo jotakin, mut joo...niitä on joko kolme, neljä tai viisi. Kysyjästä riippuen *vink*
PeakZ

Posts: 53

#180 • • PeakZ

vaavu, 30.10.2005 19:40:

Toisen väittämän mukaan 60% miesdiplomi-insinööreistä menee naimisiin hoiva-alalla työskentelevän naisen kanssa.



Sattumoisin seukkaan ns. hoiva-alalla työskentelevän kanssa, tuli vaan silloin aikanaan huomattua että sairaanhoito-oppilaitoksen opiskelijoita kosiskeltiin useasti teekkareiden järjestämiin tapahtumiin.

Eli ainakin pk-seudulla tuota prosenttia voisi selittää sillä että heitä yksinkertaisesti "paritetaan" jo koulussa toisilleen *nauru*