Hmm.. Alkupää olis suurinpiirtein bios, lilo, linux kernel.. Sitten init ajelee jotain skriptejä, jotka joku vois tulkita softiksi.. ls -l /etc/rcS.d/ /etc/rc2.d/ | wc -l ilmottaa 62 eri skriptiä luonnollisten run-partsin ja shellien lisäksi tietysti. Noiden mukana onkin jo melkein sellaisenkin tason softa, joita muutkin on maininnut: apache, mysql, sshd. Apachen mukana latautuu vielä muistiin kohtalaisen iso kasa Perl moduleita (ja mod_perl interpreter), joiden mukana on aika selkeästi ohjelmiksi määriteltäviä kokonaisuuksia: OpenInteract2 ja Dicole. Sitten käynnistyy X, jonka jälkeen käynnistyy pari skriptiä ja GUI softia: dclock, nedit, xterm, firefox, xmms, thunderbird ja gaim menee ensin päälle ja sen jälkeen käynnistyy vielä viimeisenä ikkunointijärjestelmäksi ion.
Nämä kuitenkin kaikki käynnistyy automaattisesti kun avaan koneen, joten niitä ei varmaan lasketa? Hirveästi ei yleensä tarvitse ohjelmia käynnistellä kun kaikki yleisesti käytetyt avautuu itsekseen ja se minkä sitten lopulta itse avaan ensimmäiseksi vaihtelee tosi paljon. Välttämättä en itse käynnistä muita ohjelmia kuin ohjelman nimeltä "halt", jonka käynnistän lähes poikkeuksetta jossain vaiheessa joka kerta kun olen koneen avannut, mutta aika usein tulee avattua tätä ennen lisää xtermejä.
Ei tää varmaan ollu trikkikysymys, mutta jos olis ollu niin vastaus olis ollut bios todennäköisesti meistä jokaisella