Vaatemerkit / suositko merkkejä vai ostatko halpahallista?

308 posts, 16 pages, 181,809 views

anqqa

#81 • • anqqa tirehtööri
varsinaisia ylitse muiden -suosikkeja ei liene merkeissä (tosin illig:n housut on aika nams), nyrkkisääntönä lähinnä että suomesta en juuri löydä (=osaa etsiä). esim viime viikolla tulin miettineeks töissä sen hetkistä karderoobia, oli jokseenki huvittavaa: kengät kuala lumpurista, housut nykistä, takki tukholmasta, laukku ja t-paita bangkokista, alushousut italiasta.. sukat oli sentäs suomesta o_O

merkkejä suosin silti jonkun verran, mutta en periaatteella 'ostan merkkiä x koska kaikki tietää sen', luultavasti suurin osa omien rääsyjen merkeistä on suurimmalle osalle never heard -osastoa :P joistaki merkeistä vaan tietää (=uskoo) saavansa varmaa laatua, ja köyhänhän ei oo varaa ostaa halpaa? jos h&m lasketaan halpahalliksi, sieltä tulee joskus ostettua sukkalsari-sektorin tuotteita, muuten menee kyllä pitkälle ulkomaisiin hankintoihin - ja viime vuosien vähäinen matkailu meinannu että pariin vuoteen en ostanu ainuttakaan(?!) vaatetta, kunnes viime viikolla tuli postista parit housut, saksasta.

nirso vai sokea? jep.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Mononoke

#82 • • Mononoke TinyFlavourCapsule
Olen omalla tavallani merkki uskovainen. Ostan vaatteita ja asusteita usein samoista liikkeistä ja samoja merkkejä. Olen löytänyt sellaisia merkkejä joiden vaatteet istuvat tietyllä tavalla hankalalle vartalolleni hyvin. Vaatteen istuvuus on kuitenkin se kaikkein tärkein asia. Vaikka olisi kuinka makea riepu ei se näytä kenenkään päällä hyvältä jossei se istu kunnolla.

Nykyään merkki ei takaa kestävyydestä mitään, sen takia yleensä tutkinkin vaatteen melko perinpohjaisesti ennen kuin ostan sen. Tarkistan kaikki materiaalit joista se on valmistettu ja kuinka huolellisesti se on valmistettu. Tästäkin huolimatta joskus on tullut hankittua vaatteita joista on siinä legendaarisessa ensimmäisessä pesussa saumat auenneet.

Myös monet pitkäaikaiset koko kansan luottomerkit ovat osoittautuneet surkeiksi pettymyksiksi. Esim marimekko tuntuu olevan nykyään pelkkä vitsi. Kankaiden laatu on laskenut kuin lehmänhäntä. Ykköslaadun vaatteiden värienkesto on olematon ja niihin saattaa tulla läikkiä yms pesussa. Joten merkki ei siis sinällään takaa mitään.

Tälle lienee voidaan hakea syitä nykyajan tuotantomenetelmistä. Jos 75 % vaatteista tuotetaan aasiassa tai kauko-idässä on tässä lienee osasyy. Voisin kuvitella että työntekijöille maksetut surkeat palkat eivät motivoi kovin tiukkaan laaduntarkkailuun (omaa arvailua) ja huolelliseen työhön.

Henkkamaukoista ja muista vastaavista massahalpatuotantolaitoksista en mielelläni osta vaatteita. Ne eivät edes yritä kestää. H&M on sinällään hieno idea, eli myös köyhillä on varaa ostaa kivasti suunniteltuja vaatteita. Mutta sen halvan hinnan maksavat selkänahastaan kaikki ketjun työntekijät. Vaatteiden ei ole edes tarkoitus kestää muutamaa viikkoa kauempaa. Johan tästä kertoo jotain sekin että henkan vuotuisessa kierrossa on neljätoista "sesonkia".... se on melko paljon... Vaatteiden ekologinen paino niiden mennessä käyttökelvottomina roskiin tms on vielä useita kiloja... Jos keskimääräisten farkkujen ekologinen paino on 180 kg kun ne tulevat kaupan hyllylle ja se putoaa n. viiden vuoden käytössä farkkujen fyysiseen painoon niin miettikää mikä on henkkiksen 30 egen farkkujen paino kun ne menevät muodottomiksi kahdessa kuukaudessa...

Niinpä siis teen myös itse paljon vaatteita. Mutta mistä ne kankaat ovat peräisin.. Kai siinäkin kaikki vaiheet ryöstetään ja raiskataan työn tekijää. Mutta ainakin ompelija on iloinen!!!

Eli nyt seuraavaksi sitten vaan kangaspuita louskuttamaan. Mutta ensin pitää saada jostain sen luomulammas josta kerin ne villat.... Huoh.. Onko kellään karstaa?

--
We were dealing with a technological society. I got involved with robots

Cloudberry

#83 • • Cloudberry
Ostan kirpputorilta ja otan vastaan lahjoituksia, oli tuotemerkki mikä hyvänsä..

Viimeksi Halpa-Hallissa asioidessani näin sinisen T-paidan missä luki valkoisella SYYNTAKEETON. Ois ollu muuten HIENO kesälomapaita! *joo* Olisin ostanut sen jos minulla olisi ollut 7 euroa ylimääräistä taskun pohjalla, mutta kun ei ollut tai siis piti ostaa ruokaa..

En tiedä ostaisinko merkkivaatteita jos niihin olisi rahaa. Saattaisin joskus ostaakin jotain kivaa, mutta en ikinä tietyn brändi-nimen takia. Mutta kukin tyylillään, ei mua haittaa että muut ostaa. *hymy*
Femi

#84 • • Femi
merkillä ei ole mitään väliä kunhan näyttää ja tuntuu hyvältä, plussaa on myös se, että vaate on persoonallinen, eikä tule usein vastaan toisen yllä. Teininä tuli kartettua lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita ja suosittua kirppareita, mutta nykyään oman elämän mukavuus on noussut tärkeämmäksi. Siihen voin vaikuttaa enemmän.
Baby-G

#85 • • Baby-G
halvalla lähtee duunipaikasta. löytyy just tyyliin sopivia ja jos ei ni sitten muualta kuhan menee yhteen budjetin kanssa *hymy*
#86 • • beyootch Guest

Velh05, 12.4.2005 11:18:

A Perfect Circle - Imagine: Imagine all the people sharing all the world. Imagine no possesions, I wonder if you can.

öö WTF?

tämä on kyllä sitten pahin loukkaus setä Lennonia kohtaan heti hänen murhaamisensa jälkeen.
uskaltaisin väittää.

imagine on kuitenkin aika pitkälti John Lennonin käsialaa, eikä TOD perfect circlen.
ei sillä, että circlessä vikaa olis, mutta coveri on silti aina coveri.

ja kyllä nyt Imaginen isä pitäis kuulua jo yleissivistykseen...
tittidintii.
#87 • • Edited beyootch Guest
noista merkeistä sen verran, että joskus teinimpänä oli maailman eniten tärkeetä, et oli aina vaan niitä tiettyjä merkkejä.

nykyään mulle on oikeestaan ihan sama mitä merkkiä ne on, kunhan vaatteet näyttää mun mielestä kivalta ja etenkin tuntuu hyvältä päällä...

kyllä silti tiettyjä merkkejä tulee näköjään edelleen suosittua, muttei sentään niin hysteerisesti kun joskus...

esim.
-jack&jones
-diesel
-benetton
-esprit
-blend

etc.
tuoksuissa sit taas ehdottomat on tommy hilfiger (tällä hetkellä 'tommy') ja calvin kleinin (ja tästä 'truth'). armanin valkonen on myös hothothot. :)
Pauliina

#88 • • Pauliina
Kyllä se on ehdottomasti Diesel *sydän*
MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

#89 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather
Hugo Boss

Diesel

Pepe Jeans

Dior

Armani

Tommy Hilfiger

Polo Sport

Lacoste

yms.

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

Miksan

#90 • • Edited Miksan
Joo täytyy kyl myöntää et aika vahvasti tulee suosittuu merkkivaatteita.
Ehdottomia suosikkeja on italialaiset.
sapeli

#91 • • sapeli jokukukamikä?
Itse ostelen lähinnä vaatteita joiden ulkonäöstä pidän päälläni - eli mitkä istuu hyvin, lähinnä. Jos hinta on naurettavan korkea, ostan jotain muuta; rahaa ei ole liikaa ja sille ON yleensä parempaa käyttöä kuin ylikalliit vaateet.

Mulla ei ole mitään laadukkaita ja tyylikkäitä vaatteita vastaan, mutta merkkien perään kuolaaminen on kyllä imo turhinta turhuutta mitä maailmasta löytyy *hih*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

antonsonin

#92 • • antonsonin laserpoint.
Jack & Jonesin vaatteita viimeaikoina suosinut aika paljon. Ja sit tietenkin ufon housut jotka on aika addiktoitavia :)
Mellu-

#93 • • Mellu-
se mikä on mukavaa päällä ja näyttää kivalta toimii, lukee lapussa sitten tarjoustalo tai h&m tai mikä tahansa.Harvemmin ostan vaatteita mutta yleensä valitsen laadullisesti parhaat tuotteet joiden uskon kestävän. En huvikseni shoppaile, ostan silloin kuin tarvitsen...enkä ala kyttäämään minkä valmistajan tuotetta olen ostamassa.. yleesä ne ei sano mulle mitään edes *nauru* näkeehän sen vaatteesta kun vaatteesta kestääkö se seuraavat 2 viikoa vaikko 2 vuotta. Ihan hyvin oon onnistunu valinnoissani ja ihan hyvin ovat kestäneet.. merkin perään tuijottaminen on jotenkin niin pinnallisen kuulosta.. yöks.. tosin ymmärtää jos on ostanut hyviä tuotteita sopuhintaan jotka ovat jonkun merkkivalmistajan tuotteita ja on vaan mieltynyt tähän.. mutta se asenne että "maksakoot mitä maksaa mutta en osta muita ku merkkiä X" on jotai mikä saa mun karvat nousee pystyyn :P -sori anteeks jos joku ny loukkaantu-

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Yallu

#94 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Mulle on yks ja sama minkä merkkiset mun vaatteet on.. Mulle on paljon tärkeämpää että vaatteet on hyvännäkösiä, ku et "mä käytän VAAN merkkivaatteita".. Siis onhan mullakin merkkivaatteita, yllättävän paljon.. Mut olen joutunut toteamaan, esimerkiksi farkuissa, et mul on vaan sellanen perse, et se ei sovi suurimpaan osaan "merkkifarkuista".. I´m too sexy for these jeans..
Daverian

#95 • • Daverian
Ostan ihan silleen mikä näyttää hyvältä. Ei kiinnosta onko se merkki vaate vai onko joku halpahalli tuote. Itsekin on kiva tehdä vaatteita. Sitten saa ainakin just sellaisia kuin haluaa.

--
*Team Espoon Roboottiarmeija*

vaavu

#96 • • vaavu vara-vana
Tänään kävin aamulla ryysimässä muitten naikkosten kanssa henkkamaukassa. Toiminnan kiihokkeena olivat luonnollisesti Stella McCartneyn suunnittelemat vaatteet, jotka tulivat aamulla myyntiin. Jotain homman ripeydestä kertoo se, että 15 minuuttia ovien avaamisen jälkeen oli mallistoon kuuluneista farkuista jäljellä yksi kappale, sekin kokoa 44.

On aika jännää, että joukko henkkamaukkavaatteita, olkoonkin että suunnittelija on niin nimekäs kuin on, saa aikaan tuollaisen manian. Jos samat vaatteet myytäisiin ilman suunnittelijan nimeä ja vastaavaa hypeä, ne eivät tasan tarkkaan menisi kaupaksi tuota tahtia. Ilmeisesti pelkkä tietoisuus tuotteen "brändistä" nostaa vaatteen arvoa katsojan silmässä. Tai jos ei ihan joka kadunmiehen silmässä, niin ainakin sen toisen fashionistan, joka kävelee kadulla vastaan.

Vaatteiden puolustukseksi täytyy kyllä sanoa, että ne olivat materiaaleiltaan laadukkaampia kuin mitä yleensä henkkamaukasta saa. Esimerkiksi ostamani villapusero oli 80% villaa, 20% silkkiä, jakku oli 100% villaa ja toppi 100% silkkiä. Lisäksi vaatteissa oli huomattavan paljon sellaisia pieniä yksityiskohtia, jotka nostavat tuotteen valmistuskustannuksia, mutta eivät ole kovin ilmeisiä. Toisaalta, tämä näkyi myös osittain tuotteiden hinnassa, ainakin jos vertaa normaaliin henkkamaukka-hintatasoon.

Olisikin omalla tavallaan mielenkiintoista tietää, miten nuo tänään myydyt tuotteet eroavat niistä oikeasti kalliista designer-versioista? Onko työn jäljessä selvä ero? Vai onko eroa vain siinä, että mallistot ovat ekslusiivisempia? Vai maksetaanko niissä pelkästään suunnittelijan nimen takia ekstraa?
dubious

#97 • • dubious ribidim
Hmhmmhh.... mä kyllä yhdistän aika usein brändin laatuun. Ehkä se on markkinoinnin lopputulos. Mut toisaalta vältän ostamasta vaikkapa Leviksen farkkuja koska se brändi ei iske muhun. Eli toisaalta saatan ostaa vaatteita osittain brändin takia, mutta jätän ostamatta jotain juurikin brändin takia.

En ees muista milloin mulla ois ollut Levikset. Joskus skidinä kun skeittasin niin tais olla legendat 509 jalassa.
JuHnu

#98 • • JuHnu

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA, 8.11.2005 01:30:
Hugo Boss

Diesel

Pepe Jeans

Armani

Polo Sport

yms.

täs tuli mont suosikkii,,mut sekotan halpista(siistei vaateit) mut kyl sitä merkinki perää kattoo...

--
ai mitä?siis hä?niiku mitä?mä en kyl nyt tajuu..

tvf

#99 • • tvf
Vaatteisiin menee kyllä aika törkeen paljon rahaa, mutta enemmin sijoitan rahani vaatteisiin kuin esimerkiksi vaikka autoon. Valitettavasti Suomesta ei moniakaan brändejä saa, joten aika paljon tulee ostettua releitä ulkomailta tai tilattua netistä. Merkeistä suosin mm. Stone Island, CP Company, D&G, Aquascutum, Prada, Lacoste jne.
Dave

#100 • • Dave Team Teknolipat :) / The Bunk

colin, 11.11.2005 15:50:
nips

Mistäpäin nettiä sä noita tilailet..mulla oli kerran yks saitti mistä sai useimpiamerkkejä mut arvaappa huvikses onko enää ja muistanko mikä se on..*ding*

--
a veteran police of means and talent can wear whatever the fuck he damn well pleases.