MkkA, 19.4.2005 21:00:
Sitten eräs kysymys: Kuinka paljon kauppias saa esim konsolipelien myyntihinnasta itselleen?
Ainakin PS2-pelien sisäänostohinnat ovat 40-50eur, uusimpien hyvin pitkälti lähellä tuota 50 euron päätä. Näitä myydään nykyään n. 60eur hintaan, osa yli ja osa hieman alle, eli katetta tuossa on noin 25%.
Nykypäivänä pelienmyyntiä valtaa isot ketjut (anttila, prisma yms) Jotka pystyvät tarjoamaan ns. erikoisliikkeitä halvempia hintoja, koska tilaavat suuria määriä ja saavat sen takia alennuksia. Näiden liikkeiden pienempiin hintoihin voi vaikuttaa myös se, että kauppa joka myy 100 eri tuotetta, ei ole pakko ottaa katetta juuri ollenkaan osasta tuotteista, vaan käyttää niitä pikemminkin huokuttimina. Toisin pelikaupat, jotka elävät periaatteessa yhdellä tuotteella (pelit), on tärkeää saada riittävä kate turvatakseen toimintansa.
Sitten aiheeseen, eli yrittäjyyteen. Itse olen suunnitellut jonkin aikaa yrityksen perustamista, mutta muutamat käytännönasiat ovat ainakin toistaiseksi rajoittaneet toiminnan aloittamista.
Olen kaupan-alasta aina ollut hirveän kiinnostunut, ja olenkin koulun ohella yrittäjyyttä hieman opiskellut itsenäisesti. Kaikki tämä lähinnä sen takia, että välttyisin itse tulevaisuudessa ikäviltä yllätyksiltä, ja että osaisin varautua mahdollisimman moniin ongelmatilanteisiin.
Kuitenkin, tietoa hankkineena olen huomannut muutamaan otteeseen auttaneen kavereita perustamaan omia yrityksiä, ja suunnittelemaan toimintaa astetta pidemmälle.. Jos joku konsultointia kaipaa, niin voi kysyä :)