Lost-Soul, 23.5.2005 01:30:
Ja silti Renaultilla on 4 voittoa 6 kisasta ja myöskin vain yksi keskeytys. Ja nuo voitot ovat vielä kaikista kuumimmissa kisoissa, joissa renkaat varmasti on joutunut koville. Tai että parin viimeisen kisan nopeimmat kierrokset on kellottanut Michael Schumacher. Tai että Renault johtaa valmistajien pisteissä yli 10 pisteellä.
Kuten itse sanoit, keskeytyksia rellulla ja maccilla on tasan yhtä paljon. Siten luotettavuus on talleilla 100% sama jos katsotaan vain tätä kautta. Viimekausi ei näytä ainakaan toistaiseksi vaikuttavan.
Alkukausi oli todella rellun hallintaa, mutta nyt tilanne on vaihtunut aika radikaalisti:
Jos taas katsotaan nopeutta, niin kimi ja macci ovat voittaneet viimeiset kaksi kisaa alusta loppuun. Rellulla ei ole ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia, vaan ero on ollut kisoissa oikeestaan päätähuimaava. Jos luotettavuus olisi ollut kohdallaan Imolassa, uskallan väittää, että viimeiset kolme kisaa olisi menty niin, että kimi olisi johtanut jokaista kisaa alusta loppuun. Suoraan sanottuna tämä on sellaista nopeusylivoimaa, että muilla on aika paljon tekemistä ...
Lisäksi noista renkaista: renaultilla oli käytössä Monanossa kova rengaseos. Tämä tarkoittaa sitä, että siitä renkaiden olisi pitänyt kestää todella paljon, mutta todellisuus oli, että rellu söi kovan rengasseoksen ennennäkemättömän nopeasti. Jos ja kun muistellaan myös aiempia kisoja kuten san marinoa, niin eikö alonsolla ollut nimenomaan ongelmana pitää schumi takanaan, koska renkaat olivat kuluneet? Siten rellulla on ollut renkaiden kestävyyden kanssa ongelmia koko kauden.
Jos taas vertaa rengaskestävyydessä rellua macciin, niin macci ajoi monacossa pehmeillä seoksilla ja silti renkaissa oli uraa ihan toisella tavalla kun rellulla, jonka renkaissa ei ollut kisan lopussa lainkaan uraa.
Ja noista nopemmista kierrokista. Viimeisissä kahdessa kisassa kimi on nimenomaan sanonut, että on löysännyt reilusti lopussa, koska moottoria/autoa ei kannata kuluttaa. Kimin ajat ovat siis huonontuneet aivan tarkoituksella. Schumi taas on ajanut täysillä, koska jokaisesta sijasta on kilpailtava täysillä ja siten lopussa kevyellä autolla schumi on ajanut nopeat kierrokset. Jos noita kimin nopeimpia aikoja katsoo niin varmasti voi tulla siihen lopputulokseen, että kimi olisi varmasti ollut schumia nopeampi, mutta siihen ei ole ollut tarvetta.
Täällä hetkellä kimi on ylivoimaisesti nopein kuski ja kestävyys näyttää olevan ihan hyvällä malilla. Viikossa tuskin tapahtuu suuria eroja, joten odotettavissa on, että macci menee lujaa myös saksassa. Toivottavasti kaikki menee hyvin, macci ottaa kolmannen peräkkäisen dominointivoiton ja rellun renkaat kuuluu liian nopesti :)