Itis, 27.4.2006 11:00:
En ole maalannut, enkä liimannut kuin julisteita, mutta jostain syystä olen sitä mieltä että suomessa katukuva on tylsä juurikin siksi että täältä puuttuu esittävä katutaide ja kuvat.
Onko niin että graffitti on ainoa vaihtoehto?
Ei, graffiti ei missään nimessä ole ainoa vaihtoehto, mutta se on se joka yleisimmin saa medianäkyvyyttä "ongelmana" ja itseasiassa tämän käsitteen alle nidotaan usein tietämättömyyden takia paljon muita juttuja, joilla on yhtä paljon tekemistä graffitien kanssa kuin poneilla on luistinten kanssa.
Graffiti on myöskin se urbaanin taiteen muoto, josta mä pidän eniten melua, mutta se johtuu taas ihan siitä että se on mulle niistä rakkain vaikka innostun noista muistakin.
Itis, 27.4.2006 11:00:
Mun mielestä se mitä esim. espanjassa on kaduilla, kuvat lähinnä, on hienompaa kuin yksikään graffitti täällä, toimii paremmin ja on esteettisempää.
Toi on tosi moniuloitteinen kysymys. Sinänsä ei ole kyse siitä ettei Suomessa olisi mielenkiintoisia ja stimuloivia graffiteja, muita seinämaalauksia ja erilaista hyvin futaavaa grafiikkaa, mutta nämä eivät tosiaan ole pääsääntöisesti erityisen julkisilla paikoilla ja luonnollisesti osaavien harrastajien / taiteilijoiden määrä on suhteessa suppeampi kuin maissa, joissa urbaaniin taiteeseen suhtaudutaan liberaalimmin.
Tietenkään Suomessa ei maalausten keskimääräinen taso voi olla yhtä korkea kuin sellaisissa maissa, joissa näitä maalauksia tekevillä on huomattavasti vapaammat kädet viedä itseilmaisunsa tasoa korkeammalle harjoittamalla sitä ahkerasti. Toi maalaaminen kun on sellainen asia, että jo pelkästään tekniikan vieminen siinä korkealle tasolle vaatii paljon sitä itseään, eli maalaamista (puhumattakaan sitten oman tyylin harjoittamisesta).
Suomestakin löytyy kuitenkin varsin kuuminta hottia hyvinkin paljon jos multa kysytään ja pyrinpä etsimään tähän perään muutaman esimerkin.
Aloitetaan viime viikonloppuna Keravalla kuvaamastani jutusta:
Sitten vanhoja kuvia mun SESSIONS2:ta edeltäneestä webbiprojektistani, TAG:ista (
www.flammabul.com/tag_revisited ). Pahoittelen kuvien rouheaa laatua - skannerit, softat ja omat skillini käyttää niitä eivät olleet ihan huippuluokkaa tuolloin taannoin.
"Dali", Lauttasaaren "paskis" circa 1998:
Sama mesta, sama aika:
"Hap:in" characteri, Vuosaaren paskis, ennen vuosituhannen taitetta:
"Egs", Vuosaaren paskis, 2000: