Vaatemerkit / suositko merkkejä vai ostatko halpahallista?

308 posts, 16 pages, 181,487 views

twistedsushi

#21 • • twistedsushi Nihil declaro
kunhan istuu hyvin ja tuntuu mukavalta... ja ei Liian kallista *hihu*

--
Itse valitset puolesi.

#22 • • greenie Guest

A Perfect Circle - Imagine: Imagine all the people sharing all the world. Imagine no possesions, I wonder if you can.

Kylläpä sitä tuntee itsensä vanhaksi jo vähän päälle parikymppisenä. Perfect Circle! Pah, vaikka en lämpenekään Lennonin hehkutukselle, niin kyllä se kunnia yo. biisistä sille kuuluu :)

Mitä itse tuotteisiin, niin suosin jossain määrin merkkituotteita. Calvin Klein on lemppari. Yleisesti ottaen kuitenkin katson yleisesti tuotetta, enkä merkkiä. Joskus vain, kuten Calvin Kleinin useiden vaatteiden kohdalla, esimerkiksi leikkaukset ja mallit ovat juuri niin yksinkertaisia kuin haluan.
Velh05

#23 • • Velh05 Vandaali joka suhteessa

Ana-5000, 12.4.2005 13:09:
---
Velh05, 12.4.2005 12:26:
---
Mut onko maallinen mammona koskaa aiheuttanu ingen else ku taistelua ja sotaa (retorinen kysymys)?

---

Totta kai on!

Enemmän sotaa köyhyys ja kurjuus (ts. 'maallisen mammonan' eli esim. ruuan, koulukirjojen, vaatteiden ja puhtaan juomaveden puute) aiheuttaa.

Nojoo, eipä nyt derailata tätä keskustelua enempää :)

Exactly *piis*

Asetin kyl sanani väärin. My bad. Onhan siitä hyvääki koitunu, MUTTA en luovu päätelmästäni et se on aiheuttanu !enemmän! pahaa ku hyvää. *piis*

--
"Eiku joo joo! Tähän vaa. Ei täst ketää mee!"

Velh05

#24 • • Velh05 Vandaali joka suhteessa

greenie, 12.4.2005 15:01:
---

A Perfect Circle - Imagine: Imagine all the people sharing all the world. Imagine no possesions, I wonder if you can.

---

Kylläpä sitä tuntee itsensä vanhaksi jo vähän päälle parikymppisenä. Perfect Circle! Pah, vaikka en lämpenekään Lennonin hehkutukselle, niin kyllä se kunnia yo. biisistä sille kuuluu :)

Yo=yllä oleva?

En tiiä alkuperäsen biisin sanottajaa/sovittajaa (tai no nyt tiiän :)) jnejne mut kyse on aikojen saatossa tehdyistä sodan vastasista kipaleista covereina, läpi koko levyn.

*piis*

Nyt eksyin ite hakoteille, joten tähän on hyvä lopettaa *vink*

--

Verottaja

#25 • • Verottaja no-life / luuviulu

oZq, 12.4.2005 13:12:

Oikeastaan en juurikaan piittaa onko vaate jotain tunnettua merkkiä vaiko ei, jos vaan tuntuu ja näyttää päällä hyvältä.
*naps*

Juurikin näin myös itselläni.

--
You´ve changed things, forever. There´s no going back.
See to them, you´re just a freak... like me.

mekaanikko

#26 • • mekaanikko don selecta

Velh05, 12.4.2005 11:18:
Merkkivaatteet ovat yhtäkuin ylikansalliset korporaatiot.
Merkkivaatteen ostaminen köyhdyttää nälästä kärsiviä vielä enemmän.
Pieni poika esim. Filippiineillä tekemäs mun Puman lenkkareit hintaan 15c/PÄIVÄ.

Merkkivaatteet eivät todellakaan ole automaattisesti yhtä kuin ylikansalliset korporaatiot. Esimerkiksi Ivana Helsingin hyvinkin trendikkäät merkkivaatteet suunnitellaan Suomessa, valmistetaan Suomessa ja käsittääkseni myös kaikki yrityksen omistajat ovat suomalaisia.

Tänä päivänä lähes kaikki vaateteollisuus on ulkoistanut valmistuksen kolmanteen maailmaan, harvat poikkeukset ovat nimenomaan merkkivaatevalmistajia. Lähes poikkeuksetta kaikki no-label tai private label -rytkyt valmistetaan nimenomaan noissa sweatshopeissa. Ainoastaan pienet independent-merkit ovat poikkeus tästä säännöstä. Luonnollisesti kierrätettyjen vaatteiden osalta rahat eivät myöskään mene isoille korporaatioille, mutta koska vaatteet ovat kulutustavaraa - tänä päivänä valitettavasti vielä enemmän kuin ennen vanhaan - uusiakin vaatteita on tuotettava tai kohta ei ole enää mitään kierrätettävää.

Kaikista eettisintä ja ekologisinta on uusia (eli ei-käytettyjä) vaatteita ostaessa hankkia laadukasta ja kestävää, mielellään pienten eurooppalaisten valmistajien tuotantoa. Siis: melko kalliita vaatteita. H&M:n ja kumppaneiden edullisuus selittyy käytännössä työläisten oikeuksista ja ympäristöstä piittaamattomalla tuotantopolitiikalla.

Itse en erityisesti seuraa mitään tiettyjä merkkejä, mutta ostamani vaatteet ovat lähes aina merkkituotteita johtuen edellä mainituista syistä. Oikeastaan ainut merkki jota aktiivisesti suosin on espanjalainen kenkävalmistaja Camper, joka tosin ei ole kalleimmasta päästä (miesten kengät maksavat suunnilleen 120-150 euroa pari), mutta on silti onnistunut paitsi tekemään helvetin hyviä ja kestäviä kenkiä, myös eettistä bisnestä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Velh05

#27 • • Velh05 Vandaali joka suhteessa

mekaanikko, 12.4.2005 17:05:
---
Velh05, 12.4.2005 11:18:
Merkkivaatteet ovat yhtäkuin ylikansalliset korporaatiot.
Merkkivaatteen ostaminen köyhdyttää nälästä kärsiviä vielä enemmän.
Pieni poika esim. Filippiineillä tekemäs mun Puman lenkkareit hintaan 15c/PÄIVÄ.
---

Merkkivaatteet eivät todellakaan ole automaattisesti yhtä kuin ylikansalliset korporaatiot. Esimerkiksi Ivana Helsingin hyvinkin trendikkäät merkkivaatteet suunnitellaan Suomessa, valmistetaan Suomessa ja käsittääkseni myös kaikki yrityksen omistajat ovat suomalaisia.

Tänä päivänä lähes kaikki vaateteollisuus on ulkoistanut valmistuksen kolmanteen maailmaan, harvat poikkeukset ovat nimenomaan merkkivaatevalmistajia. Lähes poikkeuksetta kaikki no-label tai private label -rytkyt valmistetaan nimenomaan noissa sweatshopeissa. Ainoastaan pienet independent-merkit ovat poikkeus tästä säännöstä. Luonnollisesti kierrätettyjen vaatteiden osalta rahat eivät myöskään mene isoille korporaatioille, mutta koska vaatteet ovat kulutustavaraa - tänä päivänä valitettavasti vielä enemmän kuin ennen vanhaan - uusiakin vaatteita on tuotettava tai kohta ei ole enää mitään kierrätettävää.

Kaikista eettisintä ja ekologisinta on uusia (eli ei-käytettyjä) vaatteita ostaessa hankkia laadukasta ja kestävää, mielellään pienten eurooppalaisten valmistajien tuotantoa. Siis: melko kalliita vaatteita. H&M:n ja kumppaneiden edullisuus selittyy käytännössä työläisten oikeuksista ja ympäristöstä piittaamattomalla tuotantopolitiikalla.

Itse en erityisesti seuraa mitään tiettyjä merkkejä, mutta ostamani vaatteet ovat lähes aina merkkituotteita johtuen edellä mainituista syistä. Oikeastaan ainut merkki jota aktiivisesti suosin on espanjalainen kenkävalmistaja Camper, joka tosin ei ole kalleimmasta päästä (miesten kengät maksavat suunnilleen 120-150 euroa pari), mutta on silti onnistunut paitsi tekemään helvetin hyviä ja kestäviä kenkiä, myös eettistä bisnestä.

Jep. Mutta kun paikkakunta on Tku eikä Hki.

Laadukasta+kestävää=(melko) KALLIITA vaatteita. Siinäpä se.
Juu, niihän ne kuluu, ja on ihan jees et valmistetaan lisää. Mutta se ei mun toimintaan kuulu että ostaisin ulkomailla tehtyjä vaatteita, koska mulla ei ole siitä mitään tietoa mikä on valmistuttajan moraali tässä asiassa tai minkälaisissa olosuhteissa mun hynttyyt tulee kyhättyy (saa valaista).

Ite koen toisen käden kautta ostetut rytkyt kaikista turvallisimmaks vaihtoehdoks.

*piis*

--

lostgone

#28 • • lostgone
En katso merkkiä, katson näyttääkö vaate hyvältä mun päällä, ja sopiiko se jo johonkin kokonaisuuteen vai teenkö uuden konaisuuden tämän vaatteen ympärille..*justjoo*
Jos vaate näyttää tarpeeksi hyvältä, ostan sen. Jos se on kallis, todnäk. syön vähemmän ja ostan sen silti. *hih*Tosin Bossin puku jäi viimeksi ostamatta..

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

annimari

#29 • • annimari Seniorisarja
en suosi vaatteita.

--
Oho.

Hyzenthlay

#30 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Nykyään on alkanut kertyä noita merkkivaatteita kaappiin enemmän *hih* Ihan noin yleensä vaatteen hinnalla ja merkillä ei ole väliä, multa löytyy paljon ihan pari euroo maksaneita vaatteita, mut toisaalta jos löydän jotain mistä pidän todella paljon, niin hinnalla ei ole ylärajaa. Pikasesti kun kattoo, löytyy jonkin verran freesoul,- gsus-, usa pro-, battery organic- ja honesty-merkkisiä vaatteita.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

#31 • • astaroth Guest

Lene, 12.4.2005 19:16:
PS. 154/43 (84-58-85) *igor*

*plur* Ushigugigugi... *plur*

*vauvajokeltel*
z

#32 • • z
itselleni on merkeillä sen verran väliä, että en niitä ainakaan näkyville halua. en mitään merkkiä.

vaatebrändit on tosi vahvasti ladattuja erilaisilla mielikuvilla, joita eri ihmiset tulkitsevat eri tavoin. sama merkki, minkä yksi lukee 'köyhä, juntti', lukee toinen 'fiksu, säästeliäs, vaatimaton'. mieluummin ehkä yrittäisin määritellä itseäni jotenkin toisin.

joskus tulee toki ostettua jotain muuten mainiota vaatetta tms varustetta, vaikka siinä jokin labeli onkin. kynsisaksilla saa yleensä aika näppärästi ratkottua laput pois. aika feikkiä.. *hymy*
excelsior

#33 • • excelsior :)
täytyy myöntää että jotkut merkit vaan on luotto hyviä...

G-sus on aina hyvän näkönen ja mulle löytyy just soipivat koot aina... ne vaan on sen hintasia että ei tuu joka kuussa ostettua uusia farkkuja tai jotain paitoja

--
Vastedes ei tarvitse olla kuin päättäväisesti moderni, eikä tämä ole ohjelmallista vaan välttämätöntä ja kiireellistä.

antero

#34 • • antero
Merkillä/hinnalla ei ole merkitystä, en osta ikinä mistään tietystä paikasta tai tiettyä merkkiä.
Joskus tulee kierrettyä kaikki mahdolliset pääkaupunkiseudulta löytyvät kaupat niin ettei mitään sopivaa löydy.

Itse valintaan vaikuttaa lähinnä vaatteen käyttötarkoitus. Vapaa-ajan vaatteita tulee hankittua enimmäkseen ulkonäön peurusteella. Työvaatteiden valintaan taas vaikuttaa eniten kestävyys, mukavuus ja käytännöllisyys.

--
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

ottonivus

#35 • • Edited ottonivus Random juippi
Aika sama mitä sitä on päällä, kunhan on puhtaat vaatteet ja suht oikein päin.*nauru* Näillä mitoilla ja ruumiin muodolla(melko pitkä erittäin lihava) on Dressman ärsyttävistä mainoksistaan huolimatta yllättänyt positiivisesti. Isoja kokoja(paidat&housut) ja kohtuuhintoja me like it a lot.

--
\"anna mennä\"

xl8r

#36 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Ostan vaatteita aina sieltä, mistä löytyy mukavia ja hvännäköisiä vaatteita. Merkillä ei ole väliä, tosin en ihan heti rupea pelkän merkin takia maksamaan esim. housuista tuplahintaa.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Jone

#37 • • Edited Jone Archibald Haddock
Jos muuten oikeasti haluaa yksilöllisiä ja laadukkaita vaatteita, niin mä en ihan ymmärrä miten esim. säännönmukainen Gsuksen ostaminen palvelee tota tarkoitusperää? Laadusta en tiedä, mutta yksilöllisyys on siinä ainakin tasan Henkkamaukka-tasoa. Varmuudella yksilöllisiä ja laadukkaita vaatteita saa ihan sopuhintaan teettämällä juuri sellaiset kuin haluaa.
DiamonDie

#38 • • DiamonDie mediahippi
Ostan vaatteeni 95-prosenttisesti käytettynä, enkä kiinnitä mitään huomiota merkkeihin. Marimekon vaatteita on silti kertynyt pino ja niistä kyllä huomaa laadun - osa paidoista on kymmeniä vuosia vanhoja, mutta kangas on yhä kestävää eivätkä värit ole juurikaan haalistuneet. Samaa ei tosin voi sanoa useimmista merkkivaatteista.
UnityF

#39 • • Edited UnityF joo just se
En kiinitä merkkeihin mitään huomioo.. (hyvä kun ees tiiän mitä merkkejä on olemassa saatikka mitkä on arvostettuja ja mitkä ei). Mä tykkään koluta UFF:n liikkeitä varsinkin iso-roban uffi on ihan lemppari <3
Siellä tekee oikeesti hyviä löytöjä.. :)

Myös lepparihousuni jotka on kestäny jo varmaan 4-5 vuotta bongasin tarjoustalosta ja ne makso silloin 17e ainoo mitä niille on pitäny tehhä niin kaventaa vuosien varrella. värit ym on edelleen ihan kun silloin kun ostin.
Alusvaatteet tulee ostettuu melkein aina KappAlh-ista koska ne on huomattavasti kestävempiä kuin h&m tai seppälän..

Ompelen myös jonkinverran niin silloin ainakin saan täysin yksilöllistä vaatetta pääleni. Mut kankaissakin niin en suostu maksamaan siitä enemmän kuin 10e/m (paitsi kiksukarvakangas mut se on poikkeus).

Kengistä niin talvikengistä maksan n.60e mut nekin kestää muutaman talven ja kevätkengät maksaa sen 30e sandaaleista harvemmin suostun maksamaan yli 15e
Texx

#40 • • Texx ^_^
Mä en kyl ikinä oo suosinu mitään merkkejä. Mitä nyt 13vuotiaana oli pakko saada buffalon kengät ja miss sixtyn farkut. x)

Mut niikun nykyään! Ostan vähän sitä sun tätä ja sieltä sun täältä. Mä oon kyl vähän jummitunu tohon itikseen, ja kun siellä nyt on vaan hm ja only ja veromoda ja. niin. ei siel hirveesti oo mitään kauppoja mis ois vaatteita just mulle, eli sopivia ja hyvänvärisiä.... + oon köyhä paska!
Hokasin täs kyl just et, urheilukaupois ois hienoja sellasia huppareita ja toppeja ja lääh.

Sen verran kyl merkeistä, et kyl mä voisin maksaa leviksen yms farkuista, jos löytyis oikeesti tosihyvä malli mulle. *hihu*

--
*piis*