siveys,
Minun mielestäni myös se pitäisi hyväksyä, että joillakin on arvot, joiden seurauksena he kykenevät toimimaan palkkamurhaanija, mutta se ei tarkoita, että yhteiskunnan tulisi hyväksyä palkkamurhaajana toimiminen.
---
Lene,
Miksei? Entä jos yhteiskunnan jäsenistön arvot alkavat lipuamaan suuntaan, että myös tappaminen alkaa vaikuttaa asialta, joka on sallittua?
En sanonut, että yhteiskunnan ei tulisi hyväksyä palkkamurhaajana toimimista. Sanoin, että erilaisten arvojen olemassaolon hyväksyminen ei tarkoita sitä, että yhteiskunnan pitäisi automaattisesti hyväksyä kaikki näiden arvojen mukaan hyväksyttävät asiat.
Mutta jos olisimme tilanteessa, jonka kuvailet niin kompromissi saattaisi olla esimerkiksi kuolemanrangaistuksen laajempi käyttöönotto.
Mielestäni "massassa tyhmyys tiiviistyy."
Tämä on itseasiassa tieteellisesti todistettu ilmiö, jonka aiheuttavat tekijät on käsittääkseni pääosin identifioitu ja useimmiten teoreettisesti mahdollista poistaa
Kärjistetyllä vertailukohdalla jatkaen yhteiskunnanko pitäisi löytää myös kompromissi, jossa myös niiden yhteiskunnan jäsenten arvot otetaan huomioon, jotka haluavat vahingoittaa muita? Mielestäni ei kompromisseja - se on joko tai -tilanne. Ja juu, aina ei saa kaikkea mitä haluaa - tough.
Yhteiskunta ei toimi ilman kompromisseja. Miksi luulet, että nyrkkeily tai vapaapaini on sallittua, mutta vain kontrolloiduissa tilanteissa?
Minun mielestäni "intiimin ja henkilökohtaisen" seksin harrastajat voivat elää ihan hyvin sopusoinnussa "kevytkenkäisemmän" seksin harrastajien kanssa, jolloin mitään absoluuttisia rajoja ei ole tarvetta asettaa.
---
En usko, koska en ainakaan itse olisi sopusoinnussa. x)
En siis tarkoita sitä, että näiden ihmisten pitäisi tulla toimeen seksuaalisia toimenpiteitä toistensa kanssa harrastellen. Tarkoitan että nämä ihmiset voivat löytää arvomaailmalta samanlaktaisia partnereita seksuaalisten toimenpiteiden harjoittamiseen ja antaa erilaisten ihmisten olla erilaisia ilman, että eri ryhmien olemassaolosta on toiselle merkittävissä määrin haittaa.
Ei kaikkien kanssa voi olla kaveri - eikä voi edes harrastaa seksiä