495 posts, 25 pages, 196,114 views
Miksan, 22.10.2007 17:17:
---
Kovemmilla slickseillä se pitotaso olis aivan sama mikä nyt on, mitä enemmän pitoa sitä isompi pidon menetys kun renkaat lähtee luistamaan.
Eli muutosta ei tapahtuis ohistusten kannalta mihinkään suuntaan.
Se äkkinäinen irtoaminen johtuu ihan vaan pelkästään siitä absoluuttisen pidon määrästä (tämän muutoksen osalta), renkaan seosksella ei sen kanssa oo tekemistä (renkaan reunan tukevuudella/profiililla ja muulla rakenteella sen sijaan on). Eli jos pito pysyy samana myös pidon rajan äkkinäisyys pysyy samana.
En oo drinftingiä harrastanu, mutta kartingia ajanu 7 vuotta josta 4 vuotta puoli-ammattilaisen Italiasta käsin EM/MM sarjoja kierrellen eli pidon käsite ja siihen vaikuttavat tekijät on hyvinki tuttuja*hymy*
Samu*, 22.10.2007 19:32:
Hmm, no nyt tulee asiallista tekstiä.
Mietin vain menikö sinulla pointtini ohitse vai artikuloinko huonosti. Rohkenen näin semiharrastajana yhä väittää, että jos otetaan kaksi rakenteeltaan täysin identtistä rengasta, mutta toisen kumin pehmeyskerroin on vaikkapa 1 ja toisen 50 (suurempi lukema tarkoittaa kovempaa seosta) niin sitä kovempaa rengasta on takuuvarmasti helpompaa viedä ns. rajalla, eli sladissa ja näyttävästi, tottakai identtisissä olosuhteissa.
Eipä mulla muuta, korjaa toki jos & kun olen väärässä.
Miksan
Joo tottakai tossa tapauksessa sladissa on helpompi viedä kovemmalla renkaalla.
Kovemmalla seoksella "raja" tulee hyvin paljo aikasemmin vastaan ja rajan ylityksen jälkeen pidon määrä tippuu paljo vähemmän (alunperin käytettävissä oleva pidon määrä on paljon pienempi) kun mitä pehmeämmällä seoksella.
Yleensä "rajasta" puhuttaessa tarkotetaan sitä hetkeä kun maksimi pito on saavutettu, mutta pyörä ei vielä luista. Rajan ylittäminen on sladissa ajamista.
Mut siis tossa aikasemmin ehdotit että vaihdettaisiin slickseihin (lisää pitoa) ja kovennettais seosta (vähemmän pitoa), joten pito olis ~samalla tasolla kuin nytkin -> luisto alkaa samalla hetkellä kuin nykyisillä renkailla ja pito katoaa ihan yhtä äkkinäisesti.
Kuitenkin pitää muistaa, että kelloa vastaan ajettaessa on aina hitaampaa ajaa pyörät luistossa, aina. Kuskin tehtävänä on siis etsiä raja ja ajaa niin lähellä sitä kun ikinä vaan voi, kumminkaan sitä ylittämättä. Jos pitoa tiputettais ja tehtäis autosta helpompi ajaa luistossa niin kuskien väliset erot pienenis, koska rajan ylittämisessä ei häviä niin paljoa.
Puuh, välillä on sitte niin vaikee pukee ajatuksia sanoiks*Nauru*
Samu*, 23.10.2007 09:09:
--klip--klip
Lost-Soul, 24.10.2007 21:06:
Nähtävästi tuo iltakisa nyt sitten toteutuu... Mielenkiintoista!
Niño, 24.10.2007 21:09:
---
Lost-Soul, 24.10.2007 21:06:
Nähtävästi tuo iltakisa nyt sitten toteutuu... Mielenkiintoista!
---
Odotan kyllä kovasti millaisen radan Tilke tällä kertaa kehittää. Tulee vähän jenkkimenoa myös mukaan kun illalla ajetaan.
Hansu, 22.10.2007 19:27:
"- Nyt pidetään ainakin kahden kuukauden loma, Räikkönen tuumi."
Seuraavan kahden kuukauden lööppejä iltapäivälehdistä ja Seiskasta:
"Kimi rellesti poikaporukan kanssa Tallinnassa!"
"Ruotsinlaivalla hurja hyttitappelu - Kimin huuli halki - katso kuvat sisäsivulta!"
"Kimi konttasi Las Palmasissa!"
"Kimi viihdytti vaaleita kaunottaria Sedun yökerhossa Phuketissa - kahdeksan sivun extra-kuvakooste!"
milo, 25.10.2007 13:39:
Tilkehän sen alun perin suunnitteli mutta nykyinen suunnitelma on kai hiukan muokattu versio siitä. Ja koska hankin sisältöä elämääni uusista katuradoista; Google Maps + viimeisimmät suunnitelmat + Photari = jonninmoinen ratakartta. Rata-aluehan löytyy kun kirjoittaa Google Mapsin hakuun "marina promenade singapore".
Samu*, 23.10.2007 09:09:
Jeah, slikseihin.. Itse tahtoisin F1:iin enemmän tuota luistoa, autojen käyttäytymistä ylipäätään enemmän yliohjaavaksi ja kansanomaisesti ikäänkuin ajettaisiin kostealla radalla -tyyliseksi.. Sitä mitä se vielä joskus oli :)
Tuo sliksikeissi.. no alkuun nuo urarenkaat ovat IMO typerännäköiset, mutta minusta ylipäätään F1 -renkaan kulutuskestävyys & kestävyys ylipäätään saisi olla monta kertaluokkaa parempi kuin mitä tänä päivänä..
Minusta win win -tilanne saataisiin aikaan, jos renkaiden pehmeydelle asetettaisiin jokin raja joka olisi hyvin paljon nykyisiä kovempi.. Näkemykseni mukaan tällöin mentäisiin hyvin paljon lähemmäksi vaikka entistä CART -sarjaa, jossa pari ohitusyrityksen lukkojarrutusta ei (naurettavasti) tuhoa rengasta ja pakota varikolle. Tänä päivänä kuka haluaa riskeerata maksimeja ohitusyrityksessä jso tuloksena on yhden sijan voitto ja flatspot renkaassa? Lisäksi jarrutusmatkat pitenisivät -> näkemykseni mukaan tämä toisi enemmän ohitusmahdollisuuksia. Plussaa olisi myös se, ettei hiilikuidun kappaleet / reunakanttarit / shikaanin missaaminen räjäyttelisi renkaita (/hidas vuoto) vanhaan malliin ja käsittääkseni myös mitä kovempi seos, sen vähemmän herkempi se on lämpötilojen vaihtelulle.
Toki samaan aikaan pitäisi puuttua tähän IMO tällä hetkellä aika järjettömään autojen aerodynaamiseen muotoiluun.
Tuohon pitoon vielä, että joku Matti Parpola jossai Stadiassa joskus jutteli jotain, että paras pito ihanteellisissa olosuhteissa asfaltilla kitkakertoimella 1 saavutetaan kun rengas luistaa.. oliko se nyt 12 vai 17%:a
Miksan, 25.10.2007 14:44:
---
Samu*, 23.10.2007 09:09:
Tuohon pitoon vielä, että joku Matti Parpola jossai Stadiassa joskus jutteli jotain, että paras pito ihanteellisissa olosuhteissa asfaltilla kitkakertoimella 1 saavutetaan kun rengas luistaa.. oliko se nyt 12 vai 17%:a
---
Kun rengas luistaa kierrosaika hidastuu, piste.
Miten selität muuten ton väitteen? Pitoahan ei nimenomaan ole kun rengas luistaa, jos pitoa olisi se ei luistaisi. Ihan perus fysiikkaa.
remotion, 25.10.2007 14:54:
Ekaksi pitäs kysyä et mitä tuo et luistaa 17% tarkoittaa. Ilmeisesti sitä että jos verrataan renkaan ukokehän liikkumaa matkaa ulkokehän mittaiseen pätkään asfalttia, on renkaan tehtyä kierros eli 100%, alla kulkenut vastaavasti 117% vastaava määrä asfalttia.
Ja kiihdyttäessä taas toisinpäin.
Voisin epäillä että tuossa saadaan etua parhaassa suhteessa kahdesta eri kitkasta.
Ainakin se on selvää että pidon rajalla liikuttaessa pito on aina parhaiten käytetty hyväksi.
on helpompaa kontrolloida jarrutusta tai kiihdytystä siten että päästetään vähän menemän yli rajan kuin alle, koska allaolevaa pitoa ei voida määrittää ennen kuin se on rikottu.
remotion, 25.10.2007 13:54:
---
milo, 25.10.2007 13:39:
Tilkehän sen alun perin suunnitteli mutta nykyinen suunnitelma on kai hiukan muokattu versio siitä. Ja koska hankin sisältöä elämääni uusista katuradoista; Google Maps + viimeisimmät suunnitelmat + Photari = jonninmoinen ratakartta. Rata-aluehan löytyy kun kirjoittaa Google Mapsin hakuun "marina promenade singapore".
---
huh, merisiltaa yms, tulee olee siistein rata kenties ikinä. (poislukien tietenkin nordschleife)
Miksan, 25.10.2007 14:47:
Mä en oikeen käsitä miten noi uudet katuradat on saatu ajettua läpi ihan jo turvallisuuden puolesta. Monacon ymmärtää miks se on mukana mut uusia älyttömän vaarallisia katoratoja mukaan, ei näin.
Ei uusilla radoilla pystytä luomaan millään sitä samaa hohtoa mitä Monacossa ja ilman sitä hohtoa mitä Monaco on? Aika-ajo, jonka jälkeen ajetaan paraati ruhtinaan iloks :)
Niin no tietäähän sen miten ne on ajettu läpi ku kattoo kuka sirkusta johtaa.