Muistakaa, että ilmaisia lounaita ei ole.
Kuka on tästä kiinnostunut saattaa pitää myös suraavaa ideaa hyvänä eli pyydän tsekkaamaan oman hankkeeni SoundChilds.net:in osoitteessa
http://www.soundchilds.net
Yhtenä hankkeen kulmakivenä on nimenomaan siirtää musiikista yms. tuotot artisteille sekä materiaalia innokkaimmin promoaville tahoille siis esim. faneille, jotka pistävät viidakkorummulla sanaa eteenpäin.
SoundChilds tulee jakamaan kaikista listahinnoista tuotteen varsinaiselle myyjälle vähintään 50% aina 95%:iin myydyn tuotteen hinnasta riippuen. Jakeluun osallistuville tahoille jopa 25% (jälleen hinnasta riippuen), myyjä-promoottori-artistien jäsenmaksuista jaetaan jakeluverkolle suoraan 50% hinnasta riippumatta. Lisäksi -mikäli organisaation tuotto ylittää kulujen jälkeen 20%, kaikki jaetaan ulos myyjille-artisteille-promoottoreille bonuksina. Tämä erityisen tärkeää etenkin toiminnan alkuvaiheessa, kun valtaosa tuotoista perustuu vielä jäsenmaksuihin todennäköisemmin kuin sisällöstä saatuihin myynti/välityspalkkioihin. Pitkällä tähtäyksellä budjettimalli on optimoitu siten, että katteeksi "talolle" jää noin 3-5%.
Siis, koska ilmaisia lounaita ei ole, kannattaa itseasiassa kääntää koko ajattelutapa päälaelleen: Mitä parempi hinta tuotteesta saadaan sen paremmaksi se voidaan kehittää ja sen enmmän se luo hyvää oloa ympärilleen. Tietysti rajansa kaikella myös tähän suuntaan mentäessä.
Kyse on pikemmin siitä kuka kakun jakaa ja ennen kaikkea siitä kenelle se jaetaan. Applen iTunes esimerkiksi on taho, jota kannattaisi ilman muuta boikotoida jo edellä postatuissa viesteissä esitetyistä syistä - se on muusikkojen ja näin myös kuluttajien laillinen ryöstö.
Erityisen tärkeää on huomata, että pelkkä kustanuusorientoitunut hinnoittelu saati warettaminen laajassa mittakaavassa tappaa busineksen vielä varmemmin.
Alv:n suhteen olen itse aika samaa mieltä kuin nimim. "Dorka". Alv ei välttämättä ole ollenkaan suurin epäkohta tässä, vaan nimenomaan Applen tyyliset välistävetäjät - ja toisaalla suuren mittakaavan warettajat.
-Mika