Koneisto 13.8.2005 @ Helsinki

171 posts, 9 pages, 48,451 views

mekaanikko

#161 • • mekaanikko don selecta

Jagr, 30.8.2005 12:10:
Mä nyt lähinnä pohdin onko trance on lähemmin sukua bluesille, vai inkojen (tai Afrikan savannien) transsirummuille. Ei sitä Frankki tiedä. Mun mielestä se vaan on kiinnostava väite, että trance olisi ilman bluesia ja ilman koneitakin. Se nimittäin tekee sittenkin aika ison eron hiphopin ja trancen välille.

Jos ny lukisit sen kirjan ensin ennen kuin kerrot mitä sen kirjoittajat tietävät ja mitä ei. ;) Siinä aika vakuuttavasti osoitetaan nykyisen klubimusiikin kehityskaari reggaesta ja soulista alkaen nykymeininkeihin.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Jagr

#162 • • Jagr

mekaanikko, 30.8.2005 14:50:
---
Jagr, 30.8.2005 12:10:
Mä nyt lähinnä pohdin onko trance on lähemmin sukua bluesille, vai inkojen (tai Afrikan savannien) transsirummuille. Ei sitä Frankki tiedä. Mun mielestä se vaan on kiinnostava väite, että trance olisi ilman bluesia ja ilman koneitakin. Se nimittäin tekee sittenkin aika ison eron hiphopin ja trancen välille.

---

Jos ny lukisit sen kirjan ensin ennen kuin kerrot mitä sen kirjoittajat tietävät ja mitä ei. ;) Siinä aika vakuuttavasti osoitetaan nykyisen klubimusiikin kehityskaari reggaesta ja soulista alkaen nykymeininkeihin.

Kiitos edelleen suosituksesta, siihen lupaan vielä joskus paneutua. Diggailen vaan tehdä omat kirjani.

Frankki ei siinä kirjassa kerro vastausta tähän mun ilmaan heittämään kysymykseen, vaan Frankki esittää omat päätelmänsä tietyistä osa-alueista. Se on selvää koska siihen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta - sen saattaa huomata myös siitä että kun kysymyksen esittää, annetaan näennäistietoa asian vierestä, tai esim esitetään kuuntelemaan kolmannen osapuolen näkemyksiä. Mut Frankille pisteet mitä ikinä kaverin kanssa kirjasi ylös havainnoistaan. Musta lähtökohtaisesti on hienoa, että joku jaksaa kerätä materiaalia, esittää sen pohjalta omia päätelmiään - ja ennen kaikkea osoittaa kiinnostusta tanssimusan puolella.

Mitä mieltä sä itse olet asiasta? Olisiko trance olemassa ilman koneita tai bluesia ja olisi sillä tavalla sielukkaampaa ja merkityksellisempää kuin 'juureton' Hip Hop?
Jagr

#163 • • Jagr
Niin, piti lisätä oma mielipiteeni asiasta, etten vain heittele kysymyksiä.

Mun mielestä hip hopin perimmäinen tausta on ollut tarve valittaa. Samalla tavalla kuin rakkauslaulut useimmiten valittavat tyhjästä sydämestä, hip hopin taustalla on tarve valittaa oloista. Ensin on valitettu kurjuudesta, sitten on seurannut se käänteinen, pullistelu. Tarve korjata egoa kun paljon viedään – tuttu ilmiö kaikkialta. Siitä seuraa kilpailu valittajien ja pullistelijoiden kesken, ja tarve synnyttää keinot – oli oikea aika ja paikka, kehittynyt elektroniikka, mustat juuret ym, kaikki se mistä varmaan Frankilla on paljon sanottavaa. Hip hop alkoi kehittyä ja levitä kuin rutto.

Trance lähtee olemukseltaan täysin erilaisista juurista. Sen syvin sielu on vuosituhansia vanha - ellei ikuinen – sisäinen kokeminen. Toki sen löytää muustakin musiikista, mutta kun nyt ollaan tän Koneisto-threadin alla, tuntuu luontevalta verrata näitä kahta genreä. En puhu tässä trancen yhteydessä uskonnosta tai rauhanaatteesta, niitä trance ei lähtökohtaisesti ole mielestäni tavoitellut. Trancen syntymä (jos sitä on koskaan ollutkaan) lähtee tarpeesta ihmetellä omaa sisintään, kuunnella ja kokea. Siitä lähti liike, luunenä nousi nuotiolta ja lähti tamppaamaan.

Siksi noi kaksi on erottamattomia vielä tänä päivänä, ja itse pidän puhtaampana trancea – jos sellaista vastakkainasettelua edes tarvitsee tehdä. Inhoan valittajia ja pullistelijoita.

Nää on vaan siis mun ajatuksia. En väitä totuuksiksi. Se miten soittimet, rytmi ja elektroniikka on kehittynyt, on Frankin oma asia.
mekaanikko

#164 • • mekaanikko don selecta

Jagr, 30.8.2005 17:54:
Mun mielestä hip hopin perimmäinen tausta on ollut tarve valittaa. Samalla tavalla kuin rakkauslaulut useimmiten valittavat tyhjästä sydämestä, hip hopin taustalla on tarve valittaa oloista. Ensin on valitettu kurjuudesta, sitten on seurannut se käänteinen, pullistelu. Tarve korjata egoa kun paljon viedään – tuttu ilmiö kaikkialta. Siitä seuraa kilpailu valittajien ja pullistelijoiden kesken, ja tarve synnyttää keinot – oli oikea aika ja paikka, kehittynyt elektroniikka, mustat juuret ym, kaikki se mistä varmaan Frankilla on paljon sanottavaa. Hip hop alkoi kehittyä ja levitä kuin rutto.

Ei, ei, ei ja vielä kerran ei. Hiphop (jos rajataan tarkastelu hiphop-kulttuurin osa-alueista pelkkään musiikkiin) oli alkujaan puhdasta biletysmeininkiä josta oli valitus kaukana. Vasta 80-luvun puolella sellaiset biisit kuin Grandmaster Flash & The Furious Fiven "Message" ja Run DMC:n "Hard Times" kallistivat vaakaa yhteiskunnallisen kantaaottavuuden suuntaan. Ylipäänsä hiphoppia on niin montaa eri sorttia että on aivan järjetöntä yrittää tehdä tällaisia yleistyksiä. Listoilla keikkuva blingbling-bileräppi on vain erittäin pieni osa hiphopista. Erittäin tärkeää olisi muistaa myös se, että hiphop ei tarkoita samaa asiaa kuin rap. Paljon erittäin mielenkiintoisia instrumentaalihiiphop-, turntablismi- ja human beatbox -juttuja jää kuulematta jos passaa koko hiphopin vain siksi ettei pidä siitä että joku jutustelee rytmin päälle.

En lähde nyt väittelemään siitä mitä trance on tai ei ole, mutta mielestäni varsinkaan klubikiksussa ei ole mitään erityisen syvällistä tai vuosituhantisista perinteistä ammentavaa - sikäli kuin sellaisia elementtejä ei olisi kaikessa kevyessä musiikissa. Niillä on kaikilla yhteiset lähtökohtansa afrikkalaisessa ja eurooppalaisessa kansanmusiikissa, Amerikan alkuperäiskansojen musiikillisissa traditioissa sekä eurooppalaisessa taidemusiikissa. Trance sanan nykymerkityksessä on vain eräs kevyen musiikin muoto johon on vaikuttanut käytössä oleva teknologia ja liikkeellä olleet huumeet samaan tapaan kuin moneen muuhunkin musiikinlajiin. Mitään sen ihmeellisempää minun on vaikea siinä nähdä, tosin kuin nyt esimerkiksi hiphopissa joka oikeasti syntyessään 70-luvulla oli todella vallankumouksellinen juttu. (Tämä ei tietenkään tarkoita, että se olisi jotenkin sen huonompaa musiikkia.)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Jagr

#165 • • Jagr
On hyvä asia nähdä ihminen joka suhtautuu intohimoisesti musiikkiin. Mitään tärkeämpää ei arjen harmauden keskellä ole kuin viihde ja musiikki. Siksi mun mielestä muusikot on ihan liian vähän arvostettuja. Rockyhtyeen tähti on se sama mies, joka keskiaikana alkoi soittaa kun kuningas napsautti sormiaan. Muusikko ei taida koskaan päästä narrin puvustaan, vaikka tekee ehkä ihmiskunnalle tärkeintä palvelusta.

Mut niin. Mun mielestä tässä keskustelussa on nyt mennyt kaksi erillistä linjaa, joiden ei välttämättä tarvitsekaan kohdata:

1) Toisen esittämänä se, ketkä aloittivat minäkin vuonna minkäkin sämplen ja fiiliksen kanssa oman genrensä, ja mitkä ympärillä vaikuttavat tekijät sen kehittivät nykyisenlaiseksi. Se hyvä asia tuoda esiin ja pohtia.

2) Toisen esittämänä se, mikä ihmisen tarve aloitti sen ideologian tai tyylin, joka on tällä hetkellä voimassa. Se on ehdottomasti vähemmän yksityiskohtiin perustuva, mutta kiehtova selvitystyö.

Tulevaisuus tulee näyttämään, mitä Koneiston järjestäjien pitäisi ajatella. Hip hop ja trance eivät voisi olla kauempana toisistaan sieluiltaan, ja miksikö näin on - sen selvittämiseksi voi ottaa työkaluksi sitten Frankin kirjan tai tuon tarve-kysyntä -ajattelun. Sekin on nyt kirjoitettu tähän, niin voit pitää sitä kirjana. Veikkaan kuitenkin että Koneisto on ensi vuonna markkinoinniltaan erilainen - tai sitten vielä suurempi floppi.

Toisin kuin väität, nykyajan kiksuttelija eittämättä hakee samoja fiiliksiä mitä esi-isänsä nuotiorummulla. Mä en tiedä mitä ihmeellistä siinä edes voisi olla? Tanssi on transsin tehoste, siinä kun sidukkadiscon bilehile saattaa käyttää tanssia itsensä ilmaisuun, tai tuodakseen itseään esiin. Onhan niitä tietysti kiksubileissäkin, sidukkapellejä, mut transsissa tamppaajat ovat sielultaan hiljaisempia häärääjiä, omasta seesteisestä olostaan nautiskelijoita. Kai sulla on joku perustelu, jos väität toisin? Että trancekama ei olisi erityisen transsikamaa? Verrattuna mihin ilmiöön?

Huumeista en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata. Huumeethan ei ole mikään trancen lieveilmiö, vaan molemmat liittyvät ihmisen tarpeeseen kurkistella sisimpäänsä. Ne kylläkin kulkevat usein turhankin käsi kädessä, ja ítse asiassa realistina veikkaan että siinä inkanuotiolla poltettiin ensin piippua, ja sitten vasta tampattiin.

Mutta kukin tampatkoon tavallaan, huumeiden lieveilmiöt kun eivät liity musiikkiin.

Aloitetaan joku hauskempi juttu. Väitän, että Scooter ja Culture Beat ovat kovimpia nimiä tanssimusiikin kehityksessä viimeisen 15 vuoden aikana.
Mongolia

#166 • • Edited Mongolia truenörth

Jagr, 30.8.2005 20:16:
Tulevaisuus tulee näyttämään, mitä Koneiston järjestäjien pitäisi ajatella. Hip hop ja trance eivät voisi olla kauempana toisistaan sieluiltaan, ja miksikö näin on - sen selvittämiseksi voi ottaa työkaluksi sitten Frankin kirjan tai tuon tarve-kysyntä -ajattelun. Sekin on nyt kirjoitettu tähän, niin voit pitää sitä kirjana. Veikkaan kuitenkin että Koneisto on ensi vuonna markkinoinniltaan erilainen - tai sitten vielä suurempi floppi.

Jos koneiston musiikillista linjaa halutaan kaventaa, ei ole mitenkään itsestäänselvää että sitä pitäisi kaventaa juuri niiden parin kolmen hiphop-artistin kohdalta. Koneisto on konemusiikki-, ei trance-festivaali. Jos konemusiikki on sinulle pelkkää trancea ja trance sukua pelkästään alkuperäiskansojen transsirummutukselle niin ok, mutta älä kuvittele että kaikilla on tuo sama lähestymistapa a) tranceen ja b) konemusiikkiin. Konemusiikiksi laskettavan musiikin piiristä löytyy hyvin laaja skaala erittäin paljon toisistaan poikkeavia musiikkityylejä, ja on totta että esim trance on fiilikseltään täysin erilaista musiikkia kuin esim hiphop tai vaikkapa elektro. Juuri tuo tietynlainen "kulttuurin laaja-alaisuus" oli se juttu joka sai minut kiinnostumaan konemusiikista muutenkin kuin puhtaasti "musiikillisena" ilmiönä.

IMO esim Raekwon ei välttämättä ollut paras mahdollinen buukkaus koneistoon, mutta tuo on lähinnä artisti eikä genre-kysymys. Trance-bileitä (isojakin) kyllä on jos haluaa käydä tapahtumissa joissa soitetaan pekästään trancea. Koneiston tyyppisille festareille mennessä tietää 100% varmasti että kaikki tarjonta ei miellytä. Toisaalta tietää myös melkein 100% varmasti sen, että siellä kuulee jotain uutta/mielenkiintoista josta ei aiemmin tiennyt mitään.

Toisin kuin väität, nykyajan kiksuttelija eittämättä hakee samoja fiiliksiä mitä esi-isänsä nuotiorummulla. Mä en tiedä mitä ihmeellistä siinä edes voisi olla? Tanssi on transsin tehoste, siinä kun sidukkadiscon bilehile saattaa käyttää tanssia itsensä ilmaisuun, tai tuodakseen itseään esiin. Onhan niitä tietysti kiksubileissäkin, sidukkapellejä, mut transsissa tamppaajat ovat sielultaan hiljaisempia häärääjiä, omasta seesteisestä olostaan nautiskelijoita. Kai sulla on joku perustelu, jos väität toisin? Että trancekama ei olisi erityisen transsikamaa? Verrattuna mihin ilmiöön?

No ainakaan minun mielestä tuossa "kädet ilmaan-nostatus-kiksu"- menossa ei ole mitään eritysen meditatiivista. Toki henkoht juttujahan nämä. Minusta esim teknossa tai vaikka jamaikan dubissa on paljon enemmän "trancea" kuin nyky-trancessa.
Jagr

#167 • • Jagr
Ai sä. Hih, vannon että törmäsin kerran ja pohdin.. No mut tähän asiaan:

Mun mielestä marginaaliryhmät ei ole hirveän kiinnostava asia. Tietysti pinnan alla kuhiseva musiikillinen alkulima on aina kiinnostavaa seurattavaa, koska jokuhan sieltä aika ajoin nostaa päätään. Mut mun mieltä kiinnostaa enemmän massojen hallinta (as u know), ja sitä kautta on kiinnostavaa miten joku niistä päätään nostavista alkuitiöistä kehittyy bakteeriksi, tai lopulta hip hopin kaltaiseksi rutoksi. Järkikielellä sanottuna: On kiehtovaa etsiä niitä syitä, miksi jostain asiasta tulee suuren yleisön ideologia ja ilmiö. Jamaican dub ei siten liikuta mua yhtään. Paitsi tietty musana, sehän on ihan toimivaa.

Hip hopin kohdalla osoitin sen ilmiön perusteena olevan ihmismassojen tarpeen hölistä ongelmiaan ja elämän kurjuutta. Jospa vaikka kadun kasvateilla ei ollut tarpeeksi uskottavia väyliä huutaa vaikeaa elämäänsä eteenpäin. Siitä seurasi pullistelu. Ja siten leimasin hopparit pohjimmiltaan valittajiksi ja uhoajiksi.

Siihen sain vastauksen, että jossain mantereella on joku kaveri joka keksi hip hopin. Ja että se kaveri vaan bailasi eikä yhtään ruikuttanut.

Sitten mä vaan sanon, että ei se riitä - vaikka pystyttäisiin osoittamaan sormella hoppareiden alkuisä, ensimmäinen jou jou -man ("etsikää pesä ja tuhotkaa munat."), sen ei tarvitse liittyä hip hopiin ilmiönä. Hip hop olisi olemassa joka tapauksessa.

Samalla tavalla ajattelen, että on aivan saman tekevää kuka on Bill Gates. Tiettyyn aikaan tietyssä paikassa oikealla hetkellä oli teknologiamurros, sen aika tapahtua, ja se nyt on täysin saman tekevää kuka siellä puikoissa oli tai kuka kääri fyrkat tai arvostuksen - joku sen aina tekee. Yhtälailla teknologian leviäminen voitaisiin selittää nippelitietona, kuka keksi minkäkin prosessorin, mutta kyllä mua kiinnostaa enemmän mikä hemmetti meissä ihmisissä on että ollaan esim. kehitetty itsellemme televisio, jonka edessä vietämme 3 h 20 min päivässä katsomassa toisten elämää.

On Bill Gates toki tärkeä siinä mielessä, että joku antaa ilmiölle kasvot. Säilyy tuo kulttuuriperintö paremmin, kun ihmisen pikku mielelle annetaan helpommin omaksuttava tapa käsitellä ilmiö tai ideologia; ihmiskasvot.

Enkä mä jaksa Koneistosta enempää vääntää. Hip hop ei kuulu sinne, ei olemukselllisesti, eikä liiketaloudellisesti kannattavasti. Kuten sanoin, sen puolesta puhuu ensi vuoden line up, tai tyyli markkinoida - kantapään kautta opittuna.

Mä en rehellisesti lukenut kokonaan sun juttua, tai Mekaanikon juttuja, koska mua kiinnostaa aina vaan omat jutut. ;)

No luin mä vähän.
Karski

#168 • • Karski Pomon kätyri

Jagr, 31.8.2005 10:25:
Mä en rehellisesti lukenut kokonaan sun juttua, tai Mekaanikon juttuja, koska mua kiinnostaa aina vaan omat jutut. ;)

No luin mä vähän.

Tän takia esim. mä en edes
vaivaudu kommentoimaan
sun juttuja. Mitä sä ylipäätään
sit teet keskusteluforumeilla :D

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jagr

#169 • • Edited Jagr

Tres, 31.8.2005 10:36:
Tän takia esim. mä en edes
vaivaudu kommentoimaan
sun juttuja. Mitä sä ylipäätään
sit teet keskusteluforumeilla :D

Kyllä mä oikeasti luen ne jutut, mut yleensä vastaan ensin ja luen vasta sitten. Se on ihan hullua. Mut ihmiset kuitenkin puhuu aina eri asioista niin mitä väliä..?;)

Toi sinipiika väittää että mä kirjoitan aina kännissä, mut se ei ole totta. Mulla meni kotisivut alas joku aika sitten, eikä pääse mihinkään kirjoittamaan omaa tuskaani ulos. Pitäis kai aloittaa räppäämään.
Sinister

#170 • • Sinister

Toi sinipiika väittää että mä kirjoitan aina kännissä, mut se ei ole totta. Mulla meni kotisivut alas joku aika sitten, eikä pääse mihinkään kirjoittamaan omaa tuskaani ulos. Pitäis kai aloittaa räppäämään.

Ei kännissä räppääminenkään ole kovin kaunis ajatus. Mutta hyvät mahdollisuudet päästä Koneisto-esiintyjäksi kyllä. ;)
¡ Previous post about a year ago !
Jagr

#171 • • Jagr

Sinister, 1.9.2005 18:50:

Ei kännissä räppääminenkään ole kovin kaunis ajatus. Mutta hyvät mahdollisuudet päästä Koneisto-esiintyjäksi kyllä. ;)

Jep. Taas ollaan vanhettu vuodella. Kaikki ok?

Katselin näitä viime vuoden juttuja, onko sieltä tulossa muuten jotain festaria vielä tänä vuonna, vai oliko se toi Underworld joka siirrettiin hallista klubille? Puhtaasti tietty järjestäjien moka toi, mutta linja on nyt ainakin kauempana siitä hip-hopista.

Noh, ainakin se vahvistui että kavereiden pitäisi ottaa Sarasvuo luennoimaan. (not!)