Nälänhätä ja arvot

29 posts, 2 pages, 6,359 views

Aziz Combat Fighter

#21 • • Aziz Combat Fighter

Jinx, 18.5.2005 21:39:
No tonne Afrikkaankin on laitetttu avustusrahoja aika paljon ja tehty erilaisilla projekteilla vaikka mitä mut mikään ei muutu.... Botswanan taitaa olla niitä harvoja Afrikan maita missä asiat on suhtkoht hyvin tosiasia vaan on ettei mikään muutu jos ihmiset ei itse halua muuttaa omia elinolosuhteitaan paremmiksi.

Halua? More like kykene.
freeve

#22 • • freeve
Mielestäni ainoa tapa, jolla nälänhädästä kärsiviä maita voidaan auttaa on saada valtio(t) maksamaan YK:n suosituksen mukaisen määrän rahaa ulkomaanapukeräyksiin. Eli pitää suunnata katseet eduskuntaan äänestettihin kansanedustajiin ja Europarlamentikkoihin. Hehän vaikuttavat siellä meidän tahdosta ja tekevät niin kuin heitä äänestäneet haluavat.
JustinSan

#23 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Lauruska, 18.5.2005 15:43:
Ihmisille annetaan ruoka-apua rikkailta mailta. Tyypit elävät hetken ilman että näkevät nälkää -> alkaa kiinnostaa seksi entistä enemmän -> köyhälle alueelle syntyy entistä enemmän ihmisiä -> ruoka ei taas riitä -> köyhyys jatkuu. Hyöty?

---

Itseasiassa väestöräjähdyksen syyt piilevät ainakin osittain siinä, että kehitysmaissa, kuten meilläkin täällä "ensimmäisissä maissa" vielä muutamia vuosikymmeniä sitten oli tapana, kompensoidaan korkeaa lapsikuolleisuutta / alhaista eliniänodotetta, tekemällä niin paljon lapsia, että sitten kun itse ei enää pysty turvaamaan omaa elantoaan, joku lapsista huolehtii.

Nyt tilanne kehitysmaissa on se, että lapsientekotraditiot ovat kutakuinkin ennallaan mutta mukaan kuvaan on astunut lapsikuolleisuutta dramaattisesti vähentävä länsimainen lääketiede. Tämän seurauksesta yhä enemmän lapsia jää henkiin, mutta resurssit eivät riitä koko jatkuvasti kasvavan väestön ylläpitoon. Tämä on siis yksi osanen ongelmaa, ei toki sen ongelman ydin.

Kuten tuossa mainittiin, naisten koulutus on yksi ratkaisu tähän ongelmaan. On ihan tilastotieteellisestikin todistettu, että naisten koulutus vähentää syntyvyyttä ja edistää lasten terveyttä.

Liikasyntyvyyden lisäksi on hyvä muistaa veneeriset taudit kuten HI-viruksen valtava leviäminen kolmannessa maailmassa, tämä mielessä pitäen kaikennäköinen seksuaalivalistus on ehdottoman tarpeen.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

#24 • • Edited Annakins Guest

Ana-5000, 18.5.2005 21:32:
Yks konkreettinen asia mitä oon itse pitkään halunnut tehdä on lähteä rauhanturvaajaksi. Jos kouluhommat ei nyt ota tuulta alleen, niin voi olla seuramatka RK 95'sen kanssa edessä.

Ei nyt varsinaisesti ole mikään iso panos ainakaan nälänhädän lopettamiseksi, mutta ainakin konkreettista työtä hyvinvoinnin eteen.

Mulla on vaan sellanen fiilis, että ei ne pojat siellä oikeasti mitään tee, koska niillä on valtavasti aikaa soitella tänne niistä prkleen autoista. Mä olen kysynyt monelta, että miksi ne on lähteneet rauhanturvaajaksi, ja usein vastaus on, että 'no kun voi ostaa sen auton'. Toisaalta nähän törmäänkin enemmän vaan niihin jotka ostaa sen auton.

A
#25 • • astaroth Guest
Tämä ei nyt varsinaisesti liity tähän, mutta tämäkin pisti hieman ajattelemaan...

http://costofwar.com/

Oheisesta linkistä näkyy arvioitus summa Irakin sodan kuluista reaaliaikaisena. Aika kiitettävä vauhtia nousee tuo summa. o_O

Kannattaa vaikka ihan mielenkiinnosta vilkaista noita vertailukohtia, mitä kaikkea tuolla summalla saisi aikaan.
sapeli

#26 • • sapeli jokukukamikä?

siveys, 18.5.2005 17:18:
En ole nimittäin vielä vakuuttunut siitä, että ihmisillä olisi selkeä ihmisarvo ja oikeus elää itse valitsemallaan tavalla.

Tässä itse asiassa kiteytyy (tyypillisen itsekkyyden ohella) syy myös siihen miksen minäkään asian eteen juuri mitään ole tehnyt. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Epailija

#27 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Annakins, 18.5.2005 15:50:
Syntyvyyden alenemisella ei ole mitään tekemistä nälän kanssa, vaan syntyvyys alenee silloin kun naisia koulutetaan.

No ei se ihan näinkään kyllä mene. Kuten tässä threadissa on jo tullut esiin, ovat synnytystraditiot kiinni paljon muussakin kuin siinä, ettei vaimo ole kouluja käynyt. Mikään ei myöskään takaa sitä, että ihmisten parempi taloudellinen tilanne sekään yksiselitteisesti johtaisi syntyvyyden vähenemiseen. Vanha kulttuuri saattaa kohdata koulutetun mielen yllättävällä tavalla: Sen sijaan, että lapsikuolleisuuden väheneminen ja nousseet keskiansiot johtaisivat vanhemmat ajattelemaan "ahaa, nyt ei tarvitse enää synnyttää niin monta lasta, kun jo muutama pystyy avustamaan meitä vanhoilla päivillämme" voivatkin nämä tuumata "suuri katras koulutettuja lapsia tässä kulttuurissa on yhtä kuin ylelliset eläkepäivät". Ahneus, itsekkyys ja välinpitämättömyys eivät ole rikkaiden ihmisten yksinoikeuksia.

Itse olen sitä mieltä, että yksityisihmisten lahjoitukset ovat tuulimyllyjä vastaan taistelemista ja tuottavat hyvää lähinnä tekijälle itselleen. Kyllä sitä minultakin saattaa satunnaisesti lantteja keräyskohteisiin irrota, mutta en koe tällä toiminnalla olevan mitään hyötyä vastaanottajien kannalta pitkällä tähtäimellä. Kuten Ana jo totesikin, täytyisi muutoksia tapahtua ihan eri taholla ja mittakaavassa ennen kuin voi odottaa asioiden selvästi muuttuvan. Ongelmana voidaan pitää myös sitä, että jotta tämä pelastusoperaatio ei johtaisi koko maailman kärsimykseen, pitäisi jotenkin hypätä noiden "normaalien" kulttuuristen kehitysvaiheiden yli ja siirtää kehitysmaat ajallisesti vähän nykyisestä eteenpäin - hybridiautojen ja ydinvoiman aikakauteen.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

hallucinogen

#28 • • hallucinogen Edain

Epailija, 23.5.2005 16:11:
. Ongelmana voidaan pitää myös sitä, että jotta tämä pelastusoperaatio ei johtaisi koko maailman kärsimykseen, pitäisi jotenkin hypätä noiden "normaalien" kulttuuristen kehitysvaiheiden yli ja siirtää kehitysmaat ajallisesti vähän nykyisestä eteenpäin - hybridiautojen ja ydinvoiman aikakauteen.

Totta, se, että saadaan nostettua elintasoa parista eurosta karvan alle kymmeneen euroon tekee juuri sen, että ihmisillä on varaa autoon mutta se ei todellakaan ole mikään toyota prius(hybridiauto) vaan sitten ajelleen jollain 15 litraa satasella kuluttavalla luuskalla.

--
pikku-*possu*

#29 • • Annakins Guest

Epailija, 23.5.2005 16:11:
---
Annakins, 18.5.2005 15:50:
Syntyvyyden alenemisella ei ole mitään tekemistä nälän kanssa, vaan syntyvyys alenee silloin kun naisia koulutetaan.

---

No ei se ihan näinkään kyllä mene. Kuten tässä threadissa on jo tullut esiin, ovat synnytystraditiot kiinni paljon muussakin kuin siinä, ettei vaimo ole kouluja käynyt. Mikään ei myöskään takaa sitä, että ihmisten parempi taloudellinen tilanne sekään yksiselitteisesti johtaisi syntyvyyden vähenemiseen. Vanha kulttuuri saattaa kohdata koulutetun mielen yllättävällä tavalla: Sen sijaan, että lapsikuolleisuuden väheneminen ja nousseet keskiansiot johtaisivat vanhemmat ajattelemaan "ahaa, nyt ei tarvitse enää synnyttää niin monta lasta, kun jo muutama pystyy avustamaan meitä vanhoilla päivillämme" voivatkin nämä tuumata "suuri katras koulutettuja lapsia tässä kulttuurissa on yhtä kuin ylelliset eläkepäivät". Ahneus, itsekkyys ja välinpitämättömyys eivät ole rikkaiden ihmisten yksinoikeuksia.

No jos en ole ihan täyttä paskaa useasta paikasta lukenut, niin naisten koulutuksella kyllä on huomattava vaikutus syntyvyyteen. Ei se tietenkään ole ainoa syntyvyyteen vaikuttava asia, totesin sen vain ehkä hieman kärjistetysti edellisessä kommentissani johtuen lainaamani henkilön älytöntä väitettä siitä, että nälkäiset ihmiset eivät nai ja hanki lapsia.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että syntyvyyteen vaikuttaa useita tekijöitä eikä parempi taloudellinen tilanne tarkoita sitä, että syntyvyys kääntyisi laskuun. Näkeehän sen jo Euroopassakin, että uskonnollisesti erilaisilla alueilla (vrt. katolilaiset alueet v. luterilaiset alueet) on ihan eri lukuja syntyvyydessä.

A