Öljy loppuu aikanaan, joten eikö ole hyvä että sitä ennen hinta nousee, että ihmisille tulisi taloudellisia paineita siirtyä vaihtoehtoisten polttonesteiden käyttöön? Ehkä jossain vaiheessa ihmiset alkavat vaatia biopolttoaineita huoltoasemilleen, uusimmassa Imagessa oli juttua Tukholman huoltoasemien etanolipumpuista, ja dieselauto taitaa käydä ilman modifikaatioita 90% kasviöljy-10%diesel-seoksella.
Ja ainakin itselleni lasten halpoja lätkätreenikyytejä tärkeämpää on se, että heillä ja heidän lapsillaan olisi elinkelpoinen maailma. Fossiilisten polttoaineiden tupruttelu on todella lyhytnäköistä ja meidän sukupolvemme tullaan luultavasti muistamaan sukupolvena joka täytti maailman paskalla.
Dieselauto käy pelkällä kasviöljyllä johon on lorautettu muutama millilitra spriitä joukkoon =D Jopa ravintolassa jo käytetty kasviöljy kelpaa kuhan siivilöi kokkareet ensin pois :D Ja se auto ei vaadi mitään muutoksia
hallucinogen, 4.9.2005 11:59:
Dieselauto käy pelkällä kasviöljyllä johon on lorautettu muutama millilitra spriitä joukkoon =D Jopa ravintolassa jo käytetty kasviöljy kelpaa kuhan siivilöi kokkareet ensin pois :D Ja se auto ei vaadi mitään muutoksia
Toi on kuulemma laitonta silti.. mikä on naurettavaa. Kaikki polttoaineeksi kelpaavat systeemit, joissa on pienempi verotus kuin normibensassa, ovat laittomia
Läppä on kuulemma se että rypsi ja diesel 50/50 tuoksuu pakoputkesta vienosti munkille, joten poliisit ei ikinä huomaa vaikka ajaisivat ihan perseen alla :)
mkuisma, 4.9.2005 12:29:
Toi on kuulemma laitonta silti.. mikä on naurettavaa. Kaikki polttoaineeksi kelpaavat systeemit, joissa on pienempi verotus kuin normibensassa, ovat laittomia
Joo mutta kun maksaa verot niin saahan sitä sit huristella :D kaiketi :P Mut verojen jälkeen ei välttämättä oo ihan niin halpaa enää.
mkuisma, 4.9.2005 12:29:
--- hallucinogen, 4.9.2005 11:59:
Dieselauto käy pelkällä kasviöljyllä johon on lorautettu muutama millilitra spriitä joukkoon =D Jopa ravintolassa jo käytetty kasviöljy kelpaa kuhan siivilöi kokkareet ensin pois :D Ja se auto ei vaadi mitään muutoksia
---
Toi on kuulemma laitonta silti.. mikä on naurettavaa. Kaikki polttoaineeksi kelpaavat systeemit, joissa on pienempi verotus kuin normibensassa, ovat laittomia
Läppä on kuulemma se että rypsi ja diesel 50/50 tuoksuu pakoputkesta vienosti munkille, joten poliisit ei ikinä huomaa vaikka ajaisivat ihan perseen alla :)
Ei muuten oo laitonta. Suomessa muutamat autot ajavat esim paistorasvojen ja diselin yhdistelmällä (jako suhdetta en muista ja tietenkin paistorasvoille pitää ensin tehdä vähän jotain). Tosin näille polttoainelle oli aluksi lyöty viisinkertainen diselvero. Onneksi EU puuttui tuohon verotukseen ja verotus noillekkin tuli vähän enemmän kohtuulliseksi.
Hesburgerhan on rakentamassa parhaillaan suomeen jonkinsortin "voimalaa" joka hyödyntää hesestä tulevia paistorasvoja.
phanatic, 4.9.2005 11:22:
Öljy loppuu aikanaan, joten eikö ole hyvä että sitä ennen hinta nousee, että ihmisille tulisi taloudellisia paineita siirtyä vaihtoehtoisten polttonesteiden käyttöön? Ehkä jossain vaiheessa ihmiset alkavat vaatia biopolttoaineita huoltoasemilleen, uusimmassa Imagessa oli juttua Tukholman huoltoasemien etanolipumpuista, ja dieselauto taitaa käydä ilman modifikaatioita 90% kasviöljy-10%diesel-seoksella.
Ja ainakin itselleni lasten halpoja lätkätreenikyytejä tärkeämpää on se, että heillä ja heidän lapsillaan olisi elinkelpoinen maailma. Fossiilisten polttoaineiden tupruttelu on todella lyhytnäköistä ja meidän sukupolvemme tullaan luultavasti muistamaan sukupolvena joka täytti maailman paskalla.
onneksi tankkasin sattumalta vähän ennen hintanousua tankin täyteen ja menovettä on vieläkin reilusti yli puolen tankin. nyt koulun jatkumisen myötä en tarvitse enää autoakaan taas kuin satunnaisesti, joten ties vaikka hinta ehtisi pudota jonkin verran ennen seuraavaa tankkausta.
ja muuten aiheeseen liittyen, niin mieluusti ajelisin kyllä uusiutuvilla polttoaineilla, jos se vaan tässä maassa olisi mahdollista.
Se, että muualla kuin pääkaupunkiseudulla oleva ihminen lakkaa käyttämästä työmatkoihinsa autoa ja alkaa vaatimaan joukkoliikennettä kotiovensa ja työpaikkansa oven taakse ei tule onnistumaan. Joukkoliikenne toimii Helsingin kaltaisissa suurissa keskittymissä ja se on hyvä se. On kuitenkin syytä muistaa, että täällä on muitakin, kuin Me Pääkaupunkiseutulaiset.
Niinpä. Osuva kommentti oli Kirkkonummelle Helsingistä kulkiessani, että "meneehän sinne juna". Joo. Menee. Keskustaan! Siitä sitten vaan hirven selkään ja se plusmiinus kymmenen kilsaa hujahtaakin joutuisasti asemalta sinne lopulliseen päämäärään... joo ei mennyt myöskään onnikka sitä reittiä. Ei tosiaan tarvitse pitkälle mennä, ennen kuin joukkoliikenne alkaa ontua, tai sitä ei ole siihen suuntaan mihin juuri nyt pitäisi. Mut hei, pyörillä sitä entisaikaankin, ja talvisin suksilla... hirvittää kyllä visioida mitä tuo hinnan nousu tekee kaiken näköisille kuljetuksille sitten pidemmän päälle. Päästään kunnolla jatkamaan siitä, mihin opintotuki riittikään
Niin...kun kuljetusfirmat, poliisit, ambulanssit, bussit ja kaikki jotka työssään autoa tarvitsevat siirtyisivät käyttämään fillaria, niin kuinka hieno maailma olisikaan. *nenääpitemmällehymiö*
Sen enempää lukematta, jos tästä seuraa se että yksityisautoilu vähenee, niin hyvä vain. Olkoonkin että nuo pikaisesti selaamani kommentit esim julkisten tahojen ja yritysten kulujen kasvamisesta onkin erittäin hyvä pointti.
Individual, 5.9.2005 19:10:
---
Niin...kun kuljetusfirmat, poliisit, ambulanssit, bussit ja kaikki jotka työssään autoa tarvitsevat siirtyisivät käyttämään fillaria, niin kuinka hieno maailma olisikaan. *nenääpitemmällehymiö*
Ei tartte kun rekkakuskit siirtää fillareihin niin koko Suomi on täysin kusessa.
Tosin noista kaikki käyttää dieseliä.
CM, 5.9.2005 20:37:
--- Individual, 5.9.2005 19:10:
---
Niin...kun kuljetusfirmat, poliisit, ambulanssit, bussit ja kaikki jotka työssään autoa tarvitsevat siirtyisivät käyttämään fillaria, niin kuinka hieno maailma olisikaan. *nenääpitemmällehymiö*
---
Ei tartte kun rekkakuskit siirtää fillareihin niin koko Suomi on täysin kusessa.
Tosin noista kaikki käyttää diiseliä.
ah, moon niin samaa mieltä. :) Itekkin alalla työskentelevänä voin sanoo että kyllä tää hintojen nosto tekee tosi paljon tuhoa kuljetusyrityksille. :( Eikä nyt kyse oo yhdestä korotuksesta, tää trendi on jatkunu jo pitkän aikaa. Muutenkin katteet alalla on pieniä ja kustannukset nousee koko ajan. Kuitenkaan asiakkaat ei halua maksaa rahdista sen enempää kun nytkään. Noin yleisesti ottaen siis. Herää kysymys, et mistä sitä voittoa sitte revitään ?
_mane_, 5.9.2005 21:50:
Kyllähän ne lupaili jotain veronalennuksia kuljetusfirmoille.
ai ketkä ? :) Joo ois kyllä paikallaan. Muuten rupee tällä alalla päitä putoileen. Oma kantani tohon bensan (siis nimenomaan bensan) hinnan jatkuvaan nousuun on, että kyllä periaatteessa ymmärrän sen, jos sen tarkotuksena on nimenomaan kannustaa jengiä käyttämään enemmin julkisia ja karttamaan "turhaa" autoilua. Mutta toisaalta kun samaan aikaan vähennetään bussi- ym. linjoja (ainakin täällä maalla), niin eipä sekään kovin järkevältä vaikuta. Minusta noita bensan hinnasta saatavia verotuloja pitäis käyttää enemmän julkisen liikenteen tukemiseen. Mutta toisaalta jos jengi ei niiden käyttämistä lisää, niin minkäs se valtiovalta sille voi. Sen takia noita linjojakin kai lakkautellaan. Vaikee asiahan toi on. Ei siihe taida löytyä yhtä ja oikeeta vastausta. Itellä on auto, jota tulee tosin käytettyä erittäin vähän. Sen(kin) takia sen vois myydä pois. Mut eipä oo vielä saanu aikaseks.