Heh,
en ollut tosissani tuon lipunmyynnin siirtämisessä itselleni. Esitin asian sen vuoksi, että Unity näkisi minut varmasti ulkopuolisena ja alkaisi nähdä myös Street Beatin lippujen ulkoistamisen samantyyppisenä toimintana mitä se minusta näin ulkopuolisen silmin katsottuna(vrt. minkä vain yrityksen pitkään kilpailuttamaton ulkoistamissopimus).
Mutta mikäli Street Beatista on jotain hyötyä Unitylle muuta kuin ulkoistettu lipunmyynti, niin siinä tapauksessa suhdetta ei ehkä kannata katkaista. Jos nuo hyödyt ovat olleet jotain joskus tapahtuneita mutta eivät enää ajankohtaisia ja varsinkaan mitään oleellista hyötyä ei tule olemaan tulevaisuudessa (eli tässä tapauksessa hyödyn pitäisi ylittää 400 euroa per kerta markkinoilla määräytyvä ulkoistetun lipunmyynnin hinta), niin silloin mielestäni kyse on resurssien hukkaamisesta. Sillähän ei ole mitään väliä onko siitä SB:stä hyötyä muille kuin Unitylle tässä tapauksessa. Ja jos SB antaa jotain apua, niin uskon SB:n laskevan saavan antamansa avun tms. kautta katetta lisääntyneestä myynnistä hyvän asian puolesta-taktiikalla. Samaa tapahtuu isoissakin yrityksissä, jossa tehdään jotain kivaa yhteisölle, jotta tulee mielikuva kivasta yrityksestä.
Minulla ei ole mitään SB:tä vastaan, tilanne on vain minun mielestäni Unityn kannalta epäedullinen ja koska olen jonottamassa itselleni epäedulliseen aikaan on se myös minulle epäedullista. Sitä paitsi SB:hän edustaa ylipäätään ydinliiketoiminnan ulkopuolisten toimintojen ulkoistamista ja määräävää markkina-asemaa (lipunmyynnin suhteen), vaikkakin pienessä mittakaavassa. En minä tuollaista yritystä/toimintamallia voisi kuin kannustaa.
Tästä ei kannata vetää johtopäätöstä, että mielestäni kaikkien pitäisi myydä itse lippunsa, ei missään nimessä. Lippujen myynnin ulkoistaminen on järkevää, jos lippujen myynti ei tapahdu yhtä helposti kuin Unityn lippujen (asiakkaat jonottavat ja kysyntää on enemmän kuin tarjontaa). Mutta jos Unity brandina pyrkii olemaan voittoa tekemätön talkoomeiningillä toimiva tapahtuma, niin silloin siihen istuu huonosti markkinoilla vapaasti määräytyvä hinta eli se hinta mikä maksimoi tuoton. Tällöin ulkoistettu myynti on huono diili (ellei SB:stä ole jotain oikeaa hyötyä).
Mitä ilmeisimmin järjestäjäosapuolelta tonne ollaan menossa lähinnä show-hengessä jakamaan niitä jonotusnumeroita. Musta se on groovia sinänsä.
Minusta tämä on brandimarkkinointia, jos se toteutetaan show-mielessä. Älykääpiöiden hommaa, jos vain nakitetaan joku hoitamaan tuo.
johdannaiset jne.
Satuit Mekaanikko kommentoimaan aika hyvään saumaan. Meinaan yksi lippu lähtee keinottelijoiden markkinoille ihan kohta.