vaavu, 5.5.2005 14:32:
---
DiamonDie, 5.5.2005 14:11:
-sitruunamelissa
---
Onko toi siis kuivattuna? Miten kuivattua sitruunamelissaa voi käyttää? Mä olen tottunut aina ajattelemaan sitä lähinnä tuoreena, mutta olisi ihan kätevää jos kasvatuksesta jäävän ylimääräisen sitruunamelissan voisi kuivattaa talteen.
Kuivattua joo, mummin kasvimaalta. Käytän sitä enemmänkin teehen kuin ruokien mausteeksi, joskus laitan esim. kasvissosekeittoon. Varmaan sopisi hyvin myös erilaisiin sitruunaisiin tai muuten raikkaisiin ruokiin, esimerkiksi kastikkeisiin. Ehkä jälkiruokiinkin. Väitetysti sitruunamelissan aromeista katoaisi kuivatessa hyvin iso osa ja siksi se pitäisi pakastaa, mutta kyllä tuossa kuivatussakin tuntuu olevan ainakin jonkin verran makua.
---
-sarviapila (fenugreek)
-mangojauhe (amchoor)
---
Mistä noita saa ostettua? Sarviapilaa tunnutaan laittavan tosi monessa intialaisessa ruoassa mukaan, olisi hauska joskus kokeilla miltä se maistuu.
Noita saa Hakaniemen-Kallion seudun etnokaupoista hyvin, esimerkiksi Hakaniemen hallin vieressä (siinä missä on tai ainakin oli Etola) on eräs hyvä kauppa, jossa on paljon erilaisia mausteita. Siitä kun taas menee vähän Hämeentietä Sörnäiseen päin on Vii Voan ja pian sen jälkeen Maharaja, joissa on paljon erilaisia mausteita. Jos kotona kuluu paljon vaikkapa kanelia, valkosipulijauhetta tai muuta, kannattaa nekin ostaa etnokaupoista. Harvimmillaan parilla eurolla voi saada 100g maustepussin.
---
Curryjauhetta ei tähän taloon kyllä tule, täysin turhaa tavaraa.
---
Älä nyt, ei sitä aina jaksa tehdä sekoitusta muista mausteista. Sitä paitsi, noi etnisten maustesarjojen vahvat curryt on ihan hyviäkin (esim. Rajah). Mä käytän currya erityisen paljon popcornin tekemiseen. Siinä on kätevä, kun voi yhdestä purkista kaataa maustetta, eikä tarvitse kiireessä ruveta arpomaan eri purkkeja kaapista.
Nojoo, onhan noita kunnon curryjakin. Tarkoitin lähinnä sitä mitä useimmat ihmiset ymmärtävät käsitteellä "curryjauhe". En ole kokeillutkaan laittaa currya popcorniin, kuulostaa hieman oudolta, mutta voisihan sitä joskus testata.